Leje håndværkere til bygning af sommerhus
Fra : Dan

Dato : 08-12-02 15:03

Må man selv leje private håndværkere til hjælp med opførsel af sommerhus
(selvbyg) dvs. betale dem timeløn og at de selv sørger for skatten ?? Mvh.
Kim

Fra : Thomsen, K.

Dato : 08-12-02 15:12

Dan wrote:
> [...]

Du må gerne leje dem, men 'ansætter' du dem har du pligt til at tilbageholde
og indbetale skat.

Venlig hilsen
knud

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 08-12-02 15:50

In article <asvjt9$mlm$1@sunsite.dk>, Thomsen, K. wrote:

> Du må gerne leje dem, men 'ansætter' du dem har du pligt til at tilbageholde
> og indbetale skat.

Husk også at det er arbejdsgivers ansvar ved arbejdsskader...

JonB

Fra : Padre

Dato : 11-12-02 09:14

> Husk også at det er arbejdsgivers ansvar ved arbejdsskader...

Arbejdsskadesikringslovens § 5, stk. 6 medfører i denne sammenhæng, at hvis
man ikke beskæftiger medhjælp i mere end 400 timer indenfor et kalenderår,
er man ikke pligtig at tegne arbejdsskadeforsikring.

Eventuelle erstatninger for arbejdsskade bliver i disse tilfælde betalt af
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring.

"Stk. 6. Sikringspligten omfatter ikke medhjælp under arbejde i privat
husholdning eller under udførelse af privat tjeneste, hvis den samlede
beskæftigelse herved ikke overstiger 400 timer i et kalenderår. Udgifter ved
ulykkestilfælde eller skadelige påvirkninger, der overgår sådan medhjælp,
betales forskudsvis af Arbejdsskadestyrelsen og fordeles for hvert
kalenderår på alle forsikringsselskaber, som tegner
arbejdsskadeforsikringer. Arbejdsskadestyrelsen fastsætter i samarbejde med
Finanstilsynet nærmere regler for denne fordeling. Udgifter ved pludselige
løfteskader eller erhvervssygdomme, der overgår sådan medhjælp, betales af
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring. Arbejdsskadestyrelsen træffer
afgørelse om branchetilhørsforhold under hensyn til arten af påvirkningerne,
intensiteten og den tidsmæssige udstrækning heraf. Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring henfører herefter udgifterne til en branche."

Padre
spirito_santo@yahoo.com

Fra : rea721

Dato : 08-12-02 15:37

Dan wrote:
> Må man selv leje private håndværkere til hjælp med opførsel af
> sommerhus (selvbyg) dvs. betale dem timeløn og at de selv sørger for
> skatten ?? Mvh. Kim

Det er vist det man kalder sort arbejde

--
Rea721 AKA Leon Andrea leon@721.dk http://721.dk
Bevar Eskadrille 721 på Flyvestation Værløse

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 08-12-02 15:51

Peter K. Nielsen
"rea721" <leon@721.dk> skrev i en meddelelse

> Det er vist det man kalder sort arbejde

Det er det ikke sålænge at håndværkerne sørger for at betale moms og skat.

Men et andet spørgsmål kunne være:

hvis nu ikke de opgiver indkomsten, og bygherren burde vide at dette ikke
ville blive gjort (foreksempel på grund af en meget lav løn) kan bygherren
så straffes for medvirken til skatteundragelse??

Peter

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 08-12-02 16:13

"Peter K. Nielsen" wrote:

> hvis nu ikke de opgiver indkomsten, og bygherren burde vide at dette ikke
> ville blive gjort (foreksempel på grund af en meget lav løn) kan bygherren
> så straffes for medvirken til skatteundragelse??

Både og, men arbejdsgiver hæfter solidarisk med lønmodtager for den
ikke tilbageholdte løn, dvs han kan komme til at betale det oveni.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 08-12-02 16:56

Peter K. Nielsen
"Erik G. Christensen" <egc@fjernPost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Både og, men arbejdsgiver hæfter solidarisk med lønmodtager for den
> ikke tilbageholdte løn, dvs han kan komme til at betale det oveni.

I det nævnte tilfælde kan bygherren vel ikke i juridisk forstand kaldes en
arbejdsgiver, da han jo ikke har noget SE nummer

Peter

Fra : alexbo

Dato : 08-12-02 17:10

"Dan" <granit@lite.dk> skrev

> Må man selv leje private håndværkere til hjælp med opførsel af sommerhus
> (selvbyg) dvs. betale dem timeløn og at de selv sørger for skatten ??

Nej.
Som jeg læser dit spørgsmål, ønsker du at finde et par håndværkere, betale
dem deres sædvanlige timeløn,
og så skal de selv sørge for at betale skatten, det er ikke tilladt.

Dels fordi vi har kildeskat, dvs at arbejdsgiver skal tilbageholde skatten,
dels fordi vi har moms og den skal opkræves af det firma der arbejder på dit
hus.
Og begge dele kræver at firmaet er reg.

Men der findes mange små enmands byggefirmaer, og det vil være væsentligt
billigere end et større firma, de har jo kun sig selv at aflønne.
Og det vil være tæt på det du ønsker.
Men også her vil der være tale om moms.

mvh
Alex Christensen

Fra : Dan

Dato : 09-12-02 18:35

> [...]
> Og begge dele kræver at firmaet er reg.
>
> Hvad så hvis jeg har 2 venner med ud og hjælpe med byggeri og jeg gav dem
f.eks 160,- i timen , må man ikke hjælpe hinanden? uden det skal være sort
arbejde, eller er der ikke andet at gøre end måske selv at arbejde alt hvad
man kan i fritiden. Mvh. Kim

Fra : Thomsen, K.

Dato : 09-12-02 19:46

"Dan" <granit@lite.dk> skrev i en meddelelse news:at2k8p$r9s$1@sunsite.dk...

> f.eks 160,- i timen , må man ikke hjælpe hinanden? uden det skal være sort
> arbejde, eller er der ikke andet at gøre end måske selv at arbejde alt
hvad
> man kan i fritiden. Mvh. Kim

Selvfølgelig kan du tage dine venner med på et byggeri - og selvfølgelig kan
du betale dem 160 kr i timen. Det er kun sort arbejde, hvis dine venner ikke
beskattes af pengene. Bare du sørger for, at det sker er der ikke problemer.

Venlig hilsenb
Knud

Fra : jens**

Dato : 10-12-02 12:06

> [...]
ikke
> beskattes af pengene. Bare du sørger for, at det sker er der ikke

Hvad sker der hvis en af dine venner kommer til skade medens de hjælper dig,
de kan ikke få af deres fritidsulykkeforsikring, og du har dem vel
hellerikke forsikret, det er lidt en risikabel ting du har i tankerne. Hvis
en af vennerne nu var så uheldig at save i hånden vil der ingen forsikring
være der dækker. Tænk dig meget godt om inden du starter som "arbejdsgiver".
mvh jens**

Fra : Dan

Dato : 10-12-02 18:16

"jens**" <jens_verner@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
"arbejdsgiver".
> mvh jens**
>
> vis jeg går om og klipper min gamle mors hæk, er der altså heller ikke
noget der dækker ?? vil det sige at man bør sige nej, til at hjælpe. Mvh.
Kim