Besværligt ikonskifte?
Fra : Storm

Dato : 07-12-02 18:25

Hvis jeg først har tildelt en mappe et ikon, kan jeg ikke skifte det ud
med et andet. Jeg løser det ved at oprette en ny og smide indholdet over
i den.
En bagatel måske, men jeg bruger f.eks. ikoner til at markere hvor i en
proces indholdet er nået, og skifter altså ikonet jævnligt.
Er der nogen der har et tip?

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 07-12-02 18:46

In article <1fmu032.1qzqx18vj8gsgN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> Hvis jeg først har tildelt en mappe et ikon, kan jeg ikke skifte det ud
> med et andet. Jeg løser det ved at oprette en ny og smide indholdet over
> i den.

Hvis du bruger OS X, kan du copy-paste fra Show Info:

1) Du åbner et info-vindue (æble-I) for den mappe du gerne vil ændre
ikonet på og ét for den mappe, du gerne vil snuppe ikonet fra*.

2) Du klikker på det lille mappe-ikon i øverste venstre hjørne af Show
Info, så det får et blåt omrids og trykker æble-C.

3) Du klikker på samme måde på den mappe du gerne vil kopiere til i Show
Info-vinduet, og trykker æble-V. Så skulle mappe-ikonet gerne være
kopieret. Hvis du vil slette det nye ikon, skal du bare markere mappen
igen og trykke på slet-tasten, så ligger det gamle ikon nedenunder.

Venlig hilsen Mikkel

* Jeg går ud fra at du vil bruge et ikon fra en anden mappe - hvis du
vil lave dine egne ikoner er der vist en funktion til det i Developer
Tools-pakken

Fra : Storm

Dato : 07-12-02 22:09

Mikkel Pagh <spiced.pork@ham.com> wrote:

Ja, jeg kører 10.2.2.

[Snip - præcis som jeg gør]

> Så skulle mappe-ikonet gerne være
> kopieret. Hvis du vil slette det nye ikon, skal du bare markere mappen
> igen og trykke på slet-tasten, så ligger det gamle ikon nedenunder.

Har jeg på denne måde én gang givet en tom mappe et ikon, kan jeg
herefter kun vælge mellem at slette det eller lade det være. Alle forsøg
på at indsætte et nyt bringer kun det først tildelte ikon tilbage.

Jeg har forsøgt mig med mapper placeret både i og udenfor home, men det
gør ingen forskel.

Men du kan åbenbart godt?

> * Jeg går ud fra at du vil bruge et ikon fra en anden mappe - hvis du
> vil lave dine egne ikoner er der vist en funktion til det i Developer
> Tools-pakken

Ok, den har jeg ikke brugt. Men IconBuilder Pro v3.1, en plug-in til
Photoshop jeg blev anbefalet her i gruppen, har jeg været glad for.

Til Per: Jeg ser lige hvad CandyBar har at byde på. Jeg forstår ikke
helt hvad du mener med: "der kan dl fra versiontracker.com" - at
CandyBar kan slette et ikon? Jeg tjekker.

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 07-12-02 22:48

In article <1fmucv6.tzqi3f4axgrjN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> Har jeg på denne måde én gang givet en tom mappe et ikon, kan jeg
> herefter kun vælge mellem at slette det eller lade det være. Alle forsøg
> på at indsætte et nyt bringer kun det først tildelte ikon tilbage.

Nu du siger det, har jeg oplevet det samme problem. Det lader til at
være en bug i OS'et.

Én gang har jeg givet en ekstern harddisk et nyt ikon og senere skiftet
det, uden at det virkede. Da jeg så eject'ede disken og satte den til
igen, var det nye ikon pludselig der. Mærkeligt. Og det hjælper dig nok
ikke særligt meget når du arbejder med mapper.

Venlig hilsen Mikkel

Fra : Storm

Dato : 10-12-02 13:55

> [...]

> igen, var det nye ikon pludselig der. Mærkeligt. Og det hjælper dig nok
> ikke særligt meget når du arbejder med mapper.

Jeg spurgte udenbys, og fik en sjov løsning, som jeg nok skal øve mig i
for at gøre hurtigt, men som giver lidt fantasi til brug af terminal

Citat fra <1OjJ9.4570$BB.3934@nwrddc01.gnilink.net>:

"____
I had the same problem and I think I found a workaround. If you're not
afraid of the Terminal, launch it and set the current directory to the
folder giving you problem.
Type "cd" followed by a space. then, from the Finder, drag the folder
into the Terminal window. Its path should appear after the "cd" command.
Hit return. Then, type "ls -alsg " to list the entire content of the
folder, including hidden files. If you look carefully, you should see a
file named "Icon?". That's the file that is giving you problem. Still in
the Terminal, type "rm Icon" and press the escape key. Terminal will
complete the file name. Hit return.
You can try another "ls" to verify that the file was removed. You can
then go back to the Finder and put whatever icon you want on that
folder. Before trying this, make sure you remove the current icon from
the folder using the "Info" window and pressing "Delete" after selecting
the icon in the window.

This always did it for me in 10.2.2.
____"

Det virker også for mig.

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Michael Holm

Dato : 18-12-02 17:33

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Jeg spurgte udenbys, og fik en sjov løsning, som jeg nok skal øve mig i
> for at gøre hurtigt, men som giver lidt fantasi til brug af terminal

> [...]
fra macfixit så jeg lige følgende løsning:

"I have found that selecting the icon box in the Get Info window, and
then hitting Delete, or even Command + Delete - instead of cutting
(Command + X) - nearly always clears the old icon and allows the new
icon to be pasted."

--
Michael T. Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Storm

Dato : 28-12-02 17:53

Michael Holm <michael.holm@anthro.ku.dk> wrote:

> [...]
> then hitting Delete, or even Command + Delete - instead of cutting
> (Command + X) - nearly always clears the old icon and allows the new

Jeg havde ikke set dit svar.
Desværre virker det ikke hos mig. Ihvertfald ikke 10 ud af 10 gange.

Jeg tænkte det skulle være julens udfordring at lave et Apple Script der
gjode det samme som "Terminal tricket", men jeg tror ikke julen er lang
nok - men mon man kunne - hvis man kunne - den slags?

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Per Madsen

Dato : 07-12-02 19:44

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> En bagatel måske, men jeg bruger f.eks. ikoner til at markere hvor i en
> proces indholdet er nået, og skifter altså ikonet jævnligt.

Brug evt. CandyBar, der kan dl fra versiontracker.com.

Per