Er min RF varm nok?
Fra : Allan Nielsen

Dato : 08-12-02 20:21

Hej i gruppen
Jeg kom lige til at tænke på om min Suzuki RF i virkeligheden har været varm
nok. Blæseren er kun gået i gang, én gang i løbet af sidste sæson, og det
var da den havde stået stille i tomgang i mindst 10 min eller mere.

Lige så snart den får lidt fartvind falder temperaturen og nålen står måske
på en femtedel at det "lovlige" område.

Skal man "blænde" lidt af køleren, og dermed opnå en højere temperatur?
Eller skal man bare være tilfreds med at den ikke bliver synderlig varm?

mvh
Allan Nielsen
RF600R ´97...bare det snart var marts!

Fra : dj

Dato : 08-12-02 20:54

> [...]
>
> Skal man "blænde" lidt af køleren, og dermed opnå en højere temperatur?
> Eller skal man bare være tilfreds med at den ikke bliver synderlig varm?

kan bare sige at min opfører sig præcist som din, og at jeg ikke har haft
problemmer.....

Frank
RF600 '95

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 08-12-02 21:00

> [...]
> nok. Blæseren er kun gået i gang, én gang i løbet af sidste sæson, og det
> var da den havde stået stille i tomgang i mindst 10 min eller mere.

Hej Allan

En RF 600 er monteret med en meget overdimensioneret til kølevandskøler til
danske forhold. Du skal blænde så meget af at blæseren hurtigt går i gang
ved bykørsel. Jeg har en kammerat der kører RF 600. Han har blænder rundt
regnet 60-70% af kølearealet af! Du har først blændet for meget af når
blæseren kører hele tiden og den ikke rigtigt bliver koldere nær du begynder
at køre. En December dag i DK har du kun brug for ganske få kvadrat
centimeter køler areal ved alm. til og fra arb. kørsel.

Tips:
Lad være med at tape køleren til foran blæseren
Tape køleren til nede fra, da den er mest udsat for stenslag her.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Allan Nielsen

Dato : 08-12-02 22:46

> [...]
> ved bykørsel. Jeg har en kammerat der kører RF 600. Han har blænder rundt
> regnet 60-70% af kølearealet af! Du har først blændet
<klip>
> [...]
> Lad være med at tape køleren til foran blæseren
> Tape køleren til nede fra, da den er mest udsat for stenslag her.

Jammen så tror jeg at jeg vil starte med 50 % nede fra. Skal den bare tapes
med gaffatape eller er der en anden der type tape der er rigtig god?
mvh
Allan
RF600R

Fra : Anet

Dato : 08-12-02 22:57

Hvorfor vil I absolut blæde noget af køleren af? Hvad skal det gøre godt
for?

hilsen

den uvidende
Anet
Fazer 1000
2002´

Fra : Allan Nielsen

Dato : 08-12-02 23:17

> Hvorfor vil I absolut blæde noget af køleren af? Hvad skal det gøre godt
> [...]

Uden at vide det med garanti, tror jeg slidet af motoren er større ved en
for lav driftstemperatur.
Allan
RF600R

Fra : Niels Drewes

Dato : 09-12-02 08:55

"Allan Nielsen" <abagern@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Uden at vide det med garanti, tror jeg slidet af motoren er større ved en
> for lav driftstemperatur.
> Allan
> RF600R

Har en sådan sag da ikke en termostat der forhindre den slags?

vh

Niels
FZS600 med termostatstyret køling.

Fra : Jakob Birk Hansen

Dato : 09-12-02 00:26

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager1(--fjern--)@get2net.dk> wrote in message
> Jeg har en kammerat der kører RF 600. Han har blænder rundt
> regnet 60-70% af kølearealet af!

I de gode gamle dage hvor jeg havde en rf600 lavede jeg nøjagtig samme
trick. Det gjorde at nålen gik fra "nul" til normal drifttemp. En af mine
venner havde samme cykel og gjorde ligesådan.

Jakob

Fra : Anet

Dato : 09-12-02 01:05

Ok tak for svarene. Man skal jo lære hele tiden

hilsen

Anet
Fazer1000

Fra : armand

Dato : 09-12-02 01:32

Jakob Birk Hansen <jbh@genieware.spamoff.dk> skrev i en
> [...]
> trick. Det gjorde at nålen gik fra "nul" til normal drifttemp. En af mine
> venner havde samme cykel og gjorde ligesådan.

Er det ikke utroligt at på teknisk komplicerede og topudviklede motorcykler
springer ejerne til med den slags absolut lav-teknologiske løsninger!? :-|

Der sidder en termostat monteret til at regulere kølevandstemperaturen, og
er temperaturen for lav er termostaten for "kold", så enkelt er det!
Eftersom lav visning tilsyneladende ikke er ualmindeligt på RF'erne, burde
man lige sikre sig enkle ting inden man springer til med et stykke pap og
tape:
-Passer instrumentet overhovedet? - Mål efter med ude-sensoren fra et
inde/ude -termometer en dag efter hjemkomst: hvor varmt er vandet
overhovedet (i toppen af køleren!)??
- Hvor måles der? - Kølevands-temperaturen bør angives af en måling i
termostathuset, og hvis der istedet måles på køleren er det ikke så sært at
visningen er lav!
- Er det en regulær termostat der som for alle øvrige Europæiske køretøjer
er fremstillet til (er det?:) 85 grader, eller er det en asiatisk 70(?)
graders??
Jeg husker Yam Thunderace (hvis ikke at det vár RF'eren) citeret herinde for
at være importeret fra et asiatisk marked og derfor havde en "kold"
termostat monteret!! - Brug vinteren til at skille termostathuset ad og
kontrollér den sandsynligvis påtrykte temperatur, alternativt: Krydsreferér
det forekommende typenummer ved importøren!!

--
Armand.

PS:
Google viser at det rent faktisk var omkring RF600 at der tidligere har
været skrevet om kolde termostater læs videre her:
Link:
http://groups.google.com/groups?selm=Xf9p5.3543%24zT1.69783%40news010.worldo
nline.dk

Fra : Brian Wendelbo

Dato : 09-12-02 07:47

"armand" <cfs29307@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kontrollér den sandsynligvis påtrykte temperatur, alternativt:
Krydsreferér
> det forekommende typenummer ved importøren!!

hebba... Jeg synes sku oxo min termostat ligger lidt lavt på min
Thunderace.. Samme dag som jeg prøvede da første gang synes jeg den lå
noget lavt. Han gav den noget gas i tomgang og vupti så steg nålen fra under
de 60 til 100+ og så startede blæserene.. Når jeg kører stiger den
aldrig.!!!! kun lidt ved bykørsel.?????

Brian W.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 09-12-02 16:21

> Er det ikke utroligt at på teknisk komplicerede og topudviklede
motorcykler
> springer ejerne til med den slags absolut lav-teknologiske løsninger!?
:-|

Topudviklet?? Det er en Suzuki vi snakker om! På den RF 600 jeg omtaler
startede vi med at pille termostaten ud for at kontrollere den var lukket.
Det var den. Så smed vi den i vandbad og kontrollerede at den åbnede ved de
påtrykte 83 grader (org. Suzuki termostat). Nålen lå dog stadig lige omkring
C mærket, og gav næsten ikke noget udslag når men kørte på den. Så skiftede
vi termostaten ud med en ny Vesrah 83 graders termostat. Det gav ingen
forskel. Køleren har også et dobbelt så stort areal som en CBR 600 F2, så
noget tyder på at ved danske breddegrader er en RF 600 simpelthen overkølet,
og det lille flow der er gennem selv en lukket termostat er nok til at køle
motoren ned ved alm. kørsel. Derfor gik vi til som du selv betegner det
"absolut lav-teknologiske løsninger", da det ikke er designet godt nok fra
Suzuki-fabrikkernes side. Min CBR tager dobbelt så lang tid om vinteren for
at nå driftstemperaturen, men den når den! Det gør en RF 600 ikke. Efter
køleren blev pakket ind kører temp. nålen ca. op på 1/3 i skalaen og bliver
der.

Jeg har en kammerat hvis CBR 600 F2 tog dobbelt så lang tid som min for at
blive varm hvis vi kørte sammen. På hans CBR var det dog fordi den gik at
for fedt at den var mere kølet end min. En meget fed blanding køler motoren,
og hans CBR gik 5km/L mindre end min, og man kunne lugte benzin når man
kørte bag ved den

Fra : Mads Lund

Dato : 09-12-02 17:13

> [...]
skiftede
> vi termostaten ud med en ny Vesrah 83 graders termostat. Det gav ingen

havde I regnet med det ?

> [...]
overkølet,
> og det lille flow der er gennem selv en lukket termostat er nok til at

Kunne det ikke være skalaen på termometeret den er gal med ? En
driftstemperatur på 87° lyder meget fornuftig, og jeg tror næppe at
termostaten er lukket selv med kørsel i frostvejr. MAn kunne jo afmontere
temperaturføleren og smide den i en gryde vand, og kontrollere hvor nålen
står ved forskelllige temperaturer.

> [...]
> at nå driftstemperaturen, men den når den! Det gør en RF 600 ikke. Efter
> køleren blev pakket ind kører temp. nålen ca. op på 1/3 i skalaen og

Tjo men problematikken med kølerafdækning er, at kølingsbehovet jo er meget
variabelt efter belastning, fart og lufttemperatur. Og ved tapeløsningen er
kølingsevnen relativt begrændset. Det rigtigste er en termostatløsning. Og
bare fordi Suzuki's instrumentering er lidt håbløs, betyder det jo ikke at
termostatløsningen ikke fungere.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 12-12-02 07:27

> havde I regnet med det ?

Næh, men til den tidligere nævnte "kolde" CBR 600 var der indkøbt en ny
termostat, som vi nu havde liggende. Så kunne vi jo lige så godt smide den i
og se resultatet.

> [...]
> temperaturføleren og smide den i en gryde vand, og kontrollere hvor nålen

Vi er inde på noget her. Vi har testet termostaten i en gryde, og den åbner
ved 83 grader. Vi har dog ikke målt på kølevandet under drift som Armand
foreslår. Det kunne være smart.

> [...]
er
> kølingsevnen relativt begrændset. Det rigtigste er en termostatløsning.

Det har du fuldstændig ret i, men man kører jo ikke i blinde. Hvis
kølermåleren går op i det røde område kan man jo stoppe i tide. Jeg har dog
ikke oplevet det er sket endnu. Jeg taper dog også kun min CBR køler til i
ydersæsonen hvor jeg kører pænt. Det halverer tilgængæld min
opvarmningsperiode så den bliver lige så hurtigt driftsvarm som på en
sommerdag. Det er noget jeg kan lide, og derfor kører jeg med tape på min
køler i Marts/November.

Fra : Henning

Dato : 09-12-02 20:30

> [...]

> Der sidder en termostat monteret til at regulere kølevandstemperaturen, og er temperaturen for lav er termostaten for "kold", så enkelt er det!

Naeh, ikke helt. Modsat en bil har _næsten_ alle MC et een-strenget kølesystem, der er afhængigt af altid at have et vist flow.

--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : armand

Dato : 09-12-02 22:46

Henning <henning@see.sig> skrev i en
> [...]
>

> Naeh, ikke helt. Modsat en bil har _næsten_ alle MC et een-strenget
kølesystem, der er afhængigt af altid at have et vist flow.

- - - - Og dét opstår ved at der er sivehuller i termostatventilen!

--
Armand.
(hvis eneste vandkølede (Kawa's) motorcykler altid har været driftsvarme

Fra : Henning

Dato : 10-12-02 16:39

"armand" <cfs29307@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:at32o5$2s1j$2@news.cybercity.dk...

> kølesystem, der er afhængigt af altid at have et vist flow.

> - - - - Og dét opstår ved at der er sivehuller i termostatventilen!

Ja, og som jeg vist nævnte i en af de endeløse RD-tråde, er denne by-pass _meget_ vigtig...

> (hvis eneste vandkølede (Kawa's) motorcykler altid har været driftsvarme efter mindre end 5 km (ud af byens indfaldsvej) jvf. kølevandstermometeret -

Og så er der bare olie-temperaturen tilbage, men det emne er vist tæsket færdigt. :)

--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : armand

Dato : 10-12-02 22:48

> "armand" <cfs29307@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Og så er der bare olie-temperaturen tilbage, men det emne er vist tæsket
færdigt. :)

Jup!
Og selvom at Lillefrøen har det hele, så mangler den sgu' den
kryds-varmeveksler, der i den mellemliggende tid er blevet udpræget i brug

--
Armand.

Fra : Jakob Birk Hansen

Dato : 09-12-02 22:51

"armand" <cfs29307@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [en hel masse, der sikkert er rigtigt]

Men
1) Mekanik gad jeg dengang ikke bruge tid på at rode med, så ville jeg
hellere smide cyklen til service (sådan er vi jo så forskellige)
2) Jeg stolede på fyren jeg købte cyklen af og hans erfaringer og
serviceeftersyn, bl.a. fordi jeg havde også havde hørt det andre steder fra.

.... og det virkede søreme (heldigvis

Jakob

Fra : Jakob Birk Hansen

Dato : 09-12-02 22:59

.... åh ja, måske er det også bare fordi jeg er doven

Jakob

Fra : Jesper Andersen

Dato : 12-12-02 10:46

Hejsa...
Jeg har præcis samme problem med min RF'er....
Den viser næste ikke noget på varme måleren, hvilket egentlig også har
irretereret mig længe...

Jeg tror jeg vil prøve at skifte termostaten som nogen skriver....

Mvh
Jesper Andersen

Fra : armand

Dato : 12-12-02 16:04

Jesper Andersen <REMOVEja@palby.dk> skrev i en
> [...]
> irretereret mig længe...
>
> Jeg tror jeg vil prøve at skifte termostaten som nogen skriver....

Jeg er ikke selv for flink til at surfe ud fra angivne (oftest) video eller
billed -link's, så jeg burde forstå at andre har samme indstilling. Men det
virker som at mit leverede link til et tidligere indlæg, som følger sagen
til dørs ikke er benyttet :-/
Skulle det være fordi at linket er dødt, så prøv at fuldføre adressen
manuelt:
Der skal stå: worldonline.dk i enden!

Check it up - Anders Lorentzen har været grundig!

--
Armand.

Fra : Henrik Eg

Dato : 12-12-02 16:50

i gennem de sidste 2 år på en RF 900 RR, har jeg ikke problem med at få
motoren varm, det kræver bare lidt tid og en choker, nomalt ved opstart fuld
choker, og ved 3000 ned på ½ choker til den er oppe på 3000 igen, derefter
bliver den ved med at være driftvarm. kun når det er under 10 C er den meget
svær at få varmet op. men en varm sommedag med 5 min i tomgang smutter den
op og tænder blæseren...

jeg ved ikke om det kan hjælpe lidt på jeres snak...

mvh
Henrik Eg
RF 900 RR

---

Fra : Casper Hundebøl

Dato : 12-12-02 17:36

> [...]
> manuelt:
> Der skal stå: worldonline.dk i enden!
>
> Check it up - Anders Lorentzen har været grundig!

Og jeg som ikke anede jeg har et problem med min cykel :)
Jeg er en ivrig tilhænger af Gaffa, men mener ikke lige det er løsningen
her. Man kan sige meget godt om Gaffa, men særlig kønt er det nu ikke! Er
det mon anbefalelsesværdigt at skifte termostaten når nu det nævnes at der
er en risiko for overophedning? Jeg kan ikke rigtigt vurdere hvor stor
risikoen er eller hvor galt det kan gå... Nogen bud?

Casper
RF600R

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 13-12-02 09:30

"Casper Hundebøl" <casper@malerbutikkenFJERN.dk> writes:

> Man kan sige meget godt om Gaffa, men særlig kønt er det nu ikke!

Hvis du bruger den sorte afart af tapen til at blænde køleren af med
kan det vel knapt ses?

--
Mikkel
motortosse.dk - The revolution will not be televised.

Fra : Anders Nielsen

Dato : 12-12-02 21:05

Hejsa.

Jeg har faktisk fuldt linket, og det var ganske interessant læsning.
Også linket videre til det amerikanske tuning firma.

Se nu til mit spørgsmål. De fleste steder står der nævnt at suzukier fra
93 til ca. 95 har problem med for kolde termostater.

Jeg har en RF900-RW fra 2000 (dvs. den er formodentlig i virkeligheden
fra 98).

Kan jeg ha' sammen problem med den?

Jeg synes faktisk at den er ret lav i temperaturen. Blæseren er kun
startet 2 gange mens jeg har haft den. En gang i en kø ved en færge,
efter motorvejskørsel, og derefter 10 min. tomgang i køen. Og en gang
hvor jeg ventede i tomgang blot for at se om blæseren overhovedet kunne
starte.

Min stil er dog ikke at fuske noget som helst, men hvis der er bedre for
motoren at den er lidt varmere, så vil jeg da diskutere det med
værkstedet næste gang den går til service.

vh. Anders