Blue Velvet
Fra : Mads Holmsgaard Erik~

Dato : 05-12-02 18:30

Hejsan

Jeg tænkte på, om der er nogen af jer der har en tolkning eller lignende
liggende? Jeg så den her for et par dage siden, og tror da nok jeg har
forstået hvad den handler om, men det ville være lækkert med en alternativ
vinkel på den, eller en vinkel, der af/bekræftede de ting, jeg har fået ud
af den.

mvh
Mads

Fra : Peter Holm

Dato : 05-12-02 22:54

"Mads Holmsgaard Eriksen" <mhe@smartazz.dk> wrote in message
> [...]
> vinkel på den, eller en vinkel, der af/bekræftede de ting, jeg har fået ud

Hejsa,
jeg synes Anne Jerslev normalt har nogle gode analyser af Lynch's film.
I hendes "David Lynch med vore øjne" er der et større afsnit om filmen.
Prøv også at finde denne artikel på dit bibliotek:
http://medusa.aakb.bib.dk/is/wwwart/full-sh.asp?base=undefined&fn=73469805

Skal det være rigtig dybdegående og temmelig vanskeligt tilgængeligt skal du
læse Slavoj Zizeks "The art of the ridiculous sublime" som dog mest
omhandler "Lost Highway", men herigennem giver dyb indsigt i bla. Franks
personlighed og formål i Lynch's film.
http://www.egs.edu/faculty/slavojzizek.html

Du kan også finde en længere analyse af Lesley Stern (Film and Television
Studies
at the University of New South Wales in Sydney) lige her:
http://www.geocities.com/Hollywood/2093/papers/stern01.html

Mvh
Peter

Fra : Mads Holmsgaard Erik~

Dato : 07-12-02 11:35

Mange tak for hjælpen!

Anne Jerslev bogen er netop lånt!

Fra : Peter Holm

Dato : 11-12-02 10:48

> Mange tak for hjælpen!
>
> Anne Jerslev bogen er netop lånt!

Den er go! Læser selv i den for tiden.
Peter

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 06-12-02 11:27

Mads Holmsgaard Eriksen skrev:

> [...]
> vinkel på den, eller en vinkel, der af/bekræftede de ting, jeg har fået ud

Den (dybde)psykologiske forklaring har jeg ikke. Véd kun at det altsammen
er én lang drøm som finder sted i hovedpersonens underbevidsthed mens han
sover til middag. Men tak for ideen. Jeg har ikke set filmen i mindst ti år, men
vil nu finde den frem igen.

--
Jørgen Grandt / www.hamigen.dk (mails til mig er minus men)
"Folk som ved hvad der er bedst - hærger verden som en pest"

Fra : Peter Holm

Dato : 06-12-02 20:59

"Jørgen Grandt" <Unstable@ButOnCable.dk> wrote in message

> [...]
> sover til middag. Men tak for ideen. Jeg har ikke set filmen i mindst ti

Ja, så kan filmen vist heller ikke simplificeres mere
Peter

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 07-12-02 00:57

Peter Holm skrev:

> alternativ
> ud

> år, men
> >

> Ja, så kan filmen vist heller ikke simplificeres mere

Tak. Hm ...

--
Forbindtligst
Jørgen Grandt

Fra : Mads Holmsgaard Erik~

Dato : 07-12-02 11:37

"Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ud

> år, men
> >

> Ja, så kan filmen vist heller ikke simplificeres mere

Hehe. Tjah, det er vel blot en af mange tolkninger, men jeg fik netop samme
idé da jeg så den i sin tid... det passer fint sammen med mange andre
begivenheder i filmen, men når det så er sagt, så er der jo også mange andre
tolkninger - f.eks. kunne den jo bare handle om en ung mands fascination af
en mystisk kvinde?

Uanset hvad, så tak begge to.