Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dias-scanner
Fra : jos

Dato : 09-12-02 19:06

Hej

Hvis man skal købe en dias-scanner til 8-10.000,- kr. hvad skal man så købe
og hvad skal man vær opmærksom på inden valg af scanner??

--
Hilsen

JOS

Fra : KNL DtP

Dato : 09-12-02 19:54

"jos" <sorry@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis man skal købe en dias-scanner til 8-10.000,- kr. hvad skal man så købe

Jeg kan se at ScandinavianPhoto har en Nikon Coolscan IV LS-40ED til omkring 7500
Dkr. Den kan scanne i 2900 ppi og i 36 bit farvedybte. Den har desuden en fjerne-støv
funktion kaldet 'ICE' hos Nikon.

http://www.scandinavianphoto.se/goto.asp?artnr=524012

Ellers kan du jo kigge på Polaoid Spiritscan - de skulle også være i den lækre ende.

> og hvad skal man vær opmærksom på inden valg af scanner??

Opløsningen er naturligvis altid værd at se på. De fleste ligger på omkring 2700-3000
ppi - hvilket giver et billede på omkring 10 MegaPixels ved et 24x36 mm dias.

Det der nok er værd at ligge mest mærke til, er scannerens dynamsike område (DMax,
density ect.). Tal-værdien angiver hvor stor en område scanneren kan spænde over.
F.eks. vil et dias næsten altid være eksponeret således, at der er detaljer helt ud i
skyggen og helt oppe i højlyset. Springet imellem disse to ydrepunkter er meget
stort, og her gælder det således om at finde en scanner der kan håndtere så stort et
dynamisk område som overhovedet muligt. Værdierne kan ligge på f.eks. 3,6 og 4,0.

Overførselen sker f.eks. via USB eller SCSI. Tiderne er nogle gange noget
optimisktiske (jeg har set eksempler på at producenter opgav tiden det tog at scanne
et negativ, men trak tiden det tog at overføre data'ene fra). Derfor skal du ind på
google og finde nogle uafhængige reviews af filmscannere.
--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Lars

Dato : 09-12-02 20:42

"jos" <sorry@nomail.dk> wrote in message
> [...]
købe
> og hvad skal man vær opmærksom på inden valg af scanner??

Hej
Hvis du er hurtig så er der en brugt her:

http://www.pressefotografforbundet.dk/koeb_og_salg/

Vælg computergrej

PS: det er ikke mig der sælger.

Mvh

Lars

Fra : Aksel

Dato : 09-12-02 23:08

> [...]
købe
> og hvad skal man vær opmærksom på inden valg af scanner??

Her er nogle links

http://www.normankoren.com/Tutorials/Canoscan4000.html
http://www.normankoren.com/scanners.html#35mm_scanner
http://www.imaging-resource.com/SCAN1.HTM

Canao modellen har fået meget fine anmeldelser, den har en støvfjerner
funktion som ser imponerende god ud.

Hilsen Aksel

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 09-12-02 23:46

"Aksel" <akselj@newmail.dk> wrote in message
> Canao modellen har fået meget fine anmeldelser, den har en støvfjerner
> funktion som ser imponerende god ud.

Jeg har mig en Canon FS4000 som jeg er yderst tilfreds med - koster 7-8000
kr. og har 4000 dpi, 42 bit og "støvfjerner-funktion" som kaldes FARE hos
Canon (deres svar på ICE).

Du kan evt. se et testbillede jeg har lagt ud i fuld opløsning
(uredigeret) - hvis du eller gider loade de 3,2 mb:

OBS - direkte link til et billede der fylder 3,2 MB er:
http://hjem.get2net.dk/koj/testcity.jpg

Jeg købte efter moden overvejelse og efter at have læst de meget udførlige
tests som du kan finde på:
http://www.imaging-resource.com/SCAN1.HTM

Mvh Kim