Newbie skal opsætte firewall på router
Fra : Ulrich Sørensen

Dato : 10-12-02 17:32

Hej

Jeg skal opsætte en firewall på vores D-Link DI-604 router (har selvfølgelig
indbygget firewall). Nu har jeg ikke ret meget forstand på firewall's og
hvilke porte der skal åbnes eller lukkes, så jeg håber der er nogen der kan
smide et par link til nogle gode sider på nettet hvor man kan læse lidt om
emnet.

Jeg kan oplyse at der skal være mulighed for email, http, ftp, homebank samt
lidt forskellige spil hvis det har nogen betydning.

På forhånd tak.

Ulrich

Fra : Alex Holst

Dato : 10-12-02 19:59

"Ulrich Sørensen" <ulrich.sorensen@removethismailme.dk> wrote:
> [...]
> smide et par link til nogle gode sider på nettet hvor man kan læse lidt om

Hvis du ikke selv har kendskab nok om TCP/IP til at finde ud af hvordan
dine firewall regler skal se ud, boer du naeppe saette en firewall op.

http://a.area51.dk/sikkerhed/ordforklaring#firewalls

Koeb lidt kvalificeret assistance i stedet.

Fra : M.N.

Dato : 10-12-02 20:50

"Alex Holst" <a@mongers.org> wrote in message

> Hvis du ikke selv har kendskab nok om TCP/IP til at finde ud af hvordan
> dine firewall regler skal se ud, boer du naeppe saette en firewall op.

Man skal vel starte et sted?

Mogens

Fra : Kent Friis

Dato : 10-12-02 20:59

Den Tue, 10 Dec 2002 20:49:41 +0100 skrev M.N.:

>"Alex Holst" <a@mongers.org> wrote in message
>selvfølgelig
>kan
>om

>Man skal vel starte et sted?

Med at lære om TCP/IP, netværk, routing og alt det der. Når du så har
_forstået_ det, kaster du dig over firewalls.

Mvh
Kent
--
6.0 FDiv 3.0 = 1.999773462873 - Intel Pentium bug

Fra : Ulrich Sørensen

Dato : 10-12-02 23:24

> Med at lære om TCP/IP, netværk, routing og alt det der. Når du så har
> _forstået_ det, kaster du dig over firewalls.

Nu er det jo ikke PET's servere eller sådan noget jeg skal beskytte med min
firewall. Den skal bare give en fornuftig sikkerhed. Intet system er
alligevel perfekt.

Nu er jeg kun newbie i den forstand at jeg ikke har sat en firewall op før,
men jeg har da rodet lidt med netværk. Jeg vil nu stadig gerne have nogle
forslag til steder hvor jeg evt. kan læse lidt om emnet. Evt. til noget
litteratur jeg kan låne på biblioteket. Man lærer det nu engang bedst ved
selv at arbejde med det.

Mvh. Ulrich

Fra : Palle Jensen

Dato : 11-12-02 10:22

"Ulrich Sørensen" <ulrich.sorensen@REMOVETHISmailme.dk> wrote in

> [...]
> Evt. til noget litteratur jeg kan låne på biblioteket. Man lærer det
> nu engang bedst ved selv at arbejde med det.

Synes jeg også.

Et udemærket udgangspunkt er vel egentlig at lære at lukke for alt, og så
derefter sætte sig ind i at åbne porte o.l. når man får brug for det?

FTP f.eks. Den finder du ud af ikke virker. Enter fordi routeren ikke
forwarder port 21 til din maskines IP, eller fordi din firewall ikke
tillader trafik på denne port.

Så du kan vel lege med det. Åbn og luk lidt, og prøv at connecte via anden
pc.

Der står også en smule i manualen kan jeg se...

Fra : jens

Dato : 12-12-02 12:20

lærer det

> Synes jeg også.

også mig.

> Et udemærket udgangspunkt er vel egentlig at lære at lukke for alt, og så
> derefter sætte sig ind i at åbne porte o.l. når man får brug for det?

når der så er lukket for alt i min d604, så ankommer der stadig mail,
mesengeropkald og icqopkald på lan pcèrne, er der en forklaring på det ? og
så er der vel ingen grund til at åbne noget ? online spil virker også.
man kan selvfølgelig antage at hvis man åbner èn port så bliver alle andre
spæret, men er det normalt for en hardware firewall

> FTP f.eks. Den finder du ud af ikke virker. Enter fordi routeren ikke
> forwarder port 21 til din maskines IP, eller fordi din firewall ikke
> tillader trafik på denne port.

min kører da fint, både indefra og udefra ! d604 står på deny all trafic to
pass except.... og der er ikke nogen i except, hverken inbound eller
out....!

> Så du kan vel lege med det. Åbn og luk lidt, og prøv at connecte via anden
> pc.
>
> Der står også en smule i manualen kan jeg se...

ja, men den er på fremmedsk.

Fra : Kent Friis

Dato : 11-12-02 17:25

Den Tue, 10 Dec 2002 23:23:54 +0100 skrev Ulrich Sørensen:

>Nu er det jo ikke PET's servere eller sådan noget jeg skal beskytte med min
>firewall. Den skal bare give en fornuftig sikkerhed. Intet system er
>alligevel perfekt.

Hvis du vil have fornuftig sikkerhed, skal du ikke lade en amatør sætte
din firewall op. Det giver dårligere sikkerhed end slet ikke at have
en firewall.

Man kan godt selv sætte sin firewall op, men det kræver lige at man
kaster sig over et par netværksbøger, og sætter sig til at lege med
et netværk, med router m.m, så man forstår hvad det er man har med
at gøre. Det er dog meget nemmere at lære, hvis man har en lærer der
selv forstår emnet.

Alternativet er at sikre klienterne i stedet for. Det er nemmere,
hurtigere (kommer naturligvis an på hvor mange klienter det drejer
sig om, men man kan nå mange maskiner på den tid det tager at lære
om netværk og routing), og den dag man alligevel får brug for en
firewall, er det en ekstra sikkerhed at klienterne er sikre, hvis der
alligevel skulle slippe nogen forbi firewall'en.

Mvh
Kent
--
Those who write "Optimized for Netscape" og "Best viewed with MSIE"
never figured out the difference between the WWW and a

Fra : Kent Friis

Dato : 11-12-02 17:25

Fra : Kasper

Dato : 11-12-02 22:42

On Wed, 11 Dec 2002 16:25:10 +0000 (UTC), leeloo@phreaker.net (Kent
Friis) wrote:

> [...]
>firewall, er det en ekstra sikkerhed at klienterne er sikre, hvis der
>alligevel skulle slippe nogen forbi firewall'en.

Der er ingen der svarer på mandens spørgsmål omkring hvor han kan
finde læsestof omkring opsætning af firewallen. Hvad med at komme med
nogle links til noget stof omhandlende tcp/ip, og hvad i ellers finder
relevant for at få en grundlæggende forståelse for netværk.
De svar han har fået indtil videre er ikke den tid værd i har spildt
på at skrive dem.

Bare min mening.

Fra : Ulrich Sørensen

Dato : 12-12-02 07:31

"Kasper" <knl@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> relevant for at få en grundlæggende forståelse for netværk.
> De svar han har fået indtil videre er ikke den tid værd i har spildt

HØRT! Jeg er elt enig. Jeg er taknemmelig for deres omsorg for mit netværks
ve og vel, men jeg har endnu ikke fået noget konkret.

Mvh.

Ulrich

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 13-12-02 08:16

Kasper skrev:

> Der er ingen der svarer på mandens spørgsmål omkring hvor han kan
> finde læsestof omkring opsætning af firewallen.

Muligvis fordi han udbeder sig læsestof på dansk, bortset fra net-faq.dk
kan jeg heller ikke rigtig komme i tanke om noget han kan bruge. Biblio-
tekerne kan naturligvis anvendes hvis man ønsker at læse i død-træ for-
mat.

IBM har i sin Redbooks-serie også information om TCP/IP:

Find mere på <URL: http://ibm.com/redbooks >

De eneste websider på dansk jeg kan komme i tanke om, er skrevet med
baggrund i Linux:

--
Fix Outlook Express 5.*. Nu med emoticons, _understreget_,
/skråtstillet/ og *fed* tekst: <URL: http://flash.to/oe-quotefix >

Fra : Ulrich Sørensen

Dato : 13-12-02 08:57

"Peder Vendelbo Mikkelsen" <pedervm@myrealbox.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan jeg heller ikke rigtig komme i tanke om noget han kan bruge. Biblio-
> tekerne kan naturligvis anvendes hvis man ønsker at læse i død-træ for-

Det er underordnet om det er dansk eller engelsk.

Mvh. Ulrich

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 13-12-02 16:10

Ulrich Sørensen wrote:
> [...]
> forslag til steder hvor jeg evt. kan læse lidt om emnet. Evt. til noget
> litteratur jeg kan låne på biblioteket. Man lærer det nu engang bedst ved

http://www.warriorsofthe.net/clips.html

Husk de ikke fortæller hele sandheden, fx er der forskel på source og
destination port :)

--
Christian E. Lysel, http://www.spindelnet.dk/

Kunst? http://www.firewallmonkeys.com/songs/

Fra : Torben Hartung

Dato : 11-12-02 20:29

Æh - jeg har fulgt lidt med omkring denne D-Link DI-604 router - jeg har
selv købt den for ca. 3 uger siden - nu er jeg ikke særlig "stiv" til dette
med firewall som andre her også har gjort opmærksom på man bør/skal være for
at rode med den - og derfor har jeg også købt D-Link DI-604 router, da jeg
har den opfattelse at den er MED INDBYGGET FIREWALL og derfor IKKE skal
opsættes på en PC-er bagefter, det hele sættes op online bagefter - der
fulgte intet særligt software med - er jeg helt forkert på den ??

mvh
Hartung

"Ulrich Sørensen" <ulrich.sorensen@REMOVETHISmailme.dk> skrev i en
meddelelse news:at54uq$5h9$1@sunsite.dk...

Fra : Torben Hartung

Dato : 11-12-02 20:29

Fra : Ulrich Sørensen

Dato : 11-12-02 21:22

"Torben Hartung" <torben.hartung@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> opsættes på en PC-er bagefter, det hele sættes op online bagefter - der
> fulgte intet særligt software med - er jeg helt forkert på den ??

Ja det vil jeg mene at du er. Hvis du ikke gør noget er den bare et stort
hul. Der er INGEN beskyttelse. Du skal logge på den og opsætte firewall'en
og hvad du nu ellers har brug for. Det er her mine "problemer" starter. Hvad
skal sættes op hvordan!

Jeg kan nu ikke forstå som nogen siger at det er værre at sætte den forkert
op end slet ikke at sætte den op. Hvordan det kan være værre kan jeg ikke
se. Men siden ingen kan give noget konkret hjælp så tror jeg at jeg bare går
i gang og prøver mig lidt frem. Som en sagde så bloker for alt og så åben
for de porte og adresser du har brug for og så arbejd ud fra det.

Mvh. Ulrich

Fra : Karsten H.

Dato : 11-12-02 22:36

> Jeg kan nu ikke forstå som nogen siger at det er værre at sætte den
> forkert op end slet ikke at sætte den op.

Det bliver sagt, da det er en generel holdning at falsk sikkerhed er værre
end ingen sikkerhed fordi paraderne er nede.

Hvis du har en firewall du mener er sat korrekt op, hvor den måske er ét
stort hul, så gør du måske mindre ud af at beskylle på klientsiden.

--
Karsten H.
Som har skrevet sin mail-adresse baglæns for at narre fjenden i Aalborg.

Fra : Torben Hartung

Dato : 11-12-02 22:51

Du har gjort mig noget nervøs !!

Har købt min Router gennem Dansk Kabel TV der oplyser at den er indbygget og
derfor meget let at installere for ALLE !! ... derfor bør det ikke være
rigtig at jeg er åben - men skal naturligvis undersøges - så vi må hjælpe
hinanden her!!

Har fundet følgende:
Support: Du kan få specialsupport på routeren ved henvendelse til D-link på
telefon 70 26 90 40 på hverdage fra kl. 9.00 - 18.00.

æh - den medfølgende manual på CD- eren (på engelsk 49 sider) oplyser også
en del omkring firewallen - jeg har dog æhh .. ikke læst den endnu -
"rigtige mænd læser ikke manualer - de klikker !!" - men jeg mener
stadig at det hele sker via en netopkobling og password !! - som følger med
routeren - når man er der inde så kan man lave specialindstillinger!! . På
routeren sider der en "reset" knap der genindstiller fabrikkens opsætning -
men igen jeg er ikke professor i denne router - jeg kan være lidt gal på den

Manual kan også downloades som PDF-fil fra : www.dk-tv.dk/Default.asp?ID=166

Håber vi kan komme lidt videre herfra !!

meddelelse news:at86pb$87r$1@sunsite.dk...

Fra : Christian Andersen

Dato : 11-12-02 23:39

Torben Hartung wrote:

> [...]
> derfor meget let at installere for ALLE !! ... derfor bør det ikke være
> rigtig at jeg er åben - men skal naturligvis undersøges - så vi må hjælpe

Hvordan har du konstateret at du er "åben"?

Gennem en online-scanner?

I så fald scanner scanneren din router og ikke din lokale computer. Det
skal du lige være klar over. Derfor skal eventuelle åbne porte lukkes på
din router.

--
..signature

Fra : Torben Hartung

Dato : 12-12-02 00:02

Jeg ved slet ikke om jeg er "åben" - jeg troede jeg var lukket ind til Ulrik
Sørensen gav mig en anden opfattelse - og det er der både han og jeg nu står
med vores Router/firewall !!
Kan man scanne for at tjekke ?? - hvordan/hvor ?? som som tidligere omtalt -
jeg valgte min løsning fordi det skulle være nemt - det syntes jeg pludselig
ikke det er - som andre

mvh
Hartung

Fra : Lyn og Torden

Dato : 12-12-02 01:38

> [...]
omtalt -
> jeg valgte min løsning fordi det skulle være nemt - det syntes jeg

http://grc.com -> shields up -> test my shields & probe my ports
di-604 er som udgangspunkt lukket - så åbner du de porte o.s.v som du vil.

Heil
Anders
PS: evt: google og søgeord som online scanner scanning security ports - hvad
giver det ?

Fra : Arne Schwerdtfegger

Dato : 12-12-02 03:41

"Lyn og Torden" <anders@andeby.org> wrote in

> http://grc.com -> shields up -> test my shields & probe my ports

Hvad i alverden er det for noget bras at anbefale folk?

Den side kan sige fantastiske ting som:
Your computer's name is: ~ ~ / ~ ~.
Also, as you can see below, significant personal information is still
leaking out of your system and is readily available to curious intruders
~ ~ — Your User Name
~ ~ — Your Computer's Name
~ ~ — Your Workgroup

Hurra for det. Intet af det passer naturligvis.

> PS: evt: google og søgeord som online scanner scanning security ports
> - hvad giver det ?

Hvad giver ord som 'steve gibson fraud' 'steve gibson media whore' eller
'grc sucks'?

Siden du åbenbart er en fortaler for at man gør sit hjemmearbejde vil jeg
anbefale at du selv gør det en anden gang.

--
Knud

Fra : Anders And

Dato : 15-12-02 17:42

Det er lige før jeg hælder til at vi fortsætter i dk.mudderkastning...

> Hvad i alverden er det for noget bras at anbefale folk?

Ja jeg mener bare at når Alt om Data kan finde på at bruge grc.com i deres
seneste test af routere til hjemmemarkede, til at vise hjemmefolket at
routeren lukker af for portene udadtil, så kan jeg også tillade mig at
henvise til side (- uden at blive kaldt et fjols)

> [...]
> ~ ~ - Your Computer's Name
> ~ ~ - Your Workgroup
>
> Hurra for det. Intet af det passer naturligvis.

Hvad passer så ???

> Hvad giver ord som 'steve gibson fraud' 'steve gibson media whore' eller
> 'grc sucks'?

Du elsker åbenbart ikke manden og dig om det, har du bedre forslag eller ?
Jeg prøve selv søgeordene og fik på første side fine henvisninger til steder
hvor jeg kunne scanne min routers ydre IP for sikkerhedshuller.

> Siden du åbenbart er en fortaler for at man gør sit hjemmearbejde vil jeg
> anbefale at du selv gør det en anden gang.

Hvad mener du ?

> --
> Knud

Med den lange TUD ?

Mvh
Anders

Fra : Arne Schwerdtfegger

Dato : 15-12-02 21:38

"Anders And" <anders@andeby.org> wrote in

> [...]
> hjemmefolket at routeren lukker af for portene udadtil, så kan jeg
> også tillade mig at henvise til side (- uden at blive kaldt et fjols)

Aha. Har du overvejet at Alt om data muligvis har lige så lidt greb om
virkeligheden som Steve Gibson? I øvrigt har jeg på intet tidspunkt kaldt
dig et fjols, men det var måske på sin plads.

> Hvad passer så ???

At siden ikke er 5 potter pis værd.

> [...]
> eller ? Jeg prøve selv søgeordene og fik på første side fine
> henvisninger til steder hvor jeg kunne scanne min routers ydre IP for

Jeg kan anbefale at man sætter sig ind i det man arbejder med, istedet
for at stole på gibsons 'nanoprobes'. Det undrer mig egentlig at du
tydeligvis finder ganske andre sider end mig - jeg får ikke de samme
'fine henvisninger'.

> Hvad mener du ?

Var min kommentar for sofistikeret? Forstår du 'man skal ikke kaste med
sten når man selv bor i et glashus'? Prøv at læse dit eget indlæg igen,
derefter min kommentar, og sig endelig til hvis du stadig ikke forstår
det.

> Med den lange TUD ?

Jaja. Smut du hen i børnehaven igen.

--
Knud

Fra : Anders And

Dato : 16-12-02 23:26

Allerede da jeg skrev det viste jeg at jeg var på vej under gråd og snot
grænsen, det beklager jeg Knud.

> Jaja. Smut du hen i børnehaven igen.
Er på vej... moar Knud driller, det må han ikk vel

Og så lige på falderebet, når du - Knud - læser tråden tilbage, hvilke
konstruktive og løsningsorienterede indlæg og forslag til newbien kom du med
? Kunne newbien bruge noget fra dine indlæg til at komme videre med sin
router ?

Opnåede du andet end at "vi andre" sidder tilbage og tænker at ham der Knud,
han har tjek på det, hvis bare han ville være lidt konstruktiv og sprede sin
viden lidt ud, så vi andre kunne lære lidt af ham, for det er vel det det
handler om når man spørger i ng´er - hjælpe hinanden ???

Heil
Anders

Fra : Arne Schwerdtfegger

Dato : 17-12-02 04:32

> [...]
> konstruktive og løsningsorienterede indlæg og forslag til newbien kom
> du med ? Kunne newbien bruge noget fra dine indlæg til at komme videre

Jeg kom ikke med noget stilet mod 'newbien' - jeg kommenterede blot din
'anbefaling' af grc.com, og gav min egen mening om selvsamme. Jeg har
lige læst mit indlæg igen, og jeg vil mene at det fremgår ganske
tydeligt.

> [...]
> og sprede sin viden lidt ud, så vi andre kunne lære lidt af ham, for
> det er vel det det handler om når man spørger i ng´er - hjælpe

Jeg gav min uforbeholdne mening, hvordan andre tolker den vil jeg lade
være op til folk selv. I øvrigt ser jeg ikke usenet som et hjælpeforum
for folk der ikke kan tænke selv. Det er et diskussionsforum. Hvis alle
delte mening ville det hurtigt uddø.

Et hurtigt forsøg på at vende den - hvad har du opnået med dine indlæg
andet end at "vi andre" sidder tilbage og tænker at ham der Anders And,
han har ikke tjek på det, hvis bare han ville finde et andet sted at
troll'e ville usenet være et bedre sted.

--
Knud

Fra : Ulrich Sørensen

Dato : 15-12-02 21:38

"Arne Schwerdtfegger" <knud@INVALIDskodliv.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Siden du åbenbart er en fortaler for at man gør sit hjemmearbejde vil jeg
> anbefale at du selv gør det en anden gang.

Hvad kan jeg så bruge? Hvilken forskel gør det om jeg tester min routers IP
eller min virkelige IP bag routeren?

Mvh. Ulrich

Fra : BB

Dato : 25-12-02 22:21

> [...]
>
> Siden du åbenbart er en fortaler for at man gør sit hjemmearbejde vil jeg
> anbefale at du selv gør det en anden gang.

Måske lidt sent men..........

Ikke desto mindre, fortæller den om nogle porte på din pc er åbne, lukket
eller stealth. Dette er s** da en vigtig information. Han fortæller rent
faktisk også hvad de bruges til og hvordan man lukker mange af dem.
Din mening kan ikke bruges til en skid (sorry).

VH, Regards
BB
Copenhagen

*Remove NOSPAM in my mail address for personal mail.*
Norton AntiVirus is sending my email.

Fra : Arne Schwerdtfegger

Dato : 30-12-02 15:39

"BB" <BB@tdcnospamadsl.dk> wrote in

[snip pis om grc.com]

> Måske lidt sent men..........

bedre sent end aldrig.

> Ikke desto mindre, fortæller den om nogle porte på din pc er åbne,
> lukket eller stealth.

Definer lige 'stealth', mig bekendt er det bare en gang bræk. Hvorfor
ikke bare sende RST som svar på SYN?

> Dette er s** da en vigtig information.

Måske hvis man er smådum og ikke ved hvad der kører på ens maskine.

> Han
> fortæller rent faktisk også hvad de bruges til og hvordan man lukker
> mange af dem.

Hans side er rettet mod tumper med en default windows installation. Hvis
du er en sådan kan jeg godt forstå du er imponeret.

> Din mening kan ikke bruges til en skid (sorry).

Så kan man vel sige at min mening tangerer gibsons hjemmeside.

--
Knud

Fra : Ulrich Sørensen

Dato : 12-12-02 07:22

"Lyn og Torden" <anders@andeby.org> skrev i en meddelelse
> omtalt -
> pludselig
>
> http://grc.com -> shields up -> test my shields & probe my ports
> di-604 er som udgangspunkt lukket - så åbner du de porte o.s.v som du vil.

Ja den har jeg også prøvet med det lyder lidt for godt til at være sandt.
Den tester dog ikke min IP men min routers IP.

Mvh. Ulrich

Fra : Bo Simonsen

Dato : 12-12-02 10:03

In article <at99ud$8k6$1@sunsite.dk>, Ulrich Sørensen wrote:

> Ja den har jeg også prøvet med det lyder lidt for godt til at være sandt.
> Den tester dog ikke min IP men min routers IP.

Måske lidt basalt kendskab til IP og NAT ville hjælpe dig til at forstå
hvorfor den gør det. Det er åbentlyst du ikke har forstået hvad
konseptet i Firewalling er.

Her er lidt dokumentation der kan hjælpe.

   http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=nat

   http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=firewall

Bo Simonsen

Fra : ninna1dk@yahoo.dk

Dato : 29-12-02 15:33

Ja nu har jeg fulgt denne debat og vil lige komme med min kommentar
til Torben.
Jeg har selv anskaffet en DI-604 router omkring samme tid som dig, og
kan meddelle at jeg kontaktede D-Link omkring omsætning af firewallen
og fik at vide at den almindelige forbruger ikke behøvede at ændre i
opsætningen da de mener deres standard konfigurationen dækker dennes
behov.

Men jeg har et problem jeg har 3 maskiner der alle køre hos DK-TV med
en DI-604 jeg har problemer med at komme på nettet.
Min egen var på med det samme.
De 3 andre kan jeg ikke få på, vi fik så det råd at vi kunne prøve
først at tænde for routeren i 10 min, herefter cabelmodemet i 10 min
og til sidst maskinen i 10 min, det hjalp i det ene tilfælde, men jeg
har stadig ikke fået de 2 andre på, der er intet der skal deles eller
i den stil på nogen af maskinerne, det er 3 forskellige hjem.

Håber nogen kan hjælpe.

Ninna