Rensning af glaskarafler og klukflasker
Fra : Marianne

Dato : 07-12-02 19:03

Hej

Jeg har et par gamle karafler stående, som jeg har lavet kryddersnaps i. Nu
skal 'årets produktion' hældes over på karaflerne, med de er ret grimme
indeni.

Jeg har skyllet og haft opvaskemiddel i, men det hjælper kun delvist. Jeg
kan ikke komme ned i flaskerne.

Hvordan renser man sådan noget ?? Har kigget hos Leth og Matas, men der er
ikke nogen råd til min situation.

mvh
Marianne

Fra : Bent E.

Dato : 07-12-02 20:25

> [...]
Jeg
> kan ikke komme ned i flaskerne.
>
> Hvordan renser man sådan noget ?? Har kigget hos Leth og Matas, men

Prøv med lidt sand og vand, og ryst så (altså flasken).

Mvh
Bent E.

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 07-12-02 21:46

"Bent E." <bentejo@dsa-net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der er
>

> Marianne
> Prøv med lidt sand og vand, og ryst så (altså flasken).

Man kan også bruge groft salt i stedet for sandet.

VH BA

Fra : Las Olsen

Dato : 08-12-02 06:37

"Marianne" <hoyen@lundbak.dk> wrote in message

> [...]
> skal 'årets produktion' hældes over på karaflerne, med de er ret grimme

Hvis de er lavet af krystalglas kan det ikke anbefales at bruge dem til
langtidsopbevaring, da blyet i glaaset kan gå over i indholdet.
Mht rengøring så risikerer du med stor sandsynlighed at ridse dem ved at
bruge tippet med vand og sand. En alternativ mulighed, hvis der er en
hvid hinde indeni, er at fylde en teskefuld bagepulver i, fylde op med
varmt vand, dække over og lade stå et par dage.

Olsen

Fra : Michael Lancaster

Dato : 09-12-02 23:38

I min barndom rensede vi karafler med en fugtig portion køkkensalt der blev
rystet indtil belægningerne var væk. Fugten kom fra eddike.
Michael

Fra : Madsen

Dato : 10-12-02 00:17

On Mon, 9 Dec 2002 23:37:38 +0100, "Michael Lancaster"
<Michaellancaster@stofanet.dk> wrote:

>I min barndom rensede vi karafler med en fugtig portion køkkensalt der blev
>rystet indtil belægningerne var væk. Fugten kom fra eddike.

Leth rensede karafler i sit TV program her mandag aften.
Soda og varmt vand, så klarede kemien resten.
Du kan sikkert se opskriften på Leth's side på www.dr.dk/leth