Skærme
Fijala 3554
17 eller 19 ??
Fra : Jan Mejer

Dato : 08-12-02 20:46

Hvad skal jeg vælge.......kan jeg nøjes med 17" eller skal jeg flotte mig
med en 19" ?? ........er det rigtigt at man skal køre mindst 85 hz for ikke
at få hovedpine??

fortæl om dine erfaringer

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 10-12-02 15:37

Jan Mejer wrote:
> Hvad skal jeg vælge.......kan jeg nøjes med 17" eller skal jeg flotte
> mig med en 19" ?

Hvad skal skærmen bruges til?

> er det rigtigt at man skal køre mindst 85 hz for ikke at få
> hovedpine?

Sådan har jeg det.

> fortæl om dine erfaringer

Min 17" er for lille, efter min mening, til mit tekstbehandling
og programmering. Jeg vil min. have en 19" næste gang.

Til spil er min 17" dog rigeligt, syntes jeg!

/Mikael

Fra : Jannik E.

Dato : 10-12-02 17:50

"Jan Mejer" <jamera@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad skal jeg vælge.......kan jeg nøjes med 17" eller skal jeg flotte mig
> med en 19" ?? ........er det rigtigt at man skal køre mindst 85 hz for
ikke
> at få hovedpine??

Kommer nok mest an på din pengepung.
Umiddelbart vil jeg tro at du skal op på 2500-3000 kr. for at få en hæderlig
19", men det kommer selvfølgelig an på hvor kræsen du er.
Du kan IMO godt få en udemærket 17" for 2000-2200 kr.
Jeg synes 75 er fint nok, og giver ikke mig hovedpine, men ville nok vælge
en der havde muligheden for 80-85 hz i den opløsning jeg nu skulle køre,
hvis jeg skulle have ny skærm.
Har selv en 17", men køber helt sikkert en 19" næste gang, da jeg synes
merprisen er forholdsvis lille, og at en stor skærm er en fordel i mange
programmer.

Mvh.
Jannik

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 11-12-02 00:40

Jan Mejer wrote:
> Hvad skal jeg vælge.......kan jeg nøjes med 17" eller skal jeg flotte mig
> med en 19" ??

Jo størrer desto bedre, men hellere en kvalitets 17" end en halvgod 19",
så har du max 3000 så hold dig til en 17" en god 19" koster noget mere
og jo større skærmen er desto lettere ser man også evt. fejl. Her
formoder jeg forøvrigt vi taler om CRT skærme for ellers skal der en del
flere kroner på bordet.

> ........er det rigtigt at man skal køre mindst 85 hz for ikke
> at få hovedpine??

Det kom an på skærmen og personen, men som tommelfingerregel er det
rigtig nok. SKærmbilledet skal dog samtidig være skarpt osv. for ellers
sidder man og anstrenger sine øjne og det giver hovedpine.

Moderne skærme har meget kort eftergæld hvilket gør at de flimre mere
end en ældre skærm (+5år eller sådan cirka) ved samme
opdateringsfrekvens, hvis efterglæden er lang nok så når skærmen
simpelthen ikke at slukke og der er dermed billed hele tiden og intet
flimmer (blink). I sin tid kunne man købe glimrende skærme der kørte
87Hz interlaced hvilket i realitet betød 43.5Hz og på en nutidig skærm
ville det give en stroboskop effekt, mens de skærme der virkelig var
beregnet til den indstilling ikke gav flimmer.

> fortæl om dine erfaringer

Dit valg bør også afhænge af brugen, men en god 19" ville nok være mit
valg medmindre du kan finde plads og penge til en 21" - en sådanne
koster ca. 8000+ for en god en.

Mvh

Bruno

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 11-12-02 23:25

> [...]
> Hvad skal jeg vælge.......kan jeg nøjes med 17" eller skal jeg flotte mig
> med en 19" ?? ........er det rigtigt at man skal køre mindst 85 hz for

Jeg vil til enhver tid sige at en fladskærm er langt mere behagelig for
øjnene (og dermed hovedet) i længden...

> fortæl om dine erfaringer

Hermed gjort...

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 14-12-02 20:02

Peter Sepstrup wrote:
> Jeg vil til enhver tid sige at en fladskærm er langt mere behagelig for
> øjnene (og dermed hovedet) i længden...

?

Jeg kan ikke genkende din erfaring, har du mon siddet ved nogle
halvdårlige og/eller gamle CRT skærme. Eller måske PC'ere med dårlige
grafikkort der giver utydelige billeder eller for ringe opdateringsfrekvens?

Mvh

Bruno