fugle på træk?
Fra : up

Dato : 06-12-02 20:18

Hej fuglekyndige her i NG'en.

Min søn så for et par dage siden en rovfugl kredse rundt over en mark, syd
for Odder. På denne mark har åbenbart befundet sig en masse småfugle, idet
han så flere tusinde fugle lette - i flere tempi - da rovfuglen kom nærmere.

Småfuglene var omtrent af gråspurve eller lærkestørrelse, såvidt kunne
bedømmes.

Har det været et forsinket træk? eller et nordfra kommende træk som slår sig
ned i DK om vinteren?

Hvilken fugl kan der mon være tale om?

Gode forslag modtages med tak.

Mvh up

Fra : Erhardt Ecklon

Dato : 07-12-02 08:08

Hej

Ja

> [...]
> bedømmes.
> Har det været et forsinket træk? eller et nordfra kommende træk som slår

På Fyn meldtes i går 9000 kvækerfinker og i forgårs 2800 kvækerfinker
m/bogfinker

det kunne være et bud, hvis ikke så har det nok været bjergirisk

eller ....

De kommer sandsynligvis nordfra eller østfra og er på fødejagt

Med venlig hilsen
Erhardt
www.snatur.dk

"VI MØDES PÅ NETTET &
SES I NATUREN"

Fra : Jynis

Dato : 07-12-02 18:24

"Erhardt Ecklon" <e-ecklonX@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> eller ....
>
> De kommer sandsynligvis nordfra eller østfra og er på fødejagt

Hej Erhardt
Er bjergirisken her kun på træk eller bliver den her om vinteren ? Hvilken
slags frø søger den. Hvis den kommer her hvad kan jeg så fodre med ?

--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Gorm Vognsen Jensen

Dato : 07-12-02 20:11

> Er bjergirisken her kun på træk eller bliver den her om vinteren ?
Bjergsisken er her i vinterhalvåret. På træk og ophold.
Den yngler i den skandinavisk fjeldkæde og nordpå.
Den holder til på overdrevsarealer og strande - åbent landskab - og spiser
frø af urter her.
Samme steder kan du se tornirisk og snespurve - og med noget held
bjerglærker

> Hvilken slags frø søger den. Hvis den kommer her hvad kan jeg så
> fodre med ?
Jeg tror ikke, den kommer til et fuglebræt, med mindre du har hus ned til en
strand.

mvh Gorm
--
Gorm Vognsen Jensen
Smørumnedre

Fra : Jynis

Dato : 08-12-02 09:33

"Gorm Vognsen Jensen" <REMOVEgorm@vognsen-jensen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bjerglærker

> Jeg tror ikke, den kommer til et fuglebræt, med mindre du har hus ned til

Tak til Erhardt og Gorm
Fugle er et meget stort område. Jeg bor i midtjylland ,så det er nok ikke
realistisk at jeg får en grønirisk at se her.Min fugleinreresse er ret ny .
Jeg glædes hver dag ved at se dem i min have . Det er med sikkerhed 14 arter
her ,pluds nogle rovfugle , som jeg ikke kan se hvad er for en art.
Venligst
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Georg Tranholm

Dato : 08-12-02 14:37

> Fugle er et meget stort område. Jeg bor i midtjylland ,så det er nok ikke
> realistisk at jeg får en grønirisk at se her.
> http://hegnoggrovvare.dk

Jo da. Grønirisken er da en af de almindeligste fugle ved foderbrædtet
overalt i landet, men det var vel sikkert også bjærglærken du mente...

Mvh GT

Fra : Jynis

Dato : 12-12-02 23:04

"Georg Tranholm" <tranholm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jo da. Grønirisken er da en af de almindeligste fugle ved foderbrædtet
> overalt i landet, men det var vel sikkert også bjærglærken du mente...
>
> Mvh GT
Hej
Det må i undskylde, det var en skrivefejl, jeg mente selfølgedig
bjergirisken. Jeg ser grønirisken her hver dag. Aller mølle har lavet en hel
ny havefugle blanding, som jeg fodre med , sammen med solsikkefrø. Jeg er så
heldig at have en 7000 m2 grundog her er masser af liv. Sidste år kom der en
flok silkehaler. Jeg er mæsten sikker på der var en ringdrossel her for ca.
2 uger siden. Sidste år fangede naboens kat en.Jeg har set 2 musvåger og 1
høg i området også.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Georg Tranholm

Dato : 08-12-02 14:37

Fra : Erhardt Ecklon

Dato : 07-12-02 19:53

Hej Jytte

> Er bjergirisken her kun på træk eller bliver den her om vinteren ? Hvilken
> slags frø søger den. Hvis den kommer her hvad kan jeg så fodre med ?

Bjergirisk optræder hos os i flokke i åbent terræn typisk strandenge,
hvor de lever af frø i vinterstandere. Om natten kan de søge ind til
bygninger,
hvor de overnatter på tage - det ligner klippesider. I Norge lever de langs
kysten.
Her i Dk er de almindelige træk- og vintergæster.
De er nok meget sjældne på foderpladser.

Mvh
Erhardt