Køling af MX440 fra MSI
Fra : Martin L. Johansen

Dato : 11-12-02 12:11

Hejsa

Jeg har et MSI GF4MX440 AGP4X med aktiv køling.... jep, den larmer. Helt
ny, men den lille satan støjer alligevel mere end mine andre blæserer i
systemet

Så var det jeg tænkte hvad der ville ske hvis jeg "bare" pillede
ledningen ud af dens stik, så den slukkede og der bare sad en død køler
tilbage?

Jeg OC'er ikke, og skal heller ikke.

Er det dumt at gøre? Hvis nej, hvorfor? Hvis ja, hvorfor?

Hvis ja, hvad skal jeg så gøre for at minimere støjen? Det skal lige
siges at alt over 21dBa ikke kan bruges Støj er en vigtig faktor.

Jeg har kigget lidt på en Zalman fra Studiedata til 75,- .. billigt...
så kommer fragten på 60,-... ikke billigt. Så var det jeg tænkte at hvis
det absolut er et must med en passiv køleprofil af større størrelse, så
har jeg et par stykker liggende fra de gamle P133 dage som måske kunne
monteres. Men hvordan gøres dette?

Men jeg vil helst undgå at skulle rode for meget med det, så hvis det at
slukke blæseren er nok, så sig endelig til.

På forhånd tusind tak for hjælpen!

MVH
Martin

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 11-12-02 15:32

"Martin L. Johansen" <ask@for.it> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Så var det jeg tænkte hvad der ville ske hvis jeg "bare" pillede
> ledningen ud af dens stik, så den slukkede og der bare sad en død køler

Det kommer nok an på hvor stor køleprofilen er, men mit MX440 (Palit
Daytona) kører fint kun med passiv køling, selvom den er overclocket til 340
MHz på chippen.

--
Claus

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 11-12-02 18:13

On Wed, 11 Dec 2002 15:32:22 +0100, Claus Rasmussen wrote:

> Det kommer nok an på hvor stor køleprofilen er, men mit MX440 (Palit
> Daytona) kører fint kun med passiv køling, selvom den er overclocket
> til 340 MHz på chippen.

Selve køleprofilen ser ud til at være en del af selve huset til fan'en,
dvs. ikke ret stor. Se http://ares.glodev.com/8866-T.jpg hvordan mit
kort ser ud.

Det skal lige nævnes at jeg tog chancen og pillede ledningen fra, og tog
en omgang Quake 3 i ca. 5 min for at presse kortet en smule. Det gik
fint med samme framerate og ingen grafikfejl. Jeg slukkede så og mærkede
på kortet.... uha den var en del mere varm end ellers. Det var tæt på
"brænde nallerne" stadiet, men om det er skadeligt i længden ved jeg
ikke. Det kan jo godt være det er varmt for mig, men peace-of-cake for
den...

Jeg må nok anskaffe mig en Zalman og betale de ******* 60,- i fragt
Studiedata er så frække at forlange :-/

//Martin

Fra : JRS

Dato : 12-12-02 10:05

> Jeg må nok anskaffe mig en Zalman og betale de ******* 60,- i fragt
> Studiedata er så frække at forlange :-/

Du kan også prøve at give blæseren 7V (kører sikkert 12V fra starten). Det
gjorde jeg ved mit Palit MX440.. Sagde næsten ikke en lyd så og man kunne
ikke rigtigt mærke forskel på temperaturen.
MEN, hold lige øjje med om blæseren faktisk kommer til at køre langsommere..
Ville lave samme stunt ved mit Radeon 8500, men opdagede at den fra
fabrikkens side kun kører 5V, så der var intet at gøre :-/

MVH
JRS

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 12-12-02 10:40

On Thu, 12 Dec 2002 10:05:06 +0100, JRS wrote:

> [...]
> Ville lave samme stunt ved mit Radeon 8500, men opdagede at den fra
> fabrikkens side kun kører 5V, så der var intet at gøre :-/

Hmm, jeg aner ikke om den får 12V eller kun 5V men det kan jeg lige måle
efter.. Hvis den får 12V, hvordan gør jeg så nemmest, så den kun får de
7V ?

//Martin