Validering af tekstfelt til tid
Fra : Kim Schwalbe

Dato : 09-12-02 15:55

Hej i gruppen

Er der en der gider at vise mig hvordan jeg kan lave en løkke
der ikke stoppe før betingelserne er opfyldt:
Der må kun kunne tastes tidsværdi fra "00:00" til "23:59"

MVH Kim S

Fra : Carsten Suurland

Dato : 09-12-02 17:01

En løkke kan jo laves på mange måder...

Do
If X = 1 Then Exit Do
Loop

eller

Do Until X = 1
Loop

eller eller eller...

/Carsten Suurland

Fra : Carsten Suurland

Dato : 09-12-02 17:05

Men hvad er sammenhængen til tekstfelterne?

/Carsten Suurland

Fra : Kim Schwalbe

Dato : 09-12-02 22:06

Hej Carsten

Jeg havde forestillet mig et tekstfelt (1 stk.)
Der fungerer på den måde at brugeren kun har mulighed for at taste en
"gyldig"
værdi, i dette tilfælde en tidsværdi fra "00:00" til "23:59".
Løkken skal køre indtil en gyldig tid er indtastet

Jeg kunne have valgt at have to tekstfelter, et til minutter og et til timer
Eller lavet en scroll til at sætte tiden med, "indbyggede" værdier.
Men jeg syntes bare det ville være mere smart hvis man kunne lave en kode
på et enkelt tekstfelt.

De to første tegn må kun indeholde teksten fra "00" til "23"
her efter skal det tredje tegn en, separator være ":" og de sidste
to fra "00" til "59".

MVH Kim S

Carsten Suurland <removethiscarsten@suurland.dk> skrev i

Fra : John Doe

Dato : 10-12-02 13:03

hvorfor ikke benytte _Change eventen på Text-objektet ?

såsom:

Private Sub Text1_Change()

If IsDate(Text1) Then
If Len(Text1) = 5 Then
MsgBox "hurra"
End If
End If

End Sub

Fra : Carsten Suurland

Dato : 10-12-02 18:04

Hej Kim

Så er John's forslag herunder en måde at gøre det på.

Dog bør du udbygge/ændre Johns forslag til følgende:

Private Sub Text1_Validate(Cancel As Boolean)
If IsDate("1-jan-2000 " & Text1.Text) Then
Cancel = False
Else
Cancel = True
End If
End Sub

/Carsten Suurland

Fra : Morten Nissen

Dato : 10-12-02 13:21

Hej Kim

"Kim Schwalbe" <kim_schwalbe@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der ikke stoppe før betingelserne er opfyldt:
> Der må kun kunne tastes tidsværdi fra "00:00" til "23:59"

Du skulle tage at sætte en masked edit control op i stedet, her har du
mulighed for at definere en maske for inputet eks. ##:## osv.
Kontrollen er meget godt dokumenteret i MSDN

Fra : Kim Schwalbe

Dato : 10-12-02 21:24

Hej Morten , Carsten og John

Mange tak for svarende, her har jeg så noget at gå i gang med!

MVH Kim S

Morten Nissen <mwn@edb.dk> skrev i news:at4m6b$187h$1@news.cybercity.dk

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 11-12-02 00:17

Morten Nissen skrev:
> Du skulle tage at sætte en masked edit control op i stedet, her har
du
> mulighed for at definere en maske for inputet eks. ##:## osv.
> Kontrollen er meget godt dokumenteret i MSDN

Vær opmærksom på at medmindre de (dvs. MS) har rettet fejlen, har
maskeredigeringsboksen stadig nogle fejl som gør, at det i visse
situationer er muligt at "forbigå" masken. Man kan med andre ord
_ikke_ være 100% sikkert på at inddata fra denne kontrol overholder
reglerne (som de er sat op i masken).

-------
Tomas

Fra : Kim Schwalbe