Bjarne, enkelte spørgsmål om pc finder.
Fra : Karsten H.

Dato : 09-12-02 22:21

Hej Bjarne.

Jeg ved du læser denne gruppe regelmæssigt, så jeg håber du vil besvare
disse ganske enkelte spørgsmål om pc finder for mig.

Du reklamerer med at programmer ikke forsvinder ved en formatering.
Hvordan fungerer dette?

Hvad hvis jeg tager din maskine med pc finder, og booter fra en windows
installations-cd, kører pc finder så bagefter?

Hvad hvis jeg formatterer den i dos, eller installerer linux & co, for så
senere at installere windows 98 på den?

Jeg mener at huske at du ville patentere den teknik der lå bag det. Hvis
du har gjort det, eller er gået i gang med det, mener jeg ikke du skader
dine rettigheder ved at svare mig. Du behøver heller ikke være bange for
at blive for teknisk, da jeg kender mange rare mennesker der vil være
behjælpelige, hvis det bliver for teknisk for mig.

Samtidigt vil en fornuftig forklaring givetvis også stilne en masse
mennesker herinde :)

Ser frem til at høre fra dig.

--
Karsten H.
Som har skrevet sin mail-adresse baglæns for at narre fjenden i Aalborg.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 09-12-02 22:48

Karsten H. wrote:
> Du reklamerer med at programmer ikke forsvinder ved en formatering.
> Hvordan fungerer dette?

Produktet gemmer en signatur af hardwaren i maskinen.

Ved reinstallation sladre produktet, hvis det kan komme på nettet og er
stjålet.

Endvidere kan du via en hjemmeside, se om den maskine du sidder ved er
stjålet.

Men at sige at programmet ikke forsvinder, er forkert. Man kan højst
sige at funktionaliteten ikke er sat ud af drift, hvis programmet
reinstalleres.

--
Christian E. Lysel, http://www.spindelnet.dk/

Kunst? http://www.firewallmonkeys.com/songs/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-12-02 23:31

In article <Xns92DFE3AFE84D7karstenegotripdk@212.54.64.135>, Karsten H. wrote:
> [...]
> disse ganske enkelte spørgsmål om pc finder for mig.
>
> Du reklamerer med at programmer ikke forsvinder ved en formatering.

Han kan bruge boot sektor. Ligesom DiskManager kan lægge sig ind,
og altid indlæses og lave translation for BIOS.

Med Diskmanager kan for formatere disken, idet den beskytter sig
selv ved at lave noget remapning som jeg forstår det.

Jeg tror ikke det er helt så avanceret, men der findes gode muligheder.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 09-12-02 23:52

"Povl H. Pedersen" wrote:

> Han kan bruge boot sektor.

Hvis du tænker på MBR så kan den slettes fra DOS med kommandoen
"fdisk /mbr". Og nogle installationsprogrammer kan overskrive
MBR med deres egen udgave ved installation. Hvis du tænker på
en boot record på en af partitionerne er den endnu nemmere at
overskrive, man kan vel knap nok installere et nyt OS uden at
den bliver overskrevet.

> Ligesom DiskManager kan lægge sig ind,
> og altid indlæses og lave translation for BIOS.

Der er i det tilfælde tale om et program, der ligger mellem
BIOS og DOS. Men hvis du kører et OS, der bruger sin egen HD
driver i stedet for den fra BIOS, så vil remappingen ikke
længere være der. Alternativt kan man bare boote fra en floppy,
så vil koden fra MBR slet ikke blive indlæst.

> Med Diskmanager kan for formatere disken, idet den beskytter sig
> selv ved at lave noget remapning som jeg forstår det.

Det beskytter den ikke mod at blive slettet. Det forhindrer kun,
at den selv hjælper med til det.

Det kan naturligvis tænkes, at samme remapping er implementeret
i det overliggende OS. I så fald kan man ikke umiddelbart
slette programmet. F.eks. implementerer Linux også remapping
hvis OnTrack er installeret på disken. Jeg har ikke så meget
erfaring med det, og jeg har aldrig haft brug for at slette
OnTrack, men jeg ville kunne gøre det, om ikke på andre måder
så ved at fjerne OnTrack support fra Linux.

> Jeg tror ikke det er helt så avanceret, men der findes gode muligheder.

Den nævnte metode kan sikkert beskytte mod nogle standard
værktøjer. Men koden vil altid kunne slettes fra harddisken
ved at gå udenom "beskyttelsen".

Hvem er fjenden i Aalborg?

Fra : Bjarne Østergård

Dato : 09-12-02 23:29

"Karsten H." <netsrak@egotrip.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> disse ganske enkelte spørgsmål om pc finder for mig.
>
> Du reklamerer med at programmer ikke forsvinder ved en formatering.
Nej det reklamerer jeg bestemt ikke for.
Det er mig bare totalt umuligt at begribligøre.
Folk herinde har bare efterhånden pålagt mig at jeg gør det.
Jeg har hårdnakket forsøgt at forklare det igen og igen.
Det er et stykke software der kan ind og af installeres lige som det kendes
fra alle andre programmer.
Der er intet som helst mystisk i dette.

> [...]
> at blive for teknisk, da jeg kender mange rare mennesker der vil være
> behjælpelige, hvis det bliver for teknisk for mig.

Det er ikke spor teknisk at hverken installere eller afinstallere.
Man kan via kontrolpanel i tilføj fjern programmer bare vælge at fjerne det,
det er meget nemmere end at formatere helle disken.

Altså ikke spor teknisk

MVH
Bjarne

Fra : Karsten H.

Dato : 11-12-02 07:24

"Bjarne Østergård" <boe@ydicon.dk> wrote in

> Det er ikke spor teknisk at hverken installere eller afinstallere.
> Man kan via kontrolpanel i tilføj fjern programmer bare vælge at
> fjerne det, det er meget nemmere end at formatere helle disken.

Skrev du ikke på et tidspunkt at man kun kunne deinstallere det, hvis
originalCD'en var i?

Fra : Bjarne Østergård

Dato : 11-12-02 10:15

> "Bjarne Østergård" <boe@ydicon.dk> wrote in

> Skrev du ikke på et tidspunkt at man kun kunne deinstallere det, hvis
> originalCD'en var i?

Jo og det er også korrekt, afinstallerer man programmet uden den rette CD i
drevet vil en del af sladrefunktionen ikke blive slettet.

Men det afhænger af om programmet er aktiveret eller deaktiveret inden man
afinstallerer.

Den korrekte måde at afinstallere på er at indsætte cdén under opstart, og
derefter vælge at frigive licensen og afslutte programmet for dernæst at
lave en afinstallation.

Er programmet aktiveret og man ikke har cd,en og man afinstallerer det
alligevel, vil du stadigvæk blive logget hver gang du surfer på nettet.

MVH
Bjarne

Fra : Michael Legart

Dato : 10-12-02 08:48

On Mon, 09 Dec 2002 21:21:14 GMT, Karsten H. <netsrak@egotrip.dk> wrote:
> Hej Bjarne.
>
> Jeg ved du læser denne gruppe regelmæssigt, så jeg håber du vil besvare
> disse ganske enkelte spørgsmål om pc finder for mig.

Nu maa i SATMER holde (!!!!!111)

Hvis folk har spoergsmaal om det produkt saa send dog en mail
til Bjarne i stedet for at spilde en masse menneskers tid med
det her hele tiden!

--
Don't read everything you believe.

Fra : Kent Friis

Dato : 10-12-02 17:16

Den Tue, 10 Dec 2002 07:47:33 +0000 (UTC) skrev Michael Legart:

>Nu maa i SATMER holde (!!!!!111)
>
>Hvis folk har spoergsmaal om det produkt saa send dog en mail
>til Bjarne i stedet for at spilde en masse menneskers tid med
>det her hele tiden!

Skulle vi så allesammen spørge om det? Jeg er da også interesseret i
svaret, og det tror jeg også flere andre er. De fleste af os er bare
ved at være træt af alle de andre indlæg, dem uden svar.

Mvh
Kent
--
Is windows userfriendly? Nah, more like optimized for idiots.