Program til fakturaer
Fra : Jimmy

Dato : 08-12-02 21:17

Hej

Findes der gratis eller relativt billige programmer, der kan udskrive pæne
fakturaer?

Indtil videre har jeg gjort det i Word og det er jo ikke så holdbart i
længden

Mvh
Jimmy

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 08-12-02 21:29

http://www.summarum.dk/ er billig synes fakturaer er pæne.

Jan

Fra : Brian

Dato : 08-12-02 22:02

Hvis du bare skal have et program, som skal skrive en faktura ud
kan du lige skrive tilbage, så finder vi nok en løsning..

Brian

Fra : alexbo

Dato : 08-12-02 22:42

"Jimmy" <spoerg@efter.den> skrev i

> Indtil videre har jeg gjort det i Word og det er jo ikke så holdbart i
> længden

Tja, jeg skriver dem i Excel og har gjort det i årevis, det giver ingen
problemer.
Regnskabet bliver også ført i Excel, jeg har aldrig rigtigt set fordelen ved
et uigennemskueligt regnskabsprogram.

Nystartede spørger tit efter gode råd til regnskabsprogrammer, efter min
mening skal man starte med en kolonnebog og en kuglepen, det giver en
mulighed for at forstå hvad det hele handler om.
Alternativt et regneark hvor man selv opretter formlerne.

Et regnskabsprogram hvor man bare lærer udenad, hvor man skal taste hvad,
og tilsidst får nogle tal ud man ikke aner hvor kommer fra, gør mere skade
end gavn.

Regnskabsprogrammers største fordel ligger i kontrollen med bogholderen,
men når bogholderen også er ejeren, har det ingen betydning.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jimmy

Dato : 08-12-02 23:21

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> [...]
> problemer.
> Regnskabet bliver også ført i Excel, jeg har aldrig rigtigt set fordelen

Det behøver da ikke at være uigennemskueligt.
Jeg synes Stones program virker ret ligetil.

> [...]
> mulighed for at forstå hvad det hele handler om.
> Alternativt et regneark hvor man selv opretter formlerne.

Jo det er jeg vel enig med dig i, men jeg er samtidig af den holdning at jeg
ikke interesserer mig ret meget for selve bogholderiet og derfor har en
revisor til den slags.

Men det er nu ikke regnskabsdelen jeg vil bruge.
Det er udelukkende til at udskrive pæne fakturaer og få den til at huske
fakturanumrene.

Mvh
Jimmy

Fra : alexbo

Dato : 09-12-02 00:04

"Jimmy" <spoerg@efter.den> skrev

> Jeg synes Stones program virker ret ligetil.

Jeg kender det ikke, men der er uden tvivl forskel på programmer,
jeg kiggede engang på Winfinans og Concorde, de var i hvert fald for tunge
for mig.

> Jo det er jeg vel enig med dig i, men jeg er samtidig af den holdning at
jeg
> ikke interesserer mig ret meget for selve bogholderiet og derfor har en
> revisor til den slags.

Det er rimeligt nok.

> Men det er nu ikke regnskabsdelen jeg vil bruge.
> Det er udelukkende til at udskrive pæne fakturaer og få den til at huske
> fakturanumrene.

Hvis du finder et til lige den del, kunne jeg godt være interesseret.
Fordelen ved et regne/skriveark er, at man kan lade fakturaerne stå åbne
lige så længe man vil, det er næppe muligt i at fast program.

mvh
Alex Christensen

Fra : Steen B

Dato : 09-12-02 17:43

On Sun, 8 Dec 2002 22:41:51 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>problemer.
>Regnskabet bliver også ført i Excel, jeg har aldrig rigtigt set fordelen ved

I nyere exceel versioner er der en faktura sklabelon der fungerer
upåklageligt, det samme gælder vist nok i Works
/steen

Fra : Jørn Rasmussen

Dato : 10-12-02 07:35

> [...]
> mulighed for at forstå hvad det hele handler om.
> Alternativt et regneark hvor man selv opretter formlerne.

Hvor mange bilag pr år taler vi om ?

Hvordan håndterer du afløftning af moms og momsafregning med told og skat. ?

hilsen
Jørn Rasmussen

Fra : alexbo

Dato : 10-12-02 19:59

"Jørn Rasmussen" <post@farman.dk> skrev

> Hvor mange bilag pr år taler vi om ?

ca. 500 af både ind og udgående.
De indgående er fordelt på ca 15 leverandører, så det er ca 15 kontoudtog
pr. mdr. jeg regnskabsfører.
De udgående bliver lagt sammen, det er bare at taste dem ind.

Et alm regneark med kolonner for mdr. og rækker for leverandør, faste
omkost,bil.
det samme for udgående

> Hvordan håndterer du afløftning af moms og momsafregning med told og skat.
?

Det er jo det regnearket er sat op til, resultatet af indkøb/indtægt i mdr,
bliver delt med 5 og sat i rækken nedenunder, det er momsen,
forskellen mellem ud og indgående moms kommer i en celle for sig selv.
Afregningen er jo bare at sende pengene, det foregår over nettet, nemt og
ligetil.

Sådan har jeg lavet regnskab i 30 år, papir og kuglepen til at starte med,
og et simpelt regneark nu.
I den tid har jeg haft mange møder med Told/Skat, de har aldrig klaget over
regnskabsformen, kun over det der ikke stod i regnskabet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jørn Rasmussen

Dato : 10-12-02 21:07

> [...]
> forskellen mellem ud og indgående moms kommer i en celle for sig selv.
> Afregningen er jo bare at sende pengene, det foregår over nettet, nemt og

Der kan laves mange elegante ting i et regneark, man skal bare selv have
meget check på hvad det er man gør.
Krav til fortløbende fakturanr., ingen ændringer i tidligere bogførte bilag
(må kun foretages som modposteringer), balancekontrol, etc.

Dækker det dine behov er det udmærket, men der er også mange faldgrupper
(for svage sjæle).

--
hilsen
Jørn Rasmussen

Fra : Niels Henriksen

Dato : 11-12-02 12:01

> [...]
> forskellen mellem ud og indgående moms kommer i en celle for sig selv.
> Afregningen er jo bare at sende pengene, det foregår over nettet, nemt og

Er det muligt at få en version af den? ;o9

--
Niels

Fra : Karsten Jensen

Dato : 11-12-02 15:00

"Niels Henriksen" <niels@biggs.dk> skrev i en meddelelse

> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse

> mdr,
> >
> Er det muligt at få en version af den? ;o9
>
> --
> Niels

Er det efterhånden ikke nemmere og mindre kompliceret, at lære at bgruge
faktureringmodulet i de forskellige regnskabsystemer?

At det der jazz med regneark synes mere kompliceret og uoverskueligt.

Faktureringsmodulet i et regnskabsprogram sætter selv moms ind og konterer
den automatisk på de rigtige konti i finansmodulet, lige som forskellige
vareposter kan posteres endtensom hvem, der har købt dem (distrikt etc.)
eller hvad der er solgt, hvis man kun nøjes med finansmodulet. Har man mange
varenumre, er det alligevel en fordel med et lagermodul, der så selv
"løfter" varer af lageret ved fakturering, så man hele tiden har overblik
over sit varelager og værdien heraf.

Er man så vidt, laver man vel også i et regneark en liste over sine bilag
(både købs- og salgsbilag i h.t. fakturaer, samt ind- og udbetalinger
til/fra alle formål. Disse bilag skal bagefter konteres og føres i en
kassekladde.

Så var det da uligt nemmere at få en fornuftig kontoplan fra revisoren, den
skal bruges alligevel, og selv føre de selvsamme bilag i en kassekladde -
konteret og det hele. Fakturaerne slipper man for at røre mere ved, da de jo
allerede var både konteret og posteret. Det samme med f.eks. købsbilag som
f.eks. fakturaer fra leverandører af varer, der går på varelager. Så er
varelageret opdateret ved samme festlige lejlighed.

Summa-summarum (undskyld udtrykket og hvad det kan henlede opmærksomheden
til - kender i øvrigt ikke programmet).

Det vil samlet ikke tage længere tid at køre det daglige kontorarbejde på
den facon.

Det vil kun kræve et kortere periode for tilvænding til lidt ændrede
procedurer.

Besparelsen på revisorregningen vil sikkert modsvare udgiften til en
computer (den dyreste er absolut ikke nødvendig -den billigste slår
glimrende til - endda en gamme brugt Pentium II bare for at være moderne)
alene det første år.

Ved daglig - eller næsten daglig arbejde med systemet vil det ikke tage mere
tid, end sædvanligt. Man slipper for en masse overvejelser om, har man nu
gjort det rigtigt?

....Og med et bogholderi, det nu pludselig er blevet til, har man nu et a
jour styringsværktøj til sin virksomhed, så man hurtigt kan se, har vi
pengene stående ude for længe, inden kunden betaler? Betaler vi vore
leverandører til tiden? Bedre likviditetsstyring etc. Evt. bedre
lagerstyring, hvor dette måtte være ønskeligt/nødvendigt.

De samme, nødvendige oplysninger, man ikke uden videre kan undvære ved
regnskabføring hvert halve år hos revisor. Så kan den første postering i en
ny regnskabsperiode nemt blive 7 måneder gammel og dermed værdiløs i
forbindelse med overblik over virksomheden , for så er toget kørt for længe
siden.

Alt dette er ikke noget, der kræver den store ledvogtereksamen, og kan man
lære at "fise" rundt på internettet, så kan man bestemt også lære den smule
regnsskabpraktik, dette indebærer.

Revisoren skal selvsagt stadig revidere og udfærdige det endelige drifts- og
skattemæssige regnskab med og efter afskrivninger, henlæggelser o.s.v., som
er normalt ved den årlige regnsskabsafslutning. Så får man også den rigtige
åbningsbalance for følgende regnsskabsår helt i overensstemmelse med
slutsaldiene fra det netop afsluttede regnskab. I øvrigt er revision ikke
påkrævet for alle regnskaber.

Nå, det blev et længere epistel, men det er da i hvertfald baseret på egne
erfaringer genem 15-20 år.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : alexbo

Dato : 11-12-02 21:30

"Niels Henriksen" <niels@biggs.dk> skrev

> Er det muligt at få en version af den? ;o9

Nej.

Hele tanken med mit indlæg var at slå til lyd for, at man laver sit regnskab
på en måde man selv har "opfundet"
og der synes jeg et hjemmelavet regneark er glimrende, det regner aldrig
forkert, og overskueligheden har man selv kontrol over.

Hvis du vil afprøve ideen, så er det jo bare at starte et regneark op, læse
lidt i hjælpen, og så prøve sig frem.
De fleste regneark har skabeloner til f.eks. husholdningsregnskab, det vil
passe udmærket,
men igen lav det selv, så ved du hvordan tingene hænger sammen.

Hvis man har brug for lagerstyring, kasseflowkontrol, revisor, eller andet,
så er det måske ikke så egnet, men jeg har aldrig brugt nogen af delene.

Jeg nægter ikke at deciderede regnskabsprogrammer har deres fordele, men for
de fleste små virksomheder skyder de langt over målet.
Når ejeren af en enmandsvirksomhed ikke kan finde en saldo på en konto, uden
at spørge revisoren, så er der noget galt.

Jeg har gennem tiden fået mange gode råd om hvordan jeg bør drive min
forretning og køre mit regnskab.
Men der findes kun én måde, éns egen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 08-12-02 23:51

"Jimmy" <spoerg@efter.den> writes:

> Findes der gratis eller relativt billige programmer, der kan
> udskrive pæne fakturaer? Indtil videre har jeg gjort det i Word og
> det er jo ikke så holdbart i længden

I den foerste tid i Netcetera lavede vi fakturaer i FileMaker, hvis
lillebror Claris/AppleWorks er tilstraekkeligt til formaalet. Senere
koerte vi Maconomy og Navision, men faktuarerne i FileMaker var vi
meget tilfredse med, thi vi kunne selv styre layout.

-j

--
Mennesker og maskiner i Bolivia
http://weblog.janus.dk

Fra : Jimmy

Dato : 09-12-02 00:22

"Janus Sandsgaard" <spam@janus.dk> wrote in message

> [...]
> koerte vi Maconomy og Navision, men faktuarerne i FileMaker var vi
> meget tilfredse med, thi vi kunne selv styre layout.

Det kunne da være jeg skulle børste støvet af Wallstreet'en og finde mig en
FM frem

Er der i øvrigt stadig gang i Netcetera eller har I gang i hver Jeres
projekter nu?

Mvh
Jimmy

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 09-12-02 00:40

"Jimmy" <spoerg@efter.den> writes:

> Det kunne da være jeg skulle børste støvet af Wallstreet'en og finde
> mig en FM frem

Jamen dog, en Mac-bruger. Det må jo nærmest være familie. Jeg kan
eventuelt finde de gamle skabeloner frem til dig.

> Er der i øvrigt stadig gang i Netcetera eller har I gang i hver
> Jeres projekter nu?

Ja, der er fortsat gang i Netcetera. Jeg forlod imidlertidg
virksomheden i februar sidste år, fordi jeg begyndte at tørste efter
studierne. Det var ikke helt let at holde sig fra biksen, så jeg er
rejst fem måneder til Bolivia for at reboote. Starter på RUC igen til
februar.

-j

Fra : Jimmy

Dato : 09-12-02 00:59

> Jamen dog, en Mac-bruger. Det må jo nærmest være familie. Jeg kan
> eventuelt finde de gamle skabeloner frem til dig.

Ja da - Har jo arbejdet sammen med Joakim og Jakob Bro

Sig til hvis du finder en skabelon frem så jeg lige kan sende dig min
mail-adresse.

Herligt.

mvh
Jimmy

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 10-12-02 17:53

"Jimmy" <spoerg@efter.den> writes:

> Sig til hvis du finder en skabelon frem så jeg lige kan sende dig
> min mail-adresse.

Klart. Jeg kan godt grave basen frem. Faktisk er det en samling
forbubdne baser, som tilsammen udgoer moduler til fakturering og
kredittering, kun- og leverandoer-base m.m. Jeg tror jeg vil grave
filerne frem og samle den paa en praktisk maade - og saa laegge det
til download. Har kun ti dage tilbage i Bolivia, saa det bliver nok
foerst efter jul.

-j

Fra : felix

Dato : 09-12-02 08:35

> [...]
> fakturaer?
>
> Indtil videre har jeg gjort det i Word og det er jo ikke så holdbart i

HUSK at påføre dit CVR/SE nr.på faktura(erne), det er et Told&Skat krav