manglende betaling af husleje
Fra : Martin Lambert Peder~

Dato : 05-12-02 22:06

Hej NG.

Jeg har fået et problem med mine lejefolk.
De har ikke betalt deres husleje, og ringede i dag og bad om udsættelse til
januar. Desuden har jeg modtaget et brev fra en advokat hvor det meddeles at
TDC har gjort udlæg i det af lejerne betalte depositum.

Jeg regner med at lejen bliver indbetalt en af de nærmeste dage, men hvis
den ikke gør, hvad er så den korrekte procedure.

Jeg går ud fra at jeg skal sende et brev og gøre dem opmærksomme på at de
ikke har indbetalt lejen ?
Hvor lang opsigelsesvarsel er der når huslejen ikke er betalt ?

/Lambert

Fra : Peter M

Dato : 05-12-02 22:33

Lejeloven.
Kapitel 6: Betaling af leje
Stk. 3. Forfalder lejen til betaling på en helligdag, en lørdag eller
grundlovsdag, udskydes forfaldsdagen til den efterfølgende hverdag. Betaling
anses for rettidig, når den sker senest den 3. hverdag efter forfaldsdagen.
Er denne hverdag en lørdag, er betaling den følgende hverdag rettidig.

§93 Kapitel 14
Stk. 2. Udlejeren kan kun hæve lejeaftalen som følge af for sen betaling,
hvis lejeren ikke har berigtiget restancen senest 3 dage efter, at
skriftligt påkrav herom er kommet frem til lejeren.

Mvh
Peter M
(som ikke er advokat eller lign. men bare har 2 udlejnings lejligheder i mit
hus)

Fra : Carina Hansen

Dato : 05-12-02 22:39

"Peter M" <lpm@it.dk> skrev i en meddelelse
> Lejeloven.
> §93 Kapitel 14
> Stk. 2. Udlejeren ... skriftligt påkrav herom er kommet frem til lejeren.

Lad altid det skriftlige påkrav være et anbefalet brev!

Carina

Fra : ebbe

Dato : 05-12-02 22:56

"Carina Hansen" <carinas28@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Peter M" <lpm@it.dk> skrev i en meddelelse
>
> Lad altid det skriftlige påkrav være et anbefalet brev!
>
> Carina

Det er ikke nødvendigt at ofre en formue på anbefalede breve, hvad nu hvis modtager ikke
gider afhente på posthuset, så går brevet retur

Bedre er modtagelsesbevis (som mange ikke kender fordi det er billigere og ikke så "fint"
som anbefalet brev)
Eller Afleveringskvittering med stregkode, som afsender kan spore via www.postdanmark.dk
Track and Trace ;;---)))

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 06-12-02 11:38

"ebbe" <gebbe@Xmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
modtager ikke
> gider afhente på posthuset, så går brevet retur

Så er det ikke dit problem.

Fra : *Tweak*

Dato : 06-12-02 13:54

> modtager ikke
>
> Så er det ikke dit problem.

Har ingen forstand på jura, men mener du har pligt til at læse din
post...........

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-12-02 16:27

*Tweak* skrev:

>Har ingen forstand på jura, men mener du har pligt til at læse din
>post...........

Det er ikke helt rigtigt. Et brev betragtes som modtaget når det
er anbragt i modtagerens postkasse. Hvis han så vælger ikke at
åbne det, er det hans og ikke afsenderens problem.

Men kan jo heller ikke tvinge folk til at læse noget selv om de
får det med posten. Men afsenderen kan opfylde sin
informationspligt med et almindeligt brev.

--
Bertel

Fra : Peter Hansson \(7950~

Dato : 09-12-02 16:25

"*Tweak*" <1@1.1> wrote in message

> Har ingen forstand på jura, men mener du har pligt til at læse din
> post...........

Man har ikke pligt til at læse sin post, men det kan give processuel
skadevirkning ikke at gøre det.

PH

Fra : Martin Lambert Peder~

Dato : 05-12-02 23:05

Er det rigtigt forstået at lejer skal fraflytte straks, hvis der ikke er
betalt senest 3 dage efter de modtager brevet ?

Vil det kunne gøre det ud for modtagerkvitteringen hvis brevet afleveres
personligt og lejer kvitterer for modtagelsen på en kopi af brevet ?

/Lambert

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 06-12-02 11:46

"Martin Lambert Pedersen" <mlp@REMOVEkielsbjerg.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vil det kunne gøre det ud for modtagerkvitteringen hvis brevet afleveres
> personligt og lejer kvitterer for modtagelsen på en kopi af brevet ?

Ja til begge dele.

Men jeg vil lige tilføje et par detaljer:

Når du sender påkravet, skal lejeren have mindst tre dage mere til at betale
lejen. Men allerede her kan du lægge et gebyr på restancen. Beløbet var i
2001 kr. 114 kr. plus 2% af det skyldige beløb over 1000 kr.

Betaler lejeren ikke inden for den ekstra tre-dages frist, har du uden
videre ret til at ophæve lejeaftalen med øjeblikkelig fraflytning som
konsekvens, men det skal dog i så fald fremgå af påkravsskrivelsen, at
lejren risikerede at få ophævet sit lejeforhold.

Fra : Dan

Dato : 06-12-02 13:33

> Hvor lang opsigelsesvarsel er der når huslejen ikke er betalt ?

Hvad skal et sådant brev til en ikke-betalende lejer egentligt indeholde?

- Hvilket lejemål det drejer sig om (adresse?)
- Skyldigt beløb + evt. gebyr.
- Betalingsfrist (dato?)
- Hvis han ikke betaler så opsiges han,
- evt reference til lejekontrakt og/eller lovhjemmel?

Er dette rigtigt?
Skal der mere?
Kan noget udelades?

Hvor står det forøvrigt at man må opsige ham med øjeblikkelig varsel, hvis han ikke betaler inden 3 dage?

Og, hvordan formulerer man et sådant brev, således at det bliver både høfligt, men bestemt, og alligevel vil kunne holde i retten?

TIA,
Dan

Fra : Ulrik Guldbæk

Dato : 08-12-02 17:08

Hvis sagen kun handler om penge, og du iøvrigt ikke ønsker at blive
frigjort fra lejekontrakten, er det nok en meget bedre ide at få en
fornuftig aftale med lejerne om, at de betaler lidt nu og resten
senere.

Hvis du først sætter en fogedsag i gang, har lejerne ikke noget
incitament til at betale, men vil blot trække sagen ud. Det tager ikke
under 3 måneder at få folk sat ud ved Fogedretten, og der kan meget
nemt gå over 6 måneder, hvor du ikke får husleje.

Hvis lejerne er svage, kan det være en god ide at følge dem ned til
kommunen og forhøre sig, om kommunen vil betale restancen. Om man får
noget ud af det, er så rent ud sagt tilfældigt, da den slags
afgørelser er underlagt skønsprincippet, men der kan aldrig ske noget
ved at prøve.

***

Hvis udlejer ønsker at løse sit problem med juridiske våben, hvilket
på ingen måde kan anbefales, er fremgangsmåden sådan her:

Først afgiver man et gyldigt påkrav om at betale restancen og evt. et
påkravsgebyr. Siden ophæver man lejemålet.

Lejemålet er først ophævet, når lejeren har modtaget en ophævelse, som
skal være skriftlig. Lejeren kan altid undgå ophævelse ved at betale
lige indtil det øjeblik, hvor han modtager ophævelsesskrivelsen.

Et brev kan skrues sammmen sådan her:

Til Lejeren (Det er vigtigt at huske at sende påkravet til den rigtige
adresse. Hvis lejeren har bedt om at få meddelelser sendt til en
repræsentant, bør påkravet sendes til denne repræsentant såvel som til
lejeren selv.)

Dato (Det er vigtigt at påkravet ikke sendes for tidligt. Et påkrav må
tidligst AFSENDES dagen efter sidste betalingsdag.)

Påkrav om betaling af husleje

De er i restance med husleje stor kr. x
For dette påkrav skal De betale et påkravsgebyr stort kr. y.

De skal således i alt betale kr. (x+y).

Hvis De ikke har betalt (x+y) senest 3 dage efter, at dette påkrav er
kommet frem, kan jeg ophæve Deres lejemål med den virkning, at De skal
fraflytte omgående.

(Det er kun såkaldte pligtige pengeydelser, fx husleje, påkravsgebyr,
som man må opkræve under trussel under trussel om ophævevelse, og som
man må beregne sig påkravsgebyr for. Hvis man afgiver påkrav for
skyld, der ikke er pligtig pengeydelse i lejeforholdet, er påkravet
ugyldigt, og man kan ikke ophæve lejemålet, og man har ikke ret til
påkravsgebyr)

Hvis De ikke har betalt (x+y)inden ti dage efter, at dette påkrav er
afsendt, agter jeg at overgive sagen til retslig inkasso, hvorved De
påføres yderligere omkostninger.

(Hvis der skyldes for andre ting, må man godt medtage disse ting i det
påkrav, som man skal fremsætter, før man sender sagen til inkasso.)

med venlig hilsen,
udlejer (udlejer bør altid selv skrive under på brevet, med mindre han
bruger advokat eller lignende, så lejeren ikke er i tvivl om, at
påkravet er afgivet af en, der må.)

***

Hvis lejeren ikke betaler hele restance inkl. påkravsgebyr, kan
udlejer hæve lejemålet. Det er meget vigtigt, at udlejer ikke er så
utålmodig med at blive frigjort af lejekontrakten, at han kommer til
at sende ophævelsen for tidligt med den virkning, at ophævelsen er
ugyldig.

***

En ophævelsesskrivelse kan skrues sammen sådan her:

Til Lejeren

Dato

(Vedrørende datoen: Med påkravsskrivelsen er det afgørende, hvornår
den AFSENDES. Med ophævelsesskrivelsen forholder det sig anderledes.
Her er afgørende, hvornår den MODTAGES. Derfor kan man godt afsende en
ophævelse på den sidste dag, hvor lejeren kan betale restancen. Bare
man er sikker på, at den ikke kommer efter, at betalingsfristen
udløber.

Men hvis udlejer regner med, at påkravet er kommet frem dagen efter
afsendelsen, og det i virkeligheden først er kommet frem på et senere
tidspunkt pga forsinkelse i postgangen - det sker - risikerer han, at
ophævelsen kommer for tidligt frem, og derfor er ugyldig.

Derfor bør man vente 2-3 dage udover fristen med at afsende
ophævelsen. Hvis man ikke kan vente, bør man sende flere ophævelser.)

Jeg ophæver Deres lejemål, da De ikke har betalt påkravsgebyret i
henhold til min påkravsskrivelse af (dato). De skal derfor fraflytte
omgående. Såfremt De ikke fraflytter omgående, anmoder Jeg Fogedretten
om at sætte Dem ud.

mvh
Udlejer

Fra : Dan

Dato : 08-12-02 18:00

> Gode konstruktive forklaringer
> Gode eksempler på udformningen af breve

Sådan, Ulrik!
Sådanne eksempler med tilhørende forklaringer kan jeg bruge til noget.
1000 tak fordi du gad give dig tid til at lave dem.

mvh.,
Dan