Konkursbegæring af firma / fritstilling ?
Fra : Jacob Rungwald

Dato : 08-12-02 10:40

Hejsa

Vores firma står i den kedelige situation at det blev erklæret konkurs af
ledelsen i torsdags. Der var en medarbejder i skifteretten med papirer osv.

Nu er mit spg så, er det virkeligt rigtigt at vi stadig skal møde på
arbejde. Vi har ikke modtaget løn for november, og vores fagforening siger
at vi skal møde på arbejde indtil kurator har været og træffe sin afgørelse.
Vi har selv i mandags skrevet mails og fax, hvori at der stod at hvis ikke
vores løn blev indbetalt inden torsdag kl 12, ville vi anse vores
ansættelsesforhold for groft misholdt, og at vi derfor ville skride til at
erklære firmaet konkurs. Det gjorde de så selv, men nu er ledelsen bare
skredet hjem, og har valgt ikke at informere os om noget overhovedet.

Kan det virkelig være rigtigt? Det kan da ikke passe at jeg skal bliver ved
med at "passe" mit arbejde, når jeg ikke får løn. Vi regner med at kurator
vil møde op i morgen mandag, men hvad hvis han nu ikke har tænkt sig at
komme før på fredag, så skal jeg altså sidde og glo på min pind uden løn i
en uge, hvor jeg kunne have søgt nyt arbejde istedet.

Hvad siger i ?

Jacob

Fra : Ivar Madsen

Dato : 08-12-02 11:30

Jacob Rungwald skrev Søndag den 8. december 2002 10:39 i dk.videnskab.jura:

> Vores firma står i den kedelige situation at det blev erklæret konkurs af
> ledelsen i torsdags. Der var en medarbejder i skifteretten med papirer
> osv.

Ledelsen har ikke erklæret firmaet for konkurs, de har begæret det konkurs.

> [...]
> arbejde. Vi har ikke modtaget løn for november, og vores fagforening siger
> at vi skal møde på arbejde indtil kurator har været og træffe sin

Det virker rimeligt, ellers er du blevet væk fra dit arbejde, og det er
fyringsgrund, og kan give problemmer bagefter.

> [...]
> vores ansættelsesforhold for groft misholdt, og at vi derfor ville skride

Til at begære firmaet konkurs. Det er en væsentlig forskæld.

> Det gjorde de så selv, men nu er ledelsen
> bare skredet hjem, og har valgt ikke at informere os om noget overhovedet.

Hvis ledelsen mener at firmaet er insolvent, er det nok ikke dumt selv at gå
i skifteretten. Men at skride og undlade at informere medarbejderne, er
taveligt. Om det er judrisk forkert skal jeg ikke kunne sige.

> Kan det virkelig være rigtigt?

Ja.

> Det kan da ikke passe at jeg skal bliver
> ved med at "passe" mit arbejde, når jeg ikke får løn.

Du skal nok ikke regne med at få en 5 øre fra firmaet, men fra
lønmodtragernes garentifond (det er vist ikke helt sådan det staves, men
hvordan helvede er det så?) får du den løn du mangler fra firmaet, det er
derfor du skal måde på arbejde som normalt, ellers får du ikke fra
garentifonden.

> [...]
> sig at komme før på fredag, så skal jeg altså sidde og glo på min pind
> uden løn i en uge, hvor jeg kunne have søgt nyt arbejde istedet.

Hvis ikke han kommer i morgen mandag, så ring til fagforeningen, og hør med
dem. For dem er det ren rutine.

Ivar Madsen

Fra : Jesper KA

Dato : 08-12-02 12:12

"Jacob Rungwald" <rungwald@bigfoot.com> wrote in message
[Snip]

> [...]
løn i
> en uge, hvor jeg kunne have søgt nyt arbejde istedet.

Du har sikkert 3 måneders opsigelse og i de 3 måneder kan kurator
prøve at sælge boet og dermed også din og dine kolegaers arbejdskraft
og ekspertise .. den løn du ikke har fået fra firmaet og lønnen for den
3 måneders optigelses periode får du fra lønmodtagernes garantifond
http://www.atp.dk/web/portal.nsf/mainfrms!readform&Area=LG
Hvis du ikke vil miste retten til de penge skal du sålænge kurator
forlanger
det møde på dit arbejde ( indenfor de 3 måneders opsigelses frist )
og generelt stå tilrådighed for boet med oplysninger hjælp mm.

Det du skal gøre nu og det kan ikke gå for hurtigt er at anmelde dit
krav til
LG .. se ovenstående link .. for uden krav fra dig ingen penge.
Bemærk at jo hurtigere du stiller dit krav jo hurtigere får du penge og
det
kan godt trække ud da LG skal behandle dit krav først .. nogle måneders
behandlingstid er ikke usædvanligt så gå også i banken og forklar dem
situationen så du kan få en kassekredit eller lignende til at klare
udgifterne
med de næste måneder.

Men generelt skal du samarbejde med kurator for melder han til LG at
du ikke står tilrådighed for boet får du medmindre du har en usædvanlig
god grund ingen penge fra dem.

Vær opmærksom på at du sagtens kan blive fritstillet at boet / kurator
hvis han mener firmaet ikke kan rekonstrueret eller at din / jeres
arbejdskraft
ikke er nødvendig derfor.

Regards

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 08-12-02 12:22

"Jesper KA" <news@arningDOTdk> wrote in message

<en masse der lyder fornftigt>

Ok, tak for det, jeg venter og ser hvad kurator siger i morgen.

Mvh
Jacob

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 08-12-02 13:25

Hej,

Jesper KA <news@arningDOTdk> wrote:

> Du har sikkert 3 måneders opsigelse og i de 3 måneder kan kurator
> prøve at sælge boet og dermed også din og dine kolegaers arbejdskraft
> og ekspertise ..

Men det forudsætter, at boet udbetaler løn til de medarbejdere,
der skal møde på arbejde.
Har man ikke fået sin løn, skal man, evt. via sin fagforening, sende
et såkaldt påkrav til firmaet om at lønnen udbetales indenfor en
rimelig frist. Man anfører, at sker dette ikke, betragter man det som
en misligholdelse af ansættelsesforholdet fra firmaets side og
at man i så fald vil hæve ansættelsesforholdet med øjeblikkelig
virkning.

Indtil fristen udløber skal man møde på arbejde.

Når man hæver ansættelsesforholdet pga. misligholdelse mister man ikke
sine rettigeder til løn i opsigelsesperioden og til evt. manglende
udbetalt løn. Dette vil normalt skulle dækkes af Lønmodtagernes Garantifond.

Hilsen
Per

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 08-12-02 13:32

"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> wrote in message
> [...]
> sine rettigeder til løn i opsigelsesperioden og til evt. manglende
> udbetalt løn. Dette vil normalt skulle dækkes af Lønmodtagernes

Det er også det jeg mener, denne frist har vi givet firmaet via mails/fax og
fagforening, og denne frist har de ikek overholdt, så jeg anser altså os som
fritstillet fra fristens udløb, men jeg må vente og se hvad der sker i
morgen.

Mvh
Jacob

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 08-12-02 18:33

Har selv prøvet det for 4 måneder siden.
Det tog 1 time, så måtte vi gå.

Der blev udvalgt 2 medarbejder, der skulle hjælpe med at opgøre bodet.
De fik løn med det samme på check.

Vi andre fik efter mindre end 1 måned løn fra LG. Man får manglende løn + 3
måeneder, hvis man er funktionær.
Jeg fik job næsten med det samme så der var 2 x løn - fedt.

Efter 3 måneder indsender men lønsedler fra sit nye job, hvis man har et.
Så udbetaler LG manglende feriepenge, hvis der er diference man mangler.

Pensionaftalen var opgjort efter ca 1½ måned - der gik vist lid kluder i
det, men vi fik alle penge.

Alt i alt - tag det roligt, du er fandens godt dækket ind med
funktionærloven og LG.

Jan Emil Christiansen

Fra : Jesper KA

Dato : 08-12-02 20:18

"Jan Emil Christiansen" <info@webmasteren.dk> wrote in message
> Har selv prøvet det for 4 måneder siden.
> Det tog 1 time, så måtte vi gå.

Jeg har selv prøvet det for præcist et år siden.

Det tog ca. 2 måneder og flere forslag fra interesserede købere
og investorer til rekonstruktions planer der alle blev afvist af de
ansatte før
vi blev fritstillet.

> Vi andre fik efter mindre end 1 måned løn fra LG.

Vi fik løn fra LG efter 4 måneder .. vi var så heldige at ramme det
tidspunkt
hvor LG sad med det største antal konkurser i IT branchen nogen sinde.

> Alt i alt - tag det roligt, du er fandens godt dækket ind med
> funktionærloven og LG.

Tjo men ovenstående indikerer også at det er en god ide at
være oppe på mærkerne .. det er ikke altid det går så let.

Regards

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 08-12-02 20:27

> Det tog ca. 2 måneder og flere forslag fra interesserede købere
> og investorer til rekonstruktions planer der alle blev afvist af de
> ansatte før
> vi blev fritstillet.
Så skal kurator betale løn straks og så er man jo ansat af ham.
Du får pengene eller bankgaranti med det samme - det gør man i hvert fald
nu.

Jan

Fra : The BMA man

Dato : 10-12-02 18:29

On Sun, 8 Dec 2002 12:11:56 +0100, "Jesper KA" <news@arningDOTdk>
wrote:

>Du har sikkert 3 måneders opsigelse og i de 3 måneder kan kurator

Ja, det er korrekt.
Men skal han så ikke have en opsigelse?
Som jeg læser det, er ledelsen "skredet" uden at gøre en hujende. Hvis
han ikke har fået en opsigelse, skal han vel i teorien være der i
uendelig tid endnu, med mindre han selv contra-opsiger stillingen?

--

Stay loving & keep cool

Brian Madsen

PS. When answering me via email please remove NOSPAM from my email address.

Fra : The BMA man

Dato : 10-12-02 18:29

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 10-12-02 19:07

The BMA man wrote:

> Ja, det er korrekt.
> Men skal han så ikke have en opsigelse?

Det er kurators opgave at tage stilling til, hvem der skal opsiges,
og hvem der evt. kan "sælges" med firmaet.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 10-12-02 23:05

> [...]

> Vores firma står i den kedelige situation at det blev erklæret
> konkurs af ledelsen i torsdags. Der var en medarbejder i

Nu er vi kommet forbi Mandag, og igennem Tirsdag.
Har kurator været der, og hvad er der sket?

Ivar Madsen

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 11-12-02 10:42

"Ivar Madsen" <news-23-08-02@milli.dk> wrote in message
> Jacob Rungwald skrev Søndag den 8. december 2002 10:39 i
> dk.videnskab.jura:

> Nu er vi kommet forbi Mandag, og igennem Tirsdag.
> Har kurator været der, og hvad er der sket?

Det der er sket er at da der ikke skete noget har vi igennem vores
fagforening i mandags anset vores ansættelsesforhold for opsagt grundet grov
misligeholdelse, så vi er alle væk fra firmaet nu. Kurator kom vist i går og
skulle begynde at gøre boet op.

Jeg spurgte min fagforening mht til det der med om kurator kunne sige vi
skulle være der osv, og hun sagde at det var meget sjældent det skete. Men
det kommer vi ikke ud for nu, da vi er blevet "opsagt" af firmaet, og derfor
har ret til vores manglende løn+erstatning fra LG.

Men jeg har lige et spg mere, for det ser ud til at der kan blive en del
slagsmål og retsager om hvem der faktisk ejede firmaet(laaaang historie),
men kan LG tilbageholde vores penge indtil det er afklaret, eller udbetaler
de bare pengene og tager slåskampen om hvilket firma de skal gøre krav i
senere?

Mvh
Jacob

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 11-12-02 16:38

> [...]
udbetaler
> de bare pengene og tager slåskampen om hvilket firma de skal gøre krav i

Det der så ydeligere er sket idag, er at vi alle får et brev fra kurator om
at vi er fritstillet. Men jeg har snakket med fagforeningen og han mener at
LG godt kan finde på ikke at udbetale evt løn i opsigelsperioden hvis man
har fået nyt job samtidig, altså den dobbeltløn som man kan få.

Kan det være rigtigt, jeg har været inde på deres hjememside og tjekke det,
og der står at som funktionær trækker de ikke i udbetaling fra LG selvom man
får nyt arbejde.

Mvh
Jacob

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-12-02 18:29

Jacob Rungwald skrev Onsdag den 11. december 2002 16:37 i
dk.videnskab.jura:

> Kan det være rigtigt, jeg har været inde på deres hjememside og
> tjekke det, og der står at som funktionær trækker de ikke i
> udbetaling fra LG selvom man får nyt arbejde.

Tja, nogen gange er jura rimeligt, andre gange urimelig, men jura er
jura,,,

Ivar Madsen