Andet multimedie
bentjuul 3670
PDF lag ?
Fra : KimJohnsson

Dato : 11-12-02 00:04

Hej
Hvad skal bruges af SW for at arbejde i lag i PDF, f.eks uderlag til
brevpapir ?

Fra : Studio Smalbro

Dato : 11-12-02 08:32

Jeg tror du får brug for en lidt bredere beskrivelse af hvad det er du gerne
vil. Ellers er det vanskeligt at give et meningsfuldt svar. Er det fordi du
gerne vil bruge en pdf-fil som brevskabelon?
Kh
Bjørn

Fra : Kim Johnsson

Dato : 11-12-02 22:43

"Studio Smalbro" <studio@smalbro.dk> wrote in

> Jeg tror du får brug for en lidt bredere beskrivelse af hvad det er du
> gerne vil.

Tjae, hvis man har forstand på postscript og PDF som forstår man også
spørgsmålet. Men her er lidt mere. Spørgsmålene er kogt ned men
principperne er det samme. Vi snakker alene om ren postscrip og pdf, og
ikke noget med at hente enkelte sider ind i word, Photoshop o.l. eller at
arbejde i imagefiler !

1. to pdf filer skal sammenlægges til en side med lagene oven på hindanden.

2. pdf printergrabber som fanger alle print fra alle applikationer og
genererer en enkelt fil når man lukker grabningen

3. SW som kan printe fra 3 forskellige applikationer og samle printene som
lag i en enkelt pdf fil

4. SW som kan printe til en eksisterende pdffil på side 25 og placere det
som lag (enten under- eller overliggende) osv.

Spørgsmålene er ikke for nybegyndere, og kan givetvis kun besvares af folk
som har udviklet dokumenthåndterings sw i store US virksomheder

Fra : Studio Smalbro

Dato : 12-12-02 08:00

Det lyder jo altså også som om der mere er tale om en workflowproblematik.
Jeg ved ikke hvad der får dig til at anlægge den lidt nedladende tone, men
faktum er at din beskrivelse som udgangspunkt er for kortfattet. Den giver
sikkert mening i dine egne ører, men altså ikke i andres. Derfor kan du kun
have interesse i at man stiller spørgsmål og formålet med dit indlæg var vel
at få hjælp, eller...?. Et produkt som Stratify kan jo løse nogle af de
anførte problemstillinger, men det lyder som om du i højere grad leder efter
en customized printerdriver du kan sætte op til en softrip med nogle
makroer - snarere end et værktøj der kan løse problemerne manuelt efter
pdf'en er genereret. Men jeg vil stadig mene at de punkter du lægger frem
her er for tynde til en egentlig kravsspec. fordi det jo ikke fremgår nogen
steder hvilke krav der stilles til den færdige pdf. Skal den eks. kunne
offsetprintes? Er der bookmarks i den? osv.

Fra : Kim Johnsson

Dato : 16-12-02 13:07

> [...]
> ører, men altså ikke i andres. Derfor kan du kun have interesse i at
> man stiller spørgsmål og formålet med dit indlæg var vel at få hjælp,

Jo da
Men emnet "PDF lag" kan ikke misforstås. Enhver der blot har arbejdet med
grafik kender til "layers".

> [...]
> ikke fremgår nogen steder hvilke krav der stilles til den færdige pdf.
> Skal den eks. kunne offsetprintes? Er der bookmarks i den? osv.

Tjae - jeg synes nu det er ret enkelt. Jeg løser problemet pt i TIFF, men
et imageformat dur som du selv er inde på ikke til offsetprint.

Det vil være ret omfangsrigt at beskrive "opgaven" komplet, derfor blev
spørgsmålet kogt ned til, hvorledes man f.eks kan lægge to transparente PDF
filer ovenpå hindanden - til en side. Jeg benytter pt "stamps" som gør
noget det jeg eftersøger, men størrelsen på det valgte stempel kan ikke
sættes så det er ens hver gang. Men altså - "stamps" er rent faktisk en
lag-teknik i postscript. Jeg ville bare have det til at køre automatisk, så
der kunne stemples i angivne lag på angivne sider Kan du se det smarte
?

Disse PS kan offsettrykkes efter en "preflight".

Fra : Studio Smalbro

Dato : 16-12-02 14:21

> Men emnet "PDF lag" kan ikke misforstås. Enhver der blot har arbejdet med
> grafik kender til "layers".

Grafik er RIGTIG mange ting og der er altså en verden til forskel på lag i
Photoshop og lag i PageMaker. Og PDF er jo netop kendetegnet ved at være
processerede data. Men måske er det her vi går galt af hinanden - for hvad
er det for programmer du laver pdf'en fra? Sagen er jo, at genererer du pdf
fra eks. Quark så er der tale om fortolkning af data på en anden måde end
hvis der er tale om et xmlflow der pdf'es via noget stylesheet. Der er også
forskel på data. I princippet kan du lægge alt ind i en pdf, video,
billeder, lyd osv. Men det er jo ikke alt der kan fortolkes meningsfuldt i
en rip. Men laver du pdf'en via et traditionelt dtpprogram, så kan lagene jo
også laves der og lægges ind eller ej.
Jeg er tilbøjelig til at tro at du godt kan scripte lag ind i en pdf-fil,
men man kan ikke rigtigt svare meningsfuldt på spørgsmålet hvis man kun
kender en lille bid af flowet - for hvor skal scriptet "startes" fra? Og
hvor skal de data, der skal "flettes" hentes fra?

Fra : Kim

Dato : 18-12-02 01:47

"Studio Smalbro" <studio@smalbro.dk> wrote in

Hej Bjørn og Anders

Jeg opgiver her og prøver i de internationale NG-er istedet.

Jeg forstår ikke det kan være så svært at forstå at 2 PDF filer med en side
i hver, skal sammenlægges til en PDF fil med en side. Det er ikke bare kun
den ene, for så var det jo enkelt at hente dem ind i Indesign og mixe
lagene og distille en ny.

Formålet er ganske enkelt at producere skrivelser, breve, kataloger osv på
forskelligt brevpapir, I gamle dage havde man en skuffe i printeren med
brevpapir og så printede man bare.

Fra : Studio Smalbro

Dato : 18-12-02 07:51

Du har stadig ikke forklaret hvad det er Stratify - ikke - kan løse for dig.
Du har stadig ikke forklaret hvorfor du ikke blot løser problemet på
kildefilsniveau.
Og hvordan nogen skal kunne løse et problem med transparente lag i pdf og
når du end ikke gider forklare om der er tale om ps-processerede pdf eller
ej, begriber jeg ikke. Du ville være langt bedre stillet hvis du gad
forklare hvad betingelserne er.
Eks.: Hvilket program laver jeg pdf'erne fra, Hvilken platform arbejder jeg
på, Hvordan forestiller jeg mig - hele - processen. osv.

Held og lykke i de internationale newsgroups.
kh
Bjørn

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 16-12-02 17:22

Kim

Til din orientering, så er der andre end Bjørn (undertegnede f.eks.) som
også har meget svært ved at begribe, hvad det er du ønsker etc.

Jeg arbejder en del med PDF (tjener faktisk penge på at håndtere PDF'er som
jeg får af mine kunder - til tryk). Men jeg er jo også bare en håbløs nørd,
som stadig ikke begriber hvad det er du vil.

mvh
Anders

Fra : Henrik Torp

Dato : 11-12-02 18:00

"KimJohnsson" <kimjo_hnsson@no-spam.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Hvad skal bruges af SW for at arbejde i lag i PDF, f.eks uderlag til
> brevpapir ?

Hvis dit formål er brevpapir, vil jeg foreslå, at du henter grafik og
billeder ind i word, da programmet er rimelig intuitiv, når det drejer sig
om skabeloner, flette med databaseforespørgsler og lignende.

Venlig hilsen
Henrik