Login til OSX fra PC
Fra : Stig Leerbeck

Dato : 11-12-02 08:56

Hvordan logger man på OSX fra en PC?

Man skal jo bruge et password, men adgangen til OSX går via gæsteadgang
og ingen password direkte til "Public" eller "Offentlig" folderen.

Stig

_________________________
Stig Leerbeck
http://www.simplesoft.dk

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 11-12-02 10:37

In article <1fmx7rv.xc2y5dpc21t6N@[192.168.0.3]>,
wannabee@post5.tele.dk (Stig Leerbeck) wrote:

> Man skal jo bruge et password, men adgangen til OSX går via gæsteadgang
> og ingen password direkte til "Public" eller "Offentlig" folderen.

Nej, så vidt jeg har forstået, bliver du nødt til at oprette en ny
bruger, hvis gæsterne ikke skal have adgang til hele din computer.

Jeg har lavet en henvisning til en mappe hos den anden bruger i min egen
Public-mappe. For at få lov til at skrive og slette i denne mappe,
bliver du dog nødt til at ændre på permissions (under æble-I).

Jeg ved ikke, om der findes smartere måder... hvis man da ikke vil
betale en mindre formue for DAVE.

Venlig hilsen Mikkel

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 11-12-02 11:20

Mikkel Pagh <spiced.pork@ham.com> wrote:

> Jeg har lavet en henvisning til en mappe hos den anden bruger i min egen
> Public-mappe. For at få lov til at skrive og slette i denne mappe,
> bliver du dog nødt til at ændre på permissions (under æble-I).

En alm. mac-henvisning?

Stig

_________________________
Stig Leerbeck
http://www.simplesoft.dk

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 11-12-02 18:35

In article <1fn0y4b.ajmzkld51sdeN@[192.168.0.3]>,
wannabee@post5.tele.dk (Stig Leerbeck) wrote:

> En alm. mac-henvisning?

Ja, men hvis du tænker på, om pc'erne forstår mac-henvisninger, så er
svaret (efter min erfaring) nej.

De delte filer kommer til at ligge i en af den anden brugers mapper, fx
Public. Du kan så lave en henvisning til denne mappe i din egen
public-mappe, således at du nemt og ubesværet kan arbejde med de delte
filer fra din egen Home-mappe.

Var det det, du mente?

Venlig hilsen Mikkel

Fra : Jonas Voss

Dato : 12-12-02 08:35

On Wed, 11 Dec 2002 18:35:20 +0100, Mikkel <spiced.pork@ham.com> wrote:

> Ja, men hvis du tænker på, om pc'erne forstår mac-henvisninger, så er
> svaret (efter min erfaring) nej.

Hvad med et symbolsk link? Kan PC'erne forstå dem?

   "The trouble with the Internet is that it's replacing
   masturbation as a leisure activity." -- Patrick Murray.

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 12-12-02 10:47

In article <mqqlc-di3.ln1@wintermute.verture.net>,
Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Hvad med et symbolsk link? Kan PC'erne forstå dem?

Hmm... godt spørgsmål. Kan du sige mig, hvordan jeg vil kunne lave sådan
ét?

Venlig hilsen Mikkel

Fra : Jonas Voss

Dato : 12-12-02 13:49

On Thu, 12 Dec 2002 10:46:36 +0100, Mikkel <spiced.pork@ham.com> wrote:

> Hmm... godt spørgsmål. Kan du sige mig, hvordan jeg vil kunne lave sådan
> ét?

I terminal.app er syntaksen:

% ln -s <original_fil> <symlink>

Du laver et symbolsk link foo.txt til filen bar.txt på følgende
måde:

% ln -s foo.txt bar.txt

For at være helt sikker på hvor symlinket ender henne kan du angive
stien til det også. Dette laver et symlink fra foo.txt i din
user-mappe til bar.txt i din documents mappe:

% ln -s ~/foo.txt ~/documents/bar.txt

   "Computers are useless. They can only give you answers."
-- Pablo Picasso.

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 12-12-02 16:34

In article <n7dmc-7p3.ln1@wintermute.verture.net>,
Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> I terminal.app er syntaksen:
>
> % ln -s <original_fil> <symlink>

Jeps, Windows-maskinerne forstår også symbolske links!

Faktisk er det lidt af et dræber-tip, for nu behøver jeg ikke fysisk at
smide filerne ned i den delte mappe for at dele dem med Windows-brugerne.

Cool!!

Overstadige hilsner,
Mikkel

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 13-12-02 14:06

> [...]

> stien til det også. Dette laver et symlink fra foo.txt i din
> user-mappe til bar.txt i din documents mappe:

Det eneste jeg får ud af det er "Too many arguments" !?!

Stig

_________________________
Stig Leerbeck
http://www.simplesoft.dk

Fra : Jonas Voss

Dato : 13-12-02 14:52

On Fri, 13 Dec 2002 14:06:13 +0100, Stig <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> Det eneste jeg får ud af det er "Too many arguments" !?!

Det ville hjælpe med et uddrag af din prompt, det er lidt svært at se
om du evt. har skrevet forkert uden.

   Ethernet (n): Device used to catch the elusive etherfish.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 13-12-02 15:18

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Det ville hjælpe med et uddrag af din prompt, det er lidt svært at se
> om du evt. har skrevet forkert uden.

Yep! Allerførst står der:

[<mincomputer>~] root#

Men der sker noget når jeg fjerner "%". Desværre klager den så over at
den slet ikke kan se filen! (no such ...osv.).

Jeg har således prøvet:
[<mincomputer>~] root# ln -s ~/Public/test ~/Public/Symbo.txt

- hvor test er en mappe!

Den svarer:
ln: /var/root/Public/Symbo.txt no such file or directory exist

hvilket jo nok skal passe, hvorfor jeg har forsøgt mig med et
imponerende antal variationer over fulde links til filerne men uden
succes.

Mon ikke en eller anden sjover en dag laver et lille program, der kan
gøre tricket med klik og slip!

Stig

_________________________
Stig Leerbeck
http://www.simplesoft.dk

Fra : Jonas Voss

Dato : 13-12-02 15:44

On Fri, 13 Dec 2002 15:18:12 +0100, Stig <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> Yep! Allerførst står der:
>
> [<mincomputer>~] root#

Logger du altid ind som root? Det er ikke sundt med mindre man har en
virkelig god grund.

> Men der sker noget når jeg fjerner "%".

Når man skal angive, at noget skal indtastes i prompten plejer man
gerne at angive % eller $ alt efter hvilken shell man bruger. % og $
skal ikke indtastes, men er altså blot en hjælp til læseren.

> Desværre klager den så over at
> den slet ikke kan se filen! (no such ...osv.).

Mmhmm.

> [...]
>
> hvilket jo nok skal passe, hvorfor jeg har forsøgt mig med et
> imponerende antal variationer over fulde links til filerne men uden

Endnu en god grund til ikke at logge på som root. root-brugeren har
ikke nogen Public-mappe, derfor kan kommandoen ikke udføres. ~
henviser altid til det homedir der tilhører den bruger der er logget
ind. Når mappen ikke eksisterer er det svært at lave et symlink til
eller fra en fil der ligger i mappen. Mit root dir indeholder
følgende, mon ikke dit ligner det lidt?

[zaphod] root# ls -l
total 24
-rw-r--r-- 1 root wheel 3 Sep 19 20:57 .CFUserTextEncoding
drwx------ 8 root wheel 272 Oct 2 02:56 .Trash
-r--r--r-- 1 root wheel 10 Jul 14 08:20 .forward
drwxr-xr-x 2 root wheel 68 Nov 19 02:07 .mozilla
-rw------- 1 root wheel 1720 Jul 27 22:33 .nsmbrc
drwx------ 3 root wheel 102 Oct 2 02:51 Desktop
drwx------ 7 root wheel 238 Oct 2 02:51 Library

> Mon ikke en eller anden sjover en dag laver et lille program, der kan
> gøre tricket med klik og slip!

Path Finder kan allerede.

<http://cocoatech.com/>

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 14-12-02 12:42

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Logger du altid ind som root? Det er ikke sundt med mindre man har en
> virkelig god grund.

Det troede jeg egentligt også jeg havde! Men mistanken var der jo,
hvorfor jeg prøvede at lave den fulde sti, men jeg har nok kludret i
det.

Jeg prøver bare igen

> <http://cocoatech.com/>

Jeg kab se at den kan "kopiere" et link, men resten skal man lave selv -
ikke!?

Stig

_________________________
Stig Leerbeck
http://www.simplesoft.dk

Fra : Jonas Voss

Dato : 14-12-02 12:56

On Sat, 14 Dec 2002 12:42:23 +0100, Stig <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> Jeg kab se at den kan "kopiere" et link, men resten skal man lave selv -
> ikke!?

Jeg har ikke prøvet Path Finder, men SNAX, dens tidligere navn. SNAX
kunne lave symbolske links, jeg regner ikke med at de har fjernet den
funktion i Path Finder. Så vidt jeg kan huske lå det under
'File'-menuen.

"Ford, you're turning into a penguin. Stop it!"

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 16-12-02 11:12

> [...]

> kunne lave symbolske links, jeg regner ikke med at de har fjernet den
> funktion i Path Finder. Så vidt jeg kan huske lå det under

Okay - pathfinder hjalp mig ihvertfald med at lave søgestien, hvorefter
jeg fik lavet sådan et link i terminalen. Det fungerer også ganske godt
inside.

MEN når jeg åbner min disk fra en anden maskine, så du'r linket
pludselig ikke. Den siger:
"Den valgte henvisning "test" kunne ikke åbnes, fordi den er i brug"

Jeg har prøvet at oprette linket logget ind som "root" og logget ind som
bruger.
Udefra har jeg både prøvet at logge mig på som gæst og som bruger men
uden fornuftigt resultat.

Stig

_________________________
Stig Leerbeck
http://www.simplesoft.dk

Fra : Jonas Voss

Dato : 16-12-02 18:38

On Mon, 16 Dec 2002 11:11:46 +0100, Stig <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> Okay - pathfinder hjalp mig ihvertfald med at lave søgestien, hvorefter
> jeg fik lavet sådan et link i terminalen. Det fungerer også ganske godt
> inside.

ævle+shift+l laver et symbolsk link i Path Finder som jeg netop har
downloadet. Det er under file-menuen, eller drop-down menu nummer to
fra venstre.

Vælg en fil, tryk ævle+shift+l, og der er nu oprettet en fil der hedder:

<filnavn> link <-- Det er dit symbolske link.

> MEN når jeg åbner min disk fra en anden maskine, så du'r linket

Har du lavet et symlink til en disk eller til en mappe/fil?

> pludselig ikke. Den siger:
> "Den valgte henvisning "test" kunne ikke åbnes, fordi den er i brug"

Mhhm.

> Jeg har prøvet at oprette linket logget ind som "root" og logget ind som
> bruger.
> Udefra har jeg både prøvet at logge mig på som gæst og som bruger men
> uden fornuftigt resultat.

Så en kort opsummering ville være som følger:

Du har lavet link som både root og bruger, men kan ikke tilgå det
hverken som root eller bruger. Er det korrekt?

   Disk cache (n): Pennies, nickels, dimes and quarters.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 19-12-02 07:42

Jonas Voss <voss@dev.null.dk> wrote:

> ævle+shift+l laver et symbolsk link i Path Finder som jeg netop har
> downloadet. Det er under file-menuen, eller drop-down menu nummer to
> fra venstre.

Joh - jeg fandt den, men så oprettes der jo et link lige ved siden af -
hva' pokker skal man bruge det til?

> Du har lavet link som både root og bruger, men kan ikke tilgå det
> hverken som root eller bruger. Er det korrekt?

Okay - takket være din og andres hjælp og lidt ihærdigt pionerarbejde
lykkedes operationen. En af grundene til at det var lidt langhåret, var
at jeg skulle have brugere til at koble op på en OSX fra både PC og Mac.

OG OSX-maskinen har to harddiske. Grundet stort forbrug af harddisk skal
begge diske i brug. OG de diske som brugerne fik op på deres
Apple-maskiner skulle hedde det samme som mapperne førhen hed under
Appleshare, fordi ellers gik der kage i deres lænker mellem
Quark-dokumenterne og tilhørende illustrationer.

Når man først dykker ned i sådan noget, så kan det hænde (ihvertfald for
mig) at det hele ender et stort miskmask. Men jeg fik da rodet mig ud af
det igen.

Nu har jeg en idé om hvorledes jeg kan sætte en OSX op som server med
nogenlunde de samme muligheder og begrænsninger som vi kender fra
AppleShare og jeg kan hilse at sige at hastigheden er den samme, hvilket
er ca. 4 gange så hurtigt som Apples arkivdeling.

Tak for hjælpen.

Stig

_________________________
Stig Leerbeck
http://www.simplesoft.dk

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 19-12-02 21:42

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> Joh - jeg fandt den, men så oprettes der jo et link lige ved siden af -
> hva' pokker skal man bruge det til?

Du kunne jo flytte den hen hvor du gerne vil have den!

Forudsat dit link er absolut og ikke relativt. Path Finder laver
absolutte links kan jeg se!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 20-12-02 10:27

> Du kunne jo flytte den hen hvor du gerne vil have den!

Ja - selvfølgelig! Jeg har haft hovedet nede i grimme unix-koder og så
har jeg sgu lidt svært ved at få vejret igen!

Stig

_________________________
Stig Leerbeck
http://www.simplesoft.dk

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 13-12-02 23:49

Hej Stig

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> Jeg har således prøvet:
> [<mincomputer>~] root# ln -s ~/Public/test ~/Public/Symbo.txt
>
> - hvor test er en mappe!

Ah det er nok dér dit problem ligger. Nu har jeg altså ikke prøvet OSX,
men i min Unix-bog ("Unix in a Nutshell", fra O'Reilly & Associates,
isbn-nr: 1-56592-001-5) står der, at man kun kan lave links til filer
med 'ln', så måske er det sådan på OSX også.

Det var da i øvrigt sært, om man ikke kan linke et dir til et andet. Det
må man kunne!

/Sebastian

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Jonas Voss

Dato : 14-12-02 07:14

On Fri, 13 Dec 2002 23:49:17 +0100, Sebastian <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:

> Det var da i øvrigt sært, om man ikke kan linke et dir til et andet. Det
> må man kunne!

Det kan man også. Root har bare ikke noget public-dir, det er der
hunden ligger begravet.

   Disk cache (n): Pennies, nickels, dimes and quarters.

Fra : Jonas Voss

Dato : 14-12-02 07:20

> [...]

> isbn-nr: 1-56592-001-5) står der, at man kun kan lave links til filer
> med 'ln', så måske er det sådan på OSX også.

Fra Unix in a Nutshell:
Chapter 2
UNIX Commands

ln

ln [options] file1 file2
ln [options] files directory

Create pseudonyms (links) for files, allowing them to be accessed by
different names. In the first form, link file1 to file2, where file2
is usually a new filename. If file2 is an existing file, it is
overwritten; if file2 is an existing directory, a link named file1 is
created in that directory. In the second form, create links in
directory, each link having the same name as the file specified.

-f
Force the link to occur (don't prompt for overwrite permission).

-n
Do not overwrite existing files.

-s
Create a symbolic link. This lets you link across file systems and
also see the name of the link when you run ls -l (otherwise there's no
way to know the name that a file is linked to).

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-12-02 21:42

sadyhr@mail.tele.dk (Sebastian Adorján Dyhr) writes:

> [...]
> isbn-nr: 1-56592-001-5) står der, at man kun kan lave links til filer
> med 'ln', så måske er det sådan på OSX også.

Bemærk det lille "-s" som gør at man bruger symbolske links i stedet
for hårde links.

Sidstnævnte har den begræsning du nævner (et hårdt link betyder at
samme sted i filsystemet har to fysiske navne som er lige gode - det
er skidt med mapper, da man så får kludder i filsystemet hvis man
begynder at ændre på ting), men ikke førstnævnte.

> Det var da i øvrigt sært, om man ikke kan linke et dir til et andet. Det
> må man kunne!

Med et symbolsk link kan du (selvom det så ikke er direkte at linke et
dir til et andet, men bare lave en henvisning).
http://bigfoot.com/~thunderbear
Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 16-12-02 20:33

Hej Thorbjørn.

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Bemærk det lille "-s" som gør at man bruger symbolske links i stedet
> for hårde links.

Hmm jeg regnede jo også med, at det var sådan; men de skriver det ikke
fooor tydeligt i bogen, som du altså også har.

> Med et symbolsk link kan du (selvom det så ikke er direkte at linke et
> dir til et andet, men bare lave en henvisning).

Nej det med filsystemet, det er farligt ,m-) Og det virker jo nærmest
ens for brugeren, om det er "blødt" eller hårdt link (ja jeg kender
forskellene ,m-))

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-12-02 13:00

sadyhr@mail.tele.dk (Sebastian Adorján Dyhr) writes:

> Hmm jeg regnede jo også med, at det var sådan; men de skriver det ikke
> fooor tydeligt i bogen, som du altså også har.

Næh, jeg læste bare hvad der stod, og så ved jeg hvordan det
fungerer. I 99% af tilfældene skal man bruge et symbolsk link. Det
var bare det andet der kom først.

> Nej det med filsystemet, det er farligt ,m-) Og det virker jo nærmest
> ens for brugeren, om det er "blødt" eller hårdt link (ja jeg kender
> forskellene ,m-))

Kun indtil du begynder at rette den fil som det drejer sig om.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-12-02 17:15

wannabee@post5.tele.dk (Stig Leerbeck) writes:

> Det eneste jeg får ud af det er "Too many arguments" !?!

Hvis der er mellemrum i dine filnavne, skal der gåseøjne omkring hvert
filnavn.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 12-12-02 14:12

Mikkel Pagh <spiced.pork@ham.com> wrote:

> Hmm... godt spørgsmål. Kan du sige mig, hvordan jeg vil kunne lave sådan
> ét?

ln i terminalen!

eg.: ln -s [navn på kilden] [navn på link]

Finder skelner ikke mellem symbolske links og henvisninger og viser dem
som henvisninger. Terminalen gør.

Faktisk tror jeg at jeg har fundet en bug. Hvis jeg bruger finder til at
vælge en ny original på et symbolsk link forsvinder det.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 11-12-02 11:08

> [...]

> Man skal jo bruge et password, men adgangen til OSX går via gæsteadgang
> og ingen password direkte til "Public" eller "Offentlig" folderen.

Kære stig

Dejligt med nogle begavede spørgsmål her i gruppen

Svaret er at det kan man slet ikke! Der er ingen gæsteadgang fra
windowsmaskiner. Derimod kan de koble sig på med "brugernavn" og
password som en allerede oprettet bruger på OSX'en.

Så vil de kunne se deres "egen" brugermappe og ej mere.

(Så fik andre måske også noget ud af mit eget "research")

Stig

_________________________
Stig Leerbeck
http://www.simplesoft.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 11-12-02 15:42

> [...]

> password som en allerede oprettet bruger på OSX'en.
>
> Så vil de kunne se deres "egen" brugermappe og ej mere.

Så kommer det næste spørgsmål

Hvordan kobler man op til sin MacOS X Unix-maskine fra en anden maskine
[Mac, Win eller PC-UNIX] på en sådan måde at man kan køre eksempelvis
bash-shell på MacOS X maskinen?
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 11-12-02 20:33

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> Så kommer det næste spørgsmål
>
> Hvordan kobler man op til sin MacOS X Unix-maskine fra en anden maskine
> [Mac, Win eller PC-UNIX] på en sådan måde at man kan køre eksempelvis
> bash-shell på MacOS X maskinen?

Aktiver ekstern log ind i deling og brug ssh fra klienten!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-12-02 03:24

mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) writes:

> Aktiver ekstern log ind i deling og brug ssh fra klienten!

Under WIndows så brug Putty. Plusgodfin lille klient, hvis altså du
ikke har den komplette Cygwin pakke isntalleret.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 11-12-02 22:39

> [...]

> Hvordan kobler man op til sin MacOS X Unix-maskine fra en anden maskine
> [Mac, Win eller PC-UNIX] på en sådan måde at man kan køre eksempelvis

Endnu et glimrende spørgsmål, men det kræver desværre (bl.a.) at man ved
hvad en bash-shell er for noget og det ved man altså ikke

Stig

_________________________
Stig Leerbeck
http://www.simplesoft.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 12-12-02 03:56

> Endnu et glimrende spørgsmål, men det kræver desværre (bl.a.) at man ved
> hvad en bash-shell er for noget og det ved man altså ikke

Tjae, hvis du starter Terminalprogrammet op vil det som standard bruge
tcsh-shell. Du starter så bash-shellen op ved at skrive bash, og
derefter på retur-tasten.

Men måske skulle du læse lidt om unix-shells først?

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 12-12-02 13:36

> [...]

> derefter på retur-tasten.
>
> Men måske skulle du læse lidt om unix-shells først?

Hæ - jeg tænkte nok at vi allerede var derude, hvor relationen til min
praktiske virkelighed fortaber sig i horisonten. Jeg har jo slet ikke
noget at bruge det til!

Stig

Stig Leerbeck
http://www.simplesoft.dk