Printerdeling med USB
Fra : Henrik Münster

Dato : 09-12-02 22:39

Helt hypotetisk, men hvis man har en gammel iMac, der kører OS X 10.1.5
og en Epson Stylus 740 sluttet til den og køber en bærbar med Airport
samt en basestation, kan man så ikke printe trådløst fra den bærbare,
hvis iMac ellers er tændt?
Jeg løb desværre tør for punktummer i morges!
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 09-12-02 22:52

> [...]
> hvis iMac ellers er tændt?
> Jeg løb desværre tør for punktummer i morges!

Det vil jeg mene! Det er i hvertfald muligt i 10.2.2.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-12-02 23:22

In article <1fmy45l.1w41jvou9ughsN%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> [...]
> og en Epson Stylus 740 sluttet til den og køber en bærbar med Airport
> samt en basestation, kan man så ikke printe trådløst fra den bærbare,

Jo, det kan man.

> Jeg løb desværre tør for punktummer i morges!

Værsgo: .....................................................

De har forresten fået en ny scanner på Roskilde Sygehus.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-12-02 23:35

> Jo, det kan man.

Så håber jeg, jeg kan finde ud af, hvordan. Umiddelbart kan jeg nemlig
ikke lige gennemskue det. Og jeg har også ledt lidt hos Apple. Jeg
spørger jo ikke bare her uden at se mig lidt om først.

> Værsgo: .....................................................

Tusind tak. De falder på et tørt sted. Jeg er vist løbet tør for alt. I
morgen skal jeg således ud at købe kørnerprikker.

> De har forresten fået en ny scanner på Roskilde Sygehus.

Vi fik da en 1,5 Tesla Philips MR-scanner og to GE Logic 900
ultralydscannere (+ en til reumatologerne) i sommer. Og så har vi lige
bestilt en 16 rækkers Siemens multislice CT-scanner. Alt sammen
top-modeller indenfor deres felt. Så kom ikke her
Hvad er det for en scanner, de har fået i Roskilde?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-12-02 23:46

In article <1fmy6ha.1hsil4ivuxxcN%henrik@muenster.dk>,
> [...]

> ikke lige gennemskue det. Og jeg har også ledt lidt hos Apple. Jeg
> spørger jo ikke bare her uden at se mig lidt om først.

Har du kigget i dit kontrolpanel under deling?

> Tusind tak. De falder på et tørt sted. Jeg er vist løbet tør for alt. I
> morgen skal jeg således ud at købe kørnerprikker.

Hvad skal du dog bruge dem til? Hvis du alligevel skal ud og investere,
så bed om en automatdispenser til kørnerprikker - det er det seneste nye.

> [...]
> bestilt en 16 rækkers Siemens multislice CT-scanner. Alt sammen
> top-modeller indenfor deres felt. Så kom ikke her

Nej, der er alligevel også for langt.

> Hvad er det for en scanner, de har fået i Roskilde?

Der stod faktisk to, da de skulle teste hvilken en de ville have, en GE
der stod og bippede som en sindssyg uden at man pillede ved den (jeg
sværger!) og den jeg så så i funktion synes jeg der stod Molex på, men
det er vist noget andet.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-12-02 23:46

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-12-02 01:25

> Har du kigget i dit kontrolpanel under deling?

Sig intet, lad mig gætte: Jeg skal sætte hak ud for Printerdeling.
Utroligt som tingene kan være lige foran ens øjne, uden at man kan se
dem. Meget betryggende, at jeg er røntgenlæge.

> [...]
> der stod og bippede som en sindssyg uden at man pillede ved den (jeg
> sværger!) og den jeg så så i funktion synes jeg der stod Molex på, men

Taler vi ultralydscanner? Der er jo også MR og CT, men dem plejer man
ikke sådan lige at få ud på prøve. Molex siger mig ikke umiddelbart
nogt. Det er måske ikke fabrikatet, men modelnavnet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 10-12-02 01:44

Henrik Münster wrote:

>Meget betryggende, at jeg er røntgenlæge.

Ja men så er du vel ikke også direktør i det firma de levere udstyret
til røngten afd. på det sygehus hvor du arbejder.

--

Henrik Lindskou

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-12-02 20:44

In article <1fmyb6j.buzkml10z3a42N%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> Taler vi ultralydscanner?

Ja.

> Der er jo også MR og CT, men dem plejer man
> ikke sådan lige at få ud på prøve.

Indtil videre er ultralydsscannere heldigvis den eneste slags (udover
flatbed og film) scannere jeg er kommet i nærheden af.

> Molex siger mig ikke umiddelbart
> nogt. Det er måske ikke fabrikatet, men modelnavnet.

Det kan også være at det er mig der har haft for travl med at se
afkommet tumle rundt til at lægge mærke til så meget andet.

Jeg skal se om jeg kan kigge bedre efter til januar.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-12-02 22:21

> Har du kigget i dit kontrolpanel under deling?

Nu har jeg set under Mac OS X 10.1.5. Der er ikke den samme mulighed for
at krydse af ved at dele printer som under 10.2. Hvad gør man så?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 11-12-02 00:40

> Hvad gør man så?

Køber en fed ny Mac medfølgende OS X 10.2

Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-12-02 00:48

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Køber en fed ny Mac medfølgende OS X 10.2

Det har ikke fanget din opmærksomhed, at jeg godt kan finde det i OS X
10.2.2, men ikke i 10.1.5?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 11-12-02 00:57

> Det har ikke fanget din opmærksomhed, at jeg godt kan finde det i OS X
> 10.2.2, men ikke i 10.1.5?

Det har det åbenbart ikke. Men hvad der har fanget min opmærksomhed er
du har adgang til både 10.2.2 og 10.1.5 og lidt amoralsk spørger om
hvorfor du ikke bare installerer 10.2.2 på din iMac?
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-12-02 01:17

> Det har det åbenbart ikke. Men hvad der har fanget min opmærksomhed er
> du har adgang til både 10.2.2 og 10.1.5 og lidt amoralsk spørger om
> hvorfor du ikke bare installerer 10.2.2 på din iMac?

Det kunne jeg da aldrig drømme om. Det er jo imod licensbestemmelserne.
Desuden er det også i min interesse ikke at snyde Apple. Jeg vil
naturligvis gerne have, at Apple er stærkt, så der fortsat udvikles nyt
Macintosh hard- og software. Jeg har endda nogle få aktier i Apple, så
det er jo endnu et incitament til ikke at ville snyde Apple. En tredje
faktor, der også er med til at påvirke min beslutning, er selvfølgelig,
at Mac OS X 10.2 ligger på en DVD.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 11-12-02 01:07

> Det har ikke fanget din opmærksomhed, at jeg godt kan finde det i OS X
> 10.2.2, men ikke i 10.1.5?

Du er allerede i besiddelse af 10.2 før du køber ny Mac, jamen hvad er
så problemet? Én Mac og ét OS fint, fint - or not?

(Jeg gik ud fra, at du kun havde 10.1.5 og at du evt. ville kunne finde
på (fy, fy og ti slag over... håndfladerne) at lade din gl. iMac påføre
sig en 10.2 opdatering - smittet af din nye bærbar naturligvis.)

Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-12-02 01:22

> Du er allerede i besiddelse af 10.2 før du køber ny Mac, jamen hvad er
> så problemet? Én Mac og ét OS fint, fint - or not?

Naturligvis. Jeg har partitioneret min 4 GB harddisk i min iMac i to og
kører Mac OS X 10.1.5 på den ene og 10.2.2 på den anden.

> (Jeg gik ud fra, at du kun havde 10.1.5 og at du evt. ville kunne finde
> på (fy, fy og ti slag over... håndfladerne) at lade din gl. iMac påføre
> sig en 10.2 opdatering - smittet af din nye bærbar naturligvis.)

Det kunne jeg aldrig gøre. I hvert fald ikke, når Apple sender mig en
DVD med OS X 10.2. Det var i øvrigt et af de væsentlige argumenter mod
den oprindelige iMac, at den ikke havde DVD-drev. Det er lidt surt at
måtte give kritikerne ret.

Tele Danmarks news server er i øvrigt lidt besværlig for tiden. Man kan
sagtens hente news, men man kan ikke sende. Jeg har fundet ud af, at den
bare skal behandles som en kvinde. Når den ikke vil lade en sende, skal
man bare afbryde og straks prøve igen. Efter 5-10 forsøg lykkes det. Man
skal ikke bare tage et nej for et nej.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 11-12-02 02:40

> Naturligvis. Jeg har partitioneret min 4 GB harddisk i min iMac i to og
> kører Mac OS X 10.1.5 på den ene og 10.2.2 på den anden.

Ta'r du gas på mig? Hvorfor har du dette setup?

Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-12-02 17:44

> Ta'r du gas på mig? Hvorfor har du dette setup?

Selvfølgelig tager jeg da gas på dig, Martin. Det må jeg vel gerne så
sent om aftenen. Jeg syntes blot, du drog en lidt mærkelig konklusion.
Hvis jeg havde opgraderet min iMac til OS X 10.2.2, hvordan skulle jeg
så kunne læse, hvad der står i kontrolpanelerne i 10.1.5? Og hvorfor
skulle jeg interessere mig for det?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 11-12-02 22:07

På et tidspunkt skriver du:

> Det har ikke fanget din opmærksomhed, at jeg godt kan finde det i OS X
> 10.2.2, men ikke i 10.1.5?

Bagefter skriver du:

> [...]
> Hvis jeg havde opgraderet min iMac til OS X 10.2.2, hvordan skulle jeg
> så kunne læse, hvad der står i kontrolpanelerne i 10.1.5? Og hvorfor

Henrik, jeg fatter intet. Jeg tror jeg stiger af tråden her!

o<| <---- En nisse smiley

Martin

Fra : Michael Holm

Dato : 11-12-02 12:41

> [...]
> DVD med OS X 10.2. Det var i øvrigt et af de væsentlige argumenter mod
> den oprindelige iMac, at den ikke havde DVD-drev. Det er lidt surt at

Hvorfor har de det ? det er da noget helt nyt at de begynder på det...

> [...]
> bare skal behandles som en kvinde. Når den ikke vil lade en sende, skal
> man bare afbryde og straks prøve igen. Efter 5-10 forsøg lykkes det. Man
Jeg vil fluks give min viv, al posten som skal i postkassen, når hun
kommer hjem og se om hun reagerer korrekt og normalt

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-12-02 17:55

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com> wrote:

> Hvorfor har de det ? det er da noget helt nyt at de begynder på det...

Det er en meget effektiv måde at få folk til at betale kr. 1.300,- for
OS X 10.2.2 til den gamle Mac uden at folk brokker sig over stramme
licensregler eller besværlige kopisikringer. Og så sparer Apple jo lidt
porto ved at skulle sende lettere pakker med færre plader. En cd og en
dvd vejer vel det samme.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-12-02 17:55

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 11-12-02 00:48

> Nu har jeg set under Mac OS X 10.1.5. Der er ikke den samme mulighed for
> at krydse af ved at dele printer som under 10.2. Hvad gør man så?

Har du prøvet at søge på "dele printer" i den udemærkede, omend
langsomme, Mac-hjælp?
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-12-02 01:09

> Har du prøvet at søge på "dele printer" i den udemærkede, omend
> langsomme, Mac-hjælp?

Jeg kan sagtens finde det under 10.2.2, både i virkeligheden og i
Mac-hjælp. Men jeg kan intet finde om det under 10.1.5. Jeg begyder at
få mistanke om, at man ikke kan dele printer under 10.1.5, men mindre
det er en speciel netværksprinter.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-12-02 01:09

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-12-02 20:48

In article <1fmzxyq.y49gbq1pnkt9mN%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> Nu har jeg set under Mac OS X 10.1.5. Der er ikke den samme mulighed for
> at krydse af ved at dele printer som under 10.2. Hvad gør man så?

Pas. Du har ikke mulighed for at fortælle den noget i Printercentral?

Jeg fik først selv en Mac der er i stand til at køre OS X da X.2 var på
gaden.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-12-02 10:17

> Pas. Du har ikke mulighed for at fortælle den noget i Printercentral?

Nej, og slet ikke under 10.1.

> Jeg fik først selv en Mac der er i stand til at køre OS X da X.2 var på
> gaden.

Printcentral er ændret meget fra 10.1 til 10.2. I den nye kan man f.eks.
også ændre standardpapirformat til A4. Det kan man ikke under 10.1.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-12-02 21:06

In article <1fn2pqd.1lcmmyrftmzm9N%henrik@muenster.dk>,
> [...]

> Printcentral er ændret meget fra 10.1 til 10.2. I den nye kan man f.eks.
> også ændre standardpapirformat til A4. Det kan man ikke under 10.1.

Jeg kan se jeg er gået glip af en hel masse ved at vente.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 10-12-02 09:31

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Vi fik da en 1,5 Tesla Philips MR-scanner og to GE Logic 900

Glub. Tesla er en ret stor enhed.

Må man have plomber i tænderne, eller kunstige hofter når man arbejder
med den?

> Hvad er det for en scanner, de har fået i Roskilde?

En flat-bed?

http://bigfoot.com/~thunderbear
Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-12-02 16:03

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Glub. Tesla er en ret stor enhed.

Ja, der er meget pænt tryk på. Der er blevet slået folk ihjel andre
steder i verden, fordi nogen ved en fejl tog en iltflaske eller noget
andet tungt og magnetisk med ind i scannerrummet.

> Må man have plomber i tænderne, eller kunstige hofter når man arbejder
> med den?

Problemet er større med patienterne. De ligger jo helt inde i feltet, og
der er mange, der ikke kan komme ind i scanneren pga. metal i kroppen,
pacemaker eller klaustrofobi.
Jeg har ikke hørt, at plomber skulle gøre noget. Amalgam er da
vist ikke magnetisk. Om man må have metalproteser i kroppen, afhænger
lidt af typen og materialet. En kunstig hofte sidder normalt godt fast,
så den gør ikke så meget. Det er værre, hvis folk har en metalsplint i
øjet eller en stigbøjle-protese i mellemøret. Bliver de revet løs, kan
de ødelægge nogen ganske meget.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-12-02 16:03

Fra : Mikael Kern

Dato : 11-12-02 13:16

> Problemet er større med patienterne. De ligger jo helt inde i feltet, og

Er der nogen fornuftig grund til, at det skal larme så helvedes?

mvh Mikael Kern
--
Arbejdskraft tilbydes: Video, foto, streaming, internet, Mac...

Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman
EFP/ENG/OB/SNG Rentals - http://www.kern.dk

Mikael Kern Film, DK-2000 Frederiksberg, Denmark
Mail: kernRE@MOVEkern.dk
(:-{d)

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-12-02 17:44

Mikael Kern <"=?iso-8859-1?Q?=F8vspampost?="@kern.dk> wrote:

> Er der nogen fornuftig grund til, at det skal larme så helvedes?

Det er fordi, det er sådan en kraftig feltstyrke

Jeg har altid hørt, at det var magneten som stod og bankede. Den sender
jo radiosignaler ind i kroppen og lytter til "ekkoet", der kommer retur.
Hvorfor det får magneten til at banke, ved jeg ikke. Jeg kan da prøve at
spørge.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mikael Kern

Dato : 11-12-02 19:07

> [...]
> jo radiosignaler ind i kroppen og lytter til "ekkoet", der kommer retur.
> Hvorfor det får magneten til at banke, ved jeg ikke. Jeg kan da prøve at

Det lyder fanme uhyggeligt. Lige til at blive syg af.......
Hvis jeg eller mine nærmeste igen skal i nærheden af sån en fætter,
skal der usædvanlig gode argumeneter til.

mvh Mikael Kern

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-12-02 19:06

> [...]

> Hvis jeg eller mine nærmeste igen skal i nærheden af sån en fætter,
> skal der usædvanlig gode argumeneter til.

Nu har jeg spurgt MR-folkene. De siger, larmen kommer fra strømmen, der
skifter retning. I en MR-scanner er der er meget kraftigt magnetfelt,
som ensretter protonernes svingninger. Når man skal danne billeder,
sendes radiobølger, som får protonerne til at pege i en anden retning,
ind i kroppen. Derefter svinger protonerne tilbage til den første
retning, og herved udsender de radiobølger. Hvor hurtigt protonerne
kommer tilbage afhænger af vævstypen, og derved kan der dannes et
billede af kroppen. Radiobølgerne sendes ind nogle hundrede eller et par
tusinde millisekunder afhængig af sekvenstype. Herefter lyttes en
tilsvarende tid. Det skulle være de strømme, der danner radiobølgerne,
man kan høre.
Det lød heller ikke som om, de var helt sikre på det. Jeg har
hørt, at ingen rigtig ved, hvorfor en MR-scanner virker. Jeg har skam
læst lidt om princippet, og det er mildt sagt en indviklet fysik, man
bliver præsenteret for.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 17-12-02 00:00

> [...]
> hørt, at ingen rigtig ved, hvorfor en MR-scanner virker. Jeg har skam
> læst lidt om princippet, og det er mildt sagt en indviklet fysik, man
Tak for forklaringen.

Larmen er det når strømmen sluttes, dvs. det er selve kontakten der
støjer mekanisk? Simpelt princip?

For de særligt interesserede fandt jeg dette link, der tilbyder en
fuldstændig forklaring med illustrationer:
http://makeashorterlink.com/?V1AE42AC2

vh Flemming Rubini

Fra : Mikael Kern

Dato : 17-12-02 14:55

Flemming Rubini wrote:
> For de særligt interesserede fandt jeg dette link.....

Endnu et bevis på at man kan få svar på alt i denne dejlige gruppe. Og
for en gangs skyld et mere anvendeligt end fjollet svar! Tak for oplysningen!

mvh Mikael Kern

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-12-02 23:35

In article <1fmy45l.1w41jvou9ughsN%henrik@muenster.dk>, Henrik Münster wrote:
> [...]
> og en Epson Stylus 740 sluttet til den og køber en bærbar med Airport
> samt en basestation, kan man så ikke printe trådløst fra den bærbare,

Jo.

> Jeg løb desværre tør for punktummer i morges!

Så kunne du starte med at printe nogle flere.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-12-02 23:35

> [...]
> og en Epson Stylus 740 sluttet til den og køber en bærbar med Airport
> samt en basestation, kan man så ikke printe trådløst fra den bærbare,

Jo.