Mænds forhold til kvinder i det nye testam~
Fra : Thejs

Dato : 04-12-02 23:42

Hej alle

Jeg er helt ny i denne gruppe, så jeg håber mit spørgsmål er passende.

Jeg har været i en mindre diskotion omkring islam kontra kristiendom. Jeg er
blevet bedt om at finde et (helst flere) sted i det nye testamente, som
siger at kvinder er stillet ringere end manden. Det skal bruges til at
forklare, f.eks. hvorfor mænd altid har haft stemmeret og ikke kvinder.
Hvorfor mænd er højre stillet end kvinder og ligende.

Helt præcist diskuterede vi kvinders stilling i kristne samfund kontra i
islamiske samfund. Det argument jeg fik smidt i hovedt, at kristne altid har
behandlet mænd og kvinder lige, modsat islam der undertrykker kvinder. Da
jeg modsagde dette, fik jeg afvide at jeg skulle finde et sted i det nye
testamente hvor der stod at kvinder er dårligere stillede end mænd.

Håber i kan hjælpe med et citat, helst med beskrivelse af hvor i det nye
testamente det står.

På forhånd tak

Med venlig hilsen
Thejs

Fra : Mr. D

Dato : 05-12-02 00:07

Thejs <thejs@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3dee84a3$0$179$edfadb0f@dread13.news.tele.dk...
> [...]
> jeg modsagde dette, fik jeg afvide at jeg skulle finde et sted i det nye
> testamente hvor der stod at kvinder er dårligere stillede end mænd.

Det er jo et faktum at den del af verden, der har haft kristendom som
hovereligion, gennem tiden har haft et lige så patriakalsk samfund, som så
mange andre steder i verden. det er også et faktum, at manden ofte har brugt
skriftsteder til at underbygge sin fremtrædende plads i samfund og familie.
Nogle af de steder fra Bibelen, en mand kunne bruge, er bla.:

Thi en mand behøver ikke at tilhylle sit hoved, da han er Guds billede og
afglans; men kvinden er mandens afglans. v8 Manden blev jo ikke til af
kvinden, men kvinden af manden. v9 Ej heller blev jo manden skabt for
kvindens skyld, men kvinden for mandens skyld. v10 Derfor bør kvinden have
et myndighedstegn på hovedet for englenes skyld.
1 Kor 11,7 - 1 Kor 11,11

men man må jo selvfølgelig ikke glemme, at netop dette skriftsted fortsætter
således:

Dog, i Herren er det således, at hverken er kvinden noget uden manden eller
manden noget uden kvinden. v12 Thi ligesom kvinden blev til af manden,
således bliver også manden til ved kvinden, men alt dette er fra Gud.
1 Kor 11,11 - 1 Kor 11,13

Ud over dette er der skriftsteder som f.eks.:

1 Kor 11,3
Men det vil jeg, I skal vide, at Kristus er enhver mands hoved; og manden er
kvindens hoved; og Gud er Kristi hoved.

1 Tim 2,12
men at optræde som lærer tillader jeg ikke en kvinde, ikke heller at byde
over sin mand, men hun skal leve i stilhed.

Og når du så har brugt disse skriftsteder til din argumentation om at
kristenheden mener at kvinder er ringere end mænd, så tag lige og læs dette,
som Paulus skriver midt i en mandsdomineret verden, mange hundreder af år
før kvindebevægelsen, kvindefrigørelsen, karrierekvinden og humanismen.
dengang, da den jødske mand stod på gadehjørnet og i sin bøn til Gud takkede
for, at han ikke var skabt som en kvinde.

Gal 3,28
Her er ikke forskel på jøde og græker, træl og fri, mand og kvinde; thi alle
er I én i Kristus Jesus.

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 05-12-02 00:41

"Thejs" <thejs@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> testamente hvor der stod at kvinder er dårligere stillede end mænd.
>
> Håber i kan hjælpe med et citat, helst med beskrivelse af hvor i det nye

Der er ikke som sådan tale om noget, Jesus direkte har sagt, men om noget
som Apostlen Paulus (der udbredte Kristendommen i Middelhavet) skriver i et
par af sine breve.

1. Korintherbrev kapitel 7 handler om forholdet mellem mænd og kvinder

I kapitel 14, vers 33 kommer den berømte sætning, som visse fundamentalister
anvender imod kvindelige præster: "Som i alle de helliges menigheder v34
skal kvinderne tie stille i menighederne. De må ikke tale, men skal
underordne sig, sådan som loven også siger. v35 Men hvis de vil have noget
at vide, skal de spørge deres mænd hjemme, for det sømmer sig ikke for en
kvinde at tale i menigheden."

Hertil skal det siges at Paulus stadig tænker ortodoksjødisk - han var
nemlig selv oprindeligt farisæeruddannet jøde - og kvinder havde f.eks. ikke
adgang til Templet, men måtte kun befinde sig i forgården.

I 1. Timothusbrev kapitel står der ligeledes: "v11 En kvinde skal lade sig
belære i stilhed og underordne sig i alt; v12 men at optræde som lærer
tillader jeg ikke en kvinde, heller ikke at bestemme over sin mand; hun skal
leve i stilhed."

Til gengæld skriver han en del andre steder at mænd og kvinder skulle være
lige for Vorherre.

Men som sagt: Alt dette er noget Paulus skriver. Paulus nåede angiveligt
aldrig selv at møde Jesus før Jesus blev korsfæstet, men hævder til gengæld
selv at have set og hørt Ham i en åbenbaring, ligesom at han hævder at de
ting han skriver er inspireret af Helligånden.

Så man bliver nødt til at afgøre med sig selv hvilken vægt, man vil tillægge
Paulus, og især ud fra hvilket bibelsyn man skal opfatte hans skrifter, der
egentlig var breve til tidlige kristne menigheder og ikke som sådan bestemt
til at blive en del af Bibelen.

Nogle mere konservative fundamentalister er tydeligvis af den opfattelse at
Bibelen er "Guds Ord" og dermed guddommeli. Jeg selv mener at det drejer sig
om at opfatte Bibelen religiøst skrift og en kilde - med alt hvad det
indebærer af risiko for fejl og manipulation - til hvem Jesus mente Han var
og hvad Han sagde. Så kommer Paulus og andre forfatteres selvstændige
meninger i anden række.

Ligeledes har de muslimer, du diskuterer med, ganske sikkert den samme lidt
naive opfattelse af at Koranen nærmest er faldet ned fra Himlen og at den er
ufejlbarlig. Det er blandt andet grunden til at muslimer læser Koranen på
Arabisk, fordi det hos nogle muslimer ligefrem opfattes som helligbrøde at
oversætte den.
Sådan havde vi også selv i Middelalderen een eller anden forskruet ide om at
Jesus talte latin og at dèt var Guds Sprog, men det resulterede altså bare i
at folk generelt ikke fattede en pind af Gudstjenesterne. Og det er nok også
årsagen til at ikke-arabiske muslimer kan have lidt svært ved at finde ud
af, hvad der egentlig står i Koranen...

Anders Peter Johnsen