Ang Defekt Bilradio Købt hos Bilxperten i ~
Fra : Rene Egestrøm Jensen

Dato : 09-12-02 11:31

Hej i gruppen..

Hvilke rettigheder har jeg som køber.

da jeg den 5/9 02 købte en Sprit ny Alpine Bil Radio til den nette sum af
3000,-kr
I Bilxperten i vejle...

som efter ca 2 måneder gik i stykker uden videre
indleverede den til reperation den 12/11 02
hvor jeg samtidigt spurgte om der var mulighed for Ombytning da den jo var
under 3 mdr gammel.
og Fik en blankt nej..

og nu her 4 uger efter er den ikke kommer retur endnu.
Er jeg efterhånden rigtig træt af.. 4 uger uden musik i bilen...

Har jeg mulighed for ombytning da sælger påstod de kun havde ret til at
sende den ind til rep og ikke andet..
og jeg derfor ikke kunne gøre andet...
--
MVH.

Rene Jensen
DK-5500 Middelfart
udgaard@city.dk

Fra : Morten Rasmussen

Dato : 09-12-02 17:58

"Rene Egestrøm Jensen" <humlehulenNOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> Er jeg efterhånden rigtig træt af.. 4 uger uden musik i bilen...
>
> Har jeg mulighed for ombytning da sælger påstod de kun havde ret til at

Det er som udgangspunkt dig der har valget mellem de forskellige
misligholdelsesbeføjelser. (købeloven §78) Derfor er det dig der kan vælge
mellem omlevering eller udbedring, dog ikke hvis det er umuligt eller vil
påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger (købeloven §78, stk 2.).
Om det har været uforholdsmæssigt dyrt at udbedre den pågældende bilradio er
ikke til at sige med det du fortæller.

Når man skal vurdere om de 4 uger er rimelige kan man se på §78, stk 4, 1
pnkt og §79 i købeloven:

Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for
køberen, jf. § 79.

§ 79. Ved afgørelsen af, om afhjælpning eller omlevering er sket inden for
rimelig tid, jf. § 78, stk. 4, tages navnlig hensyn til genstandens art,
mangelens beskaffenhed og køberens behov for genstanden, herunder om
sælgeren for egen regning har stillet en erstatningsgenstand til køberens
rådighed.

Der er ting som taler for at sælger for længere periode til at udbedre, bla:
Det er elektronik som kan være meget kompliceret at fejlfinde.
Købers behov for genstanden er begrænset.

Og det som taler i mod en lang udbedrings periode:
Sælger har ikke stillet en erstatningsgenstand til rådighed.
Sælger har nægtet ombytning.

Jeg vil dog mene, efter at have taget de ting i betragtning, at 4 uger det
er lige på grænsen, hvis ikke over.
Derfor ville jeg, hvis jeg var dig, ligge lidt pres på sælger.
Du kan jo fx.. fortælle sælger om de muligheder som du har som køber, hvis
han ikke udbedre inden for rimelig tid:
(købeloven §78, stk 4, 2 pnkt)
Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen,
ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden
uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.

Så du kan fx. gå ned og give sælger et nogen dage til at udbedre fejlen, da
du mener at 4 uger ikke er rimelig tid ved den pågældende reklamation, og
sige at hvis der ikke er udbedret inden fristens udløb har du i sinde at
hæve handelen.(Det fremgår af min gamle Karnov, at væsentlighed er
ligegyldig hvis du hæver på grund af overskridelse af rimelig tid).

Jeg håber at det jeg har skrevet er til at forstå, og uden for mange fejl.

Med venlig hilsen

Morten Meizner Rasmussen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-12-02 20:47

Morten Rasmussen skrev:

> [...]
>ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden
>uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.

Man skal lige være opmærksom på at to af de fire muligheder
falder væk i og med at sælger har tilbudt reparation. I det her
tilfælde kan køber ikke kræve afslag. Men han har et ubetinget
valg mellem reparation og omlevering.

Ellers enig i dit svar.

--
Bertel

Fra : Morten Rasmussen

Dato : 09-12-02 23:47

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> falder væk i og med at sælger har tilbudt reparation. I det her
> tilfælde kan køber ikke kræve afslag. Men han har et ubetinget

Jeg vil mene at han har alle fire muligheder. Paragraffen omhandler købers
muligheder efter at sælger ikke har udbedret efter rimelig tid.

Fra : Rene Egestrøm Jensen

Dato : 10-12-02 02:11

"Morten Rasmussen" <Gobolan@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> >
> Jeg vil mene at han har alle fire muligheder. Paragraffen omhandler købers
> muligheder efter at sælger ikke har udbedret efter rimelig tid.

Snip.. Jamen så må jeg jo vist ned og rive ham lidt i håret op kræve min
radio ombyttet
da Reperationen ikke er foretaget inden for rimelig tid.. 4 uger i dag.. Så
takker for de brugbare svar...
Mvh Rene E jensen

Fra : Carsten Holck

Dato : 10-12-02 11:11

Rene Egestrøm Jensen wrote:
> [...]
> min radio ombyttet
> da Reperationen ikke er foretaget inden for rimelig tid.. 4 uger i

Sørg for at skrive til dem - så har du nemmere ved at bevise at du har gjort
det -
dvs. - skriv til dem at hvis du ikke inden "rimelig frist" har fået varen
repareret - vil du kræve omlevering / hævelse af købet

En mundtlig aftale er som bekendt lige så meget værd som det papir den er
skrevet på

/@rsten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-12-02 15:25

Carsten Holck skrev:

>Sørg for at skrive til dem

God idé.

>dvs. - skriv til dem at hvis du ikke inden "rimelig frist"

Dårlig idé. Det lægger op til en lang diskussion om hvad der er
rimeligt. Det er bedre at skrive at man har ventet pænt i 4 uger,
men at man nu kun vil vente 1 uge mere. Så er der sat en klar
frist.

>En mundtlig aftale er som bekendt lige så meget værd som det papir den er
>skrevet på

Nej. Den er fuldt så meget værd som enhver anden aftale.

--
Bertel

Fra : Morten Rasmussen

Dato : 10-12-02 17:14

> Nej. Den er fuldt så meget værd som enhver anden aftale.
>
> --
> Bertel

Ja, men som du ved fra mange andre indlæg, meget svær at bevise.