En nydhed af format.
Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 06-12-02 15:04

jeg læste i udfordringen http://www.udfordringen.dk/index.html

- Aldrig har så mange kirkefremmede lyttet til det kristne budskab på en
uge, fortæller pinsepræst Sven Axel Conrad, der vurderer, at omkring 2000
"modtog Jesus" i løbet af en kampagne i Aalborg med Charles Ndifon

Af Svend Løbner

'Mirakler i Aalborg' lød overskriften over den stort anlagte kampagne med
den nigerianske evangelist Charles Ndifon i Aalborg d. 18.-22. november. Og
den skulle vise sig ikke at være overdrevet.

- Aldrig før har så mange sagt ja til Jesus på en uge. Aldrig har vi set så
mange mirakler i denne by. Og aldrig har vi oplevet en sådan enhed mellem
byens kirker, fortæller Sven Axel Conrad, pastor for Pinsekirken Elim i
Aalborg.
Det var Aalborgs frikirker, der var gået sammen om kampagnen med den
velkendte nigerianske evangelistCharles Ndifon. Møderne blev holdt i
Nørresundby Idrætscenter nord for Limfjorden.
- På seks dage kom 12.000 for at høre evangeliet, fortsætter Conrad. - De
fleste af dem kirkefremmede. Vi vurderer, at over 2.000 mennesker har
modtaget Jesus som deres frelser.
Tomme kørestole vidnede om, at miraklernes tid åbenbart ikke er forbi:
- Hundredvis af helbredelser og mirakler har fundet sted, fortæller Sven
Axel Conrad begejstret. - Endogså flere læger blev selv helbredt og har
modtaget Jesus.
En af aftnerne blev der bedt for hundredvis over mobiltelefonerne. Der er
også rapporter om, at mange de følgende dage blev helbredt gennem modtagelse
af en såkaldt salveklud.
- Folks modtagelighed har været fantastisk, fortsætter Conrad. Hver dag var
omkring 70 pct. af publikum kirkefremmede. Vi har aldrig før set så mange
kirkefremmede komme for at lytte til evangeliet på en uge. Vi blev ved med
at spørge os selv: er dette virkelig Aalborg ... og Danmark? Det overgår
vore vildeste drømme.
- Nu har vi et stort opfølgningsarbejde foran os, slutter Conrad, der også i
sin egen kirke har set bemærkelsesværdig vækst det sidste halve år, hvor 75
nye medlemmer har tilsluttet sig den nordjyske pinsekirke.

Ja er det ikke dejligt.

--
Med kærlig hilsen fra Børge Højlund Jensen.
Se ind på min hjemmeside.

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-12-02 15:13

Børge Højlund Jensen <b-h-j@oncable.dk> skrev dette i

> Der er også rapporter om, at mange de følgende dage blev helbredt
> gennem modtagelse af en såkaldt salveklud.

Automagisk okultisme med sådan en salveklud?

Se mit nye forsøg på at lave en webside :
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/test/

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 06-12-02 15:50

"Andreas Falck" <dewnull@nullspam.invalid> wrote in

> Automagisk okultisme med sådan en salveklud?

"Automagisk" ganske enkelt fremragende ord!

Jeg må altså bare vide hvad en salveklud er.

Venlig hilsen
Lars

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-12-02 15:57

Lars M. Pedersen <lars@tyffelyf.dk> skrev dette i

> "Automagisk" ganske enkelt fremragende ord!
>
> Jeg må altså bare vide hvad en salveklud er.

Det er sådan en savleklud som bliver velsignet af den der
mirakkelpræst og som så indeholder en automagisk kraft der bliver
overført til den syge som så automagisk bliver helbredt af den dersens
kraftoverførsel.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 06-12-02 16:38

"Andreas Falck" <dewnull@nullspam.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> mirakkelpræst og som så indeholder en automagisk kraft der bliver
> overført til den syge som så automagisk bliver helbredt af den dersens

Det er egentligt utroligt: Med fare for at blive anklaget for
Helligåndsbespottelse forekommer det mig mindst lige så underligt som folk
der tror på at sten eller endda tal har "healende energier". Det synes jo
nærmest at forudsætte at Helligånden tager ophold i en død genstand, i
stedet for levende mennesker, hvor den vel snarere hører hjemme?
Denne overtro må vist være baseret på at det efter sigende var nok for de
syge på Jesu tid blot at røre Hans kappeflig?

Jeg kan selv opfatte f.eks. Torinoligklædet som et "relikvie" på grund af
min personlige _tro_ på dets ægthed, men jeg mener dog ikke at genstande kan
helbrede, sådan som katolikkerne har det med at dyrke dem.

Der er da en vis fare for at man i stedet for at dyrke Gud, dyrker noget Han
har skabt?

Anders Peter Johnsen

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-12-02 17:02

Anders Peter Johnsen <anderspj@mail.dk> skrev dette i

> [...]
> Helligåndsbespottelse forekommer det mig mindst lige så underligt
> som folk der tror på at sten eller endda tal har "healende

Og her er der 3 link til artikler der giver en uddybende
baggrundsviden om den form for "kristendom" Charles Ndifon står for:

http://www.tagryggen.dk/show_article.php?num=193

Især denne artikel skal du lægge meget mærke til, for den fortæller en
masse om hvilken gren af og type kristendom Charles Ndifon står for:
http://www.tagryggen.dk/show_article.php?num=203

http://www.tagryggen.dk/show_article.php?num=210

Og det skal lige pointeres at jeg absolut intet har med Tagryggen at
gøre.

Se mit nye forsøg på at lave en kristen hjemmeside :
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/test/

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 06-12-02 17:20

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev

> Denne overtro må vist være baseret på at det efter sigende var nok for de
> syge på Jesu tid blot at røre Hans kappeflig?

"Efter sigende"? Det står i bibelen, som også er stedet, du overhovedet får at vide, at der *er* en Helligånd

> Jeg kan selv opfatte f.eks. Torinoligklædet som et "relikvie" på grund af
> min personlige _tro_ på dets ægthed, men jeg mener dog ikke at genstande kan
> helbrede, sådan som katolikkerne har det med at dyrke dem.

"Dyrke" er nok et dårligt ord. I øvrigt vidste jeg ikke, at folk var blevet helbredt ved ligklædet... Har du referencer?

Alene den sag, at det er flere hundrede år siden, man har kunnet røre ved det.

> Der er da en vis fare for at man i stedet for at dyrke Gud, dyrker noget Han
> har skabt?

Vel ikke i dette tilfælde. I øvrigt, hvad lægger du i ordet "dyrke"? Mener du tilbede? Hvis ja, så husk på, at der er forskel på
tilbedelse og veneration.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 06-12-02 21:31

"Kevin Edelvang" <barok@mail.dk> skrev i en meddelelse
> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev

> "Efter sigende"? Det står i bibelen, som også er stedet, du overhovedet
får at vide, at der *er* en Helligånd

Jeg gad ikke lige finde skriftstedet frem.

> "Dyrke" er nok et dårligt ord.

Okay, jeg kan godt se at det lyder som planter, men jeg bruger det som i
"Gudsdyrkelse" - "at dyrke Gud (eller guder)".

> I øvrigt vidste jeg ikke, at folk var blevet helbredt ved ligklædet... Har
du referencer?

Jeg har ikke lige p.t. nogen, men er det ikke een af ideerne om relikvier i
den katolske kirke at de kan helbrede personer?

> Alene den sag, at det er flere hundrede år siden, man har kunnet røre ved
det.

Ja.

Han

> Vel ikke i dette tilfælde.

"Follow the shoe!"

> I øvrigt, hvad lægger du i ordet "dyrke"? Mener du tilbede? Hvis ja, så
husk på, at der er forskel på
> tilbedelse og veneration.

Mig bekendt har katolikker det med at søge alle mulige fantasifulde omveje
til Jesus, herunder helgener og relikvier, i stedet for at hevende sig
direkte.
Jeg kan ikke se den store forskel på at falde på knæ for/kysse et relikvie
og at man tilbeder afgudsbilleder, beklager...Det drejer sig for mig at se
om at tilbede Skaberen som Han ved Helligånden åbenbares i Kristus og ikke
om at tilbede skabte ting, herunder fysiske genstande...Det være sig
helgenknogler eller sutteklude...

Anders Peter Johnsen

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 07-12-02 05:42

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev:

> Jeg har ikke lige p.t. nogen, men er det ikke een af ideerne om relikvier i
> den katolske kirke at de kan helbrede personer?

Det er bestemt ikke min opfattelse. Helbredelse sker som regel ved bøn eller forbøn (fra f.eks. en helgen).

> Mig bekendt har katolikker det med at søge alle mulige fantasifulde omveje
> til Jesus, herunder helgener og relikvier, i stedet for at hevende sig
> direkte.

"Har det med"? Jeg kan naturligvis ikke tale for alle katolikker, men de ritualerne i den katolske kirke er endog meget
Kristus-fikserede. Langt mere end f.eks. folkekirkens er det.

> Jeg kan ikke se den store forskel på at falde på knæ for/kysse et relikvie
> og at man tilbeder afgudsbilleder, beklager...

Det er god skik at vise veneration overfor ting, der er "større" (det kan være større på mange planer) end en selv. F.eks. er vi
også nogle, der kysser vores mor, når vi besøger hende. Nogle vælger at bukke dybt, når dronningen går dem forbi. Katolikker knæler
imidlertid ikke for helgerne, men kun for Kristus, Universets Konge.

> Det drejer sig for mig at se
> om at tilbede Skaberen som Han ved Helligånden åbenbares i Kristus....

Tror du dét nu?? Sidst, jeg var på Usenet var du arianer (det ord brugte du selv om dig selv) og fornægtede tanken om, at Kristus
skulle være den åbenbarede Gud... Jeg er da glad for, at du er "vendt hjem" til den sande tro på dette punkt. Teologiske pedanter,
som mig selv, ville dog nok ikke sige, at Kristus var den åbenbarede *Skaber*.... Men det er detajler.

> og ikke
> om at tilbede skabte ting, herunder fysiske genstande...Det være sig
> helgenknogler eller sutteklude...

Disse ting tilbeder katolikker i hvert fald ikke. Den katolske kirke lærer, og har altid lært, at kun Gud er tilbedelse værdig.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : erik larsen

Dato : 08-12-02 11:42

> Disse ting tilbeder katolikker i hvert fald ikke. Den katolske kirke
lærer, og har altid lært, at kun Gud er tilbedelse værdig.

Ja, lært at Gud er tilbedelsen værdigt og ikke hvem Guds er.

Hvad med tyr-miskandlingen i syderopa, condor-tilbedelsen i Sydamerika og de
buda smykkede katolske kirker i asien alt sammen med en Maria statuen med
Jesubarnet i armene forrest i optoget.

Jeg husker engang jeg var oppe i fødselskirken i Bethelehem, hvor alle disse
ting hængte ned fra loftet mindede mig om en heksedoktors butik i Afrika og
nede i grotte-kælderen kunne man se hvem der var katolikker og ikke
katolikker, for dem ser kyssede sølvstjernen på grottegulvet tilbedte ikke
Jesus Kristus, men stedet han var født. Det er meget typisk for katolikker
man tilbeder dyr, steder og mennesker der er gjort til helgende at det
katolske overhoved.

Kalder du det for bibelsk tilbedelse af en værdig Gud?

Erik L

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 09-12-02 00:56

"erik larsen" <eriklarsen@oncable.dk> skrev:

> Det er meget typisk for katolikker
> man tilbeder dyr, steder og mennesker der er gjort til helgende at det
> katolske overhoved.

Det er meget typisk for protestanter, at man drikker sig pisse fuld og mishandler grise i moseområder ved fuldmåne.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : erik larsen

Dato : 10-12-02 23:58

"Kevin Edelvang" <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det er meget typisk for protestanter, at man drikker sig pisse fuld og
mishandler grise i moseområder ved fuldmåne.

Ja, vi må bede for dem.

Erik L

Fra : Vidal

Dato : 06-12-02 19:03

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Der er da en vis fare for at man i stedet for at dyrke Gud, dyrker noget Han
> har skabt?

Ja, det er lidt ligesom katolikkernes forståelse af nadveren,
hvor man mener, brødet og vine forvandles konkret til
Jesus' kød og blod efter præsten har indviet det.

Således kan en nadvergæst, der tager brødet med hjem i
lommen, have en bid af Jesus, ikke symbolsk, men helt
reelt og bogtaveligt.

Men katolikkerne har jo også et helt andet forhold til *ting*,
man kan se deres forhold til helgenstatuer og jomfru Maria
dyrkelsen, der for os uindviede kan ligne tilbedelse af døde
ting, hvad det efter sigende ikke skulle være.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 07-12-02 05:34

"Vidal" <vidal@worldonline.dk> skrev:

> Ja, det er lidt ligesom katolikkernes forståelse af nadveren,
> hvor man mener, brødet og vine forvandles konkret til
> Jesus' kød og blod efter præsten har indviet det.

Det er også lutheraneres forståelse af nadveren. Men det har vi vist diskuteret før.

> [...]
> dyrkelsen, der for os uindviede kan ligne tilbedelse af døde
> ting, hvad det efter sigende ikke skulle være.

Katolikker tilbeder ikke statuer og billeder.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : erik larsen

Dato : 07-12-02 07:29

> Det er også lutheraneres forståelse af nadveren. Men det har vi vist
diskuteret før.

> Katolikker tilbeder ikke statuer og billeder.

Hvad kalder du så deres alter og Maria statuen der græder blod ????

Erik L

Fra : Vidal

Dato : 07-12-02 16:39

In news:3df17a4a$0$202$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Kevin Edelvang <barok@mail.dk> typed:

Det har vi.

Nej, det siger nogen af dem jo, men det ligner godt nok til
forveksling. De tilbeder de helgener, som statuerne/
billederne repræsenterer, mens de knæler foran statuen.
Så forskellen er hårfin for det utrænede, protestantiske øje.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 07-12-02 23:18

Scripsit Vidal:

> [...]
> billederne repræsenterer, mens de knæler foran statuen.
> Så forskellen er hårfin for det utrænede, protestantiske øje.

Nu er det vel altid bedst at sætte sig ordentligt ind i de ting man vil
kritisere. For det utrænede ikke-kristne øje, så ligner den trinitariske
gudsforståelse vel også flerguderi til forveksling, ikke?

Katolsk fromhedspraksis skelner skarpt mellem tilbedelse (adoratio) og
æreholdelse (veneratio) i såvel teologi som lægforståelse. En katolik
tilbeder aldrig en helgen, men tiltaler vedkommende, fordi den i visse
protestantiske retninger så udbredte ide om at de døde er i ukontaktbar
venteposition indtil Endetiden er fremmed for katolsk tænkemåde.

Fællesskabet i Kristus med helgenerne anses for at være et levende
fællesskab, heraf den afledte praksis med at inddrage dem i menigheden, men
helgener anses ikke for højere væsner end levende kristne.

--

Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld
7 dec AD 2002
Skt. Ambrosius

Fra : Vidal

Dato : 08-12-02 21:28

In news:_KuI9.75$_Z3.2299@news.get2net.dk,
Lars Erik Bryld <lars-erik@dadlnet.dk> wrote:

> [...]

> vil kritisere. For det utrænede ikke-kristne øje, så ligner den
> trinitariske gudsforståelse vel også flerguderi til forveksling, ikke?

Jo, og trods mange forklaringer på det modsatte, har min logik
aldrig tilladt mig at se treenigheden som andet. Det understøttes
også af, dette mystiske koncept har mindre end rímelig bibelsk
underbygning til at blive ophøjet til et dogme.

Det er ligesom helgen- og Maria dyrkelsen en tidlig kirkelig invention.
Er dyrkelse et acceptabelt ord for det?

> [...]
> protestantiske retninger så udbredte ide om at de døde er i
> ukontaktbar venteposition indtil Endetiden er fremmed for katolsk

Jeg synes nu heller ikke, vore reciderende katolikker gør tingene
nemmere at forstå:

**********************************
"Britt Malka" <britt@malka.fr> skrev i en meddelelse

Kort kan jeg dog sige, at jo, vi katolikker beder til andre end Gud,
men vi tilbeder ikke andre end Gud. Lyder det indviklet?

Jeg har det lidt sådan som hvis jeg var ansat i en stor virksomhed.
Hvis jeg skulle bruge et nyt viskelæder, ville jeg ikke kontakte
koncernchefen for at bede om det. Jeg ville tage fat i
afdelingslederen, og når han havde samlet en del forespørgsler sammen,
ville han kontakte sin leder og dermed skaffe mig viskelæderet.

Ved små ubetydelige bønner om små ubetydelige detaljer (kan det blive
mindre?), så forstyrrer jeg i hvert fald ikke Ham den øverste. Jeg
beder en passende helgen om at gå i forbøn for mig.

***********************************

Min hjerne har nok svært ved at hitte rundt i de mere subtile
distinktioner her.

(Tankegangen med Gudsbilledet som en virksomhed med
Gud som chefen og Jesus som vicedirektør og Jomfu Maria
og helgener i forskellige underordnede funktioner findes jo
også blandt protestanter, men det er meget fjernt fra mit billede
af kristendommen og Gud.)

Jeg har spekuleret på om, der er en forskel på at bede til
at tilbede, og må nok modstræbende sige, det er der vist.
Om denne sproglige forskel rummer mit forståelsesproblem,
skal jeg dog ikke kunne sige.

Vil det være mere acceptabelt at sige, de beder til de forskellige
helgener istedet for at tilbede. Som jeg har forstået det, beder de
helgenen eller Maria om forskellige ting om *noget*. Beder om,
beder til, men ikke tilbeder? De beder til helgenen/Jomfru Maria
om en tjeneste, mens man tilbeder Gud uden at bede om noget
konkret?

> [...]
> fællesskab, heraf den afledte praksis med at inddrage dem i
> menigheden, men helgener anses ikke for højere væsner end levende

Du får det til at lyde som en art dødekult? Men at tale med de
døde kan vist næppe heller finde positiv understøttelse i biblen

Det er klart, når katolikkerne siger, de ikke tilbeder de døde, ja,
så tilbeder de ikke de døde, men er så det i orden at bede til
de døde...? Og at sige, de tiltaler de døde istedet for at bede
til de døde, tja...

Det falder ihvertfald udenfor min tro.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 09-12-02 00:52

"Vidal" <vidal@worldonline.dk> skrev

> Jeg har spekuleret på om, der er en forskel på at bede til
> at tilbede, og må nok modstræbende sige, det er der vist.

Naturligvis. Hvis jeg beder min mor om at bede min farmor om ikke at skælde mig ud, hver gang hun ringer, så tilbeder jeg vel ikke
min mor?

> [...]
> beder til, men ikke tilbeder? De beder til helgenen/Jomfru Maria
> om en tjeneste, mens man tilbeder Gud uden at bede om noget

Nej, man beder Maria bede for en til Gud, ligesom man beder et tilfældigt medlem af ens menighed om at bede for en til Gud. Det
kaldes bøn om forbøn, og har altid været almindelig. Jf. slutningen på "Hil dig Maria": Hellige Maria, Guds Moder, bed for os
syndere, nu og i vor dødstime.

> Du får det til at lyde som en art dødekult? Men at tale med de
> døde kan vist næppe heller finde positiv understøttelse i biblen

Kristendommen opstod som en dødekult. Sådan er det bare.

> [...]
> så tilbeder de ikke de døde, men er så det i orden at bede til
> de døde...? Og at sige, de tiltaler de døde istedet for at bede

Katolikker anser ikke døden for at være et så stort skel, at de døde ikke længere tilhører kirken og menigheden.

> Det falder ihvertfald udenfor min tro.

Du er vel ikke katolik, så

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Niels

Dato : 09-12-02 08:25

> "Vidal" <vidal@worldonline.dk> skrev
>

> Naturligvis. Hvis jeg beder min mor om at bede min farmor om ikke at
skælde mig ud, hver gang hun ringer, så tilbeder jeg vel ikke
> min mor?

Er din farmor død?

> [...]
> kaldes bøn om forbøn, og har altid været almindelig. Jf. slutningen på
"Hil dig Maria": Hellige Maria, Guds Moder, bed for os

Maria er død!

> Kristendommen opstod som en dødekult. Sådan er det bare.

Næe, Jesus Lever

> Katolikker anser ikke døden for at være et så stort skel, at de døde ikke
længere tilhører kirken og menigheden.

Så har de et problem..

Jesus bad os om at følge Ham, og lade de døde være døde (Lad de døde begrave
de døde)

Men selvfølgelig, kan vi ikke det, må vi jo gøre det vi kan for at finde
Gud, hvad det end måtte være.. Samle på frimærker, gå til astrologer,
sandsigersker, eller som Saul, til dødemanere....

1 Tim 2,5
For der er én Gud og én formidler mellem Gud og mennesker, mennesket
Kristus Jesus,

Jeg tror ikke der i Skriften (NT) er nogen vej udenom Kristus, heller ikke
når det gælder om at komme til Gud.

Niels

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 09-12-02 22:32

Scripsit Niels:

> Er din farmor død?

> Maria er død!

Du *vil* bare ikke forstå det, vel? Mennesker i Himmelen har døet, men de er
ikke døde. Der er en forskel på episoden død og tilstanden død (som også kun
giver mening i en materialistisk forstand).

> Næe, Jesus Lever

- og ligeså alle som tror:

Col 2:12 idet I bleve begravne med ham i Dåben, i hvilken I også bleve
medoprejste ved Troen på Guds Virkekraft, som oprejste ham fra de døde.

Men al religion er vel dødekult, eller hvad?

> Så har de et problem..
>
> Jesus bad os om at følge Ham, og lade de døde være døde (Lad de døde
> begrave de døde)

Ja - han brugte billedet, at den som ikke følger ham er allerede død. Men
det var da ikke fordi han skulle til begravelse, men fordi han prioriterede
den højere end at følge Kristus.

Du synes at lave den samme mentale fejlslutning som Anders og de andre Vrede
Unge Protestanter uden videre at gå ud fra at katolsk fromhedspraksis er alt
andet end kristocentrisk blot fordi helgenvenerationen (som i øvrigt
praktiseres i stærkt varierende omfang) eksisterer ved siden af.

Lars Erik Bryld
9 dec AD 2002
Jomfru Marias uplettede undfangelse

Fra : Niels

Dato : 10-12-02 22:58

"Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
kun
> giver mening i en materialistisk forstand).

Mennesker hvor?

Mennesker der dør kommer i dødsriget, og de er som sovende.. til de bliver
hentet af Jesus.

Selv Jesus undgik ikke dødsriget.

> - og ligeså alle som tror:

Og vi ved præsis hvem som tror?

Vis mig i skriften, at de er i Himlen og ikke i dødsriget.. til den dag
Jesus henter dem..

> Col 2:12 idet I bleve begravne med ham i Dåben, i hvilken I også bleve
> medoprejste ved Troen på Guds Virkekraft, som oprejste ham fra de døde.
>
> Men al religion er vel dødekult, eller hvad?

Det er vel din overbevisning..

men troen på kristus er liv.. og ikke evig død..

> Ja - han brugte billedet, at den som ikke følger ham er allerede død. Men
> det var da ikke fordi han skulle til begravelse, men fordi han
prioriterede
> den højere end at følge Kristus.

he he, Han er død som Adam var død da han blev smidt ud af eden...

> [...]
> andet end kristocentrisk blot fordi helgenvenerationen (som i øvrigt
> praktiseres i stærkt varierende omfang) eksisterer ved siden af.

ja ja, jeg er dum som et brædt og fatter ikke en brik...

af den humanist-befængte, afgudsdyrkende kristendom

Niels

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 13-12-02 22:59

Scripsit Niels:

> Mennesker der dør kommer i dødsriget, og de er som sovende.. til de
> bliver hentet af Jesus.

Ikke uenig, men min fremtidsopfattelse er lidt mere bøjelig end jeg formoder
din er. Se mit svar til Villy nedenfor...

> Vis mig i skriften, at de er i Himlen og ikke i dødsriget.. til den
> dag Jesus henter dem..

Det er ikke proceduren men tidspunktet set fra vores synsvinkel vi er uenige
om. Det plejer at være Luk 23,43 man diskuterer i den forbindelse.

> Det er vel din overbevisning..
>
> men troen på kristus er liv.. og ikke evig død..

Det er min overbevisning at al religion beskæftiger sig med død, og hvad det
indbefatter. Hvad du ellers lægger i ordet dødekult ved jeg ikke.

> ja ja, jeg er dum som et brædt og fatter ikke en brik...
>
> af den humanist-befængte, afgudsdyrkende kristendom

Uvidenhed er ingen skam, men uvillighed til at lytte og (måske) lære er.

Lars Erik Bryld
13 dec AD 2002
Skt. Lucia af Syracus

Fra : erik larsen

Dato : 11-12-02 19:51

> [...]

> Col 2:12 idet I bleve begravne med ham i Dåben, i hvilken I også bleve
> medoprejste ved Troen på Guds Virkekraft, som oprejste ham fra de døde.

endelig en der kan se hvad der står

> Men al religion er vel dødekult, eller hvad?

Nej, men dem der praktisere dåben til Jesu død og opstandelse er, for kun i
Jesu død på korset og vi som er døbt til hans død får del i opstandelsen,
alle de andre er ikke dødskulter, men døde kulter

Erik L

Fra : erik larsen

Dato : 11-12-02 19:51

Fra : Vidal

Dato : 11-12-02 22:12

In news:n58J9.3782$AN5.5311@news.get2net.dk,
Lars Erik Bryld <lars-erik@dadlnet.dk> typed:

> Du *vil* bare ikke forstå det, vel? Mennesker i Himmelen har døet,
> men de er ikke døde. Der er en forskel på episoden død og tilstanden
> død (som også kun giver mening i en materialistisk forstand).

Er det det katolske synspunkt, du referer, eller dit eget?
Hvis det er dit, kunne jeg da godt tænke mig at føje et
par kommentarer.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 13-12-02 22:38

Scripsit Vidal:

> Er det det katolske synspunkt, du referer, eller dit eget?
> Hvis det er dit, kunne jeg da godt tænke mig at føje et
> par kommentarer.

Det ved jeg såmænd snart dårligt nok selv, men der er så vidt jeg ved et
vist sammenfald. Jeg mener ikke at Himmelen står tom på det, der set herfra
er nuværende tidspunkt. Jeg mener heller ikke at fortid, nutid og fremtid
har den samme betydning fra Guds perspektiv som den har fra menneskenes.

Lars Erik Bryld
13 dec AD 2002
Skt. Lucia af Syracus

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 14-12-02 14:37

> Jeg mener ikke at Himmelen står tom på det, der set herfra
> er nuværende tidspunkt.

Well, ifølge Bibelen er der indtil videre med sikkerhed tre personer
deroppe: Moses, Elias og Jesus...

Anders Peter Johnsen

Fra : erik larsen

Dato : 14-12-02 23:10

> "Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse

> Well, ifølge Bibelen er der indtil videre med sikkerhed tre personer
> deroppe: Moses, Elias og Jesus...

4 med Enok

Erik L

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 12-12-02 00:13

> [...]

også kun
> giver mening i en materialistisk forstand).

Netop... Jeg får helt lyst til at sparke følgende Jesusord ind:

"Jeg er opstandelsen og livet; den, der tror på mig, skal leve, om han
end dør. Og enhver, som lever og tror på mig, skal aldrig i evighed
dø."

Det er da ikke til at misforstå.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 14-12-02 14:29

"Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse

> Du synes at lave den samme mentale fejlslutning som Anders og de andre
Vrede
> Unge Protestanter

Hvem?

Jeg troede sådan set at jeg var ret alene om mine synspunkter her i gruppen?

> uden videre at gå ud fra at katolsk fromhedspraksis er alt
> andet end kristocentrisk blot fordi helgenvenerationen (som i øvrigt
> praktiseres i stærkt varierende omfang) eksisterer ved siden af.

Aha? Det er endda ved siden af kristocentrien - og ikke i kraft af den - at
helgenevenerationen eksisterer?

Spændende...

Anders Peter Johnsen

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 14-12-02 22:03

Scripsit Anders Peter Johnsen:

> Jeg troede sådan set at jeg var ret alene om mine synspunkter her i
> gruppen?

Det tror jeg ikke, men der er bare ikke så mange som gider tage diskussionen
her i julefreden. Ellers var det nok Peter B Juul jeg mest tænkte på.

> Aha? Det er endda ved siden af kristocentrien - og ikke i kraft af
> den - at helgenevenerationen eksisterer?
>
> Spændende...

"Ved siden af" står i modsætning til "i centrum for" eller "i stedet for".
Modsætningen til "i kraft af" er "uafhængigt af".

Virkelig ikke spor spændende, når det kommer til stykket.

Lars Erik Bryld
14 dec AD 2002
Skt. Johannes af Korset

Fra : Vidal

Dato : 09-12-02 21:26

In news:3df3db2f$0$226$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Kevin Edelvang <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> typed:
> [...]

> kaldes bøn om forbøn, og har altid været almindelig. Jf. slutningen
> på "Hil dig Maria": Hellige Maria, Guds Moder, bed for os syndere, nu

Jeg ville ønske Britt Malka ville blande sig i diskussionen,
fordi det modsiger hendes´'Corporate Kristendom A/S', hvor
man forskåner Gud/direktøren for småting ved at bede Maria
og helgenerne om at træde istedet for Gud. Jeg ved ikke, om
der er forskel på, hvorledes den menige katolik og kirken forstår
tingene. Det ser vi jo i høj grad her i folkekirken, hvor den officielle
teologi i mange forhold divergerer fra de menige medlemmers.

> Du er vel ikke katolik, så

Narhj, der er nok andre her i gruppen, der er nærmere
på end mig.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Vidal

Dato : 09-12-02 21:26

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 07-12-02 16:25

"Andreas Falck" <dewnull@nullspam.invalid> skrev...

> Det er sådan en savleklud (...)

Min lille søn på knap 5 måneder har også en savleklud, der dagligt
velsignes med alskens goder direkte fra "kilden". Mon den også virker?
Der er i hvert fald saft og kraft i den, hvis den ikke udskiftes
jævnligt med en nyvasket...

(Sorry)

Christina

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 08-12-02 07:37

"Christina Puhakka Egholm" <christina@egholm.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> velsignes med alskens goder direkte fra "kilden". Mon den også virker?
> Der er i hvert fald saft og kraft i den, hvis den ikke udskiftes

Hej Christina!

Long time, no see! Tillykke med sønnen, jeg mener ikke at have hørt noget om
ham...

Nu var der ikke nogen underlige mænd der kom forbi med gaver, da han blev
født, vel?

Anders Peter Johnsen

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 08-12-02 17:40

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev...

> Long time, no see! Tillykke med sønnen, jeg mener ikke at have hørt
noget om
> ham...

Tak skal du have. Det må være en fejl, hvis jeg ikke har fået
delagtiggjort gruppen i vidunderets eksistens! Men jeg mener, at jeg
skrev lidt op til hans barnedåb. (Navnet blev Daniel.)

> Nu var der ikke nogen underlige mænd der kom forbi med gaver, da han
blev
> født, vel?

Jo, masser! F.eks. Rasmus U.P...

Kærligst,
Christina aka. Morlil aka. Ammehjernen

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 09-12-02 00:54

"Christina Puhakka Egholm" <christina@egholm.net> skrev

> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev...

> Jo, masser! F.eks. Rasmus U.P...

*Underlig* mand

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Stina H. Diderichsen

Dato : 09-12-02 23:15

Christina Puhakka Egholm skrev i dk.livssyn.kristendom at:

>Jo, masser! F.eks. Rasmus U.P...

Nåja, så behøver vi ikke at glæde os til den nye Frelser, for det
kræver vel *vise* mænd?

Hov - undskyld, jeg kiggede bare lige ind

FUT: dk.snak.snik

--
"Kærlighed er en lille hest, der ikke er sur"
- Glimmer Glenn

Fra : Andreas Falck

Dato : 10-12-02 15:28

Christina Puhakka Egholm <christina@egholm.net> skrev dette i

> "Andreas Falck" <dewnull@nullspam.invalid> skrev...

> Min lille søn på knap 5 måneder har også en savleklud,

Ups, - det var en ubevidst skrivefejl! - Virkelig sorry!!

Fra : erik larsen

Dato : 07-12-02 07:27

> Børge Højlund Jensen <b-h-j@oncable.dk> skrev dette i

> Automagisk okultisme med sådan en salveklud?

På hvad grundlag mener du at Charles Ndifons budskab om helbredelse ikke
skulle være lige så godt som dit. Den eneste forskeld jeg ser er at Charles
Ndifon gør noget ved det han tror på, hvor du er bange for at Helligånden
skulle overfalde dig med alt godt og bespottelse komer du ikke langt med.

Nu er Gud ikke som de fleste forstiller Ham, det er vel grunden til at
danskerne ikke vil acceptere nye Åndelige kristendomsbevægelser. (obs, jeg
siger ikke Charles Ndifon er den rigtige, jeg siger Jesus er frelseren og
giver os den Åndelige velsignelse)

Tør og golt kristendomsforståelse bringer ikke helbredelse med sig.

Erik L

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 07-12-02 15:21

"erik larsen" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> "Andreas Falck" <dewnull@nullspam.invalid> skrev i en meddelelse

> På hvad grundlag mener du at Charles Ndifons budskab om helbredelse ikke
> skulle være lige så godt som dit.

I og med at manden altså synes at sælge sutteklude, så er vi vist lidt langt
ude på det simonistiske overdrev?

> Den eneste forskeld jeg ser er at Charles
> Ndifon gør noget ved det han tror på, hvor du er bange for at Helligånden
> skulle overfalde dig med alt godt og bespottelse komer du ikke langt med.

Det er snarere suttekludene, jeg frygter, jeg ved ikke med Andreas?

Det gør sutteklude heller ikke...

Anders Peter Johnsen

Fra : erik larsen

Dato : 07-12-02 19:16

> "erik larsen" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

Sutteklude, salveklude eller bedeklude, det man handler på er ud fra ApG 19
v12 "Ja, man bragte ligefrem tørklæder eller bælter, som Paulus havde
båret, hen til de syge; og sygdommene forlod dem, og de onde ånder fór ud."

Paulus var gjort så hellig af Gud så selv hans tøj fik sygdomme og onde
ånder til at flygte og kunne det ske med det tøj Paulus bar, vil jeg være
meget forsigtigt med at kalde de ting de kristne gør for "okuldte" som AFalk
så ofte gør når han ikke kan forstå at når Gud velsigner, velsigner Gud ikke
bare de kristne men også alt hvad de kristne ejer også bedekludene og salven
derpå, forde alt hvad de kristne har tilhøre Jesus som har købt og betalt
for dem og deres.

Jeg ved at med nogle er der kommet helbredelse, ved at de kristne har sendt
dem en salvet klud, MEN jeg har ikke sagt at det sker med Charles Ndifons
klude, men påpeger bare det ikke er okult selv om det kan være forkert.

Erik L

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 08-12-02 00:15

> [...]
> v12 "Ja, man bragte ligefrem tørklæder eller bælter, som Paulus havde
> båret, hen til de syge; og sygdommene forlod dem, og de onde ånder fór

Jeg må sige jeg er overrasket. Overrasket over at Paulus tillod den slags og
lod sig selv at blive ophøjet på den måde. Mig bekendt helbredte han nemlig
heller ikke selv nogen, så at hans tøj skulle have disse egenskaber
forekommer mig meget underligt...

Anders Peter Johnsen

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 08-12-02 00:52

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> mælte sligt:

>Jeg må sige jeg er overrasket. Overrasket over at Paulus tillod den slags og
>lod sig selv at blive ophøjet på den måde.

Ja, det er noget lort, når teologien er blevet for fin til den primitive
religion i helligskrifterne ;)

>Mig bekendt helbredte han nemlig heller ikke selv nogen, så at hans tøj skulle
>have disse egenskaber forekommer mig meget underligt...

Det gjorde han skam, ligesom det også fortælles om de andre apostle:
Apostlenes 28:8 Men det traf sig, at Publius’s Fader lå syg af Feber og
Blodgang. Til ham gik Paulus ind og bad og lagde Hænderne på ham og helbredte
ham.

Peter genopvækker sågar folk fra de døde:
Apostlenes 9:40 Men Peter bød dem alle at gå ud, og han faldt på Knæ og bad;
og han vendte sig til det døde Legeme og sagde: "Tabitha, stå op!" Men hun
oplod sine Øjne, og da hun så Peter, satte hun sig op.

Det virker en smule komisk, at moderne kirker ligefrem vrænger på næsen af
folk, der tror, at en sådan helbredelse er mulig, når Bibelen selv omtaler
det. Ja, ikke bare omtaler, men ligefrem foreskriver det:

Jakobs brev 5:14-15 Er nogen iblandt eder syg, han kalde Menighedens Ældste
til sig, og de skulle bede over ham og salve ham med Olie i Herrens Navn. Og
Troens Bøn skal frelse den syge, og Herren skal oprejse ham, og har han gjort
Synder, skulle de forlades ham.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Well, Frasier, you're so corpulent that when you sit
around the magnificently appointed Tuscan villa, you

Fra : erik larsen

Dato : 08-12-02 01:31

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*dettebørfjernes*privat.dk> skrev i
en meddelelse news:1t15vu4tbhtlshp3484mn1g48o1qeuutpq@4ax.com...
> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> mælte sligt:

> Ja, det er noget lort, når teologien er blevet for fin til den primitive
> religion i helligskrifterne ;)

Hvad der er noget lort, er når vismændene på højere læreanstalter studer
gramatiken i bibelen med alle dens bøjninger og krogede veje og glemmer at
studere Gud som bibelen handler om

F.eks hørte jeg en blærrøv fra univ-køb.h. fremsige en teori om
erstatningspligten for de 2000 svin Jesus fyldte med onde ånder før Han
druknede dem i søen. Svinefarmeren kunne jo ikke få støtte af EU dengang så
hvem skulle dække tabet ??

Jeg er bare så glad for at jeg ikke har forstand nok til at blive
indogtreneret i snæversynet ligegyldigthed, på de fakulteter. Sang Per Dick
ikke engang "pæne æsker, alle ganske ens"

Erik L

Fra : Niels Peter

Dato : 08-12-02 06:39

"erik larsen" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse news:3df292e1$0$149$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> druknede dem i søen. Svinefarmeren kunne jo ikke få støtte af EU dengang så

Det var forhåbentlig ikke en teolog?

Niels Peter

Fra : erik larsen

Dato : 08-12-02 11:08

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> erstatningspligten for de 2000 svin Jesus fyldte med onde ånder før Han
> druknede dem i søen. Svinefarmeren kunne jo ikke få støtte af EU dengang

enda en profesor cant teo.

Niels Peter

Fra : Knut Klaveness Heide~

Dato : 08-12-02 14:02

On Sun, 8 Dec 2002 11:07:42 +0100, "erik larsen"
<eriklarsen@oncable.dk> wrote:

>så
>
>Det var forhåbentlig ikke en teolog?
>
>enda en profesor cant teo.

Dette sier vel noe om hvor forskjellige våre kulturer er og derfor
skal vi ikke kimse av spørsmålene som noen stiller om
erstatningsplikt. Med hver våre kulturelle bakgrunn nærmer vi oss NTs
kultur. I det lys er det fullt forståelig at rettsprinsipper vurderes,
og vurderes forskjellig. Og at slike rettsprinsipper også ligger
skjult i tekstene selv viser seg i f.eks. at Jesus forbereder noen av
sine disipler på hvordan de skal begrunne det faktum at de bare går
inn i Jerusalem og tar med seg en fole. Ut fra vår rettsbevissthet går
det an å lage en problemstilling vedrørende eiendoms- og bruksrett, og
med henblikk på straffeloven. Så hvorfor slike kommentarer om en
teologiprofessor som tar for seg et rettsforhold?

Hva kom han/hun forresten fram til? Er det noen som vet det?

Saluton, Knut
---
TTT norvegia: http://www.nffo.no/generator.asp
Retposxto: heidelberg@operamail.com (legota cxiumonata)

Fra : Niels Peter

Dato : 08-12-02 19:24

"erik larsen" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse news:3df319f1$0$148$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> "Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Han skulle tage at holde sig til sit fag i stedet for at rode sig ud i erstatningsret, der efter sigende er uhyre kompliceret selv for erfarne jurister ....

Niels Peter

Fra : erik larsen

Dato : 11-12-02 21:44

> [...]

Han skulle tage at holde sig til sit fag i stedet for at rode sig ud i
erstatningsret, der efter sigende er uhyre kompliceret selv for erfarne
¨~

fag :--)) den er god, en aflæggelse af synd, sygdomme og iklæde sig det
nye liv i kristus er blevet et fag, hvor mange gange skal en lærling udføre
denne fornyelse, før han er udlært ???

Erik L

Niels Peter

Fra : Niels Peter

Dato : 12-12-02 13:51

"erik larsen" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse news:3df8147e$0$232$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> nye liv i kristus er blevet et fag, hvor mange gange skal en lærling udføre

Ud over, hvad det ellers er, er teologi nu engang et fag på diverse universiteter; det kan være, du ikke bryder dig om det, men det er det nu altså.
Jura er også et fag, men der er ingen garanti for, at man bliver særligt lovlydig af at have eksamen i det

Niels Peter

Fra : erik larsen

Dato : 13-12-02 15:02

>Ud over, hvad det ellers er, er teologi nu engang et fag på diverse
universiteter; det kan være, du ikke bryder dig om det, >men det er det nu
altså.

Tømmere, fisker, teltmager mm og en læge er hvad der har bragt kristendommen
til verden, uden at have studeret teoligi på et universitet, så ud fra
Guds-regi er det ikke nødvendig at lade sig indogtrenere på et universitet
for at være præst. Jesus siger det selv Joh 16 v v13 "Men når han kommer,
sandhedens ånd, skal han vejlede jer i hele sandheden; for han skal ikke
tale af sig selv, men alt, hvad han hører, skal han tale, og hvad der
kommer, skal han forkynde for jer."

Ud fra Joh 16v13 er universitets religionsundervisning overflødigt, man
lærer kun Gud at kende ved sandhedens Ånds undervisning og det er mere end
universstuderende kan forstå og aldrig lærer der.

>Jura er også et fag, men der er ingen garanti for, at man bliver særligt
lovlydig af at have eksamen i det

Jura er ikke retfærdighed, det er kristendommen

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 13-12-02 15:21

"erik larsen" <eriklarsen@oncable.dk> mælte sligt:

>Ud fra Joh 16v13 er universitets religionsundervisning overflødigt, man
>lærer kun Gud at kende ved sandhedens Ånds undervisning

Universitetets religionsundervisning har ikke til hensigt at lære folk at
kende Gud, hvorfor din kritik er håbløst forfejlet.

Hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Die Mathematiker sind eine Art von Franzosen:
Redet man zu ihnen, so übersetzen sie es in ihre Sprache,

Fra : Niels Peter

Dato : 13-12-02 16:36

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*dettebørfjernes*privat.dk> skrev i en meddelelse news:a0rjvu8as4lklqh1rasc304t35n05mj5c9@4ax.com...
> "erik larsen" <eriklarsen@oncable.dk> mælte sligt:

> Universitetets religionsundervisning har ikke til hensigt at lære folk at
> kende Gud, hvorfor din kritik er håbløst forfejlet.

Nej, så meget mere som Gud ikke er ansat derinde
Hvis man vil lære Gud at kende, går man nogle få meter op ad Købmagergade, der ligger en kirke ....

Niels Peter

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 13-12-02 19:06

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev

Nej, så meget mere som Gud ikke er ansat derinde
Hvis man vil lære Gud at kende, går man nogle få meter op ad
Købmagergade, der ligger en kirke ....

Jeg tror nu, Rasmus sigtede til specifikt *religions*uddannelsen -ikke
til teologiuddannelsen. Og religion ligger jo ikke i Købmagergade

I øvrigt er teologi da trods alt "læren om Gud", selvom tilgangen
naturligvis er videnskabelig.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Niels Peter

Dato : 13-12-02 19:38

"Kevin Edelvang" <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> skrev i en meddelelse news:3dfa21e4$0$259$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
>
> Jeg tror nu, Rasmus sigtede til specifikt *religions*uddannelsen -ikke
> til teologiuddannelsen. Og religion ligger jo ikke i Købmagergade

Så har han da læst forkert - jeg svarede på et indlæg om noget, en teologiprofessor efter sigende havde sagt om erstatningsret

> I øvrigt er teologi da trods alt "læren om Gud", selvom tilgangen
> naturligvis er videnskabelig.

Ja, ordret oversat betyder det jo noget i retning af "ord om Gud". Emnet er da også i praksis hvad der er blevet sagt om Gud (især naturligvis af evangelister og apostle). Gud selv kan man ifølge sagens natur ikke undervise i, da Hans væsen aldeles unddrager sig videnskabelig udforskning. Hvis man vil lære Gud at kende, er det nogle ganske andre antenner, man skal bruge
I øvrigt er religionshistorikere ikke lige min kop te. De af slagsen, jeg har hørt udtale sig om deres fag, lyder som om, de hader religion af et inderligt hjerte. Hvordan man kan holde ud at studere noget, man ikke kan fordrage, går over min forstand ....

Niels Peter

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 13-12-02 19:45

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev

> Så har han da læst forkert - jeg svarede på et indlæg om noget,
> en teologiprofessor efter sigende havde sagt om erstatningsret

Jo. Men Erik Larsen skrev dernæst om religionsundervisning. Læs lidt op
i tråden, så kan du se det. Det var Erik Larsens beskyldninger, Rasmus
svarede på.

> Gud selv kan man ifølge sagens natur ikke undervise i, da
> Hans væsen aldeles unddrager sig videnskabelig udforskning.

Jeg kan høre, du ikke har haft dogmatik endnu

> Hvis man vil lære Gud at kende, er det nogle ganske andre antenner,
man skal bruge

Hvis man skal kende ham på et personligt plan, ja. Men man kan nu
sagtens lære Gud at kende gennem det skrevne ord også.

> I øvrigt er religionshistorikere ikke lige min kop te.

Nogle af dem er forfærdelige... Ligesom nogle teologer er det på samme
måde.

Nogle religionsfolk synes ganske rigtigt at nære dybt misbehag for
religiøse mennesker.. Jeg nævner ingen navne *HostMichaelRotsteinHost*

Andre religionsfolk er smadder seriøse, forstående, oprigtigt
fascinerede og nogle helt igennem rare mennesker. Jeg kender selv mindst
een af den sidste type

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Niels Peter

Dato : 13-12-02 21:25

"Kevin Edelvang" <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> skrev i en meddelelse news:3dfa2b0e$0$228$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> "Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev

> Jo. Men Erik Larsen skrev dernæst om religionsundervisning. Læs lidt op
> i tråden, så kan du se det. Det var Erik Larsens beskyldninger, Rasmus
> svarede på.

OK jeg er med *pudser energisk brillerne*

> Jeg kan høre, du ikke har haft dogmatik endnu

Går det ud på at kortlægge Gud videnskabeligt?

> man skal bruge
>
> Hvis man skal kende ham på et personligt plan, ja. Men man kan nu
> sagtens lære Gud at kende gennem det skrevne ord også.

Ja, vi har ikke så meget andet at holde os til

> [...]
>
> Nogle religionsfolk synes ganske rigtigt at nære dybt misbehag for
> religiøse mennesker.. Jeg nævner ingen navne *HostMichaelRotsteinHost*

Aldrig hørt om ham *hosthost*

> Andre religionsfolk er smadder seriøse, forstående, oprigtigt
> fascinerede og nogle helt igennem rare mennesker. Jeg kender selv mindst
> een af den sidste type

Det er jeg sør'me glad og lettet over at høre

Niels Peter

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 14-12-02 02:47

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> mælte sligt:

Ja, eller hundrede meter hen ad Ringgaden. Der ligger også én ;)

Well, jeg lod begge muligheder stå åbne, da Erik nu havde været så flink at
skrive "religionsundervisning" og ikke "teologiundervisning", men jeg mener
nu, at det gælder begge afg.

Det er ordets etymologiske betydning, ja, men det er ikke, hvad der på de
danske universiteter forstås ved faget "teologi", ganske som filosofistudiet
heller ikke går ud på at elske viden. Teologi er et kulturelt dannende fag,
der lærer en om de bibelske skrifter, deres kontekst og virkningshistorie,
kirkehistorie og om den kristne tros tankegods, dogmatik og filosofi gennem
tiderne. Selvfølgelig kan man mene, at denne eller hin dogmatik er sand, men
universitetet forkynder (i princippet) ikke noget således.

>I øvrigt er religionshistorikere ikke lige min kop te.

Nuvel. De gustibus non est disputandum osv.

>De af slagsen, jeg har hørt udtale sig om deres fag, lyder som om, de hader
>religion af et inderligt hjerte.

Det er nu langt fra tilfældet for hoveddelen af religionsvidenskabsfolk, tør
jeg nok sige. Dit indtryk kommer nok af, at Michael Rothstein praktisk talt er
den eneste religionshistoriker, der kommer ud til et bredere publikum.

>Hvordan man kan holde ud at studere noget, man ikke kan fordrage, går over min
>forstand ....

Det er ellers ikke så mærkeligt. Se bare Johannes Aagaard og lign.

I øvrigt: Kan jeg ikke overtale dig til at indstille dit program til at
ombryde linierne efter 72 tegn eller tilsvarende? Det er gængs standard på
usenet (og i de fleste publikationer overhovedet), da det gør linierne noget
nemmere at læse.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
Religionsvidenskabsstuderende

Fra : Niels Peter

Dato : 14-12-02 11:43

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*dettebørfjernes*privat.dk> skrev i en meddelelse news:8p2lvuknm3cm7r5jacmco447ttdj5rrad5@4ax.com...

> Ja, eller hundrede meter hen ad Ringgaden. Der ligger også én ;)

Ja, det vrimler jo heldigvis med dem allevegne

> [...]
> tiderne. Selvfølgelig kan man mene, at denne eller hin dogmatik er sand, men
> universitetet forkynder (i princippet) ikke noget således.

Nej, og jeg kan (med rædsel) forestille mig det hundeslagsmål, der ville opstå, hvis universitetet fik til opgave at forkynde ....

> [...]
> den eneste religionshistoriker, der kommer ud til et bredere publikum.

Jeg er glad for at høre, han ikke tegner hele standen

> Det er ellers ikke så mærkeligt. Se bare Johannes Aagaard og lign.

OK - jeg ville bare ikke kunne ...

> I øvrigt: Kan jeg ikke overtale dig til at indstille dit program til at
> ombryde linierne efter 72 tegn eller tilsvarende?

Det er hermed gjort - tak for at du henledte min opmærksomhed på det

Niels Peter
P.S. Er religionshistorie og religionsvidenskab to navne på det samme - bare på henholdsvis AU og KU - eller er der forskel? *født nysgerrig*

Fra : Knut Klaveness Heide~

Dato : 14-12-02 11:47

On Sat, 14 Dec 2002 11:42:41 +0100, "Niels Peter" <mail@bluewhite.dk>
wrote:

>Nej, og jeg kan (med rædsel) forestille mig det hundeslagsmål, der ville opstå, hvis universitetet fik til opgave at forkynde ....

Jeg forstår ikke helt dine innvendinger mot den institusjonaliserte
teologi. Det er nå så, og slik blir det sikkert værende. Men hvorfor
må du med redsel forestille deg et hundeslagsmål? Det er jo slik at
alle kristne har som oppgave å forkynne, er det ikke? Alle på sitt
vis, for vi er del av et alminnelig prestedømme. Så jeg mener: hvis du
først skal være redd for hundeslagsmål, så får du dukke hver gang du
møter en kristen )

>Det er hermed gjort - tak for at du henledte min opmærksomhed på det

Linjene dine er like lange og uhåndterlige på min nettleser. De
strekker seg fra venstre kant og lannnngt ut av skjermbildet. Jeg må
virre fram og tilbake for å få lest. Det er slitsomt.

>Niels Peter
>P.S. Er religionshistorie og religionsvidenskab to navne på det samme - bare på henholdsvis AU og KU - eller er der forskel? *født nysgerrig*

Interessant spørsmål.

mvh Knut
Saluton, Knut
---

Fra : Niels Peter

Dato : 14-12-02 15:14

"Knut Klaveness Heidelberg" <kheidelb@NOTinUSEonline.no> skrev i en meddelelse news:0p2mvu895vr8vvm15qg6ua2etontkd44v2@4ax.com...

> [...]
> vis, for vi er del av et alminnelig prestedømme. Så jeg mener: hvis du
> først skal være redd for hundeslagsmål, så får du dukke hver gang du

Universiteter er befolket med akademikere, og akademikere har gjort det til en livsstil at være uenige om alting
Derfor har jeg det godt med den arbejdsdeling, at universitetet tager sig af den videnskabelige side af sagen, og kirken af forkyndelsen (selv om man selvsagt også her har sine slagsmål).

> Linjene dine er like lange og uhåndterlige på min nettleser. De
> strekker seg fra venstre kant og lannnngt ut av skjermbildet. Jeg må
> virre fram og tilbake for å få lest. Det er slitsomt.

Stadigvæk - jeg har været inde at rette det?

Niels Peter

Fra : Knut Klaveness Heide~

Dato : 14-12-02 16:14

On Sat, 14 Dec 2002 15:13:36 +0100, "Niels Peter" <mail@bluewhite.dk>
wrote:

> [...]
>Derfor har jeg det godt med den arbejdsdeling, at universitetet tager sig af den videnskabelige side af sagen, og kirken af forkyndelsen (selv om man selvsagt også her har sine slagsmål).

Lurer egentlig på om det er reelt å operere med et slikt skille. for
det du sier er egentlig at teologien får være et sted og forkynnelsen
være et annet sted. Hvordan er det mulig?

>Stadigvæk - jeg har været inde at rette det?

Jau, stadig vekk, men på den annen side: Da du satte alle x'ene for å
lage lange linjer til Rasmus, ble de korte hos meg. Så kanskje neste
posting blir bra.

mvh Knut
Saluton, Knut
---

Fra : Niels Peter

Dato : 14-12-02 18:22

"Knut Klaveness Heidelberg" <kheidelb@NOTinUSEonline.no> skrev i en
meddelelse news:6iimvu0hkbrc06kr5lq7m5b7m0ka29oh0l@4ax.com...

> [...]
> det du sier er egentlig at teologien får være et sted og forkynnelsen
> være et annet sted. Hvordan er det mulig?

Problemet er jo, at teologien er en helt speciel videnskab, idet dens
emne er noget, der egentlig ikke kan beskrives til bunds ved hjælp af
den menneskelige fornuft. Men den menneskelige fornuft er netop det
eneste erkende-middel, der er alment accepteret på et universitet. Altså
er det ikke hele teologien, der så at sige "kan være" på universitetet.
Men universitetsteologien kan mange ting, den kan hjælpe forkyndelsen
med at opklare alt, hvad der overhovedet kan opklares på videnskabelig
vis.
Fornuften (universitetsteologien) skal altså være "serviceorgan" for
troen (forkyndelsen).
Det er så min holdning til sagen - hvad man egentlig mener på
universitetet om det her, er ikke til at hitte rede i. Antagelig fordi
der ikke er nogen konsensus ...

> Jau, stadig vekk, men på den annen side: Da du satte alle x'ene for å
> lage lange linjer til Rasmus, ble de korte hos meg. Så kanskje neste
> posting blir bra.

Jamen, det er jo så spændende, hvordan det ser ud nu

Niels Peter

Fra : Knut Klaveness Heide~

Dato : 14-12-02 19:48

On Sat, 14 Dec 2002 18:21:54 +0100, "Niels Peter" <mail@bluewhite.dk>
wrote:

>Jamen, det er jo så spændende, hvordan det ser ud nu

Nå ser det helt glimrende ut )

mvh Knut
Saluton, Knut
---

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 14-12-02 22:56

> [...]

>Problemet er jo, at teologien er en helt speciel videnskab, idet dens
>emne er noget, der egentlig ikke kan beskrives til bunds ved hjælp af

Det kan man lige vel sige om religionsvidenskaben eller filosofien (eller
psykologien) osv.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Det er bare fordi, hvis man tager en lutheraner
og åbner lågen i nakken, hvor der står settings

Fra : Niels Peter

Dato : 14-12-02 23:20

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*dettebørfjernes*privat.dk> skrev
i en meddelelse news:93anvukgs4koldn3a2qbn5jk1hc4btue2b@4ax.com...
> "Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> mælte sligt:

> Det kan man lige vel sige om religionsvidenskaben eller filosofien
(eller
> psykologien) osv.

Det kan nu diskuteres, hvad filosofien og psykologien angår. I hvert
fald dele af filosofien befatter sig jo netop med regler for korrekt
anvendelse af den menneskelige fornuft ....
Jeg tror nok også, psykologerne helst vil have deres fag henregnet under
rationel, eksakt videnskab ...

Niels Peter

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 14-12-02 23:29

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> mælte sligt:
>"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*dettebørfjernes*privat.dk> skrev:

["Teologiens emne kan ikke beskrives til bunds vha. menneskelig fornuft"]

>Det kan nu diskuteres, hvad filosofien og psykologien angår.

Nok det. Men det er absolut et udsagn, der vil have sine proponenter.

>I hvert fald dele af filosofien befatter sig jo netop med regler for korrekt
>anvendelse af den menneskelige fornuft ....

For så vidt som filosofien beskæftiger sig med at sætte "sandheden" på begreb,
så kan man sagtens argumentere for, at det ikke lader sig gøre til bunds vha.
menneskelig fornuft.

>Jeg tror nok også, psykologerne helst vil have deres fag henregnet under
>rationel, eksakt videnskab ...

Rationel videnskab, givetvis. Det vil religionsvidenskabsfolk og de fleste
teologer også. Eksakt er ingen af dem. Psykologiens emne er det menneskelige
bevidsthedsliv og adfærd - om denne kan man ligeledes hævde, at den ikke kan
beskrives til bunds vha. den menneskelige fornuft, da menneskets essens dybest
set ikke lader sig fastlåse.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Den har jo ingen tilbagetrædning til slukning af hastighed!"

Fra : Vidal

Dato : 14-12-02 22:22

In news:6iimvu0hkbrc06kr5lq7m5b7m0ka29oh0l@4ax.com,
Knut Klaveness Heidelberg <kheidelb@NOTinUSEonline.no> typed:

Hej Knut.

Du skulle hente OE-QuoteFix på http://jump.to/oe-quotefix

Så bliver teksten automatisk rettet ind, som du kan
se af nedenstående. Desuden bliver alle lol'er og
smileyer forvandlet til små nydelige grinehoveder.

Dog forudsætter det, du skifter til Outlook Express,
så vidt jeg kan se, bruger du Forte Agent. Så det
bliver måske den sværeste del af operationen.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 14-12-02 22:53

"Vidal" <vidal@worldonline.dk> mælte sligt:
>Knut Klaveness Heidelberg <kheidelb@NOTinUSEonline.no> typed:

>Hej Knut.
>
>Du skulle hente OE-QuoteFix på http://jump.to/oe-quotefix

Det er der ingen grund til. Knuts indlæg fejler ikke noget.

Agent er klart Outlook overlegen ;)

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
Interdum feror cupidine partium magnarum Europae vincendarum.

Fra : Vidal

Dato : 14-12-02 23:36

> "Vidal" <vidal@worldonline.dk> mælte sligt:

> Det er der ingen grund til. Knuts indlæg fejler ikke noget.

Det har jeg heller ikke skrevet. Quotefixeren organiserer *andres*
dårlige typografi...hvilket Agent åbenbart ikke er i stand til, efter
Knuts udsagn

> Agent er klart Outlook overlegen ;)

Klart, klart. Enhver so synes bedst om sine egne grise...
Quotefixeren har gjort OE til min kælegris.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 14-12-02 22:52

Knut Klaveness Heidelberg <kheidelb@NOTinUSEonline.no> mælte sligt:

>Lurer egentlig på om det er reelt å operere med et slikt skille. for
>det du sier er egentlig at teologien får være et sted og forkynnelsen
>være et annet sted. Hvordan er det mulig?

Hvad skulle problemet være i det?

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Jeg er -ning-tilhænger."

Fra : Knut Klaveness Heide~

Dato : 15-12-02 09:02

On Sat, 14 Dec 2002 22:52:08 +0100, Rasmus Underbjerg Pinnerup
<pinnerup@*dettebørfjernes*privat.dk> wrote:

>Knut Klaveness Heidelberg <kheidelb@NOTinUSEonline.no> mælte sligt:

>Hvad skulle problemet være i det?

Hvis forkynnelsen er et annet sted enn teologien, er den uten teologi.
Finnes det kristen forkynnelse som er fri for teologi?

mvh Knut
Saluton, Knut
---

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 15-12-02 10:43

Knut Klaveness Heidelberg <kheidelb@NOTinUSEonline.no> mælte sligt:

>Hvis forkynnelsen er et annet sted enn teologien, er den uten teologi.
>Finnes det kristen forkynnelse som er fri for teologi?

Nej, rimeligvis ikke. Der er ikke tale om, at man overhovedet ikke har nogen
teologi i kirken, selvsagt. Blot det at uddannelsen i teologi foregår ét sted
og at anvendelsen af denne teologi i forkyndelsesøjemed foregår et andet sted.
Det er der vel ikke noget problem i.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Mammuttræet har aldrig nogen sinde udkonkurrere nogen anden plante art.
Da arten er knyttet til Elefanterne.

Fra : Knut Klaveness Heide~

Dato : 15-12-02 15:36

On Sun, 15 Dec 2002 10:42:59 +0100, Rasmus Underbjerg Pinnerup
> [...]

>og at anvendelsen af denne teologi i forkyndelsesøjemed foregår et andet sted.

Nei, det er det nok ingen problemer med. Det ser ut som om jeg ikke
har lest postingene i tråden godt nok.

mvh Knut
Saluton, Knut
---

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 14-12-02 15:44

>OK - jeg ville bare ikke kunne ...

Jeg føler mig i øvrigt også forpligtet til at påpege, at Michael Rothstein
absolut ikke selv ville mene, at han "ikke kan fordrage" religion. Han er
ganske givet ikke religiøs og har absolut ingen skrupler ved at udstille
religiøse absurditeter, når de forekommer, men at han decideret skulle hade
religion er nu næppe tilfældet.

>Det er hermed gjort - tak for at du henledte min opmærksomhed på det

Det glippede vist i første omgang - linierne er i hvert fald lige lange.

>P.S. Er religionshistorie og religionsvidenskab to navne på det samme - bare
>på henholdsvis AU og KU - eller er der forskel? *født nysgerrig*

Ja, egentlig. Her i Århus hedder det Institut for Religionsvidenskab, hvorimod
det i København hedder Institut for Religionshistorie. Religionsvidenskab er
den mere overordnede betegnelse, der omfatter alle de forskellige religionsfag
i sig, rent formelt.

I København er det indrettet sådan, at alle studerende har en fælles
grunduddannelse (ca. 2 år), der omfatter et bredt udvalg af de forskellige
discipliner, og man derefter vælger sig ind på forskellige overbygninger, der
nøjere specialiserer de studerende inden for bestemte områder af
religionsvidenskaben, specifikt a) religionshistorie, b) kristendomshistorie
eller c) religionssociologi. Religionshistorien er det generelle, historiske
studium af verdens religioner, b) er noget tilsvarende for kristendommen og
jødedommens tilfælde og c) er studiet af religiøse grupperinger og af
religiøse menneskers adfærd i samfundet og i socialt-religiøse grupper.

I Århus er uddannelsen ikke således uddifferentieret, idet det overlades til
den enkelte selv at specialisere sig i den retning, man ønsker, ud fra det
fagudbud, der findes på studiet. Dertil er der den væsentlige forskel, at
studiet religionsvidenskab af historiske årsager (det er en sammenlægning af
to tidligere fag, Kristendomskundskab og Religionshistore) befinder sig på det
teologiske fakultet, hvor det deler administration, lokaler og til dels
undervisere med teologi og semitisk filologi. Det giver selvsagt et noget
andet miljø.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Så kan du lære det. Ud at spille, så du kan blive normal som os andre."

Fra : Niels Peter

Dato : 14-12-02 15:57

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*dettebørfjernes*privat.dk> skrev
i en meddelelse news:8bamvukrl5dm7kk3saqolm6l8oil4k8opm@4ax.com...
> "Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> mælte sligt:

> Det glippede vist i første omgang - linierne er i hvert fald lige
lange.

Hvad så nu - har det hjulpet? Jeg sætter lige nogle x'er for at lave
nogle lange linjer:
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Tak! Altid rart at blive klogere ...

Niels Peter

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 14-12-02 16:17

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> mælte sligt:

>Hvad så nu - har det hjulpet? Jeg sætter lige nogle x'er for at lave
>nogle lange linjer:
>xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Yes, nu ser det ud til, at den formår at ombryde teksten.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Ja man må sende Lys og Kærlighed til den jord vi bor på.
Nogen mediterer på jordhealing."

Fra : erik larsen

Dato : 14-12-02 19:49

> [...]
>
> Universitetets religionsundervisning har ikke til hensigt at lære folk at
> kende Gud, hvorfor din kritik er håbløst forfejlet.

Det er nøjagtigt det jeg siger Kære Rasmus, skal man lærer Gud ar kende må
Helligånden åbenbare Ham for os, Joh 16v13 Universitetet kan ikke og er
derfor overflødigt til at formidle Guds Ord og alt andet okult filosofi fra
østen som Universitetet heller ikke har den farlige åndelige magtfakters
forståelse af.

Jeg husker stadig ungdomspårøret, hvor vi alle røg en fed og mente John
Lenon var fredens apostel. Men så en dag finder man ud af at han bare
svævede på LSD sammen med med Shiva Darshan. Og kun en Universitets uddandet
Johannes Ågaard råbte lidt op om faren ved "fredsbevægelsen" og
"Åndedrætsøverlsene"
Det var aldrig sket hvis Universitetet havde lært studenterne at kende Gud
og havde haft forbud mod fredsrøgen fra de fede

Glædelig jul

Erik

Fra : Niels Peter

Dato : 14-12-02 21:35

> [...]

Gud
> og havde haft forbud mod fredsrøgen fra de fede

Nu har det jo aldrig lige været universiteternes rolle at være
tankepoliti

Niels Peter

Fra : erik larsen

Dato : 14-12-02 22:52

> "erik larsen" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> >

> Nu har det jo aldrig lige været universiteternes rolle at være
> tankepoliti

Har vores højere tænkende samfund ikke et moralsk standar der skal
viderbringes, f.eks. ved hjælp at præster og advokaters uddandelse på
univ.??

Erik L

Fra : Niels Peter

Dato : 14-12-02 23:28

> Har vores højere tænkende samfund ikke et moralsk standar der skal
> viderbringes, f.eks. ved hjælp at præster og advokaters uddandelse på
> univ.??

Nu kan det jo altid diskuteres, hvor højere tænkende vores samfund
egentlig er; det kan i endnu højere grad diskuteres, om vores samfund
overhovedet har en fælles moral, som alle er enige om, mere.
Jurister uddannes ikke i moral og etik, men i lovgivning. Det er ikke
altid det samme ...
Universiteternes selvforståelse er, at de skal forske og undervise i
videnskaber; moral er ikke en eksakt videnskab, med mindre den primært
er beskrivende.
Hvad præsterne angår, kan det i høj grad diskuteres, om deres rolle er
at udbrede moral og leveregler, eftersom kristendommen ikke er en
lovreligion ..

Niels Peter

Fra : Vidal

Dato : 15-12-02 00:48

In news:3dfbafab$0$47063$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Niels Peter <mail@bluewhite.dk> typed:

> Hvad præsterne angår, kan det i høj grad diskuteres, om deres rolle er
> at udbrede moral og leveregler, eftersom kristendommen ikke er en
> lovreligion ..

Vel talt.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Niels Peter

Dato : 15-12-02 11:38

"Vidal" <vidal@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> In news:3dfbafab$0$47063$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
> Niels Peter <mail@bluewhite.dk> typed:

> Vel talt.
>
> Venlig hilsen
>
> Villy Dalsgaard

Tak

Niels Peter

Fra : erik larsen

Dato : 16-12-02 00:06

> [...]
> Hvad præsterne angår, kan det i høj grad diskuteres, om deres rolle er
> at udbrede moral og leveregler, eftersom kristendommen ikke er en

Kristendommens grundprincipper og folkekirken er elles i grundloven

Erik L

Fra : Niels Peter

Dato : 16-12-02 08:45

> "Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse

> Kristendommens grundprincipper og folkekirken er elles i grundloven
>
> Erik L

Ja, der står at kirken skal være evangelisk-luthersk og skal støttes af
staten.
Der står også et sted, at der er religionsfrihed ....
Så i den forstand er kristendommen her til lands en lovreligion, derved,
at den er nævnt i den verdslige lov ...
Men i teologisk forstand er den ikke en lovreligion: i modsætning til
f.eks. islam og jødedommen kan man ikke opnå frelse ved nøje at
overholde et bestemt sæt moralske/religiøse leveregler/love, men
udelukkende ved tro.

Niels Peter

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 16-12-02 19:05

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> mælte sligt:

>Så i den forstand er kristendommen her til lands en lovreligion, derved,
>at den er nævnt i den verdslige lov ...

Jeg synes, det er et uheldigt begreb, dette "lovreligion". Det er dukket op i
medierne inden for det sidste års tid, og lige pludselig bruges det af alle og
enhver til at inddele religioner, som om religioner generelt kunne inddeles i
de religioner, der er lovreligioner, og de, der ikke er. Det er svært at finde
nogen entydig definition af begrebet. At dømme fra dit udsagn ovenfor skulle
det betyde "en religion, der er nævnt i den verdslige lov" eller hur?

> [...]
>f.eks. islam og jødedommen kan man ikke opnå frelse ved nøje at
>overholde et bestemt sæt moralske/religiøse leveregler/love, men

Både i jødedom og islam fordres for det meste såvel religiøse leveregler som
tro. Det samme gør sig i praksis gældende for langt de fleste varianter af
kristendom, omend nogle insisterer på, at det i teorien er anderledes.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Ride the Walrus!"

Fra : Niels Peter

Dato : 16-12-02 20:23

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*dettebørfjernes*privat.dk> skrev
i en meddelelse news:kb5svu07ne5h48thd6gvanqf8fc1bj346g@4ax.com...
> [...]
skulle
> det betyde "en religion, der er nævnt i den verdslige lov" eller hur?

Nej, men det lod Erik Larsen, som jeg svarede, til at mene....

> [...]
varianter af
> kristendom, omend nogle insisterer på, at det i teorien er anderledes.

I teorien (=Ny Testamente) nævnes troen stort set altid, som "det, der
skal til". Jvnf. "-for at enhver, som tror på Ham, ikke skal fortabes
...."
Det er mig bekendt ikke den vægtning, der præger Jødedommen og Islam ...

Niels Peter

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 14-12-02 23:23

>Det er nøjagtigt det jeg siger Kære Rasmus,

Nej. Du siger, at universitetets religionsundervisning, fordi det ikke lærer
folk at kende Gud. Jeg siger, at din kritik er forfejlet, fordi universitetets
religionsundervisning ikke har til hensigt at lære folk at kende Gud.

>Universitetet kan ikke og er derfor overflødigt til at formidle Guds Ord og
>alt andet okult filosofi fra østen som Universitetet heller ikke har den
>farlige åndelige magtfakters forståelse af.

Universitetet skal ikke formidle guds ord eller okkult filosofi. Det skal begå
videnskab. At du af en eller anden grund er misinformeret ang. universitetets
formål kan næppe lægges universitetet til last.

[om ungdomsoprørere, der røg hash]
>Det var aldrig sket hvis Universitetet havde lært studenterne at kende Gud
>og havde haft forbud mod fredsrøgen fra de fede

Men det er nu engang ikke universitetets opgave, like it or not.

Glædelig jul,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"I will do tze German danz for you, it's fun and gay and tralala.
Hope you will enjoy my danz, fidlya fidlya yay.

Fra : Niels Peter

Dato : 13-12-02 16:32

"erik larsen" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse news:3df9e858$0$171$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> lærer kun Gud at kende ved sandhedens Ånds undervisning og det er mere end
> universstuderende kan forstå og aldrig lærer der.

Fint, så lad os nedlægge samtlige kirker med samt præsteskaber og vende tilbage til at mødes i private hjem på skift som i oldkristendommen.
Så behøver jeg heller ikke læse på græsk til på mandag

Niels Peter

Fra : erik larsen

Dato : 14-12-02 22:59

"erik larsen" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

>Fint, så lad os nedlægge samtlige kirker med samt præsteskaber og vende
tilbage til at mødes i private hjem på skift som i >oldkristendommen.

Kirkerne er tomme præsteskabet kender er ikke en skid værd og i private hjem

>Så behøver jeg heller ikke læse på græsk til på mandag

Jeg kender folk der har arbejdet på B&O fabriken i 40 år, har hus, bil, børn
og børnebørn og har aldrig læst græsk, så nej! det behøver du ikke, for at
kunne leve i Danmark

Men hvad vil du sige er mest værd; at læse om Gud(er) på Univ. eller vandre
med Gud i hverdagen??

Erik L

Fra : Niels Peter

Dato : 14-12-02 23:23

> Men hvad vil du sige er mest værd; at læse om Gud(er) på Univ. eller
vandre
> med Gud i hverdagen??

Det er forhåbentlig ikke et enten-eller?

Niels Peter

Fra : erik larsen

Dato : 16-12-02 00:43

> "erik larsen" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> vandre
>
> Det er forhåbentlig ikke et enten-eller?

Hvad mener du med "et enten-eller" ??

Det er ikke alle der kan komme på Univ. og læse om Gud, folk er "enten" for
dumme "eller" også er der pladsmangel, men alle kan vandre med Gud og her er
det "enten" vandrer du med Ham "eller" også gør du det ikke.

Erik L

Fra : Niels Peter

Dato : 16-12-02 08:40

> [...]
her er
> det "enten" vandrer du med Ham "eller" også gør du det ikke.

Jeg mente såmænd bare, at det ene (at læse om Gud på Universitetet)
forhåbentlig ikke udelukker det andet (at vandre med Gud i hverdagen) -
jeg vil helst begge dele
I øvrigt er teologi ikke det sværeste studium at komme ind på; der er
færre ansøgere, end der er plads til, så man kommer ind uanset
gennemsnittet på den adgangsgivende eksamen.

Niels Peter

Fra : erik larsen

Dato : 16-12-02 20:57

> [...]
>
> Jeg mente såmænd bare, at det ene (at læse om Gud på Universitetet)
> forhåbentlig ikke udelukker det andet (at vandre med Gud i hverdagen) -

Ogh jeg startede med at sige at udfra bibelens Johannesevangeliet kap 16 v
13 er det unødvendigt at gå på Univ. for at følge eller læse om Gud )

> I øvrigt er teologi ikke det sværeste studium at komme ind på; der er
> færre ansøgere, end der er plads til, så man kommer ind uanset
> gennemsnittet på den adgangsgivende eksamen.

Det er så afhængeligt af hvilken ende af bordet man sider og ser på univ.
teologien, for jeg opfatter univ. uddandelsen således; man lærer alt hvad de
andre gemmen tiderne har valgt at tro på og ikke hvad man selv skal tro på i
dagens Danmark.

F.eks. er der en ting jeg ikke fatter med hensyn til de teologiske præster
lige ud af univ. høje embedseksamener, når de står i deres latterlige
præstekjole og rose sig af at de har den Lutherske dåb, når bibelsk dåb ikke
nævner Luther og særlig når Luther var modstander af overøsningsdåben og den
dåb man idag kender som barnedåb i folkekirken var der ikke engang i Luthers
tid.

En ælder enke sagde engang til mig ; "Ligegyldigheden har slået flere
mennesker ihjæl en alle verdens krige tilsammen." og jeg tror hun har ret

Erik l

Fra : Niels Peter

Dato : 16-12-02 21:34

> [...]

16 v
> 13 er det unødvendigt at gå på Univ. for at følge eller læse om Gud
)

Næ - nødvendigt er det ikke - jeg gør det, fordi jeg synes, det er uhyre
interessant ...

> [...]
hvad de
> andre gemmen tiderne har valgt at tro på og ikke hvad man selv skal

Hvad andre gennem tiderne har troet på, er ganske rigtigt en del af
studiet, men en meget stor del går faktisk ud på at læse Biblen selv
direkte på originalsprogene (henholdsvis hebraisk og græsk) og forholde
sig til, hvad der står....

> [...]
> lige ud af univ. høje embedseksamener, når de står i deres latterlige
> præstekjole og rose sig af at de har den Lutherske dåb, når bibelsk

.... af gode grunde

> og særlig når Luther var modstander af overøsningsdåben og den
> dåb man idag kender som barnedåb i folkekirken var der ikke engang i
Luthers
> tid.

Står der på den anden side noget i Biblen om, at barnedåb er noget møg?

Niels Peter

Fra : erik larsen

Dato : 18-12-02 01:31

> "erik larsen" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse
..

> Står der på den anden side noget i Biblen om, at barnedåb er noget møg?

Da overøsningsdåben ikke er nævnt i Bibelen kan barnedåb i folkekirke-regi
heller ikke være nævnt. Men da barnedåben ikke er nævnt som en Guds
forandstaltning i Bibelen, må den være opstået på anden vis.

Erik L

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 16-12-02 22:43

erik larsen wrote:

> F.eks. er der en ting jeg ikke fatter med hensyn til de teologiske
> præster lige ud af univ. høje embedseksamener, når de står i deres
> latterlige præstekjole og rose sig af at de har den Lutherske dåb,

Ingen præster i folkekirken vil kalde dåben for luthersk, men for
kristen. Udført på Kristi befaling, jvf. Matt 28.

> når bibelsk dåb ikke nævner Luther og særlig når Luther var
> modstander af overøsningsdåben og den dåb man idag kender som
> barnedåb i folkekirken var der ikke engang i Luthers tid.

Argt sludder. Naturligvis barnedøbte man på Luthers tid. Kun mindre,
sekteriske kætterbevægelser praktiserede på Luthers tid gendåb.

> En ælder enke sagde engang til mig ; "Ligegyldigheden har slået flere
> mennesker ihjæl en alle verdens krige tilsammen." og jeg tror hun har
> ret

Det er jeg så til gengæld enig med dig i. Ligegyldighed er evangeliets
stærkeste fjende.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Mr. D

Dato : 16-12-02 23:32

Kevin Edelvang <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3dfe4947$0$230$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Argt sludder. Naturligvis barnedøbte man på Luthers tid.

Erik skriver ikke, at man ikke kendte barnedåb på hans tid. Kun at Luther
selv var modstander af den overøsningsdåb, som praktiseres i folkekirken
idag - og som tilmed af mange betragtes som "ikke-frelsende".

> Kun mindre,
> sekteriske kætterbevægelser praktiserede på Luthers tid gendåb.

Sekteriske kætterbevægelser? Jeg kan forstå, at man på Luthers tid kunne
udtale sig sligt, og derefter udføre den selvfølgelige gerning, der knytter
sig til disse ord. men at skulle høre dem idag..?

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 16-12-02 23:39

Mr. D wrote:

> Kevin Edelvang <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:3dfe4947$0$230$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Erik skriver ikke, at man ikke kendte barnedåb på hans tid.

Jo han gør. Læs sætningen igen.

> Kun at
> Luther selv var modstander af den overøsningsdåb, som praktiseres i
> folkekirken idag - og som tilmed af mange betragtes som
> "ikke-frelsende".

Hvor har i det fra, at Luther var modstander af overøsningsdåb?

> Sekteriske kætterbevægelser? Jeg kan forstå, at man på Luthers tid
> kunne udtale sig sligt, og derefter udføre den selvfølgelige gerning,
> der knytter sig til disse ord. men at skulle høre dem idag..?

Nu udtalte jeg mig om scenariet i 1500-tallet. Jeg mener naturligvis
ikke, at de baptistiske bevægelser i dag kan betegnes sådan.
Men i 1500-tallet var de fleste enige om, at de var kættere.

At de var sekteriske behøver vel ingen argumenation. Men der var
muligvis tale om en delvis tvungen sekterisme.

Mvh
Kevin Edelvang

--
"Som stemningen tilsyneladende er i øjeblikket burde der
næsten fremsættes en OTD om at omdøbe denne gruppe til

Fra : Mr. D

Dato : 17-12-02 19:58

Kevin Edelvang <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3dfe565e$0$230$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Hvor har i det fra, at Luther var modstander af overøsningsdåb?

"Baptism has been instituted that it shouldlead us to the blessings (of this
death) and through such death to eternal life. Therefore IT ISNECESSARY that
we should be baptized into Jesus Christ and His death."(Commentary OnRomans,
Kregel Publications, p.101)

"baptism, in which the minister dips the child in the water, is a symbol of
death and resurrection, and Luther therefore preferred total immersion."
(Latourette, History of Christianity, p. 713).

Martin Luther: ``The name baptism is Greek; in Latin it can be rendered
immersion, when we immerse anything in water, that it may be all covered
with water. And although that custom has now grown out of use . . . yet they
ought to be entirely immersed, and immediately drawn out, For this the
etymology of the name seems to demand" (Opera, tom I, p. 72).

Martin Luther. Speaking of children, he says, "They ought to be completely
immersed, for the etymology of the word (baptism) evidently requires it."

Martin Luther, after speaking of baptism as a symbol of death and
resurrection,, says: "On this account, I could wish that such as are to be
baptized should be completely immersed into water, according to the meaning
of the word, and the signification of the ordinance; AS ALSO WITHOUT DOUBT,
IT WAS INSTITUTED BY CHRIST."

The Smalcald articles, drawn up by Luther: "Baptism is nothing else than the
word of God with immersion in water."

," I would have those that are to be baptized, to be altogether dipped into
the water, as the word doth sound, and the mystery doth signify." Luther

> Nu udtalte jeg mig om scenariet i 1500-tallet. Jeg mener naturligvis
> ikke, at de baptistiske bevægelser i dag kan betegnes sådan.

> Men i 1500-tallet var de fleste enige om, at de var kættere.

Heldigvis har nådens lys siden den mørke middelalder i den ganske kristenhed
bevirket en endnu større illuminatio spiritus sancti

> At de var sekteriske behøver vel ingen argumenation.

Det kommer an på om du her argumenterer for den samme definition af
sekterisme, som du vistnok frembar ved anden lejlighed, nemlig den, at de
sekteriske kendetegnes ved, at de påstår sig at være de eneste bærere af den
fulde og hele sandhed.

> Men der var
> muligvis tale om en delvis tvungen sekterisme.

Hvordan det?

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 17-12-02 23:05

Mr. D wrote:

> [...]
> ISNECESSARY that we should be baptized into Jesus Christ and His
> death."(Commentary OnRomans, Kregel Publications, p.101)

Her står intet om neddykning.

> "baptism, in which the minister dips the child in the water, is a
> symbol of death and resurrection, and Luther therefore preferred
> total immersion." (Latourette, History of Christianity, p. 713).

Her er ingen kilde, samt en fejlslutning.

> [...]
> use . . . yet they ought to be entirely immersed, and immediately
> drawn out, For this the etymology of the name seems to demand"

Tja. Hvilken kilde, du her henviser til, kan jeg ikke lige gennemskue.
Og jeg vil sige, at der her er tale om en anbefaling, ikke et krav.

> Martin Luther. Speaking of children, he says, "They ought to be
> completely immersed, for the etymology of the word (baptism)
> evidently requires it."

Her er heller ingen kilde.. Måske en tedentiøs omskrivelse af
ovenstående?

> [...]
> to be baptized should be completely immersed into water, according to
> the meaning of the word, and the signification of the ordinance;

Ingen kilde?

> AS
> ALSO WITHOUT DOUBT, IT WAS INSTITUTED BY CHRIST."

Sådan tror jeg ikke, Luther ville udtrykke sig (og naturligvis slet ikke
med versalskrift). Har han alligevel gjort det, synes jeg han har et
forklaringsproblem.

> The Smalcald articles, drawn up by Luther: "Baptism is nothing else
> than the word of God with immersion in water."

Dette er et argument i en anden diskussion.

> ," I would have those that are to be baptized, to be altogether
> dipped into the water, as the word doth sound, and the mystery doth
> signify." Luther

Samme.

> Heldigvis har nådens lys siden den mørke middelalder i den ganske
> kristenhed bevirket en endnu større illuminatio spiritus sancti

Ja, Deo gratia

> [...]
> sekterisme, som du vistnok frembar ved anden lejlighed, nemlig den,
> at de sekteriske kendetegnes ved, at de påstår sig at være de eneste

Her mente jeg nu, at de (måske af nød?) levede trukket delvist væk fra
samfundet.

> Hvordan det?

Som ovenfor beskrevet.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Mr. D

Dato : 18-12-02 00:22

Kevin Edelvang <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3dffa12b$0$161$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Mr. D wrote:
>
> Tja. Hvilken kilde, du her henviser til, kan jeg ikke lige gennemskue.
> Og jeg vil sige, at der her er tale om en anbefaling, ikke et krav.

Jeg påstår ikke, at Luther krævede neddykkelse, kun at han foretrak det...

....lige nu kan jeg ikke finde andre kilder. Hvis du ikke vil godtage noget
af det, jeg har fundet, må du nøjes med at tage mit ord som den ærlige
sværmeriske anabaptist, jeg er, for gode varer.

> Samme.

> Ja, Deo gratia

Ja, priset være Herrens navn.
Om et par hundrede år, kan det være, at alle kristne kirker kun døber
voksne...
Deo Volente

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 18-12-02 00:44

Mr. D wrote:
> Kevin Edelvang <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> skrev

> Jeg påstår ikke, at Luther krævede neddykkelse, kun at han foretrak
> det...

Ok, det er muligt.

> ...lige nu kan jeg ikke finde andre kilder. Hvis du ikke vil godtage
> noget af det, jeg har fundet, må du nøjes med at tage mit ord som den
> ærlige sværmeriske anabaptist, jeg er, for gode varer.

Det ku du li, skismatiker!

> Ja, priset være Herrens navn.

Amen.

> Om et par hundrede år, kan det være, at alle kristne kirker kun døber
> voksne...
> Deo Volente

Om et par hundrede år kan det være at Kristus selv har hentet *alle*
døbte hjem til dom og himmelsk herlighed.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Mr. D

Dato : 18-12-02 17:47

Kevin Edelvang <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3dffb733$0$257$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Om et par hundrede år kan det være at Kristus selv har hentet *alle*
> døbte hjem til dom og himmelsk herlighed.

Af en katolik at være, er du rimelig dispensationalistisk premilenialistisk
præget. Det kan jeg godt li´

Mr. D

Fra : Jan Áki Andreasen

Dato : 18-12-02 22:09

Han er hva' for noget, af en katolik at være!??

Mr. ?

)

Fra : Jan Áki Andreasen

Dato : 18-12-02 22:09

Fra : Mr. D

Dato : 18-12-02 22:23

Jan Áki Andreasen <andreasen@greennet.gl> skrev i en
nyhedsmeddelelse:newscache$fuzb7h$0m4$1@news.greennet.gl...

Aaaaakí!!! Kære broder i Herren! Hva´ laver du her? Har du ikke en tjeneste
på Grønland at passe?

> Han er hva' for noget, af en katolik at være!??

En udpræget futuristisk anlagt dispensationalistisk premillennialistisk
pretibulationist... Du ved, ligesom dig

(...og jeg har ikke observeret nogen preterister her, så det er vist sikkert
nok at opholde sig i denne gruppe)

> Mr. ?

D min gode herre. D som i Djudgement

> )

)

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Jan Áki Andreasen

Dato : 18-12-02 23:48

Hej Simon!

> Aaaaakí!!! Kære broder i Herren! Hva´ laver du her? Har du ikke en
tjeneste
> på Grønland at passe?

Det var kun for sjov, jeg skrev til dig. Skulle lige se reaktionen fra din
side af...

> En udpræget futuristisk anlagt dispensationalistisk premillennialistisk
> pretibulationist... Du ved, ligesom dig

Ja, jeg er vel som et klart glas vand - gennemskuelig?

> (...og jeg har ikke observeret nogen preterister her, så det er vist
sikkert
> nok at opholde sig i denne gruppe)

Hvordan kan det være sikkert, når ulven i fåreklæder (Mr. D) går frit rundt?

> D min gode herre. D som i Djudgement

Judgement med "D" - ja, ja, selvfølgelig. Hvorfor tænkte jeg ikke på det?

Sker der ellers noget her af interesse?

Mr. Áki

Fra : Mr. D

Dato : 19-12-02 22:05

Jan Áki Andreasen <andreasen@greennet.gl> skrev i en
nyhedsmeddelelse:newscache$yz3d7h$kvg$1@news.greennet.gl...

> Hej Simon!
>
> Det var kun for sjov, jeg skrev til dig. Skulle lige se reaktionen fra din
> side af...

Var den god nok?

> Ja, jeg er vel som et klart glas vand - gennemskuelig?

Det har du jo altid været, Akí. Det vidste du vel?

> Hvordan kan det være sikkert, når ulven i fåreklæder (Mr. D) går frit
rundt?

....du mener fåret i ulveklæder, gør du ikke?

> Judgement med "D" - ja, ja, selvfølgelig. Hvorfor tænkte jeg ikke på det?

Det kunne jeg godt fortælle dig, men ikke i åbent forum...

> Sker der ellers noget her af interesse?

Jeg er ikke den rette at spørge om det, for jeg har ikke fulgt så meget med
i lang tid. Kigger bare til gruppen en gang imellem og giver et lille pip.
Der er stadig folk her, som ønsker at diskutere den kristne tro på en
seriøs måde. Så er der selvfølgelig også dem, der bare vil diskutere den
kristne tro. Og endelig er gruppen blevet overrendt af en hel del skæve
eksistenser på det sidste, der kan få selv den stærkeste mand til at græde
over den mangel på almen dannelse og kultur, man ellers troede, fyldte den
danske befolkning.

Af de mere spændende ting i gruppen, kan jeg nævne Kall El, der kører en
kontinuerlig hemmelig kommunikation - kodet selvfølgelig - med moderskibet
(Også kaldet den gyldne Stad). Det er interessant at følge kampen her, for
ikke alene er han oppe imod veganske hydrospioner, der gør, hvad de kan, for
at opfange hans signaler, men også selve tiden er imod ham. For at
kommunikationen kan fungere, må hans budskaber fæstes nøjagtigt i et tidens
malmstrøms nulpunkt. Men da tiden, som alle ved, er relativ, og ikke går
lige hurtigt alle steder i universet, og heller ikke samme vej, synes hans
mere og mere febrilske anstrengelser at være forgæves. Desuden har han
fejberegnet tykkelsen af Moderskibets krystalmure, idet han har anslået dem
til at være 66 meter, hvorimod mine beregninger siger, at de nærmere er
omkring 75 meter tykke. Jeg tror ikke at de katastrofale konsekvenser af en
sådan fejlberegning endnu har slået kall Ell, for nok kan de modstå
meteorregn, men hvad med de galaktiske peptidkæder, der synes at blive
stærkere, når udfordringen vokser. En mur på 75 meter vil give et helt andet
spektrumscenter, der vil være langt mere sårbart for peptidkædernes
geostationære gravitationsbølger, og gøre vejen til kubens livsnerve;
biosfæren lettere. Jeg vil være her, når han opdager dette.

Så har vi et par ateister eller tre, der fór vild på vej til det
traditionsrige pløjestævne i Brædstrup Hjernløse, hvor de skulle ha´
deltaget i det store lokalopgør i amatør standup for lilleputter og andre
mentalt handicappede. De endte op her i gruppen, og kan ikke finde hjem. Det
er selvfølgelig synd for dem og alt det der, men det ændrer ikke på, at de i
længden, som en selvfølgelighed kommer til at virke ret trivielle og
enerverende på andre i gruppen.

Jo, der er forresten også en selvbestaltet succesforfatter, som ingen har
hørt om, der gerne vil reklamere for sine bøger (så vidt jeg ved, er det
stencil-udgaver, produceret hjemme i hans egen kælder). Ifølge flere
udsagn, jeg har læst i gruppen, skulle han lide af en sjælden
personlighedsspaltning, der rent faktisk har spaltet samtlige atomer i hans
lillehjerne. Det bevirker øjensynligt, at han det ene øjeblik tror han er
en af renæssancens store kunstnere, det næste øjeblik, at han har forført
3000 kvinder, for kort efter at kalde sig selv Kirsten og indbilde sig
hedeture, araknofobi og shoppingmani. Ingen har endnu nænnet at sige ham
ligeud, at han blot er en lille moderkærlighedsunderernæret dreng, der er
vokset op til at blive en lille mand.

Og emnerne? Jo, de spænder fra udenjordiske væsner, julekalendere,
donorkort, points, reklamer, Ekstra Bladet, trojanske heste, hackere, humor,
mosegrise, moderering, slaver, abuse, 9-11, xpostninger, mordtrusler,
kloning, signaturadskillere (3 for en femmer i Aldi), "Red Dragon",
serverproblemer, spejderorganisationer, og, og, og...

....hov, nu kom jeg pludselig i tanke om, hvorfor jeg ikke bruger så meget
tid her mere.

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 18-12-02 22:33

Mr. D wrote:

> Af en katolik at være, er du rimelig dispensationalistisk
> premilenialistisk præget. Det kan jeg godt li´

Hehe, selvom du måske mener det her dels i spøg, vil jeg alligevel sige
dette: Den katolske kirke har generelt et meget afslappet syn på
dommedag og helvede. Det er faktisk helt befriende. Når vi alligevel
vælger at leve på en bestemt måde og gøre nogle bestemte ting, er det
udelukkende fordi, evangeliet efter vores mening anbefaler det. Jeg tror
såmænd ikke, man bliver mere frelst af den grund. Frelsen kommer fra Gud
og fra lammet. Og Gud og lammet er heldigvis nogle seje størrelser

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Mr. D

Dato : 18-12-02 23:15

Kevin Edelvang <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e00ef4f$0$178$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
> såmænd ikke, man bliver mere frelst af den grund. Frelsen kommer fra Gud
> og fra lammet. Og Gud og lammet er heldigvis nogle seje størrelser

Jo, det var selvfølgelig skrevet halvt i spøg, vel vidende, at du bagefter
lige måtte poientere, at så grelt et endetidssyn, som jeg fremlagde, ville
du ikke umiddelbart stå inde for.

Det er sjovt at se, at du kan skrive en sætning, som den, du havde i dit
sidste indlæg, om Kristi genkomst inden for de næste par hundrede år, og du
kan skrive et stykke, som det herover. Og det kunne have varmet mit hjerte,
ja, det kunne have været sagt af en af mine nærmeste trosfæller. Der er
nemlig ingen forskel i ordlægningen. Og alligevel ved jeg, at selvom vi
bruger de samme ord og de samme vendinger, er der himmelvid forskel på
værdilægning af ord og eskatologi. En ret spændende observation, synes jeg
selv.

Hvad menr du med, at den katolske kirke har et afslappet syn på dommedag og
helvedet? Det har vel ikke altid været sådan? Er det fordi, at når blot
nådemidlerne flyder i en jævn strøm til kirkens medlemmer, så er der ingen
fare på færde?

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 18-12-02 23:45

Mr. D wrote:

> [...]
> fordi, at når blot nådemidlerne flyder i en jævn strøm til kirkens
> medlemmer, så er der ingen fare på færde?

Det var nu faktisk i forhold til ikke-medlemmerne, jeg mente.

Medlemmerne bliver *naturligvis* frelst

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Mr. D

Dato : 19-12-02 00:10

Kevin Edelvang <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e00fbc7$1$178$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Mr. D wrote:
>
> Det var nu faktisk i forhold til ikke-medlemmerne, jeg mente.
>
> Medlemmerne bliver *naturligvis* frelst

Nåja, selvfølgelig

Mr. D

Fra : erik larsen

Dato : 19-12-02 00:31

> Det var nu faktisk i forhold til ikke-medlemmerne, jeg mente.
>
> Medlemmerne bliver *naturligvis* frelst

Hvad sker der så med de katolske afhopper, de bliver vel bare "frelst" på
deres Lutherske måde (-:

Hvorfor tænker jeg pludseligt på en skøge der rider på et dyr ???

Erik L

Fra : erik larsen

Dato : 18-12-02 01:46

> Her står intet om neddykning.

Hvad betyder så "baptized". ?? der stå i hvert fald slet ingen ting om
overøsning

Erik L

Fra : erik larsen

Dato : 18-12-02 01:42

> Jo han gør. Læs sætningen igen.

Det jeg mener er, at folkekirkens barnedåb er yngre end Luther og kan derfor
ikke være den Lutherske dåb som man havde da Lutheranerne først begynte at
døbe.

Erik L

Fra : erik larsen

Dato : 18-12-02 01:36

> Ingen præster i folkekirken vil kalde dåben for luthersk, men for
> kristen. Udført på Kristi befaling, jvf. Matt 28.

Du har da vist sovet under undervisningen

> Argt sludder. Naturligvis barnedøbte man på Luthers tid. Kun mindre,
> sekteriske kætterbevægelser praktiserede på Luthers tid gendåb.

Det kan være man barnedøbte, men jeg skrev overøsning for ikke at forvæksle
dåb med overøsning.

> Det er jeg så til gengæld enig med dig i. Ligegyldighed er evangeliets
> stærkeste fjende.

Hvorfor det ?? Det er mennesket der indeholder ligegyldigheden og mennesket
kan bestemme over ligegyldigheden.

Erik L

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 08-12-02 01:03

> [...]

nemlig
> heller ikke selv nogen, så at hans tøj skulle have disse egenskaber

Hva mæ ApG 28,7f:

' I nærheden af det sted havde øens fornemste mand, der hed Publius, en
gård. Han tog venligt imod os, og vi var hans gæster i tre dage. Publius'
far lå syg, plaget af feber og dysenteri. Paulus gik ind til ham, lagde
hænderne på ham og bad og helbredte ham. '

Venlig hilsen Dikte

Fra : erik larsen

Dato : 08-12-02 01:12

> [...]
nemlig
> heller ikke selv nogen, så at hans tøj skulle have disse egenskaber

Hvorfor er du overrasket over dette, det er jo kernen i budskabet!

Men det er rigtigt Paulus aldrig helbredte nogen, men Gud Helligånden der
boede i Paulus Gav Ordet talt fra Pauluses mund autoritet og som Rasmus
skriver, gjorde Gud store tegn og under ved apostelens arbejde og
stadfæstede derved det talte Ord

Erik L

Fra : Mr. D

Dato : 08-12-02 01:30

Anders Peter Johnsen <anderspj@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3df280ec$0$35869$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
nemlig
> heller ikke selv nogen, så at hans tøj skulle have disse egenskaber

....men det må jo være fordi du tror Paulus tænker, som du ville tænke, om du
var i hans situation. Du har ret i at Paulus ikke selv helbredte nogen, og
det ville han heller aldrig have påstået, men han forkyndte evangeliet, og
Gud virkede med med kraftige tegn og undere. Der skete jo mange mirakler
gennem Paulus, så det undrer mig, at du ikke er bekendt med det.

Der står om Paulus og barnabas i Ikonium:
"...ApG 14,3
De opholdt sig nu en tid lang dér og arbejdede med fortrøstning til Herren,
der bevidnede sit nådesord ved tegn og undere, som han lod ske ved deres
hænder. "

Historien fra Lystra er god i forhold til din påstand. Her sad en mand, der
havde været lam fra fødslen. Han lyttede til Paulus´ forkyndelse og fik tro.
Paulus fik øje på ham, "fæstede sit blik på ham" og sagde: "Rejs dig op og
stå på dine fødder!". Da sprang manden op og gik på sine fødder.

Det relevante i denne beretning i forhold til dine anklager af Paulus er, at
indbyggerne i byen, da de så dette, begyndte at tilbede Paulus og Barnabas.
Paulus´ reaktion står i Ap.14.11 ff. Og den er det diamentralt modsatte af
din tankegang.

Ved det store apostelmøde i Jerusalem, fortæller Paulus om, hvad der er sket
rundt omkring, når han har forkyndt Ordet blandt hedninger, og han siger
bl.a.:
"ApG 15,12
Da blev hele forsamlingen stille og hørte på Barnabas og Paulus, som gjorde
rede for, hvor store tegn og undere Gud ved dem havde gjort blandt
hedningerne"

I Filippi beder Paulus for en pige, og laver en dæmonuddrivelse, så det
gjorde han altså også i - Ap.16.16 ff

I Troas prædikede Paulus til midnat, og en ung mand blundede et øjeblik og
faldt ned fra det tredie stokværk og slog sig ihjel. Paulus kastede sig over
ham, opmuntrede de tilstedeværende og manden rejste sig uden et mén (Ap.20.8
ff). Så ikke alene bad Paulus for syge og undertrykte, ikke alene skete der
store tegn og undere, hvor han kom frem og forkyndte Ordet, ikke alene drev
han med djævleuddrivelser, ikke alene var kraften så stor under hans
forkyndelse, at man enddog bragte af hans tøj og bælter til helbredelse for
syge, men han opvækkede også døde.

....og ikke nok med det, men da Paulus på Malta blev bidt af en giftslange,
rystede han den blot af til stor overraskelse for hans rejsekamerater. Så
han viste altså også, at han troede på Jesu ord: "Luk 10,19
Se, jeg har givet jer myndighed til at træde på slanger og skorpioner og
over hele fjendens magt, og han skal slet ikke kunne gøre jer nogen skade. "

Og mens Paulus var på Malta kom Publius, en af øens mænd til ham, og spurgte
om han ville bede for hans fader, der lå syg af feber og blodgang. Paulus
bad for ham og lagde hænder på ham, og han blev helbredt. da dette rygtedes
kom alle Maltas syge til Paulus for at få forbøn, og de blev helbredt ved
hans bøn og håndspålæggelse (Ap.28)

Det er lidt spændende at læse, hvad Paulus selv siger om sin tjeneste i
forhold til dine og Christinas nedladende bemærkninger og sutteklude og
selvophøjelse og over(mirakel)tro. Paulus taler om hans tjeneste som
bestående af to ting: Forkyndelse og kraften i tegn og undere. dette er de
to virkemidler, Gud efter Pauli eget udsagn, har givet ham i hans arbejde
med at vinde hedningerne (Rom.15.18-19)

Da Paulus bliver angrebet i korintermenigheden, lader han miraklerne, der
fulgte ham overalt være selve beviset for, at han er apostel:
"2 Kor 12,12
Kendetegnene på, at jeg er apostel, blev jo med al udholdenhed virket
iblandt jer både ved tegn og undere og mægtige gerninger."

....og for øvrigt: Paulus´ tøj havde ingen egenskaber. Det påstår han heller
ikke selv. Paulus´ fokus var Kristus og ikke ting. Ser du ikke, at uanset
hvad der bliver brugt, så er det ikke magiske genstande. Det er blot
trospunkter, fokus for menneskets tro. Der var intet magisk i kobberslangen,
som Moses satte op i ørkenen og som Guds helbredende kraft strømmede
igennem, så alle med slangebid blev helbredt. der var intet galt med at
oprejse et sådant trosfokus; Ikke før Israel bagefter begyndte at tilbede
kobberslangen, og helt misforstod dens funktion.

Der var intet magisk i Jordan, da Elisa bød den spedalske Na´aman at dykke
sig der 7 gange for at opnå helbredelse (2.kg.5.1). Der var intet magisk i
Elisas øjne, næse og mund, da han lagde sig oven på den døde dreng i Sjunem,
og opvakte ham fra de døde (2.Kg.4).

Der var intet magisk ved Jesu hånd, da han rørte Peters svigermor og
helbredte hende (Mat.8.14 ff). Der var heller intet magisk i Jesu tøj, da
den blodsottige kvinde rakte ud efter hans kappeflig og blev helbredt
(Mat.9.18 ff) ligesom der ikke var noget magisk. Faktisk var der mange, som
blev helbredt ved berøring af Jesu kappe, uden at der dermed var noget
magisk i den. Det var Jesu kraft som udgik (Mar.6.54 ff). Der var ikke noget
magisk ved Jesu spyt, at det han spyttede på sine fingre og smurte spyttet
på den døv mand tunge (Mark.7.31 ff.) eller blandede sit spyt med dynd og
smurte en blind mands øjne ind i det.

Alt dette er blot for at få personens fulde opmæksomhed og fokusere
hans/hendes tro. Ligesom det var i GT og i Jesu tjeneste. således ser vi de
samme inspirationshandlinger fra apostlene, der er sendt ud i verden med
fuldmagt til at helbrede syge, uddrive onde ånder og opvække fra de døde. De
kunne bede for en syg, lægge hænder på, bruge salve, lægge sig oven på døde,
råbe ad besatte, eller som i Paulus´ tilfælde uddele tøjstykker, og som i
Peters tilfælde, blot lade sin skygge falde på syge og handicappede, og de
blev helbredt alene ved skyggen.

Derfor er fremgangsmåden og rekvisitterne ligegyldige. de har et formål, men
kun i selve fokuseringen. kristus er den, der helbreder.

Det var bare det...

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : vagn torup & rikke b~

Dato : 08-12-02 02:17

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev i en
meddelelse

helbredelse med sig.

> Det gør sutteklude heller ikke...

Det vil jeg ikke give dig ret i. Placeboeffekten er rimelig
velkendt. Det er de underligste ting der kan være med til at
helbrede mennesker. Hvis folk tror at de får medicin og ikke
sukkerpastiller eller kalktabletter så har det en gavnlig
effekt på en stor del af patienterne. Faktisk kan man komme
derhen at virkningsgraden er bedre end for den medicin som
der har været brugt store beløb på at fremstille.
Helligt vand fra Lourdes eller den 17. lamas sutteklud er
principielt ligegyldigt. Det ene virker på katolikker og det
andet på andre. Ingen af delene på tilhængerne af en tør og
gold protestantisme.
Nogle mennesker er i besiddelse af en suggestiv evne der får
noget til at ske, andre ikke.
For et par år siden lavede sygeplejestuderende et projekt,
hvor psoriasispatienter skulle fokusere på at der lidelse
var ved at forsvinde, for at se om man kunne se et bedre
resultat. Hvad det så endte ud med aner jeg ikke.
Kloge koner, præster, healere har til alle tider og i alle
kulturer har kunne foretage ting i samarbejde med patienten,
der har ligget på den forkerte side af vor almindelige
erkendelse.
At jeg personlig nok ikke vil have meget gavn af
suttekluden, skyldes nok mest min skepsis og mangel på tro.
vagn

Fra : Andreas Falck

Dato : 10-12-02 15:28

Anders Peter Johnsen <anderspj@mail.dk> skrev dette i

> Det er snarere suttekludene, jeg frygter, jeg ved ikke med Andreas?

Jo da, selv om det der med "savlekluden" altså var en skrivefejl. Jeg
tror heller ikke en pind på at salveklude (helligt relikvie) kan
bringe hverken helbrdelse eller frelse. Jeg er ikke okkultist som
tilsyneladende mange på Charles Ndifon og Benny Hinn fløjen er det.

"Det Evige Evangelium" - http://www.sdanet.dk/
"Bibelsk tungetale" - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-058.htm
"Er du ven med Gud?" - http://www.bibeltro.dk

Fra : erik larsen

Dato : 11-12-02 00:12

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bringe hverken helbrdelse eller frelse. Jeg er ikke okkultist som
> tilsyneladende mange på Charles Ndifon og Benny Hinn fløjen er det.

Kunne du ikke blot sige den okulte fløj, for det er hvad du mener.

Jeg har aldrig oplevet salveklude/bedeklude/sutteklude eller snotklude på de
Benny Hinns møder hvor jeg har deltaget, men hvis kludende var der "Hvad så"
det er omvendelsen og aflæggelsen af det gamle syndige liv der er Gud til
velbehag.

Og jeg gider ikke at finde forkerte ting hos SDA i dag, jeg holder jul med
bånd og stjerner på træet, hvad der er hedensk for dig men jeg elsker julen,
en lys tid i nattens mørke hvor man kan side stille i skumringen og lutte
til Shubaduas "nu er det Jul og Guds engle små klæder sig festlig på"

Er det ikke skønt Hr Falck.

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-12-02 23:41

erik larsen <eriklarsen@oncable.dk> skrev dette i

> [...]
> nattens mørke hvor man kan side stille i skumringen
> og lutte til Shubaduas "nu er det Jul og Guds

Hvad hedensk skulle der dog være med bånd og stjerner på et smukt
træ, - og så har jeg endda også lys på mit juletræ, foruden hjerter og
flere andre ting!

Jo, det er skønt, og jeg kan ud af dette læse at det ikke ser ud til
at være særlig stor forskel på den måde du holder jul på og så den
måde jeg holder jul på!

Må Gud rigt velsigne dig og give dig en herlig oplevelse af alt det
skønne vi kan bruge julen til.

Med venlig julehilsen
Andreas Falck

Fra : Morten Tórsson

Dato : 06-12-02 20:52

"Børge Højlund Jensen" <b-h-j@oncable.dk> wrote in message
> [...]

75
> nye medlemmer har tilsluttet sig den nordjyske pinsekirke.

Nej, jeg synes det er sørgeligt. Folk der tror på sådan noget amerikaniseret
mirakelmager show, er totalt hjernevaskede. Det er netop derfor, at sådan
noget en gang imellem virker, men at denne virkning fortager sig med tiden.
Det er troen der flytter fysiske grænser. Hvis nogen havde hjernevasket mig
til at tro blindt på, at verdens skaber bor på månen og besøger os en gang
imellem i hans ufo, og at det er derfor folk bliver bortført af hans engle
(aliens), ja så kunne en der prædiker dette, også frembringe de samme
"mirakler". Vi må til at lære, at der er ikke noget der hedder mirakler, da
det er os selv der kan frembringe disse i dag af videnskaben uforklarlige
hændelser. Det handler sikkert om at fokusere nogle energier på de syge
steder i kroppen, hvilket er svært at dokumentere videnskabeligt. Mennesket
har potentiale til meget mere end det formår at udrette i dag. Jeg spår, at
mennesket er under stadig udvikling, hvorfor at der i år 2100 kun er 20% i
Danmark, der er medlem af folkekirken. Resten er nemlig blevet klogere.

Mvh.

/Morten

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-12-02 20:59

Morten Tórsson <grynheim@online.no> skrev dette i

> Jeg spår, at mennesket er under stadig udvikling, hvorfor
> at der i år 2100 kun er 20% i Danmark, der er medlem af
> folkekirken. Resten er nemlig blevet klogere.

Medlemskab af folkekirken siger ikke noget om man også tror!

Mange er medlem der fordi deres mor og far mente at barnedåb jo er
noget man gør fordi sådan siger traditionerne altså.

Men naturligvis er der da også mange oprigtigt troende i folkekirken
på trods af traditionerne. Om din forudsigelse om de 20% er rigtig
eller ej ved jeg ikke. Men hvis du har ret, og de 20% så er udtryk for
at de der så er tilbage er oprigtigt troende, så er det jo slet ikke
så galt endda, - så har kristendommen faktisk vundet en reel fremgang
i forhold til i dag. Så jeg håber da faktisk at du på denne måde får
ret i din spådom.

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 06-12-02 22:17

"Morten Tórsson" <grynheim@online.no> skrev i en meddelelse

> "Børge Højlund Jensen" <b-h-j@oncable.dk> wrote in message

Hvad med de tommme kørestole, er de også et sjov fra USA. jeg har også ved
Danske predikater set mennesker blive helbredt rejse sig fra Kørestole og
efter mødet gå ud og spille fodbold, men da han kopm hjem vendte .
En der blev helbred fra en lammelse vendte naboer sig bort fra for dette må
ikke ske i Danmark at Gud griber ind , er vi ved at blive en nation af
troende ikke troende?
Er helbrdelse kun for demoniske predikanter i en eller anden tv usendelse
eller er Gud en levende Gud, Jeg vil tillade mig at sige Gud er en levende
Gud og han har omsorg for os, Ja Han ønsker at helbrede os.
--
www.oplevjesus.dk oplev esus en menighed i Herning.

Fra : Vidal

Dato : 06-12-02 23:29

In news:3df0ffbd$0$660$ba624c82@nntp03.dk.telia.net,
Morten Tórsson <grynheim@online.no> typed:

> [...]
> syge steder i kroppen, hvilket er svært at dokumentere
> videnskabeligt. Mennesket har potentiale til meget mere end det

Din opfattelse ligger faktisk ikke langt fra biblens her,
måske bortset fra fokuseringen...

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 07-12-02 05:44

"Morten Tórsson" <grynheim@online.no> skrev:

-voldklip-

> Jeg spår, at
> mennesket er under stadig udvikling, hvorfor at der i år 2100 kun er 20% i
> Danmark, der er medlem af folkekirken. Resten er nemlig blevet klogere.

Lad os da håbe, at det er endnu færre. Gerne så få, som rent faktisk deler folkekirkens tro og benytter den reelt. Det nuværende
billede er vanvittigt.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : erik larsen

Dato : 07-12-02 07:35

> [...]

> Danmark, der er medlem af folkekirken. Resten er nemlig blevet klogere.

Ja, vi vil indføre Maos lille røde katakismus og tilbede videnskab, industri
og EU.

Fra : vagn torup & rikke b~

Dato : 07-12-02 21:57

> [...]

2100 kun er 20% i
> Danmark, der er medlem af folkekirken. Resten er nemlig

Mon du lige er den rette til at komme med den form for
kritik.

Glemmer du ikke dine sagaer - kongehånd er helerhånd.

Glemmer du ikke også din egen tåbelige baggrund - du har
godt nok ikke selv villet fortælle hvem I er.
Dig og de andre søde og rare asadyrkere i black metal
kredsene.

http://www.control.auc.dk/~gryn/

mothernorth/

"Welcome to Mother North. This is a fast growing site which
eventually will cover every important black- and
deathmetalact in Scandinavia."

Det siger umiddelbart ikke så meget selv om kredsen også har
kontakt til blandt andre julelys.

http://www.heathenfront.org/dkhf/vetrarsolhvarfr.php der
gerne bruger Varg Vikernes som guru for sit propaganda
materiale. Ham kan man med stor fornøjelse læse mere om, her
blot en kort note.

http://www.magasinet-monitor.net/artikler/pierce0200.htm

"Etter at han ble fengslet for tre kirkebranner og drapet på
Øystein Aarseth i 1993 ble Varg «Greven» Vikernes oppvartet
av Zorn 88 (i dag Norges Nasjonalsosialistiske Bevegelse) og
den esoteriske antisemitten Jan Erik Kvamsdahl. De anså ham
som en «lærling uten mester» og tilbød den nødvendige
«opplæring». Kvamsdahl hjalp til med å publisere Vikernes´
epos Vargsmål og å organisere gruppen Norsk Hedensk Front.
Zorn 88 tilbød spalteplass i sitt blad Gjallarhorn, hvor
Vikernes fremdeles er en fast skribent."

Rar type ikke, men han er også rable gal? Et lille uddrag.

http://www.heathenfront.org/dkhf/propaganda/DKHF_IRMINSUL.pd
IRMINSÛL
af Varg Vikernes

"Evige spørgsmål i sammenhæng med skabelsen er; hvordan
mennesket blev skabt? Hvordan blev det
første menneske skabt? Hvor, hvordan og hvorfor? Hverken
videnskabens tilfældighedsteori eller religionernes
gudsskabelse er hverken særlig realistisk eller troværdig.
I vor kultur har vi tre alternativer, groft set. Vi har
videnskabens, de jødiske religioners, og vor egen
germanske teori. De to første lærer vi alle om, enten vi vil
eller ej, når vi placeres for hjernevask i skolen.
Vor egen teori derimod er helt ukendt. Vi har glemt den.
Vor race blev ikke skabt her på jorden, men den blev
genskabt. Robotter fra en anden stjerne blev
sendt for også at skabe en menneskeslægt her. (Ønsker du en
detaljeret beskrivelse af hvordan dette
blev gjort se min tredje bog EihwaR). Jeg opgiver som motiv
for denne skabelse at vore racebrødre
der ude i rummet ønskede at udødeliggøre sig selv. Det er
derimod ikke den hele sandhed. Det forklarer nemlig ikke
hvorfor de skulle ønske at blive udødeliggjort."

Og hvor har du taget dit juleeventyr fra - Det fremgår af
følgende lille uddrag:

http://www.heathenfront.org/dkhf/vetrarsolhvarfr.php

VETRARSÓLHVARFR
af Varg Vikernes

"Af respekt for livet og lyset skal julelysene ikke tændes
med tændstikker, de skal ikke flyttes efter at de er blevet
tændt, de skal ikke røres, de skal ikke bruges til at lyse
op på bordet og ikke bruges til at tænde pejsen med. De skal
sættes i vinduerne og kan også sættes i snepyramider udenfor
huset. Juleveden skal bestå af syv slags véd da julen er
hellig, som tallet syv; en slags véd for hver farve i
regnbuen. Højsædet skal sættes i nordøstlige hjørne i stuen
og hvis der er nogen vinduer i den umiddelbare nærhed af det
skal de tildækkes."

Hvis man læser teksterne igennem, ses det tydeligt fra
hvilken kilde du har dit juleeventyr.
Men sådan en læremester skal man næppe anklage andre for at
fare frem med bål, brand og mord.
God fornøjelse i Valhalla til den tid, Yggdrasil kommer til
at bævre, Når guderne storgrinende fører dig frem for Wotan,
du bliver næppe anset for værdig til at være fuglsføde for
Hugin og Munin.
vagn