lysbilledprogram
Fra : Jørgen Angel

Dato : 05-03-01 10:02

Jeg har (på en PC) set et rasende smart program til at vise billeder på
skærmen. Det kører et lysbilledprogram, men det er der jo så mange der
gør. Det der er smart ved dette program er, at der ude i siden er en
strimmel med små gengivelser af billederne. Så kan man hurtigt få et
overblik og gå til et bestemt billede.
Programmet hedder "PrintShopPhotoOrganizer" har jeg fået at vide. Og det
skulle kunne arkivere præsentationen så den både kan ses på Mac og PC.
Jeg kan ikke finde noget der hedder "PrintShopPhotoOrganizer". Det er nu
heller ikke lige dette program der er det eneste saliggørende.
Jeg søger et program der kan lave en lysbilledpræsentation der kan
arkiveres i en Mac og en PC udgave, lægges på en cd-rom og så vises på
modtagerens Mac/PC uden at modtageren skal købe et program for at se det.
Altså lidt i stil med Acrobat hvor vieweren er gratis og kan lægges på
cd'en.
Er der nogen der kender sådan et program til Mac?

Med venlig hilsen

Jørgen Angel

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-03-01 18:31

Hej Jørgen

Jeg mener, at 'PrintShopPhotoOrganizer' er en del nu af det program, der
hedder 'PrintShopPro'. Det r et fuldt kommercielt produkt, og svjv er det
hundedyrt.

Men hvis du fx. har MS office 4.2/98/2001, så har du også PowerPoint. Den
kan nøjagtig det samme bortset fra strippen i siden.

Hvis du fx. indscanner billeder eller selv laver en serie i PP, så kan du
blot arkivere dem som PowerPoint format. Og så henter du 'PowerPoint Viewer'
til hhv. Mac og Windows og lægger det hele på en CD, som du så brænder i
ISO-9660 format. Så skulle det være muligt for begge platforme at bruge den.
PowerPointViewer er freeware fra MS.

Det eneste, du sådan set skal være rigtig opmærksom på, erk at du bruger
skrifttyper ved tekst, der findes både på en PC og Mac, - fx. Arial, Times
New Roman, Verdana, trebuchet osv..

mvh. Erik Richard

Jørgen Angel wrote:

> [...]
> cd'en.
> Er der nogen der kender sådan et program til Mac?

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-03-01 00:34

> [...]
> ISO-9660 format. Så skulle det være muligt for begge platforme at bruge den.

Det er vist billigere at lave det i Quicktime Player. og inkludere en QT
installering til windows (alle mac'er har jo QT). eller evt i Flash
(macromedia).

NB. husk at ISO-9660 ikke må indeholde mac-programmer pga af manglende
resucegren understøttelse.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg er boligløs i København fra 1 april

Fra : Jørgen Bak

Dato : 06-03-01 00:56

On Tue, 6 Mar 2001 00:33:39 +0100, reippuert@mac.com (Morten Reippuert
Knudsen) wrote:

> [...]
>(macromedia).
>
>NB. husk at ISO-9660 ikke må indeholde mac-programmer pga af manglende

Hvilket format har de brugt til at lave den CD der følger med Computer
Art, der er lange filnavne og kører på både Mac eller PC?

Mvh

Jørgen Bak

http://home3.inet.tele.dk/prunus/

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-03-01 05:20

Jørgen Bak <prunus@post3.tele.dk> wrote:

> Hvilket format har de brugt til at lave den CD der følger med Computer
> Art, der er lange filnavne og kører på både Mac eller PC?

fomegenligt en hybrib

Fra : Jørgen Angel

Dato : 05-03-01 20:38

kml.ers@mail1.stofanet.dk,Ny-Internet writes:
> [...]
>
>Men hvis du fx. har MS office 4.2/98/2001, så har du også PowerPoint. Den
>kan nøjagtig det samme bortset fra strippen i siden.

Tak for dit forslag. Jeg har ikke PowerPoint men måske skulle jeg overveje
at anskaffe Office pakken.
Jeg har søgt på PrintShopPro men ikke fundet det nogen steder. Hvad er
"hunde dyrt"?
Ved du hvem der laver PrintShopPro?

hilsen
Jørgen

Fra : Jørgen Bak

Dato : 06-03-01 00:39

On Mon, 05 Mar 2001 20:38:02 +0100, "=?ISO-8859-1?Q?J=F8rgen?= Angel"
<joergen_angel@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
>at anskaffe Office pakken.
>Jeg har søgt på PrintShopPro men ikke fundet det nogen steder. Hvad er

SVJV er det Broderbund der har lavet PrintShop.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-03-01 01:53

Hej Jørgen

Rigtig, men det er kun et printerutility og ikke til slideshows. Jeg har
kigget på den.

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Angel

Dato : 05-03-01 22:35

Nu har jeg fundet The Print Shop® Photo Organizer!
Det rasende smarte program koster kun 15 dollar! Men det er kun til PC.
Surt
Er der andre forslag til et godt "lysbilledprogram" der kan skabe en
præsentation der fungerer både på Mac og PC? Det behøver ikke være det
samme der kører på bege platforme, bare at man kan arkivere præsentationen
til henholdsvis det ene og det andet - og så lægge begge udgaver på en ISO
cd-rom.

Hjælp og forslag modtages med taknemmelighed!

Jørgen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 05-03-01 23:30

Jørgen Angel wrote:

> [...]
> cd-rom.
>
> Hjælp og forslag modtages med taknemmelighed!

Jeg bruger shareware programmet GrapicConverter til at gennemse mine
billeder, det kan ud over tusind andre ting køre et lysbilledshow med
alle billederne fra en valgt mappe.

Det må være muligt, at lave et simpelt AppleScript der kan starte
lysbilledshowet, så brugeren kun skal dobbeltklikke på et ikon.

Det kan tilføjes, at GrapicConverter er ligeglad med hvilket format
billederne er arkiveret i, GC skal bare ha' tildelt godt med RAM, hvis
det skal vise store billedfiler (10 - 20 Megabyte) i et rakst tempo, på
min maskine med 21 skærm, der er sat til millioner af farver, kan det
vise et nyt billede hvert tredie sekundt.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Birger Borgwardt

Dato : 06-03-01 00:06

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Jeg bruger shareware programmet GrapicConverter til at gennemse mine
>billeder, det kan ud over tusind andre ting køre et lysbilledshow med
>alle billederne fra en valgt mappe.

Jeg kan kun tilslutte mig hvad Niels Riis Ebbesen skriver om
programmet GrapicConverter, http://www.lemkesoft.com

Hvis man så benytter funktionen med at gemme alle billederne som HTML,
med en "Refesh" på et passende antal sek, så er det vist en god
løsning, der virker på Mac/PC ;)

/ Birger B.

--
MvH.
Birger Borgwardt.

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 05-03-01 23:49

Jørgen Angel writes:
> [...]
>udgaver på en ISO cd-rom.
>
>Hjælp og forslag modtages med taknemmelighed!

Ok, Hvis det kun skal fungere på Mac. så er Graphic Converter ret god til
utrolig mange ting- også lysbillededefremvisnig.

Hilsen Hanne

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-03-01 01:17

Hej Jørgen

Det ser faktisk ud til, at det produkt nu er udgået, - jeg kan heller ikke
finde det. Der findes godt nok et andet produkt, der hedder PrintShop, men
det er et printerværktøj, så det kan ikke bruges.

Istedet for lavede jeg en søgning. Her er resultatet...
'slides':
<http://www.versiontracker.com/mp/new_search.m?order_d=N&mode=Advanced&productDB=Macintosh&beginNonDefault=&endNonDefault=&search=slides&exact=all&search_ProgName=on&search_ShortDescrip=on&search_dates=All&search_begin=&search_end=&order=ProgName&OS_Filter=MacOS%2CMacOSX>.

De mest lovende er: Presenter 2.0 og LiveSlideShow 1.0.2.
En søgning på 'presentation' gav flg.
resultat:<http://www.versiontracker.com/mp/new_search.m?order_d=N&mode=Advanced&productDB=Macintosh&beginNonDefault=&endNonDefault=&search=presentation&exact=all&search_ProgName=on&search_ShortDescrip=on&search_dates=All&search_begin=&search_end=&order=ProgName&OS_Filter=MacOS%2CMacOSX>

Astount 3.0.1, SoftSlide 1.3, UPresent 2.2.6 (freeware) og Watch and Smile
2.07 ser ud som værende muligheder.

Og så er der jo også CorelDraw 8LE til Mac. Den er nu freeware. Den har
nogenlunde de samme muligheder som PowerPoint. Link:
<http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=1043>

Den pris, jeg i sin tid så på PrintShopPro var knap 3000kr. men det hjælper
jo ikke noget, når produktet ikke eksisterer mere... Jeg har et eller andet i
baghovedet, der siger Deneba, men jeg er ikke sikker. Og apropos Deneba, så
kan Canvas også lave presentationer med auto-sliding. men Canvas er et
utrolig dårligt program at arbejde med. Jeg har selv den seneste version
7.01, og jeg siger godt, at jeg ikke skal bruge det ret tit. Og ja, så er der
jo Quark, men så får dine penge hurtigt ben at gå på.

Skulle du være interesseret i MS Office 4.2DK, så kan jeg måske hjælpe. Så
kontakt mig bare off-list.

Skulle jeg derimod foreslå noget helt andet, så vil det blive en kombination
af Macromedia Director 7 og en Freehand 5.5 eller nyere. Director 7 kan
bruges som presentationsprogram og Freehand kan bruges som editor til den.
Det er en fremragende kombination. Med Director kan du faktisk få en stripe i
siden - eller under - din slideshow, og den kan køre manuelt eller
automatisk, som du selv vælger. Her findes der også en 'viewer' til både
windows og Mac, som frit kan downloades på Macromedias hejmmeside.

mvh. Erik Richard

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 06-03-01 08:31

reippuert@mac.com,Ny-Internet writes:

>NB. husk at ISO-9660 ikke må indeholde mac-programmer pga af manglende
>resucegren understøttelse.

Nå, det var da en værdifuld op lysning. Det anede jeg ikke. Skal man så
bruge Mac/hybrid i stedet for?

Hilsen Hanne

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 06-03-01 08:35

birger@webfoto-interaktiv.dk,Ny-Internet writes:

> [...]
>
>Hvis man så benytter funktionen med at gemme alle billederne som HTML,
>med en "Refesh" på et passende antal sek, så er det vist en god

Jamen det har jeg da foresten også set en gang. Så kan man da egentlig
nøjes med at lave det i HTML og vise det i sin Browser og så passer det jo
til begge platforme. Super enkelt

Men der er jo lige det, at så kører det jo ikke automatisk, som eks. v i
Graphic Converter, der i øvrigt kun koster $35

Hilsen Hanne

Fra : Birger Borgwardt

Dato : 06-03-01 11:37

"Hanne Hertzog" <hanne@enterpol.dk> wrote:

>Men der er jo lige det, at så kører det jo ikke automatisk, som eks. v i
>Graphic Converter, der i øvrigt kun koster $35

Jo, hvorfor ikke.

Du lader CG generere alle html siderne, som CG jo kan i reg. udgaven.
Dernæst insættes den "refesh=antal sek" som hver side skal vises før
den skifter til næste side. Første side starter ( hvorpå der
selvfølgeligt kun er et billed på hver html side ) automatisk på grund
af refesh værdien, sidste side sættes til at kalde side 1. Så virker
det.

Der skal fuskes lidt med div. programmer til at klippe klistre kode,
men det kan gøres ret billigt uden at skulle købe ekstra programmer.

Det kan godt være at det kan gøres bedre, smartere, o.s.v. men det var
det jeg fandt på, da jeg læste om problemet ;)

Hilsen Birger B.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-03-01 12:34

Birger Borgwardt wrote:

> Det kan godt være at det kan gøres bedre, smartere, o.s.v. men det var
> det jeg fandt på, da jeg læste om problemet ;)

Det er da en kæmpe omvej, GC har en direkte funktion i "Arkiv" menu'en,
der hedder "Slide Show", og "Slide Show" funktionen kan indstilles lige
som man ønsker det i prefferencer, den kan vise billeder i ethvert
billedformat (JPEG, GIF, TIF, EPS, PICT, BMP o.s.v.), den kan sættes til
at vise billederne i den aktuelle skærms størrelse, og meget mere.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 06-03-01 12:19

> [...]
>
>Det kan godt være at det kan gøres bedre, smartere, o.s.v. men det var
>det jeg fandt på, da jeg læste om problemet ;)

Jeg tror jeg må have udtrykt mig uklart

Jeg ved godt Graphic Conveter kan køre slidsshow. Bruger det næsten hver
dag. Men det der var spørgsmålet var. Hvis man laver det om til HTLM ,
så man kan vise det i sin Browser, MEN kan man så også der få det til at
køres om et automatisk billed Show? eller skal man klikke på næste billde
selv?

Hilsen Hanne

Fra : Birger Borgwardt

Dato : 06-03-01 17:47

> [...]

>køres om et automatisk billed Show? eller skal man klikke på næste billde

Jeg sætter lige et par sider sammen og sender det til dig, så kan du
se hvordan.
Hvis der er andre der gerne vil se, så mail mig, så det ikke fylder
her.

Birger B.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 06-03-01 12:19

Tak for de mange forslag. Nogle af dem er store - involverer programmer
jeg ikke har og derfor ikke kender.

Ja, det er Bröderbund der har lavet det smarte program, har jeg fundet ud
af - de har nu overgivet det til learning.com (eller solgt hele firmaet
til dem).

Hvis min præsentation kun skulle ses på Mac (og det bare var et
slideprogram der bare viste billeder man var ude efter) ville jeg bruge
QuickShow LT.
En form for oversigt (thumbnails eller "kontaktkopier") skal der til,
synes jeg. Det giver et bedre overblik.
Så vidt jeg kan se, er Watch and Smile det rigtige program. Det har en
gratis viewer til både Mac og PC.

Endnu en gang tak for hjælpen. Når jeg får set nærmere på Watch and Smile
vender jeg tilbage.
I kan selv se mere her: http://www.binuscan.com

Med venlig hilsen

Jørgen Angel

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-03-01 15:56

Hej Hanne og Morten

Morten , - ?? - Jeg har da flere gange brændt CD'er i ISO-9660, hvor der
har været lagt en PowerPointViewer på til både Mac og PC. Cd'erne har
fungeret lige fint på både en Mac og en PC.

Og Hanne, ja, der kan bruges Mac/Hybrid.

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 06-03-01 19:58

> [...]
>se hvordan.
>Hvis der er andre der gerne vil se, så mail mig, så det ikke fylder

Tak, det fungerede j Hvad med at smide det på en hjemmeside, så de
andre her kan se det?

Hilsen Hanne