Hvem skal betale udbedringer af ulovlig in~
Fra : Lars Krasuski

Dato : 09-12-02 21:35

I forbindelse med salget af min andelslejlighed, har jeg nogen
spørgsmal, angående hvem der hæfter for reparationer mm. af evt.
ulovlige installationer og andet håndværksarbejde foretaget i
lejligheden, hvis de ikke er udført af den nuværende/sælgende ejer,
men en tidligere.

Jeg er i forbindelse med salget blevet pålagt at få udført en
el-attest og en vvs-attest.indtil videre har el-attesten påvist
diverse ulovlige installationer, som i følge salgsaftalen skal ordnes,
inden overtagelsen finder sted.

Jeg har ikke selv udført de ulovlige installationer, men de er udført
af en tidligere ejer (som i øvrigt nu bor andetsteds i ejendommen).
Mit spørgsmål går på om det er mig der skal betale udgiften for
lovliggørelsen? Det skal lige nævnes at der mellem mig og ham der
lavede de ulovlige installationer også har boet en anden i
andelslejligheden. Da jeg flyttede ind, var der ikke krav til den
forrige ejer om el-attest.

Loftet i lejlighedens køkken skal godkendes af kommunen, ligesom en
blændet dør. Disse ting har jeg ikke selv udført, men også en tidlige
andelshaver. Hvis de er ulovlige, skal jeg så betale for
lovliggørelsen af dette, hvis det ikke er fremgået af min salgsaftale
at det var ulovligt, eller at en godkendelse var påkrævet ved min
overtagelse? Skal jeg betale for dokumenterne, når det ikke er mig der
har udført ændringerne i lejligheden?

Ligså med badeværelset skal der også godkendes vandinstallationer og i
køkken det samme. Jeg har igen ikke udført noget af den slags eller
fået det udført arbejde på min lejlighed, og undrer mig over om det er
mig der skal betale for en lovliggørelse?

Der er ikke forekommet nogen notater i min købsaftale om ovenstående
krav da jeg overtog lejligheden, og jeg her ikke rørt eller ændret ved
nogen af tingene.

Køber undrer sig over om hun har nogen garanti, hvis den vaskemaskine
hun overtager som løsøre går i stykker. Hvilken garanti eller
fortrydelsesret gælder, hvis der overhovedet er nogen?

Fra : vagn torup & rikke b~

Dato : 10-12-02 15:33

"Lars Krasuski" <mega@klog.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> lavede de ulovlige installationer også har boet en anden i
> andelslejligheden. Da jeg flyttede ind, var der ikke krav

Det gør du. Det skulle du have forlangt repareret af den
tidligere andelshaver. Du kan selvfølgelig spørge
bestyrelsen om foreningen vil betale, når nu det er første
gang, der er elattest inde i billedet.
nu ved jeg ikke hvor omfattende arbejdet er, men hvis det
ligefrem er stofledninger og den slags vil jeg antage, at de
vil sige, at det forventedes du at være klar over, at det er
en risiko.

> [...]
ved min
> overtagelse? Skal jeg betale for dokumenterne, når det

Det vil jeg mene, medmindre du kan bevise, at det ikke er
dig, der har udført ændringerne, men igen, spørg
bestyrelsen, de må have nogle retningslinier for sådanne
sager

> [...]
> fået det udført arbejde på min lejlighed, og undrer mig
over om det er
> mig der skal betale for en lovliggørelse?

Samme som ovenfor.

> [...]
eller
> fortrydelsesret gælder, hvis der overhovedet er nogen?

Der er ikke nogen garanti i forbindelse med vaskemaskinen
udover den som fulgte med købet af den i sin tid.
Lige et godt råd, når du nu flytter ind i din nye bolig, så
sørg for at aflevere en mangelliste inden 14 dage fra du har
fået nøglen, på den måde undgår du at hænge på den slags en
anden gang. Er du det mindste i tvivl om, hvorvidt noget i
den nye lejlighed er lovligt så spørg bestyrelsen eller
udlejer og sørg for at få noget på skrift om det.
MVH Rikke

--
www.rikkebachmann.webbyen.dk
Her finder du billige, nemme og hurtige madopskrifter

Fra : Henning

Dato : 10-12-02 20:28

>Loftet i lejlighedens køkken skal godkendes af kommunen, ligesom en
>blændet dør. Disse ting har jeg ikke selv udført, men også en tidlige

Det med loftet - du får aldrig nogen fra kommunen ud at godkende
arbejdet.
Men der er forskel på et sænket loft! Er der mindre en 1 kbm. luft
over pladerne, er der tale om et forskalningsloft, som ikke kræver
godkendelse.Er der mere end den ene kubikmeter, skal arbejdet være
udført med ikke-brændbare materialer (gips & stål). Du skal i et sådan
tilfælde indsende udførlig beskrivelse af arbejdets omfanf og
materialbrug til kommunens tekniske forvaltning, som så godkender det
ud fra beskrivelsen.
Husk på, at selv om arbejdet er udført i ex. 1975 under de daværende
krav, som ikke var stål og gips, så er det reglene for
godkendelsesdatoen, der er gældende.

Henning
hsb(at)image.dk