varmt vand
Fra : Leonard

Dato : 07-12-02 17:44

Når jeg åbner for det varme vand lader jeg op til 8 liter koldt vand
løbe direkte i septiktanken, før der kommer varmt vand ud af hanen.
Dette er jo meget normalt i huse med lange rør mellem
varmtvandsbeholder og forbrugssted, men der må da findes en løsning?

Findes der små elektriske gennemløbsvandvarmere, der kan varme de
første litre op?

Det er jo rent spild, både for miljø og økonomi, at hælde rent
drikkevand ud.
--
mvh Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 07-12-02 17:54

On Sat, 07 Dec 2002 16:44:19 GMT,
dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk (Leonard) wrote:

> [...]
>Dette er jo meget normalt i huse med lange rør mellem
>varmtvandsbeholder og forbrugssted, men der må da findes en løsning?

Cirkulationspumpe på det varme vand

Medmindre du har en fejl på din varmvandtsinstallation, hvilket det
ikke lyder som om..... (ændring i metode)
---

Mvh. Mogens...

Fra : Rolli

Dato : 07-12-02 18:11

On Sat, 07 Dec 2002 16:54:04 GMT, oo300024v@FJERNDETTEe-mail.dk
(Mogens Knudsen) wrote:

>Cirkulationspumpe på det varme vand
>
>Medmindre du har en fejl på din varmvandtsinstallation, hvilket det
>ikke lyder som om..... (ændring i metode)
>---
>
>Mvh. Mogens...
Hvad nytter en pumpe hvis installationen ikke er forberedt til det????

Jo, man kan købe små 5L Varmtvandsbeholdere, som sættes op ved
tappestedet, men om der er økonomi i det, det ved jeg ikke. Men det er
godt for miljøet.

Rolli

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 07-12-02 19:08

On Sat, 07 Dec 2002 18:11:10 +0100, Rolli
<rolli@stofanet.(s)notspam.dk> wrote:

>Hvad nytter en pumpe hvis installationen ikke er forberedt til det????

Hva' kender du til det ??? ?
---

Mvh. Mogens...

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 08-12-02 12:04

On Sat, 07 Dec 2002 18:07:50 GMT, oo300024v@FJERNDETTEe-mail.dk
(Mogens Knudsen) wrote:

>Hva' kender du til det ??? ?

Og i fortsættelse af ovenstående, "Rolli" ikke svarer på, kan jeg så
nævne for skribenten, der spørger, at etablering af cirkulationspumpe
har min kære broder fået lavet i et 40 år gammelt hus - uden
problemer.
---

Mvh. Mogens...

Fra : Leonard

Dato : 08-12-02 13:06

oo300024v@FJERNDETTEe-mail.dk (Mogens Knudsen) skrev:

>at etablering af cirkulationspumpe
>har min kære broder fået lavet i et 40 år gammelt hus

Er det bare at sætte en pumpe på?
For at det kan cirkulere skal der vel være både et rør til fremløb og
et til tilbageløb?

Da jeg ikke selv er i stand til at kravle rundt på lofter og i skunk
vil ekstra rørlægning koste forholdsvis mange penge ...
--
mvh Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 08-12-02 13:12

On Sun, 08 Dec 2002 12:06:19 GMT,
dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk (Leonard) wrote:

>Er det bare at sætte en pumpe på?
>For at det kan cirkulere skal der vel være både et rør til fremløb og
>et til tilbageløb?

Korrekt - der skal laves et returløb, men ligger dine installationer
ret tæt på hinanden, er det ikke noget problem. Hos min broder er
huset i 3 plan, men "klogt" opbygget således, at den ekstra streng
blev etableret forholdsvis nemt.

>Da jeg ikke selv er i stand til at kravle rundt på lofter og i skunk
>vil ekstra rørlægning koste forholdsvis mange penge ...

Håndværker på, IMO
---

Mvh. Mogens...

Fra : Rolli

Dato : 08-12-02 16:34

On Sun, 08 Dec 2002 12:11:41 GMT, oo300024v@FJERNDETTEe-mail.dk
(Mogens Knudsen) wrote:

> [...]
>ret tæt på hinanden, er det ikke noget problem. Hos min broder er
>huset i 3 plan, men "klogt" opbygget således, at den ekstra streng

Det lyder bare så nemt når du skriver at man bare kan sidde en pumpe
på, uden yderligere forklaringer. Hvis Man har skjulte installationer
er det bare ikke så nemt som du beskriver, især ikke hvis dine rør går
i gulvet. prøv at forestille dig at der er nogen der monterer en
pumpe på varmtvandsledningen for at konstatere at det ikke hjælper. Du
er da nød til at forklare dig bedre, inden du lokker folk ud i noget.
Rolli

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 08-12-02 17:22

On Sun, 08 Dec 2002 16:33:34 +0100, Rolli
<rolli@stofanet.(s)notspam.dk> wrote:

>Det lyder bare så nemt når du skriver at man bare kan sidde en pumpe
>på, uden yderligere forklaringer.

Nu var det ikke mit hus, det blev lavet i - derfor har jeg lidt svært
ved at beskrive. Endvidere vil det være omsonst, hvis skribenten har
et væsentligt anderledes hus.

> [...]
>Prøv at forestille dig at der er nogen der monterer en
>pumpe på varmtvandsledningen for at konstatere at det ikke hjælper.

Der er næppe nogle, som går igang udelukkende på baggrund af et
"simpelt" indlæg i en nyhedsgruppe. Alle idé'er og forslag herfra skal
selvfølgelig udvikles ift. den aktuelle situation.

Men jo større beskrivelse af problemet - jo mindre udvikling.

>Du er da nød til at forklare dig bedre, inden du lokker folk ud i noget.

Godt du ikke medtog et "en" i dén sætning (Du er da en nød...).
Men måske du mener det

Jeg lokker ikke folk ud i noget som helst. Jeg nævner et simulært
tilfælde (magen til), hvorefter skribenten har mulighed for at
overføre de erfaringer til sin egen situation. Det gi'r nærmest sig
selv....... (ovenstående).
---

Mvh...

Fra : Bent E.

Dato : 07-12-02 20:32

> [...]
> Dette er jo meget normalt i huse med lange rør mellem
> varmtvandsbeholder og forbrugssted, men der må da findes en løsning?

Leonard
Du skal nok have 2 rør hen til din vandhane.
Nogle varmtvandsbeholdere er lavet sådan at vandet kan cirkulere igennem
de 2 rør; så er vandet altid er varmt ved hanen.
Ellers må du have en cirkulationspumpe til at cirkulere vandet, det er
også en
mulighed, men det koster strøm, da den jo skal køre altid.
8600 timer/år, så det kan godt blive til noget, selv med en lille pumpe.

Mvh
Bent E.

Fra : Bakke

Dato : 08-12-02 21:01

> [...]
> mulighed, men det koster strøm, da den jo skal køre altid.
> 8600 timer/år, så det kan godt blive til noget, selv med en lille pumpe.

Jeg synes, at I kører lidt skævt: For det første var det oprindelige
spørgsmål om der var økonomi i at spare 8 liter vand hver gang man skulle
bruge varmt vand fra det åbenbart enstrengede system. Og med en eksempelpris
på omkring 3 øre pr. liter vand vil det groft regnet svare til en 25-øre
hver gang man skal bruge varmt vand. ( Nu er 8 liter en ret stor mængde vand
at lade gå til spilde hver gang - er du sikker på mængden? )

Men det er rigtigt, at mange steder laver man varmtvandsinstallationen
sådan, at der foregår en enten naturlig eller pumpeassisteret cirkulation i
strengen med varmt brugsvand.

Det er almindeligvis ikke nogen specielt kompliceret opgave at lave en
enstrenget varmtvandsinstallation om til en "tostrenget" ( dvs. med konstant
cirkulation ). Princippet er, at man monterer en afgrening på
varmtvandsstrengen på det "fjerneste" sted og leder denne streng tilbage til
en tilslutning på opvarmningskilden, således at der hele tiden forefindes
helt varmt vand overalt i denne cirkulationsstreng. ( Ja, ja, jeg ved godt,
at dette er en forenklet forklaring, og at der kan findes steder, hvor det
ikke kan lade sig gøre, men som eksempel går de nok ) Det vil så betyde, at
det varme helt vand hele tiden er til rådighed i ganske kort afstand fra
cirkulationsledningen, og at man derfor ikke behøver at spilde så meget mens
man venter på at det "bliver varmt".

MEN, MEN det er jo fint nok at spare på vandet, der ellers ville gå til
spilde ( Man kunne nu også opsamle det til at vande planter med eller koge
kartofler i eller bruge det i toilettet ).
Men prisen for at have en konstant cirkulation er et ikke ubetydeligt
varmetab på hele rørstrækningen, og det tab vil stort set altid være en hel
del større end gevinsten ved at spare på vandet !!

Så der er altså en del flere ting at overveje end bare at få cirkuleret
vandet.

Mvh

Bo

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 09-12-02 19:17

Bo skrev...

> [...]
> del større end gevinsten ved at spare på vandet !!
>
> Så der er altså en del flere ting at overveje end bare at få cirkuleret

Overvej bla. at montere en tidsstyret cirkulations pumpe, der kun køre
når der er brug for det, f.eks. mellem kl. 0600-0800 og igen
1600-2100, og 0800-2300 i weekenden. Det giver ca. 3400 timer om året,
en lille pumpe bruger ca. 35w det giver omtrent 119 Kwh á 1,50 kr.
eller ca. 180,- kr. om året.

Desuden er der vandet der går til spilde når du hælder det ud for at
få varmt vand det koster ca. 13kr. pr. kubik. Hvis der i snit tappes
fire gange om dagen for at få varmt vand giver det ca. 11,7 kubik om
året eller 152,- kr.

Rørne skal jo også isoleres for ikke at spilde for meget varme under
cirkulationen.

Med træ hilsen
Philip Oest Møller

Fra : Leonard

Dato : 08-12-02 21:23

"Bent E." <bentejo@dsa-net.dk> skrev:

> [...]
>mulighed, men det koster strøm, da den jo skal køre altid.
>8600 timer/år, så det kan godt blive til noget, selv med en lille pumpe.

Og udover strømmen vil der vel også være et større varmetab i det vand
der cirkuleres rundt, så der skal bruge mere energi på at holde det
varmt?

Findes der nogle beregninger af hvad der kan betale sig, både for
miljøet og økonomien?
--
mvh Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 09-12-02 15:54

On Sun, 08 Dec 2002 20:22:38 GMT,

>Og udover strømmen vil der vel også være et større varmetab i det vand
>der cirkuleres rundt, så der skal bruge mere energi på at holde det
>varmt?

Løsningen med cirkulation koster ca. 1.000 til 1.200 kr om året.
---

Mvh Mogens

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 09-12-02 20:50

> Løsningen med cirkulation koster ca. 1.000 til 1.200 kr om året.
> ---
>
> Mvh Mogens

Jeg er lidt nysgerrig, hvordan er du kommet frem til det tal?

Med træ hilsen
Philip Oest Møller

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 09-12-02 20:50

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 09-12-02 22:30

On 9 Dec 2002 11:50:02 -0800, philip2022@hotmail.com
(=?ISO-8859-1?Q?Philip_Oest_M=F8ller?=) wrote:

>Jeg er lidt nysgerrig, hvordan er du kommet frem til det tal?

Min kammerat er VVS'er, og han nævnte det i telefonen som værende
deres overslag på udgiften -> kunden spørger jo altid inden
beslutning.
---

Mvh Mogens
Opel Omega 3.0i-24

Fra : /Mogens

Dato : 11-12-02 09:23

On Mon, 09 Dec 2002 21:29:43 GMT, no@e-mail.dk (Mogens Knudsen) wrote:

>Min kammerat er VVS'er, og han nævnte det i telefonen som værende
>deres overslag på udgiften -> kunden spørger jo altid inden
>beslutning.

Jeg har i løbet af natten fået en mail fra Australien
Den gode mand nævner noget med læse men ikke skriveadgang til NG,
hvorfor jeg gengiver lidt af mailen i uddrag:

Jeg byggede hytten hvor vi nu bor for 15 år siden og der lavede jeg
selvfølgeligt det varme brugsvand med cirkulation. I de dage monterede
jeg en lille Vortex pumpe men kunne ikke få den med timer/termostat
osv. og tilsluttede den derfor over et tids ur hvor jeg kunne sætte
den til at cirkulere i 5 min. for hver 20 min. Og så i øvrigt ikke
kørte i de perioder hvor der ikke var brug for varmt vand.

Det fungerede fint selv om jeg ville have ønsket at have termostaten
som en del af systemet. Da jeg byggede hytten købte jeg en dejlig
lille kedel unit fra Vestfrost i Esbjerg men var velvidende om at en
varmtvandsbeholder ikke vare evigt g havde derfor forbedret
tilslutning af en Australsk varmtvands beholder uden for huset så når
dagen kom kunne jeg umiddelbart installere en af disse, det skete for
1,5 år siden.

I den forløbne tid var der kommet en lille smart pumpe fra Grundfos de
kalder Comfort den vi har heder UP20-14BXUT effekten er 25W/h smart
lille sag der kan det hele. Den har indbygget timer, termostat,
stopventil og kontraventil www.grundfos.com/web/homedk.nsf Den er sat
til at køre fra 5:30 til 8:00 og fra 16:00 til 22:00 den køre ca. 1:20
min. så slår termostaten fra det vare mellem 15 til 30 min. mellem
hver gang den køre alt efter årstiden.

Der er så varmetabet i rør i den cirkulerende kreds. Der er alt sat op
i regnearket men det koster mig AU$ 2,50 om året inkl. strøm og
varmetab fra røret. Det skal dog lige bemærkes at en stor del af
varmetabet kommer huset til gode.

Jeg ved du og den VVS kammerat vil sige at AUSTRALIEN, DER ER JO SKIDE
VARMT DER. Ja det er helt korrekt men i det område hvor vi bor,
Canberra fyre vi i ca. 7 mdr. om året om vinteren har vi
nattemperaturer helt ned til minus 13º for det meste dog -8 til -6º
men dagtemperaturer er sjældent lavere end 8º og som reglen mellem 12
- 16º.
--

Mvh...

Fra : Lars Knudsen

Dato : 07-12-02 21:39

Hej Leonard,

dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk (Leonard) wrote in

> Dette er jo meget normalt i huse med lange rør mellem
> varmtvandsbeholder og forbrugssted, men der må da findes en løsning?

Jow!

> Findes der små elektriske gennemløbsvandvarmere, der kan varme de
> første litre op?

Det gør der, jeg har bare ikke set dem i Danmark. Men har rejst en del i
England hvor visse billigere hoteller (hvor der ikke er centralvarme til
vand) bruger dem monteret eksempelvis en bruser. Jeg har dog ingen anelse om
de kan købes og/eller er godkendte i Danmark.

** Lars

Fra : Rolli

Dato : 08-12-02 08:30

On 07 Dec 2002 20:39:08 GMT, lars@image.dk (Lars Knudsen) wrote:

http://www.metrotherm.com/images/Trykløs.jpg

Fra : Rolli

Dato : 08-12-02 08:35

On Sun, 08 Dec 2002 08:30:27 +0100, Rolli

http://www.metrotherm.com/files/08_006.pdf

Fra : Leonard

Dato : 08-12-02 21:20

Rolli <rolli@stofanet.(s)notspam.dk> skrev:

>http://www.metrotherm.com/files/08_006.pdf

Tak for linkene, men den løsning bliver det ikke.
Det er både grimt, for besværligt og jeg har en formodning om at det
bliver for dyrt, både i anskaffelse, installation og drift.
Og det løser jo også kun problemet hvis jeg bruger mindre end 5 liter
varmt vand ad gangen, hvis jeg bruger mere vil de næste 8 liter jo så
være koldt vand.
--
mvh Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Rolli

Dato : 09-12-02 18:25

On Sun, 08 Dec 2002 20:20:04 GMT,
> [...]

>Og det løser jo også kun problemet hvis jeg bruger mindre end 5 liter
>varmt vand ad gangen, hvis jeg bruger mere vil de næste 8 liter jo så
næ den varmer jo vandet op hele tiden og kan installeres i et skab
under vasken. Ja den koster i anskaffelse og drift, men det tror jeg
ikke du finder nogen løsninger, der ikke gør...
Rolli

Fra : Henrik Bonde

Dato : 10-12-02 01:52

On Sat, 07 Dec 2002 16:44:19 GMT,
dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk (Leonard) wrote:

>Findes der små elektriske gennemløbsvandvarmere, der kan varme de
>første litre op?

http://www.elthermo.dk/page.php?page=6798

Jeg har dog ingen erfaring med den.

Mvh
Henrik Bonde

Fra : Rolli

Dato : 10-12-02 18:00

On Tue, 10 Dec 2002 01:51:45 +0100, Henrik Bonde <hbonde@tdcadsl.dk>
wrote:

>http://www.elthermo.dk/page.php?page=6798
>
>Jeg har dog ingen erfaring med den.
>
>Mvh
>Henrik Bonde
Hmm den giver kun 2 L varmt vand i minuttet, 40 Grader varmt hvis
tilløbet er 10 grader. Grundvandet er ca. 5 grader så det skal varmes
5 grader op inden det når varmeveksleren.
Ifølge deres egne oplysninger.
Vuderingssag.
Rolli

Fra : ....

Dato : 11-12-02 03:53

Vi bruger en elvandvarmer, i forlængelse af en varmtvandsbeholder der kører
på centralvarmen. Her har vi korte rørtræk, så elvandvarmeren er monteret i
kælderen. Fordelen ved at bruge elvandvarmer på den måde, er at det varme
vand altid er varmt, også selv om vi ikke fyre på centralvarmen.
Du sparer altså på el-regningen når du fyrer, men til en vis grad også når
du ikke fyrer. Vandet i centralvarmen vil varme vandet en smule op, også når
du ikke fyrer, da vandet i centralvarmen vil være omkring 15 grader i
modstætning til det kolde vands jordtemperatur på ca. 7 grader.
Det koster i princippet kun anskaffelsen af elvandvarmeren, og du sparer at
fyre med centralvarmen om sommeren. ( Fra starten af maj, til slutningen af
september )
Husk at køre med ca. samme temperatur i elvandvarmeren som på centralvarmen,
når du fyrer på centralvarmen.
Jeg vil regne med at en elvandvarmer på 15 -> 30 L vil være rigeligt til et
køkken, og 60 -> 110 L hvis det skal være til et badeværelse.
Hvis du monterer elvandvarmeren / (ne) i nærheden af tappestedet, så opnår
du både besparelsen, og komforten der er i at have varmt vand med det samme.
Økonomisk skal du hente pengene hjem ved _ikke_ at fyre om sommeren, og det
er lidt svært at vurderer om du henter noget der.
Hvis du har et velisoleret hus, med et velfungerende centralvarmeanlæg, så
er det meget tvivlsomt om der er nogen økonomisk gevinst ved at lave
systemet.
Miljøet.......... Det er måske bedre for vandmiljøet at du ikke bruger de
ekstra 8 L hver gang du går i bad. Men hvis du varmer vandet op med el, så
sviner du jo alligevel miljøet........... Du ser det bare ikke. Her i
Danmark kører vi fortrinsvis med kulfyrede elværker, og så vidt jeg er
bekendt, så er det noget nær det vildeste svineri man kan fyre med. Nå ja,
man kan jo fyre med brunkul eller tørv, men det var vist tilbage i starten
af sidste århundrede man stoppede med det.

Mvh
Thomas

Fra : Rolli

Dato : 12-12-02 19:54

On Wed, 11 Dec 2002 03:53:04 +0100, "...." <nykoebingvej@tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>man kan jo fyre med brunkul eller tørv, men det var vist tilbage i starten
>af sidste århundrede man stoppede med det.

Husk lige at elvandvarmeren skal tilsluttes det varme vand fra
centralvarmebeholderen for at få udskiftning af vandet i beh. når
centralvarmen ikke kører.
Rolli