jakob skrev:
> er det hele lavet i ps fra bunden af ?
Ja. Øjnene er godt nok tegnet i Illustrator, men de kunne lige så
godt være lavet i Photoshop.
> Nu er jeg ikke superbruger af ps og har ikke rodet med channels
> før, men er hele effekten tilført en flad illustration via brug af
> channels eller hvad ?
Ja.
Følgende er f.eks. øjnene på det screenshot som jeg sendte tidligere,
som ikke har fået tilføjet en 3D-effekt endnu:
<
http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/3d/01_flade_oejne.png>
I dette eksempel vil jeg gerne have dybde i det blålige omrids og i
de sorte pupiller i øjnene, så det markerer jeg. Det er jo f.eks.
hurtig gjort med tryllestaven:
<
http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/3d/02_markeret.png>
Herefter kopierer jeg laget med øjnene på, så jeg har mulighed for
at komme tilbage til udgangspunktet. Det er som regel altid en god
ting at have mulighed for det. Det kopierede lag giver jeg et
sigende navn. Det gamle lag med øjnene bliver så slukket så det
ikke kan ses i billedet.
<
http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/3d/03_kopi_af_lag.gif>
Markeringen som vi lavede tidligere skal nu gemmes. Det kan gøres
i menuen Select > Save Selection. Kald den gemte kanal hvad du vil.
<
http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/3d/04_gem_markering.gif>
Nu er du så klar til at rode med den gemte kanal, så du går ind i
Kanal- eller Channels-paletten. Start med at kopiere den gemte kanal.
Det kan du gøre på samme måde som da du kopierede laget.
<
http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/3d/05_kopier_kanal.png>
Giv kopien et sigende navn:
<
http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/3d/06_navngiv_kanal.png>
Det næste er nu at få fjernet den markering som løber i selve billedet.
Det nemmeste er at trykke Ctrl + D. Alternativet er at gå op i Select
og her vælge Deselect.
<
http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/3d/07_deselect.png>
Nu kan du prøve at give den kanal, som jeg i dette eksempel har
kaldt 'Kanal til 3D', noget Gaussian Blur via menuen Filter > Blur >
Gaussian Blur. Det skal ikke være det helt vilde. En radius på 4 til
5 pixels er nok ikke helt ved siden af, men det kommer jo så an på
størrelsen af grafikken og hvordan rundingen på grafikken skal se ud.
<
http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/3d/08_gaussian_blur.png>
Gå tilbage til Lag- eller Layers-paletten og sørg for at det lag som
skal laves til 3D er valgt:
<
http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/3d/09_tilbage_til_lag.png>
Nu er du klar til at tilføje dybde til logoet.
Det kan du som tidligere nævnt lave med filteret ved navn Lighting
Effects som befinder sig i Filter > Render-menuen.
<
http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/3d/10_render.png>
Herinde har du et hav af muligheder med forskellige lyskilder,
forskellig farve lys, om lyset skal være metallisk eller plastisk
osv. Start med at vælge den kanal som skal bruges til 3D-effekten:
<
http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/3d/11_texture_channel.png>
Herefter kan du så evt. dreje lyskilden rundt så den kommer oppe fra
omkring kl. 11 i stedet for nede fra kl. 5. Det gør du ved at tage ved
punktet på den oval som løber rundt om det lille preview og trækker:
<
http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/3d/12_roter_lyskilde.png>
Bemærk at du også kan sprede lyset ved at trække ovalen bredere på
midten. Det kan du selvfølgelig også variere ovre i lysindstillingerne,
men pas på med at du ikke overeksponerer. Altså tilfører så meget lys
at farverne, eller de lyse områder i logoet brænder ud. Det ser ikke
for smart ud, medmindre at man virkelig ønsker den effekt forstås. :)
Jeg vælger at stille det sådan her:
<
http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/3d/13_lyskilde_kl_11.png>
Nu kan du så prøve med forskellige indstillinger på skyderen nede i
bunden. Hvis du trækker den mod venstre så bliver rundingen lavere.
Trækker du mod højre så bliver den højere. Hvis du fjerner fluebenet
i 'White is high' så vil rundingen i stedet gå nedad i billedet.
Det kunne ende i noget ala det her:
<
http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/3d/14_faerdig.jpg>
(Der er tilføjet lidt slagskygge på laget 'Logo til 3D').
Som nævnt i: <news:Xns92DF21C26F472copy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk>
- så vil du få en helt anden effekt hvis du f.eks. tilføjer lidt støj
til den kanal som du giver Lighting Effects. Et eksempel på det kan du
se her: <
http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/3d/15_stoej.jpg>
Jo større mængde støj du tilfører (Filter > Noise > Add Noise), jo
grovere overflade.
--
Med venlig hilsen
Madsen.