Køb af andelslejlighed!
Fra : mig

Dato : 07-12-02 23:10

Ved ikke om det er den rette gruppe her, men jeg har planer om at købe andel
i min lejlighed, men kun fordi ham jeg bor sammen med og som har adresse
her, han så kan komme på den interne venteliste til en lejlighed her i
ejendommen.

Så er mit spørgsmål, når nu det er min lejlighed på papiret og han godt nok
bor her, men kun med adresse, kan jeg så købe lejligheden uden han skal stå
som medejer da banklånet jo vil blive mit og jeg ikke kan se det rimelige i
det? Kan han stadig skrives op på den interne liste, for det kan han/vi ikke
nu da vi kun bor til leje, eller er der vidt forskellige regler alt efter
hvem formandens/andelsbeboerforeningen er, altså deres meninger eller
hvordan hænger det sammen? Ellers ville jeg komme til at hænge på den, for
så er lejligheden for det første ikke min kun længere og jeg skal pludselig
købe hans andel ud når han så får en lejlighed. Det ville ikke hænge
økonomisk sammen.

Eller kender nogen her i gruppen hvor man kan henvende sig om den slags før
man går til andelsbeboerforeningen som er lidt svære at tale med om den
slags mærkeligt nok?

På forhånd tak for svar!

Fra : vagn torup & rikke b~

Dato : 08-12-02 00:01

"mig" <zarh@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
om den slags før
> man går til andelsbeboerforeningen som er lidt svære at

Du kommer altså ikke udenom at skulle henvende dig til
bestyrelsen for at få opklaret, hvad der står i jeres
vedtægter.
Som det var i den andelsboligforening kunne man ikke som
lejer pludselig beslutte sig for at ville købe sin
lejlighed. Det skulle man have gjort, den gang det blev til
en andelsboligforening. Såfremt man som lejer havde
fortrudt, at man ikke købte, måtte man lade sig skrive op på
foreningens venteliste, dog på den interne og ikke den
eksterne liste.
Reglerne er forskellige fra forening til forening, derfor må
du altså spørge din bestyrelse.
Jeg tvivler i øvrigt på at et lejlighedskøb fra din side,
kan sørge for at din ven bliver skrevet op på den interne
venteliste.
Hvis I er deciderede samboende, så ja, men så skal I jo
begge købe lejligheden. Han skal i hvert fald med på
andelsbeviset.
Hvis din ven derimod lejer et værelse hos dig, så vil jeg
blive meget forbløffet, hvis det skulle gøre en forskel, at
du er andelshaver
Ønsker du professionel rådgivning, så bør du melde dig ind i
LLO, som kan hjælpe dig uanset om du er lejer eller
andelshaver.
MVH Rikke

--
www.rikkebachmann.webbyen.dk
Her finder du billige, nemme og hurtige madopskrifter

Fra : Camilla Scharff

Dato : 08-12-02 01:01

"mig" <zarh@ofir.dk> skrev...
> [...]
> i min lejlighed, men kun fordi ham jeg bor sammen med og som har adresse
> her, han så kan komme på den interne venteliste til en lejlighed her i

Ok - du vil købe din lejelejlighed som andel, så din ven - som ikke bor i
din lejlighed, men som har folkeregisteradresse hos dig, kan blive skrevet
op til en bolig i andelsforeningen ...? Vil dog lige påpege, at man faktisk
har pligt til at lade sig registrere i folkeregistret på den adresse, hvor
man rent faktisk opholder sig.

> [...]
pludselig
> købe hans andel ud når han så får en lejlighed. Det ville ikke hænge

Banklån og andelsbevis er to vidt forskellige ting - hvis du står alene på
lejekontrakten, er det dig, der har ret til at købe lejligheden som andel.
Om du vil have 20 andre med på banklånet, er dit problem.
Reglerne er forskellige fra forening til forening, alt efter hvad
generalforsamlingen har vedtaget - men som regel er det sådan, at de som bor
i foreningen (andelshaverne) kan blive skrevet på den interne venteliste.
Hvis man så får en lejlighed via den interne liste, så skal flytte fra sin
egen lejlighed og over i den anden - så mit *umiddelbare* bud er, at det
ikke vil hjælpe dig (eller din ven) noget, at blive skrevet på den interne
liste - men måske den eksterne, for der kan andelshaverne som regel også
skrive en (eller flere) personer på - igen, alt efter reglerne i foreningens
vedtægter.

> Eller kender nogen her i gruppen hvor man kan henvende sig om den slags
før
> man går til andelsbeboerforeningen som er lidt svære at tale med om den
> slags mærkeligt nok?

Ved ikke om det er så mærkeligt igen - når folk forsøger at snyde sig uden
om ventelisterne, og det er jo reelt det I gerne vil... så har de fleste
foreninger/bestyrelser/administratorer det med at stille sig på bagbenene -
hvilket alle de mange mennesker, som har stået på ventelister i indtil flere
år, også sætter vældig meget pris på!

/Camilla

Fra : ebbe

Dato : 08-12-02 01:14

> [...]
> i min lejlighed, men kun fordi ham jeg bor sammen med og som har adresse
> her, han så kan komme på den interne venteliste til en lejlighed her i

Du kan til enhver tid få et eksemplar af AB's vedtægter og medbringe den til
advokatvagten, der kan hjælpe dig,
gratis hvis du tjener mindre end ca. 224.000 årligt (jeg husker ikke lige beløbet), men
det ved advokatvagten, dem
kan du finde enten ved at søge Google eller i telefonbogen.

Så kan jeg anbefale dig at møde op på AB's årlige generalforsamling, som ikke
stemmeberettiget, men du må gerne stille bestyrelsen spm. også hvis i har en administrator
(den du betaler husleje til)

http://www.ablo.dk/ er meget bedre end LLO

Fra : mig

Dato : 08-12-02 07:58

Jeg er ikke på nogen måde ude på at snyde med lejlighed, blot gøre hvad
nogle andre har gjort som har boet sammen i ejendommen, hvor de er flyttet
fra hinanden som vi agter at gøre.

Min samlever har haft sin adresse her i flere år, ingen snyd der. Vores
problem er bare, at jeg ikke købte lejligheden som har været min alene siden
'82, der for 5 år siden da lejlighederne desværre - kan bedre lide at være
lejer nemlig -blev sat til salg og problemet er jo at vi står og skal flytte
fra hinanden, det ved vi, så derfor vil jeg alene købe lejligheden og ikke
have samleveren skrevet på som medejer af lejligheden, men kun fortsat have
adressen her som fortsat, det kunne gå hen og blive problematisk for mig så.

Ja, jeg bliver nok nød til at tale med andelsboligforeningen, Jeg har talt
med dem en gang før, hvor jeg forsøgte at få samleveren skrevet oo, men der
var lukket for den eksterne liste og den interne var altså kun hvis man
havde andel i lejligheden, men alligevel tak for svarene!