Sverige og folkepensionen
Fra : Carsten Overgaard

Dato : 10-12-02 20:40

Hvordan er det med folkepensionen, hvis man bosætter sig i Sverige. Normalt
er det sådan at man skal have været bosiddende i en bestemt årrække i
Danmark, hvis man skal have fuld folkepension, når den tid kommer.

Hvis jeg og min familie bliver sendt i eksil derovre, hvilket meget tyder
på, så vil jeg stadig betale skat til Danmark på grund af mit arbejde.

Er det "nok" at betale til gildet eller skal man også fysisk bo i landet for
at det tæller?

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard

Fra : felix

Dato : 11-12-02 00:45

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er det "nok" at betale til gildet eller skal man også fysisk bo i landet for

Hvis du er færdig med at arbejde i Danmark og påtænker at udvandre så se denne
interessante side
http://www.udvandrerne.dk/JLKM/Udvandre.nsf/Allenummeropslag/466628Reference

Bopæl i flere nordiske lande giver mulighed for ekstra høj folkepension

Hvis man i 52 år fra sit 15. til sit 67. år bor i flere nordiske lande, så optjener
man ret til folkepension hvert enkelt land i forhold til, hvor mange år man har levet der.
Fra Danmark får man dog fuld folkepension, hvis man har opholdt sig 40 år i landet - efter
det 15. år. Derfor kan man være berettiget til fuld dansk folkepension, selv om an har
levet en del år i udlandet. En fuld dansk folkepension udelukker endda ikke, at man kan
søge og få pension for de resterende 12 år fra det eller de andre lande, man har boet i.
På den måde er det altså muligt at få en højere folkepension end danskere, der har levet
hele deres liv i Danmark.

I Danmark søger man om folkepension hos kommunen. Ønsker man også at søge om
folkepension fra udlandet, sker ansøgningen også gennem kommunen - via Den Sociale
Sikringsstyrelse - til rette instans i det pågældende land. Vælger man at blive boende i
det andet land, er det der, man skal søge fra, fremgår det af et brevkassesvar.