Hvad er spam?
Fra : Jimmy

Dato : 09-12-02 18:23

Hej

Hvad er definitionen på spam?

Det udspringer af, at jeg ønsker at vide, om jeg må udsende en email til
alle brugerne af een af mine hjemmesider omkring nye funktioner på sitet og
til andre, at deres konto lukkes pga inaktivitet.

Er dette lovligt?

Jeg har intet kommercielt sigte med mailen og der forefindes derfor ingen
reklamer i den.

Mvh
Jimmy

Fra : Henning Makholm

Dato : 09-12-02 19:45

Scripsit "Jimmy" <spoerg@efter.den>

> Hvad er definitionen på spam?

Det er ikke et veldefineret begreb. De flestes opfattelse kan man nok
ramme ved at sige noget i retning af "spam-email er uopfordrede
upersonlige email".

> [...]
> til andre, at deres konto lukkes pga inaktivitet.

> Er dette lovligt?

> Jeg har intet kommercielt sigte med mailen

I så fald er der ingen relevant *lovgivning*. Men du risikerer nu
alligevel at forværre forholdet til din netudbyder gevaldigt, med
mindre de pågældende modtagere udtrykkeligt har bedt om at blive
underrettet om nyheder. (Netudbydere har normalt kundebetingelser
med en passende gummiparagraf om misbrug, som går ud over hvad
lovgivningen forbyder).

--
Henning Makholm "Detta, sade de, vore rena sanningen;
ty de kunde tala sanning lika väl som någon

Fra : Jimmy

Dato : 09-12-02 23:35

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
> Scripsit "Jimmy" <spoerg@efter.den>

> Det er ikke et veldefineret begreb. De flestes opfattelse kan man nok
> ramme ved at sige noget i retning af "spam-email er uopfordrede
> upersonlige email".

Ja det tror jeg du har ret i.

> [...]
> alligevel at forværre forholdet til din netudbyder gevaldigt, med
> mindre de pågældende modtagere udtrykkeligt har bedt om at blive

Ja det er nok rigtigt.

I virkeligheden ville jeg nok også selv blive sur over at modtage noget
andre syntes var relevant for mig men som jeg ikke udtrykkeligt havde udbedt
mig...

I øvrigt - Jeg har et afkrydsningsfelt til folk der gerne vil modtage
nyhedsbrev men der havde jeg det kommercielle i tankerne og ikke det rent
informative som tilfældet er her.

Tak for svaret,
Jimmy

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-12-02 08:47

Jimmy skrev:

>I øvrigt - Jeg har et afkrydsningsfelt til folk der gerne vil modtage
>nyhedsbrev men der havde jeg det kommercielle i tankerne og ikke det rent
>informative som tilfældet er her.

Hvis man har sagt ja til et nyhedsbrev uden nærmere specificeret
indhold, så kan du godt sende til alle de tilmeldte - *forudsat*
at du har bedt om bekræftelse på tilmeldingen. Det er en smal sag
at melde andre til forkert administrerede nyhedstjenester, og det
bliver jævnligt gjort.

--
Bertel

Fra : Jimmy

Dato : 10-12-02 10:28

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

> Hvis man har sagt ja til et nyhedsbrev uden nærmere specificeret
> indhold, så kan du godt sende til alle de tilmeldte - *forudsat*
> at du har bedt om bekræftelse på tilmeldingen.

Du snakker vist om "dobbelt opt-in", som jeg ikke mener er et lovkrav i
Danmark.

Mvh
Jimmy

Fra : Per Christoffersen

Dato : 10-12-02 12:56

"Jimmy" <spoerg@efter.den> wrote in message

> Du snakker vist om "dobbelt opt-in", som jeg ikke mener er et lovkrav i
> Danmark.

Iflg. markedsføringslovens §6A skal modtageren reklamemails selv have
tilkendegivet interessen for at få dem
Der er ingen lovkrav til formen på tilkendegivelsen, og den dobbelte opt-in
er derfor heller ikke et krav.
Men hvis man (om fornødent) vil kunne dokumentere tilkendegivelsen så er den
dobbelte opt-in en god metode til at gøre det.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-12-02 15:27

Jimmy skrev:

>Du snakker vist om "dobbelt opt-in", som jeg ikke mener er et lovkrav i
>Danmark.

Jo, indirekte.

Hvis min adresse bliver tilmeldt din liste, men det bliver gjort
af en anden, så er det stadig forbudt dig at sende mig
kommercielle mails. Du kan altså kun være sikker på at du
overholder loven hvis du laver dobbelt opt-in.

Men det er korrekt at det ikke kræves eksplicit.

--
Bertel

Fra : Thomsen, K.

Dato : 09-12-02 19:49

Det er blandt meget andet 80 % af det lort som bliver skrevet her i
nyhedsgrupperne.

Venlig hilsen
knud

Fra : Padre

Dato : 09-12-02 21:10

> Det er blandt meget andet 80 % af det lort som bliver skrevet her i
> nyhedsgrupperne.

Pudsigt det skulle komme fra dig

padre

Fra : jan@stevns.net

Dato : 09-12-02 22:02

"Thomsen, K." <091255antispam@iname.com> skrev :

>Det er blandt meget andet 80 % af det lort som bliver skrevet her i
>nyhedsgrupperne.

Nu er det 81%

;)
--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Thomsen, K.

Dato : 09-12-02 22:17

Bare for at ET eksempel - se dk.admin.netmisbrug Message-ID:
<Xns92DB886A72D25newandrewrumpdk@212.242.40.196>.
Der er ca. 150 indlæg og maksismum 5 af disse har et informativt indhold.
Resten er ævl, ævl, ævl og ævl. Det er det jeg (også) kalder spam - i hvert
fald tjener det ikke noget fornuftigt formål.
Hvis det så havde været det eneste, men sådanne striber af indlæg kan findes
masser af steder..

Venlig hilsen
Knud

Fra : Flemming Leer Jakobs~

Dato : 10-12-02 12:34

"Thomsen, K." <091255antispam@iname.com> wrote in message
> [...]
hvert
> fald tjener det ikke noget fornuftigt formål.

enig. Nu bruger jeg kun usenet fra tid til anden. Men i forhold til sidst
jeg postede her er folk mere interesseret i at småkagle over
ligegyldigheder, som ikke har noget med tråden at gøre.

Kedelig udvikling....

:) = (:

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 09-12-02 22:51

Thomsen, K. skrev:

> Det er blandt meget andet 80 % af det lort som bliver skrevet her i
> nyhedsgrupperne.

I dit tilfælde er procenten 100 %. Du må være smuttet ud af mit filter.
Tilbage igen.

TT

Fra : Thomsen, K.

Dato : 09-12-02 23:15

"Thomas Thorsen" <usenet@thomasthorsen.dk> skrev i en meddelelse

> I dit tilfælde er procenten 100 %. Du må være smuttet ud af mit filter.
> Tilbage igen.

Det skide filter kan jeg da sagtens hoppe ud af igen, hvis jeg gider.
Hvor er det seriøst at ignorere enhver dsikussione, som går sin egen mening
imod.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Jimmy

Dato : 09-12-02 23:32

> [...]
> >

> Det skide filter kan jeg da sagtens hoppe ud af igen, hvis jeg gider.
> Hvor er det seriøst at ignorere enhver dsikussione, som går sin egen

Jeg skal altså lige se, om jeg ikke kan ti-doble informationen i denne tråde
ved at udelukke dig vha kill-filter.

Jeg har en teori om at jeg kan.

mvh
Jimmy

Fra : Jesper Harder

Dato : 09-12-02 23:36

"Thomsen, K." <091255antispam@iname.com> writes:

> "Thomas Thorsen" <usenet@thomasthorsen.dk> skrev...

> Det skide filter kan jeg da sagtens hoppe ud af igen, hvis jeg gider.

Skal vi forstå det sådan, at årsagen til at du jævnligt skifter navn og
emailadresse er, at du vil irritere dem, som filtrerer dine indlæg væk?

Fra : Thomsen, K.

Dato : 10-12-02 17:48

"Jesper Harder" <harder@myrealbox.com> skrev i en meddelelse
> Skal vi forstå det sådan, at årsagen til at du jævnligt skifter navn og
> emailadresse er, at du vil irritere dem, som filtrerer dine indlæg væk?

Det skal forstås således at det er min indsats for at skærpe
demokratiopfattelsen. Det er ikke særlig demokratisk at vælge at lukke dem
ude af enhver debat, som udmærker sig ved at have alternative synspunkter.
Det er ikke specielt meningsfyldt at debattere med meningsfæller og
rygklappere - det bekræfter bare egen ophøjethed.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Niels Andersen

Dato : 10-12-02 20:10

Thomsen, K. wrote in <at55ok$e37$1@sunsite.dk>:
> Det er ikke særlig demokratisk at vælge at lukke dem
> ude af enhver debat, som udmærker sig ved at have alternative synspunkter.

Der er ingen der kan "lukke dig ude af en debat", før du mister adgang til
newsserveren. Og det forhindrer dig sådan set heller ikke, for du kan bare
bruge en anden.

Folk kan dog ignorere dig, og det har de ret til. Ved at skifte "identitet"
generer du dem bare yderligere.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Thomsen, K.

Dato : 10-12-02 22:42

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse
..

> Der er ingen der kan "lukke dig ude af en debat", før du mister adgang til
> newsserveren. Og det forhindrer dig sådan set heller ikke, for du kan bare
> bruge en anden.

Og hvilke forhold skulle få mig til at miste min adgang ??

> Folk kan dog ignorere dig, og det har de ret til. >

Det kan du naturligvis godt sige, men det er ikke udtryk for en særlig
openminded holdning eller demokratisk sindelag. Man kan jo ikke deltage i en
debat eller beslutningstagen, hvor man kun ønsker at høre egne synspunkter
blive bekræftet.
Een ting er, at man lukker øjne og ører for alt, som strider mod ens egen
holdning, men det er dirkete provokerende at stille sig op udstyret med
høreværn (her i form af killfiltre)

Venlig hilsen
Knud