/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Pas i EU.
Fra : Jochke


Dato : 10-12-02 18:52

På lørdag skal vi på en 3-timers tur til tyskland, på hamstring. :D Kan
desværre ikke finde mit pas i flytte rodet. Er det stadig påkrævet at have
det på sig?

/Jochke



 
 
Thomas Thorsen (10-12-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Thorsen


Dato : 10-12-02 18:54

Jochke skrev:

> Er det stadig påkrævet at have det på sig?

Ja.

TT




Tunderbird @ 7100 (10-12-2002)
Kommentar
Fra : Tunderbird @ 7100


Dato : 10-12-02 19:06

On Tue, 10 Dec 2002 18:51:59 +0100, "Jochke" <ask@me.com> wrote:

>På lørdag skal vi på en 3-timers tur til tyskland, på hamstring. :D Kan
>desværre ikke finde mit pas i flytte rodet. Er det stadig påkrævet at have
>det på sig?
>
>/Jochke
>

Ud fra folk der bor nede omkring har jeg hørt at skal man kun lige over grænsen for at handle ind så
sker der ikke noget når at man bliver stoppet af politiet. Der kommer først bøder når at man vil
længere ned i tyskland.
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Jochke (10-12-2002)
Kommentar
Fra : Jochke


Dato : 10-12-02 20:26


"Tunderbird @ 7100 " <dsl79930[Spam Nej TAk]@vip.cybercity.dk> wrote in
message news:r5bcvu0ebv5l7r033a7d2vf9behjv7t5a0@4ax.com...
>
> Ud fra folk der bor nede omkring har jeg hørt at skal man kun lige over
grænsen for at handle ind så
> sker der ikke noget når at man bliver stoppet af politiet. Der kommer
først bøder når at man vil
> længere ned i tyskland.

Oki...nu er det dog over Rødby - Puttgarden jeg tager. Ved ikke om det er
lidt anderledes med færgerne end over landjorden.

/Jochke



Kurt B. Andersen (10-12-2002)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 10-12-02 20:27

>
> Ud fra folk der bor nede omkring har jeg hørt at skal man kun lige over
grænsen for at handle ind så
> sker der ikke noget når at man bliver stoppet af politiet. Der kommer
først bøder når at man vil
> længere ned i tyskland.
> --
> Mvh
> Flemming Jacobsen

Du har hørt forkert, eller også har de været heldig og møde en betjent i
søndagshumør.
Reglerne er overhovedet ikke ændret. Man skal medbringe pas uanset om man er
lige ovre eller længere nede i Tyskland. Hvis nu jeg f.eks. var en tur i
Hamburg, men påstod at jeg kun lige havde været ovre på den anden side,
hvordan skulle man så finde ud af om jeg løj eller ej.
Det vil i øvrigt være dumt at løbe chancen for ikke at blive opdaget p.t.,
idet der jo er genindført grænsekontrol i øjeblikket.

Kurt



Jens Reinhart (11-12-2002)
Kommentar
Fra : Jens Reinhart


Dato : 11-12-02 11:10

"Kurt B. Andersen" <kurt@portalen.no> skrev i en meddelelse
news:3df6626e$0$71613$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Du har hørt forkert, eller også har de været heldig og møde en betjent i
> søndagshumør.

Nej han har ej.... Det er almindelig accepteret at hverken danskere eller
tyskere bruger pas i hhv. Nordtyskland og Sønderjylland.


Med venlig hilsen

Jens





Casper Mønster (11-12-2002)
Kommentar
Fra : Casper Mønster


Dato : 11-12-02 23:34


> Nej han har ej.... Det er almindelig accepteret at hverken danskere eller
> tyskere bruger pas i hhv. Nordtyskland og Sønderjylland.
>
>

Det er ikke noget politiet bare gør, det er sådan at hvis man bor i
grænse-området kan man få et lille skilt til at sætte på bilen, så kan
politiet se at det er en der krydser grænsen mange gange om dage. Man kan jo
bo i Tyskland, have børn der går i skole i Danmark, arbejde i Tyskland og
have fritidsintresser i Danmark. Men de lokale bruger nok mest de ubevogte
overgange, det er de alle jo nu, men dem der var før EU.


/Casper



Thomas Thorsen (11-12-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Thorsen


Dato : 11-12-02 23:38

Jens Reinhart skrev:

> Nej han har ej.... Det er almindelig accepteret at hverken
> danskere eller tyskere bruger pas i hhv. Nordtyskland og
> Sønderjylland.

At det i praksis i et vist omfang accepteres at pas ikke medbringes,
betyder ikke at man ikke skal have det med.

TT




Henning (10-12-2002)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 10-12-02 21:27

On Tue, 10 Dec 2002 18:51:59 +0100, "Jochke" <ask@me.com> wrote:

>På lørdag skal vi på en 3-timers tur til tyskland, på hamstring. :D Kan
>desværre ikke finde mit pas i flytte rodet. Er det stadig påkrævet at have
>det på sig?

Du skla kunne identificere dig overfor politiet - det gøres nemmest
med et pas. Du kan dog bruge kørekort, så længe det "kun" er Tyskland.

Henning
hsb(at)image.dk

Thomas Thorsen (10-12-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Thorsen


Dato : 10-12-02 22:11

Henning skrev:

> Du skla kunne identificere dig overfor politiet - det gøres
> nemmest med et pas. Du kan dog bruge kørekort, så længe det
> "kun" er Tyskland.

Pas SKAL medbringes ved rejse til udlandet.

TT




Oscar (10-12-2002)
Kommentar
Fra : Oscar


Dato : 10-12-02 22:30


"Thomas Thorsen" <usenet@thomasthorsen.dk> wrote in message
news:at5l8q$eni$1@dknews.tiscali.dk...
> Henning skrev:
>
> > Du skla kunne identificere dig overfor politiet - det gøres
> > nemmest med et pas. Du kan dog bruge kørekort, så længe det
> > "kun" er Tyskland.
>
> Pas SKAL medbringes ved rejse til udlandet.
>
.... og så læser man længere nede hvad der defineres som 'udlandet'...




Henning (10-12-2002)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 10-12-02 23:20

On Tue, 10 Dec 2002 22:30:09 +0100, "Oscar" <beka-hansen@bigfoot.com>
wrote:

>
>"Thomas Thorsen" <usenet@thomasthorsen.dk> wrote in message
>news:at5l8q$eni$1@dknews.tiscali.dk...
>> Henning skrev:
>>
>> > Du skla kunne identificere dig overfor politiet - det gøres
>> > nemmest med et pas. Du kan dog bruge kørekort, så længe det
>> > "kun" er Tyskland.
>>
>> Pas SKAL medbringes ved rejse til udlandet.
>>
>... og så læser man længere nede hvad der defineres som 'udlandet'...

Eh - jeg er ikke med? "Længere nede" har jeg indlæg om Regning fra nyt
firma, Køb fra anden, hvad med garanti osv. Intet om "udlandet"? Har
du en message-id i stedet?


Henning
hsb(at)image.dk

Thomas Thorsen (10-12-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Thorsen


Dato : 10-12-02 23:27

Henning skrev:

> Eh - jeg er ikke med?

Den person du har svaret, er en troll. Du behøver ikke tænke nærmere
over hans forstyrrede udgydelser.

TT




Oscar (11-12-2002)
Kommentar
Fra : Oscar


Dato : 11-12-02 22:40


"Thomas Thorsen" <usenet@thomasthorsen.dk> wrote in message
news:at5poc$f2a$1@dknews.tiscali.dk...
> Henning skrev:
>
> > Eh - jeg er ikke med?
>
> Den person du har svaret, er en troll. Du behøver ikke tænke nærmere
> over hans forstyrrede udgydelser.
>
> TT
>
Nærmere forklaring.

Det du skrev om at man SKAL have pas med ved rejse til udlandet er noget vrøvl.

Det jeg mener - og som Henning ikke ikke var med på - er at pas SKAL medbringes
til nærmere bestemte lande.
Det er eksempelvis IKKE påkrævet at pas medbringes til de nordiske lande.





Peter Hansson \(7950~ (10-12-2002)
Kommentar
Fra : Peter Hansson \(7950~


Dato : 10-12-02 23:19


"Thomas Thorsen" <usenet@thomasthorsen.dk> wrote in message
news:at5l8q$eni$1@dknews.tiscali.dk...
> Henning skrev:
>
> > Du skla kunne identificere dig overfor politiet - det gøres
> > nemmest med et pas. Du kan dog bruge kørekort, så længe det
> > "kun" er Tyskland.
>
> Pas SKAL medbringes ved rejse til udlandet.
>

Nej. men da pasbek. stadig gælder kræves der pas ved indrejse til DK, og det
er her bøden evt. kommer ind i billedet.

Jeg er ikke lige i humør til at finde hjemmelen men mener det er §2 og §30
eller 31(sanktionen.)

PH



Thomas Thorsen (11-12-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Thorsen


Dato : 11-12-02 12:45

Peter Hansson (7950) skrev:

> > Pas SKAL medbringes ved rejse til udlandet.

> Nej. men da pasbek. stadig gælder kræves der pas ved indrejse til DK,
og det
> er her bøden evt. kommer ind i billedet.

Der er i hvert fald to hjemler til at pas skal medbringes ved såvel
udrejse som indrejse.

* Kongelig anordning om pastvang af 1952
* § 2 i pasbekendtgørelsen som du selv nævner

Overtrædelse af begge kan medføre straf, jf. paslovens § 5.

> Jeg er ikke lige i humør til at finde hjemmelen men mener det er §2 og
§30
> eller 31(sanktionen.)

Korrekt. Sanktionen er i § 31.

TT




Rasmus Hochreuter (11-12-2002)
Kommentar
Fra : Rasmus Hochreuter


Dato : 11-12-02 04:05

> På lørdag skal vi på en 3-timers tur til tyskland, på hamstring. :D Kan
> desværre ikke finde mit pas i flytte rodet. Er det stadig påkrævet at have
> det på sig?

Det er ikke det tyske politi, der er problemet, hvis du bare skal i
grænsebutikkerne. I disse EU-topmøde tider kan du dog forvente at det danske
grænsepoliti kontrollerer dit pas ved indrejse i DK - hvorvidt de er ligeså
overbærende som deres tyske kolleger har jeg ingen anelse om.

Med venlig hilsen

Rasmus Hochreuter
rammu@tiscali-dot-dk



Fly Christensen (11-12-2002)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 11-12-02 09:21

On Wed, 11 Dec 2002 04:05:16 +0100, "Rasmus Hochreuter"
<rammu@tiscali.dk> wrote:

>> På lørdag skal vi på en 3-timers tur til tyskland, på hamstring. :D Kan
>> desværre ikke finde mit pas i flytte rodet. Er det stadig påkrævet at have
>> det på sig?
>
>Det er ikke det tyske politi, der er problemet, hvis du bare skal i
>grænsebutikkerne. I disse EU-topmøde tider kan du dog forvente at det danske
>grænsepoliti kontrollerer dit pas ved indrejse i DK - hvorvidt de er ligeså
>overbærende som deres tyske kolleger har jeg ingen anelse om.

Hvis du har bilen fyldt med sprut, er de meget overbærende med, om du
har dit pas med eller ej. De kan godt kende forskel på en autonom nasist
og en fuld dansker på indkøb.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fly Christensen (11-12-2002)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 11-12-02 09:21

On Wed, 11 Dec 2002 04:05:16 +0100, "Rasmus Hochreuter"
<rammu@tiscali.dk> wrote:

>> På lørdag skal vi på en 3-timers tur til tyskland, på hamstring. :D Kan
>> desværre ikke finde mit pas i flytte rodet. Er det stadig påkrævet at have
>> det på sig?
>
>Det er ikke det tyske politi, der er problemet, hvis du bare skal i
>grænsebutikkerne. I disse EU-topmøde tider kan du dog forvente at det danske
>grænsepoliti kontrollerer dit pas ved indrejse i DK - hvorvidt de er ligeså
>overbærende som deres tyske kolleger har jeg ingen anelse om.

Hvis du har bilen fyldt med sprut, er de meget overbærende med, om du
har dit pas med eller ej. De kan godt kende forskel på en autonom nasist
og en fuld dansker på indkøb.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

enn (11-12-2002)
Kommentar
Fra : enn


Dato : 11-12-02 17:39

I øvrigt duer det Danske kørekort ikke som identitetskort i TRyskland - kun
passet accepteres.

Gad vide hvad de vil gøre hvis man som Dansker bliver stoppet på vej ind i
Danmark - vil de afvise en? Kan man så få asyl i fx. Tyskland? eller er man
så helt retsløs?


"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i en meddelelse
news:k7tdvu8t3s4tbnrsedj7cjcaru3dbeak7u@4ax.com...
> On Wed, 11 Dec 2002 04:05:16 +0100, "Rasmus Hochreuter"
> <rammu@tiscali.dk> wrote:
>
> >> På lørdag skal vi på en 3-timers tur til tyskland, på hamstring. :D Kan
> >> desværre ikke finde mit pas i flytte rodet. Er det stadig påkrævet at
have
> >> det på sig?
> >
> >Det er ikke det tyske politi, der er problemet, hvis du bare skal i
> >grænsebutikkerne. I disse EU-topmøde tider kan du dog forvente at det
danske
> >grænsepoliti kontrollerer dit pas ved indrejse i DK - hvorvidt de er
ligeså
> >overbærende som deres tyske kolleger har jeg ingen anelse om.
>
> Hvis du har bilen fyldt med sprut, er de meget overbærende med, om du
> har dit pas med eller ej. De kan godt kende forskel på en autonom nasist
> og en fuld dansker på indkøb.
>
> Fly
>
> --
> In space nobody will hear your cream



Casper Mønster (13-12-2002)
Kommentar
Fra : Casper Mønster


Dato : 13-12-02 00:04

> Gad vide hvad de vil gøre hvis man som Dansker bliver stoppet på vej ind i
> Danmark - vil de afvise en? Kan man så få asyl i fx. Tyskland? eller er
man
> så helt retsløs?
>

Hvis du ikke kan ligimiter dig, og politiet ikke er i søndags humør, så skal
man kontakte en danske ambasade i Tyskland og få lavet et dansk pas der, det
kunne også ske ved grænsen, og i Københavns-lufthavn har de også oprettet et
kontor hvor du kan få lavet et midlertide pas.

/Casper



Jochke (13-12-2002)
Kommentar
Fra : Jochke


Dato : 13-12-02 14:08

"Jochke" <ask@me.com> wrote in message
news:at59jl$24ov$1@news.cybercity.dk...
> På lørdag skal vi på en 3-timers tur til tyskland, på hamstring. :D Kan
> desværre ikke finde mit pas i flytte rodet. Er det stadig påkrævet at have
> det på sig?

Jeg bliver ikke klogere på nogen af jeres indlæg. De forvirre mig nærmere.
Nogen påstår man ikke behøver medtage pas mens andre gør. Nu er det en tur
over Rødby-Puttgarden der kun lige tager nogen timer og ikke over
Sønderjylland. Nogen der har nogen seriøse svar?

/Jochke



Holger Danske (12-12-2002)
Kommentar
Fra : Holger Danske


Dato : 12-12-02 14:11

Jochke wrote:
> "Jochke" <ask@me.com> wrote in message
> news:at59jl$24ov$1@news.cybercity.dk...
>> På lørdag skal vi på en 3-timers tur til tyskland, på hamstring. :D
>> Kan desværre ikke finde mit pas i flytte rodet. Er det stadig
>> påkrævet at have det på sig?
>
> Jeg bliver ikke klogere på nogen af jeres indlæg. De forvirre mig
> nærmere. Nogen påstår man ikke behøver medtage pas mens andre gør. Nu
> er det en tur over Rødby-Puttgarden der kun lige tager nogen timer og
> ikke over Sønderjylland. Nogen der har nogen seriøse svar?
>

Tjaaee, man skal have pas med, men ......
Jeg er endnu ikke hørt mine venner blive afkrævet at vise pas i Tyskland, og
de har været der mindst 10 gange i år.
Hvis du tager derover /uden/ pas, så vil jeg tro det er en fordel at ligne
en "etnisk dansker", og så husk på at der i øjeblikket er kontrol ved
grænerne qua EU Topmødet i København !!!

Allan
--
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --
-- Skønhed afhænger af øjnene der ser --
-- Cum insantientibus fuere necesse est --



Holger Danske (12-12-2002)
Kommentar
Fra : Holger Danske


Dato : 12-12-02 14:14

Jochke kan du ikke stille din dato rigtig, da du ellers vil ligge heroppe
øverst til imorgen på samme tid.
Se evt.
http://www.usenet.dk/netikette/

Allan
--
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --
-- Skønhed afhænger af øjnene der ser --
-- Cum insantientibus fuere necesse est --



Jochke (12-12-2002)
Kommentar
Fra : Jochke


Dato : 12-12-02 16:57

"Holger Danske" <holger_danske@msn.net> wrote in message
news:ata24o$899$1@sunsite.dk...
> Jochke kan du ikke stille din dato rigtig, da du ellers vil ligge heroppe
> øverst til imorgen på samme tid.
> Se evt.

Hej Holger. Det må I undskylde. Har gjort det nu. Skulle lige teste et
JavaScript der fortæller hvor lang tid der er tilbage til jul, og så glemte
jeg at stille datoen tilbage. :D

Der er forresten 12 dage til juleaften. :D

/Jochke



Morten Bjergstrøm (12-12-2002)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 12-12-02 14:15

"Jochke" <ask@me.com> skrev:

> Jeg bliver ikke klogere på nogen af jeres indlæg. De forvirre mig
> nærmere. Nogen påstår man ikke behøver medtage pas mens andre gør.
> Nu er det en tur over Rødby-Puttgarden der kun lige tager nogen
> timer og ikke over Sønderjylland. Nogen der har nogen seriøse
> svar?

Hvis du skal til de andre Skandinaviske lande er det ikke nødvendigt at
medbringe pas pga. den nordiske pasunion. Til alle andre
(Schengen)lande skal der medbringes pas.

--
Morten http://miljokemi.dk

Kristian Storgaard (12-12-2002)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 12-12-02 14:23

On 13/12/02 14:08, in article ata1nq$1ho$1@news.cybercity.dk, "Jochke"
<ask@me.com> wrote:

> Jeg bliver ikke klogere på nogen af jeres indlæg. De forvirre mig nærmere.
> Nogen påstår man ikke behøver medtage pas mens andre gør. Nu er det en tur
> over Rødby-Puttgarden der kun lige tager nogen timer og ikke over
> Sønderjylland. Nogen der har nogen seriøse svar?

Det teoretiske svar: JA - du skal have pas med når du rejser til et land,
der ikke er med i den nordiske pasunion, det fremgår af pasloven m.v.

Det praktiske svar: Der er mindre og mindre (ingen) kontrol efter
Schengen-aftalen. P.t. kan der nok forventes en skærpet indsats p.g.a.
EU-topmødet. Du kan risikere en bøde, hvis du ikke har passet med.

/kristian


Jochke (12-12-2002)
Kommentar
Fra : Jochke


Dato : 12-12-02 16:59


"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote in
message news:BA1E4C4B.13D7D%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
> On 13/12/02 14:08, in article ata1nq$1ho$1@news.cybercity.dk, "Jochke"
> <ask@me.com> wrote:
> Det praktiske svar: Der er mindre og mindre (ingen) kontrol efter
> Schengen-aftalen. P.t. kan der nok forventes en skærpet indsats p.g.a.
> EU-topmødet. Du kan risikere en bøde, hvis du ikke har passet med.

Hvor stor en bøde?

/Jochke



Holger Danske (12-12-2002)
Kommentar
Fra : Holger Danske


Dato : 12-12-02 17:03

Jochke wrote:
> "Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote in
> message news:BA1E4C4B.13D7D%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
>> On 13/12/02 14:08, in article ata1nq$1ho$1@news.cybercity.dk,
>> "Jochke" <ask@me.com> wrote:
>> Det praktiske svar: Der er mindre og mindre (ingen) kontrol efter
>> Schengen-aftalen. P.t. kan der nok forventes en skærpet indsats
>> p.g.a. EU-topmødet. Du kan risikere en bøde, hvis du ikke har passet
>> med.
>
> Hvor stor en bøde?
>

Som skrevet til dig tidligere af en medskribent herinde, så er det mindste
etaten kan regne med, når de selv skal kradse ind, 500.- så mon ikke det er
der omkring, men jeg ved det godt nok ikke !

H.D.
--
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --
-- Skønhed afhænger af øjnene der ser --
-- Cum insantientibus fuere necesse est --



Peter Hansson \(7950~ (12-12-2002)
Kommentar
Fra : Peter Hansson \(7950~


Dato : 12-12-02 15:06


"Jochke" <ask@me.com> wrote in message
news:ata1nq$1ho$1@news.cybercity.dk...
>
> Jeg bliver ikke klogere på nogen af jeres indlæg. De forvirre mig nærmere.
> Nogen påstår man ikke behøver medtage pas mens andre gør. Nu er det en tur
> over Rødby-Puttgarden der kun lige tager nogen timer og ikke over
> Sønderjylland. Nogen der har nogen seriøse svar?
>

Nu er det vist på tide at der kommer noget jura ind i billedet istedet for
den ævle-kævle:

Fra pasbek.: Bekendtgørelse 1997-02-25 nr 166

Kap 1. Pastvang samt ud- og indrejse
1§ 1.Danske statsborgere kan udrejse til og indrejse fra Finland, Island,
Norge og Sverige over de for grænsepassage åbne havne og lufthavne uden at
være i besiddelse af pas eller anden rejselegitimation.
2§ 2. I øvrigt skal danske statsborgere ved udrejse fra og ankomst til
landet være forsynet med pas.

§ 31. Overtrædelse af § 2, stk 1, § 3 og § 30, stk 1 og 2, straffes med
bøde, hæfte eller under skærpende omstændigheder med fængsel indtil 6
måneder.

Da juristerne i justitsministeriet ikke kan regne med mindre end 500kr. vil
dette som det mindste være bødens størrelse.

At det kun er en smuttur på et pat timer er irrelevant.


PH



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408907
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste