logning og mail backup
Fra : Denver

Dato : 09-12-02 15:49

Hey,

i forbindelse med den kommende konkretisering af danske regler i forbindelse
med logning, kan der ikke herske tvivl om at isp'erne skal logge mail
afsendelse og modtagelse.

Men hvordan fungerer de mail backup servere som TDC og TELE2 benytter sådan
at deres kunder kan have egen mailserver, selv om ISP'erne spærrer port 25?

Gemmes en kopi af mail, eller logges der på disse maskiner, at en mail har
passeret på sin vej til en brugers mailserver? Hvad gør disse "gate"
mailservere egenligt?

Selv om det er lidt konspiratorisk, så kunne ISP'ernes insisteren på at
deres brugere er for dumme til at sætte egen mailserver op og derfor spærre
port 25 også ses som led i at ville kontrollere post sendt fra én
privatpersons server til en anden privatpersons mailserver.

_D_

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 09-12-02 15:51

"Denver" <nextlife@thisplanet.com> writes:

> [...]
>port 25 også ses som led i at ville kontrollere post sendt fra én
>privatpersons server til en anden privatpersons mailserver.

Tiscali har ikke den politik, så konspirationen løber altså udenom
de kunder, der vælger Tiscali?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Denver

Dato : 09-12-02 16:05

> Tiscali har ikke den politik, så konspirationen løber altså udenom
> de kunder, der vælger Tiscali?

endnu :)

_D_

Fra : Bo Simonsen

Dato : 09-12-02 16:08

In article <a32J9.3686$AN5.3199@news.get2net.dk>, Denver wrote:

> Gemmes en kopi af mail, eller logges der på disse maskiner, at en mail har
> passeret på sin vej til en brugers mailserver? Hvad gør disse "gate"
> mailservere egenligt?

Den normale politik for relaying, går ud på at den blot sender mailen
videre, men logger afsender og modtager.

Bo Simonsen

Fra : Denver

Dato : 09-12-02 16:21

> Den normale politik for relaying, går ud på at den blot sender mailen
> videre, men logger afsender og modtager.

Hvorfor logges der?

Er det for at kunne spærre for en bestemt mailserver der benyttes til spam?
Eller for at kunne rette henvendelse til brugere hvis mailserver misbruges
til spam?

Kan man stadig benytte en mailserver som "gemmes" bag en mailrelay til spam?

_D_

Fra : Karsten H.

Dato : 09-12-02 22:06

"Denver" <nextlife@thisplanet.com> wrote in

> [...]
> derfor spærre port 25 også ses som led i at ville kontrollere post
> sendt fra én privatpersons server til en anden privatpersons

Du har ret. Det er temmeligt konspiratorisk.

Tele Danmark og kompagni sætter inne det system op for at holde øje med
dig, men for at undgå de, mildt sagt, klapoddere der smider en mail-
server online der med stor glæde relayer for hele verdens spammere. Og en
ISP kan snildt finde på sjovere ting at lave, end at forsøge at komme af
orbs, spews og hvad der ellers findes derude, fordi de har tre kunder der
ikke er i stand til at tænke bare en smule sikkerhed.

Når de tvinger mailen igennem deres servere først, sikrer de at kun mail
der er stilet til din server via MX-records kan blive afleveret til
denne. Det betyder at alle de bad guys der er derude ikek kan nå din
mailserver med til-adresser, som ikke ligger på denne.

(Så er der problemerne med enkapsulering, men dem springer jeg over i
denne omgang.)

Udbyderne har kune én interesse i at logge mails, nemlig at kunne
fejlsøge på mailserverne, og evt. modbevise kunders beskyldninger om at
det er udbyderens skyld at hans mail ikke kommer frem.

I det mindste er det den eneste grund til at jeg logger.

(Og jeg har, desværre, haft brug for disse logs.)

Men, som mit sidste argument, hvorfor skulle udbyderen ønske at gemme den
mail du har sendt til moster Olga, hvor du roser hendes artistiske
kattebilleder, som du sendte dem for et halvt år siden?

Hvis de bliver tvunget til det af politiet gør de det, men igen, hvis de
kan undgå det, så kan de finde anre ting at bruge deres penge til.

--
Karsten H.
Som har skrevet sin mail-adresse baglæns for at narre fjenden i Aalborg.

Fra : Karsten H.

Dato : 09-12-02 22:06

Fra : Denver

Dato : 10-12-02 15:26

Hey,

> Men, som mit sidste argument, hvorfor skulle udbyderen ønske at gemme den
> mail du har sendt til moster Olga, hvor du roser hendes artistiske
> kattebilleder, som du sendte dem for et halvt år siden?

Problemet med overvågning, selv om det er en smule OT, er aldrig indholdet,
men at de logger din færden.
Dvs. at ligesom i gamle dage med modem, hvor man ud fra 'konteringsloggen'
kan sige du har været hjemme i et bestemt tidsrum fordi du loggede på
nettet, kan man i de nye allways on tider stedfeste en person via mail,
browser, irc, icq og hvad der ellers er lagt op til ISP'erne skal logge.

Det er i det mindste det som der er lagt op til, at logge alt trafikdata.
Indholdet er nærmest ligegyldig, når bare man kan sige hvem der har talt
sammen hvornår.

Det var egenligt derfor jeg bragte det på banen. TDC vælger at udhule mine
muligheder for at beskytte mit privatliv, fordi de er bekymret over evt.
misbrug af privatbrugeres mailservere.

_D_