Kirkeskat tilgode??
Fra : Alina

Dato : 08-12-02 22:31

Hej, jeg har et ? ang. kirkeskat.
I forbindelse med min udmelding af folkekirken, gik det op for mig at jeg pr automatik blev
medlem af den, da jeg kom til Danmark for 11 år siden. Jeg blev født og døbt i Rumænien, og
blev gift i Rumænien med en dansker. Vi havde ingen kirkebryllup herhjemme, så jeg antager at
jeg automatisk blev "indlemmet" , da min x-mand dengang var medlem af folkekirken. Spørgsmålet
er nu om jeg ikke har lidt skat tilgode, når det er sket på den måde? Og i så fald, hvor mange
år tilbage kan det gå tilbage?

MVH

Alina

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-12-02 22:36

In article <MPG.185dd860b0dd2e9e989742@news.inet.tele.dk>, Alina wrote:
> [...]
> er nu om jeg ikke har lidt skat tilgode, når det er sket på den måde? Og i så fald, hvor mange

Næh, du kan ikke melde dig ud med tilbagevirkende kraft. Du kan melde
dig ud nu, og så slippe for at betale kirkeskat for næste år. Du slipper
vist heller ikke for at betale resten af 2002 hvis du stadig er medlem.

Fra : Oscar

Dato : 08-12-02 22:49

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message

> Næh, du kan ikke melde dig ud med tilbagevirkende kraft. Du kan melde
> dig ud nu, og så slippe for at betale kirkeskat for næste år. Du slipper
> vist heller ikke for at betale resten af 2002 hvis du stadig er medlem.

Jo, jeg mener man kan få tilbagebetalt sin kirkeskat med 3 års tilbagevirkende
kraft.
Det kunne man ihvertfald for 4 år siden.

Og hvor står det? Aner ikke.

Fra : alexbo

Dato : 08-12-02 23:31

"Oscar" <beka-hansen@bigfoot.com> skrev

> Jo, jeg mener man kan få tilbagebetalt sin kirkeskat med 3 års
tilbagevirkende
> kraft.

Ja, hvis man har betalt for meget, f.eks. hvis man får ændret sin
selvangivelse for de foregående år,
eller måske har meldt sig ud, og det ikke er blevet registeret.

Men man kan ikke melde sig ud med tilbagevirkende kraft.

mvh
Alex Christensen

Fra : Oscar

Dato : 09-12-02 13:52

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> [...]
> eller måske har meldt sig ud, og det ikke er blevet registeret.
>
> Men man kan ikke melde sig ud med tilbagevirkende kraft.

Nej, og det sa' jeg heller ikke.
Men fra og med dato for udtrædelse af folkekirken, får man (eller kan man få) -
mig bekendt - tilbagebetalt sin betalte kirkeskat med 3 år.

PS: jeg er heller ikke dansker og fik således også dette FK medlemsskab ind ad
bagdøren uden at jeg var klar over det.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 08-12-02 23:12

Alina wrote:

> [...]
> er nu om jeg ikke har lidt skat tilgode, når det er sket på den måde? Og i så fald, hvor mange

Først det tekniske, du ophører med kirkeskat fra udgangen af den måned,
hvor din udmeldelse er aktiv.

Med hensyn til tilbagebetaling,
forudsat du kan bevise, at du ikke har været reelt tilmeldt,
så er den omfattet af fem års frist, fra forfaldstidspunkt, dvs fra 1997.

Men dokumentatioen af, om du har været reelt tilmeldt, aner jeg intet om.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 09-12-02 16:16

> Med hensyn til tilbagebetaling,
> forudsat du kan bevise, at du ikke har været reelt tilmeldt,
> så er den omfattet af fem års frist, fra forfaldstidspunkt, dvs fra 1997.

Det er 5 år fra og med i år. Det vil sige 2002, 2001, 2000, 1999 og 1998.
Har selv lige fået afklaret den sag for et par måneder siden idet min
kærreste aldrig blev meldt ind af forældrene og derfor skulle have penge
tilbage.

Mvh
Vibeke

Fra : alexbo

Dato : 08-12-02 23:43

"Alina" <al@No_Email.com> skrev

.. Jeg blev født og døbt i Rumænien, og blev gift i Rumænien med en dansker.

ifølge www.folkekirken.dk
Hvis man er døbt i udlandet, bliver man - hvis dåben har fundet sted i en
evangelisk-luthersk kirke - automatisk medlem af Folkekirken ved at flytte
til Danmark, med mindre man anmelder at ville stå udenfor.

mvh
Alex Christensen

Fra : felix

Dato : 09-12-02 14:48

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse news:at0i1c$2rmo$2@news.cybercity.dk...

Jeg fik smidt noget vand i hovedet af en baptist præst, hvilket står på bagsiden af min
fødselsattest, derfor fik
jeg alle mine skattepenge til betalt kirkeskat 5 år tilbage med renter, dette opdagede jeg
ved min 25 års dag tilfældigt, da der blev skrevet i avisen at folk betaler adskillige
tusinde kroner dertil årligt. Jeg har således aldrig været medlem og det må også gælde for
jer der heller ikke er døbte i dansk folkekirke, det ka blive til en hel formue at betale
til alle de stenhuse rundt omkring

Jeg kan frekventere en kirkebygning, men ønsker ikke at være medlem ......
Ligesom jeg heller ikke er medlem af politisk parti eller en fagforening, det klarer jeg
selv

Fra : Pjn

Dato : 09-12-02 15:29

"felix" <felix6@Xofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
betaler adskillige
> tusinde kroner dertil årligt. Jeg har således aldrig været medlem og det

Kan det virkelig være rigtig at i aldrig kigger på jeres selvangivelse ????

Pjn

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-12-02 23:22

In article <at2703$cs1$1@sunsite.dk>, felix wrote:
> Jeg kan frekventere en kirkebygning, men ønsker ikke at være medlem ......

Så er det at skattevæsnet burde opkræve pengene. Du kan ikke nyde uden
at yde. Eller også burde kirkeskatten ophæves, og staten burde i stedet
give et tilskud til den til enhver tid herskende statsreligion.

Jeg betaler disse flere tusinde kr om året, men går stort set aldrig
i kirke. Ikke desto mindre er det kirken der har været med til at
definere hvad der er rigtigt og forkert, og dermed hele samfundets
juridiske grundlag.

Vi kan jo se hvorledes disse hedninge opfører sig mere og mere
umoralsk ;)

> Ligesom jeg heller ikke er medlem af politisk parti eller en fagforening, det klarer jeg
> selv

Politisk parti er man medlem af for at få politisk indflydelse,
bl.a. være med til at bestemme hvem der bliver opstillet.

Fagforening er man medlem af fordi man ikke har en familieforsikring
med retshjælp.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-12-02 23:53

> Du kan ikke nyde uden
> at yde.

Når nu kirken har valgt at være åben for ikke-medlemmer er der vel
intet problem i det ?

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt/undtagelse
"I am a nobody, and nobody is perfect; therefore I am perfect."