Database deling via Internet
Fra : Bjarne Østergård

Dato : 05-03-01 08:50

Hej
jeg har en opgave som jeg behøver lidt hjælp til

jeg skal lave et program der kan hente og skrive til en database placeret på
en webserver.
Altså således at alle der har programmet kan læse og skrive til den fælles
database som er placeret på webstedet.

Hvordan griber man dette an.

Håber nogen kan hjælpe mig eller har et kode eksempel på hvordan man får sit
program til at snakke med en online database.

Bjarne Østergård
Gigasoft Danmark
www.gigasoft.dk
E-mail: boe@gigasoft.dk
Tlf: 86 49 64 04

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 05-03-01 09:12

Hejsa..

Alt efter om WEBserveren står inden eller udenfor en firewall er der
forskellige scenarioer, man kan bruge.. Lver du dit program i VB eller kører
det i Exploreren? De klienter, som skal bruge databasen, er de placeret på
samme netværk eller er det forskellige netværk....

Hvis de et placeret på forskellige netværk, skulle du måske overveje, at
lave klienten WEB baseret.

Men at lave en connection til en SQL server, er jo lige til. Du skal istedet
for navnet, bruge en TCP/IP adresse, da jeg går ud fra, at WEBserveren er
placeret udenfor firewallen?? (Hvorfor ligger databasen der?? Er der ikke et
sikkerheds issue der?)

Men ellers er det jo bare at lave klienten og oprette forbindelsen til
databasen.

Fra : Bjarne Østergård

Dato : 05-03-01 11:09

"Thomas Rasmussen" <trra@astongroup.com> wrote in message
> [...]
> det i Exploreren? De klienter, som skal bruge databasen, er de placeret på
> samme netværk eller er det forskellige netværk....

Jeg laver programmet i VB og det skal køre som et selvstændigt program, men
kunne læse data fra en Access database der lægger F.eks på
www.gigasoft.dk/Data/Data1.mdb
Når programmet så skal udveksle data med databasen skal det ringe op til
nettet og etablere forbindelsen til databasen.
Søge. læse, skrive.

> Hvis de et placeret på forskellige netværk, skulle du måske overveje, at
> lave klienten WEB baseret.
Hvordan mener du?

> [...]
> placeret udenfor firewallen?? (Hvorfor ligger databasen der?? Er der ikke
Nej det skulle ikke være noget problem der er ingen følsomme data og jeg kan
sagtens lave sikkerheden i Vb programmet som skal kalde databasen.

> Men ellers er det jo bare at lave klienten og oprette forbindelsen til
> databasen.

Du skulle vel ikke have en stup kode der viser hvordan??

Bjarne Østergård
Gigasoft Danmark
www.gigasoft.dk
E-mail: boe@gigasoft.dk
Tlf: 86 49 64 04

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 05-03-01 11:34

Hejsa.

Det er faktisk lige til.....Du skal bruge ADO til at læse/skrive osv. i
denne access database. Lad være med at bruge RDO, DAO eller noget andet. Det
skoder og performe ingensteder. ADO gør... Opret en DSN forbindelse... Under
control panel, finder du ODBC halløjsa til såen noget..

Dette skulle åbne din access database.... Prøv det.. Jeg ved ikke hvorn ADO
opfører sig, når man bruger http://..... i filnavnet, men det burde vel
egentlig ikke gøre noget.. Lad mig høre fra dig, hvis det lykkes for dig

dim rs as adodb.recordset
dim conn as adodb.connection

' Opret connection
set conn = new adodb.conneciton
conn.open "dsn=MyAccess;uid=sa;pwd="

set rs=new adodb.recordset
rs.open "select * from users",conn
Det skulle åbne din access database..

/Thomas, Aston IT Group

Fra : Finn Clement Hansen

Dato : 05-03-01 14:14

Dine data's tilgængelighed er er uafhængig af brugerens software. Du kan
sagtens ha' en Access database liggende på webserveren, men du skal give
adgang til denne med en application, der kan læses af en browser. Selv
bruger jeg ColdFusion og (i nogle tilfælde ASP). Begge produkter er meget
nemme at integrere i HTML kode. Hvis du har en internetudbyder, skal du
sikre dig, at de understøtter det program du vil udvikle i. Hvis du kører
med egen webserver en skal du ha' fat i en udbyder med en navneserver der
kan pege på din servers IP-nummer. Selv kører jeg en WebsiteProfessionel
server på en Windows-NT platform; det kører godt og sikkert.

Håber, det kan hjælpe lidt.
mvh
Finn Clement Hansen
Dansk Folkemindesamling