Er der gået for meget filmteknisk 'FUSK' i~
Fra : Sune

Dato : 07-12-02 20:21

Hej

Med ovenstående subjekt mener jeg:
Jeg har for nylig set 3 af de nyeste Hollywood film.
I alle 3 film skete der 'ting-og-sager' som i virkeligheden ikke
skete.

Personerne drømte en stor del af handlingen og/eller så var filmen én
lang underlig redigering af tidslinien. Jeg var IKKE imponeret!

Kan man ikke lave en film mere hvor man kan stole på de ting man ser?
Kan man ikke lave en film mere hvor tidslinien blot forløber
regelmæssigt fra start til slut?

I nyere tid har jeg kun syntes at det har fungeret i The Sixth Sense,
at man kunne blive overrasket over at det man troede man vidste,
vidste man ikke alligevel.

Jeg ved godt at The Sixth Sense ikke er den første film der har
fungeret på den måde, men nu er jeg altså blevet træt af det.

Hvad synes i?

Mvh
Sune

Fra : Herold

Dato : 08-12-02 02:11

> I nyere tid har jeg kun syntes at det har fungeret i The Sixth Sense,
> at man kunne blive overrasket over at det man troede man vidste,
> vidste man ikke alligevel.

Hvilke tre film var det? Det sker også i The Others, men jeg synes ikke det
bliver for meget.

Der er dog gået trend i at lave film, hvor det hele tager en 180 graders
vending til sidst, og giver publikum et indtryk af "Nåerh ja, det burde jeg
have set."

Fra : Sune

Dato : 08-12-02 07:06

On Sun, 8 Dec 2002 02:11:21 +0100, "Herold"
<jacob@boomtown.net.invalid> wrote:

>Hvilke tre film var det?

Er du sikker på at du vil have det at vide?

Jeg har været en del ude at rejse, så 2 af filmene er vist ikke kommet
til DK endnu.

>Det sker også i The Others, men jeg synes ikke det
>bliver for meget.

Ja, The Others kunne jeg også lige gå med til.
Men det kunne jeg ikke i de 3 film jeg tænker på.

>Der er dog gået trend i at lave film, hvor det hele tager en 180 graders
>vending til sidst, og giver publikum et indtryk af "Nåerh ja, det burde jeg
>have set."

Ja, det er noget rod.

Mvh
Sune

Fra : Jacob Nielsen

Dato : 09-12-02 11:06

> Er du sikker på at du vil have det at vide?
>
> Jeg har været en del ude at rejse, så 2 af filmene er vist ikke kommet
> til DK endnu.

Gerne. Jeg kan godt abstrahere fra den slags. Går det hele galt, kan jeg
altid lade være med at læse det ;)

Fra : Sune

Dato : 09-12-02 12:40

On Mon, 9 Dec 2002 11:05:31 +0100, "Jacob Nielsen"
<jacob@boomtown.net.invalid> wrote:

>Gerne. Jeg kan godt abstrahere fra den slags. Går det hele galt, kan jeg
>altid lade være med at læse det ;)

Scroll ned til SPOILER!

One Hour Photo (OK kun meget lidt grel, men alligevel)
Femme Fatale (den er RIGTIG grel)
Rules of Attraction (den er RIGTIG grel)

Du siger bare til hvis du gerne vil have uddybet ovenstående med
eksempler (dette vil inkludere at du får plottet at vide)

Mvh
Sune

Fra : Herold

Dato : 09-12-02 12:33

Fra : Jens Thomsen

Dato : 08-12-02 11:59

"Sune" <dec2002@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Kan man ikke lave en film mere hvor man kan stole på de ting man ser?
> Kan man ikke lave en film mere hvor tidslinien blot forløber
> regelmæssigt fra start til slut?

[SNIP]

> Jeg ved godt at The Sixth Sense ikke er den første film der har
> fungeret på den måde, men nu er jeg altså blevet træt af det.

Jamen dog. Alene på baggrund af en håndfuld film? Størstedelen af output'et
fra Hollywood følger stadigvæk gennemtraskede, generiske formler og baserer
sig på en kanonisk fortællemodel, så er det ikke lidt at overreagere?

MVH
Jens