Små Tanganyika Cichlider
Fra : Chrille

Dato : 04-03-01 22:42

Hej NG

Jeg vil forsøge mig med nogle Tanganyike cichlider men da jeg kun har 128 l
til rådighed skal det være nogle lille nogen. Jeg er blevet forelsket i
Neolamprologus leleupi da jeg syntes den er fantastisk flot med sin klare
gule farve.
Kan jeg holde andre arter sammen med den, måske Neolamprologis brevis eller
vil det være en dum ide?
Hvor mange kan/bør jeg holde af hver slags, eller er mit akvarie for lille
til overhovedet at begynde med disse fisk?
Forslag og ideer ønskes.

Mvh Christer

Fra : Heller

Dato : 05-03-01 22:30

> [...]
> til rådighed skal det være nogle lille nogen. Jeg er blevet forelsket i
> Neolamprologus leleupi da jeg syntes den er fantastisk flot med sin klare

Jeg ville ikke anbefale dig at holde N. Leuleupi i et 128 L akvarie.
Den kan godt være lidt aggressiv.

> Kan jeg holde andre arter sammen med den, måske Neolamprologis brevis
eller
> vil det være en dum ide?

N. Brevis kan du sagtens holde i dit akvarie, hvis du indretter bunden
så den er opdelt i et par territorier, kan du sagtens holde 3-4 par.
Den yngler i sneglehuse (ex. vinbjergsneglehuse), så du skal sørge for, at
de har nogen til rådighed.

> Hvor mange kan/bør jeg holde af hver slags, eller er mit akvarie for lille
> til overhovedet at begynde med disse fisk?
> Forslag og ideer ønskes.

Du kan sagtens holde tanganyika cichlider i et 128 L akvarium. Jeg ville
anbefale dig at holde nogle sneglehuslegende (ex. N. Brevis) og evt nogle
Julidochromis. Julidochromis er hulelegere, der lever ved klippekysten i
Tanganyikasøen, så du skal opbygge dit akvarium med mange huler. Du
kan f.eks. bruge Faxe- eller kildekalk, som kan købes i de fleste akvarie-
forretninger til ca. 5 kr kiloet.

Det er nok en god ide at læse lidt om emnet før du giver dig i kast med
at købe fisk. Det er ærgerligt at købe nogle flotte fisk, som lynhurtigt
viser sig at vokse ud af akvariet eller er så aggressive, at de ikke kan
holdes sammen med dine andre fisk. Ad Konings har skrevet flere
anbefalelsesværdige bøger om Tanganyikacichlider. Bl.a. findes der
en i Back to Nature serien, som er meget god til at få et overblik over,
de i handlen hyppigst forekommende fisk og deres mest basale krav
til akvarieforhold.

Held og lykke med Tanganyikaerne!
MVH
Martin Heller

Fra : Jan Boegh

Dato : 06-03-01 10:45

"Heller" <heller@teliamail.dk> wrote in message

> Jeg ville ikke anbefale dig at holde N. Leuleupi i et 128 L akvarie.
> Den kan godt være lidt aggressiv.

Øv - så har jeg gjort det helt forkert.
Mine Leleupi (han: 8 cm, hun:6 cm) har nu gået i 2 år i et 80l og yngler
regelmæssigt (sidste kuld var på godt 200 da jeg fjernede forældrene). De
har i perioder gået sammen med 4 stk Jul. transcriptus og senere et par
Neolamprologus brichardi (der blev fjernet fordi de var lidt hårde ved
leleupierne). Og i al den tid har hverken jeg eller leleupierne vidst at vi
havde et problem.

Nå - men alvorlig talt: Jeg tror at disse cichlider er så forskellige mht.
temperement at man skal passe meget på med alt for forudfattede meninger.
Jeg har personligt aldrig opfattet leleupi som værende specielt aggressiv -
men til gengæld æder den, hvad den kan overkomme. Jeg har set en leleupi
jagte 2 cm. lange Ps. Lombardoiunger, og det lykkedes ca. hver anden dag at
nedlægge en, der så bled indtaget delvist. Men dette er ikke agression - det
er jagtadfærd. Det er således aldrig lykkedes for transcriptusserne at få
unger over "komma"størrelse (de blev formentlig ædt af leleupierne) og
brichardierne har simpelthen trængt leleupierne op i hvert sit hjørne, når
de havde unger. Først efter en uges tid mistede brichardierne kontrollen
over ungerne, der så forsvandt pø om pø (vel nok i maven på leleupierne).

Men indrømmet - meget er lettere hvis man har mere end et enkelt akvarium at
lege med. Det medfører at man bedre kan tillade sig at eksperimentere med
fiskesammensætningen, da man altid kan flytte om på sagerne.
Jeg går selv med planer om at lave et 180 l om til "selskabsakvarium" for
mindre tanganyikaer, og vil gerne have mere inspiration til sammensætningen,
der således vil blive modtaget med kyshånd.

mvh
Jan

Fra : Christer Christensen

Dato : 06-03-01 20:18

> [...]
> Mine Leleupi (han: 8 cm, hun:6 cm) har nu gået i 2 år i et 80l og yngler
> regelmæssigt (sidste kuld var på godt 200 da jeg fjernede forældrene).

Hej Jan

Nu bevæger jeg måske på grænsen af hvad man kan i denne gruppe, men har du
nogle Leleupi unger du skal af med ?
Så vidt jeg husker bor du i vendsyssel ligesom jeg selv gør, så det ville
være herligt hvis man kunne finde ud af noget?

Mvh Christer

Fra : RaZmuZ

Dato : 06-03-01 07:23

Hey der jo mange små Tanganyike cichlider
Men prøv at kigge her Under Cichlider
http://www.akvarie-galleri.dk

M.V.H.
Rasmus