Afladning af batteri?
Fra : Toshido - AROS Motor~

Dato : 09-12-02 09:52

Hej
Steen Gruby har i en tidligere tråd skrevet "... Specielt
vedligeholdelsesfrie batterier (bly/gele akkuer) er meget ømtålelige
mht. måden de lades/aflades på....". Dette gør mig naturligvis lidt
interesseret i at høre hvorledes man bør/skal behandle sit batteri
gennem vintermånederne.

Jeg har nu gennemsøgt NG´en for info vedr. afladning af batterier, men
har endnu ikke fundet "de vise sten". Jeg har købt mig en Einheld 10A
lader, som allerede har bevidst at den virker. På kassen + i manualen
står der, at denne lader (også) er beregnet til vedligeholdelsesfrie
batterier. Hvad dette så betyder ved jeg ikke præcis. Men den virker og
det er vel det vigtigste.

Så langt så godt ... MEN! jeg har et spørgsmål til hvordan man bør/kan
aflade et batteri? .... og skal man nødvendigvis aflade/oplade et
batteri gennem vintermånederne? Jeg kan ikke helt forstå, hvorfor et
batteri ikke BARE kan stå indendørs indtil foråret og man til den tid så
giver det en opladning inden første køretur. Hvis man følger denne
opskrift, er batteriet så ødelagt eller bliver det nødvendigvis
dårligere?

Mange spørgsmål som viser min totale uvidenhed (også) omkring batterier

Henrik Nedergaard, Århus

Suzuki SV 650 SX - Yellow (AKA Frk. Solvej)
AROS MotorCykel Klub - http://www.amck.dk
DMCN# 121, MCTC, DMC
Tidl. MC: Suzuki GSX400X Impulse

Fra : John de Summer-Braso~

Dato : 09-12-02 11:14

Vores skrivende mekaniker Jens Jessen havde en glimrende artikel om
batterier og batteriproblemer i Berlingske Søndag (i går).

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 09-12-02 12:12

Jeg hørte lige at du havde ringet, med disse ?

"Einheld 10A lader"

Hvis de 10A, står for 10 Ampere, er det nok lige i overkanten, men hvis det
kunne være 1,0 er det bedre, ja faktisk godt

Jeg har flere gange undladet at op/aflade mit batteri om vinteren, 2 gange
har det kostet mig et nyt batteri. Sidste vinter skete der ikke noget, så
jeg har ikke lært af det, om jeg når at gøre noget denne vinter ved jeg
ikke. Men hvis du opbevare det udendørs i frost, så skal det nok
"motioneres", det tror jeg er mindre kritisk hvis man opbevare det i
konstant temperatur (stuetemperatur fx.)

--
Mvh.
Henrik (som vil forsøge at lade på sit batt. i løbet af vinteren)

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Bernhard

Dato : 09-12-02 16:28

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> wrote in message

Men hvis du opbevare det udendørs i frost, så skal det nok
> "motioneres", det tror jeg er mindre kritisk hvis man opbevare det i
> konstant temperatur (stuetemperatur fx.)

[KLIP]

Hvorfor? - jo varmere omgivelserne, desto hurtigere taber
akkumulatoren styrken

Til spørgsmålet, om hvordan man i praksis aflader...så kunne jeg godt
tænke mig at høre hvad I andre gør (er det uden betydning for
levetiden, hvor hurtigt afladningen sker?). Selv montere jeg det blot
på MC-en og tænder alt, hvad der kan tændes!

Wheeler

RD 350
TDR 125

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 09-12-02 17:26

Enig. Men det skulle forstås sådan at det skiftevis er frost og varme
(udendørs). Og så skrev jeg "tror", da jeg ikke ved om det er sandt at
konstant temp. forlænger levetid.
Jeg opbevare selv batterier ved en temp. på 5 grader (køleskabet) men jeg
får nok ikke lov til at stille et MC-batteri derind.

Jeg kan bare se at hvis jeg har haft en gammel bil/MC til at stå ude om
vinteren i lang tid, uden at blive brugt. Så klapper batteriet sammen når
jeg begynder at bruge det. Det plejer det ikke når jeg opbevare det
indendørs. Måske det bare er et tilfælde.

--
Mvh.
Henrik (som godt kunne se jeg ikke udtrykte mig klart nok, da jeg læste mit

Fra : Toshido - AROS Motor~

Dato : 09-12-02 23:25

> Jeg hørte lige at du havde ringet, med disse ?

Yep! jeg ringede, men hvor var du? Julefrokost hos MC-forhandleren
..... tsk tsk ..... lægger du ikke for mange penge derude?

> "Einheld 10A lader" Hvis de 10A, står for 10 Ampere, er det nok lige i
overkanten, men hvis det
> kunne være 1,0 er det bedre, ja faktisk godt

Du har ret, det var "kun" en 0,7/A lader. Endnu et bevis på min manglende
forstand på strøm Jeg vil følge Steen´s forslag med at oplade batteriet
hver 2-3 uge. Så skulle det ikke kunne gå helt galt. I værste tilfælde, så
ved jeg at forhandlerne har batterier på lager

Vi snakkes ved senere min ven. Hvis dette nu ikke sker inden jul og nytår,
lad mig så benytte denne mulighed til at ønske dig og dine en god jul og et
godt nytår!!!

M.v.h.
Henrik Nedergaard
Århus N

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 10-12-02 11:12

"lægger du ikke for mange penge derude"

Det siger Linda også Men planen er også at skære i MC-bestanden fra
næste sæson, så vi kommer ned på 2. Så hvis du mangler en XT600 omkring
sommerferien, så har jeg måske en til salg
Jeg regner med lige at tage den til Scotland først.

Du må også have en god jul og et godt nytår.

--
Mvh.
Henrik

Fra : Steen Gruby

Dato : 09-12-02 22:31

On Mon, 9 Dec 2002 09:52:05 +0100, "Toshido - AROS MotorCykel Klub"
<henriknedergaard(fjern dette)@hotmail.com> wrote:

Hej Henrik.

> [...]
>mht. måden de lades/aflades på....". Dette gør mig naturligvis lidt
>interesseret i at høre hvorledes man bør/skal behandle sit batteri

Nu har jeg jo stukket hovedet frem, så kan jeg lige så godt fortsætte

Opladelige batterier mister deres kapacitet langsomt men sikkert i
deres "levetid". Det kan ikke forhindres.
Den måde et batteri lever længst på er egentlig ved normal brug, hvor
det konstant aflades/lades.
Tænk på et bilbatteri, der typisk har en levetid på 5 år, hvis det
ikke lades i bund som når man glemmer at slukke lyset på køretøjet.
Ingen akkuer kan tåle at blive totalt afladede - alle får en skade, og
nogle dør helt.

Det er altid problematisk at håndtere batterier der skal stå ubrugte
hen i en periode.
Som jeg tidligere har antydet har ethvert batteri en vis selvafladning
der er betinget dels af hvor meget kapacitet batteriet rent faktisk
har, og hvor stor lækstrømmen er.
Jo større lækstrøm, og jo mindre kapacitet, desto hurtigere bliver det
afladet.
Og dermed er en hyppigere vedligeholdelsesladning påkrævet for at
holde batteriet oppe på dupperne.
Og jo ældre og svagt et batteri er jo større risiko er der for at det
dør under stilstand.

> [...]
>står der, at denne lader (også) er beregnet til vedligeholdelsesfrie
>batterier. Hvad dette så betyder ved jeg ikke præcis. Men den virker og

Hvis du giver batteriet et pust på et par timer eller tre hver 14 dag,
forbliver det opladet.
Hvis man er doven, og har en god lader med spændingsregulering til
13,8 volt kan man tillade sig at have den på konstant uden at
batteriet tager skade.
Mange af de vedligeholdelsesfrie batterier har faktisk
ladeforeskriften påstemplet, hvor man foreskriver en ladespænding på
13,8 volt til stand.by brug (kontinuer ladning) og op til 14,5 volt
ved periodisk ladning i ikke over 24 timer.
Det kan uden videre vrøvl overføres til blybatterierne.

> [...]
>giver det en opladning inden første køretur. Hvis man følger denne
>opskrift, er batteriet så ødelagt eller bliver det nødvendigvis

Batteriet kan også "bare" stå indendørs
Årsagen til at man anbefaler at demontere batteriet hvis opbevaringen
af MC'en sker udendørs, er forhindre at batteriet frostsprænges.
Et fuldt opladet batteri er frostsikkert til temmelig lave
temperaturer, men efterhånden som selvafladningen bringer akkuens
tilstand ned mod nul kapacitet desto større chance er der for at det
fryser og dermed sprænges - Syre ned over stel og motor et ikke lige
det bedste der findes.
Hvis man har akkuen indendørs kan man jo prøve at måle spændingen over
klemmerne i løbet af vinteren og se hvornår den kommer under 12 volt.
Når den gør det giver man den en tur med laderen medens man måler
spændingen.
Når den har nået 14,2 - 14,5 volt er batteriet opladet og der afbrydes
ladningen.

>Mange spørgsmål som viser min totale uvidenhed (også) omkring batterier

Du er ikke uvidende - Selv de lærte diskuterer hvad der er den rigtige
måde at vedligeholde akkuer på.
Der findes en genial lader fra et firma der hedder Chartec.
Den er computerstyret, og måler batteriets aktuelle tilstand, og
pulslader til maksimum med pulsstrømme der er mange gange den
anbefalede kontinuere ladestrøm
Den er vist primært beregnet til mobiltelefoner og andre lignende
batterier hvor man vil have korte ladetider og lang levetid på
batterierne - det bør ikke være nødvendigt til en MC akku
Og når jeg tænker på alle de batterier der sidder i no-break
strømforsyninger til telefoncentraler, alarmanlæg, computere mm, på
hvilke der lades konstant holder jeg helt op med at tænke i de baner.
Når de kan kan vi også

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Poul B-H

Dato : 09-12-02 22:43

"Steen Gruby" <oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> wrote in message
> [...]
> strømforsyninger til telefoncentraler, alarmanlæg, computere mm, på
> hvilke der lades konstant holder jeg helt op med at tænke i de baner.

Steen har helt ret, jeg vil dog lige tilføje at blybatterier IKKE skal
aflades/motioneres, som nogen skriver. De skal kun vedligeholdes lades
vinteren igennem.

Poul B-H

Fra : Toshido - AROS Motor~

Dato : 09-12-02 23:17

"Steen Gruby" <oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> wrote in message
> On Mon, 9 Dec 2002 09:52:05 +0100, "Toshido - AROS MotorCykel Klub"
> Nu har jeg jo stukket hovedet frem, så kan jeg lige så godt fortsætte >

Og tak for det Steen. Efter at have læst dit svar, så er selv jeg ved at
forstå tingene .... tror jeg

Jeg har taget batteriet indendørs, så det lever p.t. under ca. 20 graders
varme, da jeg ligesom Nielsen heller ikke har plads i køleskabet. Den
oplader jeg har købt hedder Einhell AFEN 10.

Specs på denne kasse er:
230V~50Hz, 0,7/A, 134W, T25/F, IP20
12V, 7,1 arithm./10 A eff.
Den er ifølge manualen beregnet til vedligeholdelsesfrie batterier på min.
5Ah - 200Ah

Mit batteri er et YUASA YT12A-BS, 12V, 10Ah

Ifølge manualen så skulle man kunne regne sig frem til ca. ladetid v.h.a.
følgende regnestykke:
(Batteriets) Ah divideret med (opladerens) A arithm. = h (timer)

I mit tilfælde er regnestykket: 10Ah/7,1 arithm = ca. 1,4 time = ca. 1 time
og 24 minutter

Sidst jeg opladede mit batteri, der tog det ca. 1½ time før Amperemeteret på
laderen nåede 0. Helt tosset er dette regnestykke vel ikke .... eller hvad?

Nu ved jeg ikke helt hvorledes jeg måler styrken på batteriet, så hvis jeg
nu følger Jeres råd og oplader batteriet hver 2-3 uger, så går det vel ikke
helt galt

Jeg ønsker alle på NG´en en god "overvintring". God jul og godt nytår.
Vi ses til næste sæson!

PS: Jeg kan ikke afvise, at jeg lige vil kigge forbi NG´en, for at indsnuse
lidt olie og "lytte" til lidt værkstedssnak

Med venlig hilsen
Henrik Nedergaard
Århus N

Fra : Steen Gruby

Dato : 09-12-02 23:34

On Mon, 9 Dec 2002 23:16:59 +0100, "Toshido - AROS MotorCykel Klub"
<henriknedergaard@hotmail.com> wrote:

Hej Henrik.

> [...]
>nu følger Jeres råd og oplader batteriet hver 2-3 uger, så går det vel ikke

Jeg ville glemme alt om beregninger.
Når spændingen er steget til max. 14,2 volt og strømmen nærmer sig nul
er batteriet fuldladet.
Det har du selv bemærket, så brug den metode - den er sikker

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Disc

Dato : 11-12-02 01:26

Hej.
"> Steen Gruby skrev:
> [...]
> spændingen.
> Når den har nået 14,2 - 14,5 volt er batteriet opladet og der afbrydes

Så har vi igen lidt "religion".....et batteri må ikke komme under ca 10,5V
(jeg holder mig til 11V og dérfor er 12V jo rigtig godt) ellers "dør" det.
Ved opladning hjælper det ikke at måle mens laderen sider på, da dennes
kapacitet i forhold til battri, bestemmer hvor mange volt man aflæser.
Man skal lade op og lade battriet stå i ro ca 2 timer og så skal der mindst
være 12,66V hvis battriet er ok.
Hvis det har ladet i rimligt lang tid og der efter 2 timer kun er 12,48V er
der kun 75% kapacitet tilbage og ved 12,3 V er der kun 50% kapacitet
tilbage.
Så er det efter et par timer nede på 12-12,2V, så skal man nok hen og støtte
den lokale

--
Hilsen
Flemming Disc

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 11-12-02 10:47

Disc wrote:

> Så har vi igen lidt "religion".....et batteri må ikke komme under ca 10,5V

Man kan ikke lade være med at side med et smøret smil. Hvis man tænker på hvad
der ellers ofres på udstødninger, kørsel i testbænk, for ikke at tale om olier,
KN-filtre og sammenholder det med prisen på et nyt batteri.Størstedelen af
mc-batterier ligger vel på kr.300-500. Skidtet sidder alligevel og vibrerer. Og
dør vel efter et par sæsoner.

Ib Jakobsen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 11-12-02 14:41

> [...]
> tænker på hvad der ellers ofres på udstødninger, kørsel i testbænk,
> for ikke at tale om olier, KN-filtre og sammenholder det med prisen

Ja, skulle man komme til at ødelægge et batteri, er det heldigvis ikke så
dyrt at købe et nyt. Men derfor kan man jo godt behandle dem lidt pænt
alligevel, hvis de så kan holde dobbelt så lang tid. Det er jo ikke ret
meget der skal til for at holde dem opladet.

> Størstedelen af mc-batterier ligger vel på kr.300-500.

Ja, hvis det ikke er vedligeholdelsesfrie batterier. De er en smule dyrere.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Steen Gruby

Dato : 11-12-02 20:37

On Wed, 11 Dec 2002 01:26:17 +0100, "Disc" <disc@teknik.dk> wrote:

Hej Disc.

>Så har vi igen lidt "religion".....et batteri må ikke komme under ca 10,5V
>(jeg holder mig til 11V og dérfor er 12V jo rigtig godt) ellers "dør" det.

Jeg er ikke meget til religion, så jeg vil helst forholde mig til
fakta
Og her har du helt ret.

> [...]
>Man skal lade op og lade battriet stå i ro ca 2 timer og så skal der mindst

Rigtigt, med mindre du måler både strøm og spænding samtidig.
Hvis du ved at din lader kan lade til over 14 volt, og du måler 12,66
volt over batteriet og en rimelig stor strøm.
Så er ladeprocessen stadig i gang, og batteriet ikke fuldladet endnu.
Der hvor ladningen er til endebragt vil spændingen være steget til
over 14 volt, og strømmen faldet til noget nær nul.

>Hvis det har ladet i rimligt lang tid og der efter 2 timer kun er 12,48V er
>der kun 75% kapacitet tilbage og ved 12,3 V er der kun 50% kapacitet
>tilbage.

Den er også helt i vinkel

>Så er det efter et par timer nede på 12-12,2V, så skal man nok hen og støtte
>den lokale

Yep, så er der en celle der ikke vil være med mere

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Disc

Dato : 13-12-02 03:13

Hej Steen
> Jeg er ikke meget til religion, så jeg vil helst forholde mig til
> fakta
> Og her har du helt ret.

Jamen for mig er det også fakta, men der findes en masse klog folk, der
fortæller...... og fortæller.
Det gælder olie, batterier, dæk og alle andre dele til motorcykler.
Derfor kalder jeg det en religion, for religion er vel for den enkelte
sandheden og jeg vil ikke pådutte folk noget, hvis jeg ikke kan stikke dem
et håndgribelig bevis. Og bare de også selv har det godt med det, syntes jeg
ikke man skal ændre det, kun vis de er ved at lave en rigtig dum skade,
eller selvfølgelig vil have råd.
Hilsen
Flemming Disc