Køb af motorcykel og forsikring *gys*
Fra : Anders Dragsdahl

Dato : 06-12-02 16:02

Da jeg overvejer at skulle tage motorcykel kort og købe mig en motorcykel
til foråret vil jeg være i lidt god tid med at undersøge muligheder/priser
m.v

Da jeg i for et par år tilbage skruede MEGET knallert, har jeg planlagt at
købe en motorcykel med 2-takst motor, da jeg så selv kan
servicere/reparere/renovere.

Mine overvejelser er gået på:

En cagiva mito 125cc
Yamaha Tzr 125R
yamaha DT125 <-- bare som en midlertidig til jeg lærte at køre.

Mine spørgsmål er så:

Er det dumt at købe en 2-takts maskine? lyden og lugten generer mig ikke..
Hvordan er holdbarheden på overstående modeller?
Hvad skal man regne med at det koster at vedligeholde overnstående maskiner,
hvis man selv kan skrue herhjemme, og kun skal have den på værksted for at
få skiftet dæk+opgaver som kræver special maskiner?
og hvad med forsikringen???? Jeg har fået MEGET forskellige tal at vide
rundt omkring, så nu spørger jeg jer. (fair ville have 9.000 kr p.a for
Ansvar alene)
Jeg er 19 år gammel, og har ingen ancinitet og er bosidende i 2840 Holte.
Nogen der har en ide om hvad de forskellige maskiner ca ville koste i
ansvarsforsikring?

Mvh Anders Dragsdahl

PS: Andre gode bud på en begyndecykel er MEGET velkomne

Fra : Thomas Hjort

Dato : 06-12-02 16:09

"Anders Dragsdahl" <Nisseguf@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> En cagiva mito 125cc
> Yamaha Tzr 125R
> yamaha DT125 <-- bare som en midlertidig til jeg lærte at køre.

Det er absolut ikke mit indtryk at nogen af overnævnte maskiner vil være
dyre at kaskoforsikre. Ansvarsforsikringen koster vel ca. 1500.

Mvh Thomas

Fra : armand

Dato : 07-12-02 16:23

Thomas Hjort <dsl54291@vip.cybercity.dk> skrev i en

> "Anders Dragsdahl" <Nisseguf@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er absolut ikke mit indtryk at nogen af overnævnte maskiner vil være
> dyre at kaskoforsikre. Ansvarsforsikringen koster vel ca. 1500.

Under 175 ccm er GF nærmest suveræn, så glem ikke at høre ved dem!

--
Armand.

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 06-12-02 18:01

> [...]
> Jeg er 19 år gammel, og har ingen ancinitet og er bosidende i 2840 Holte.
> Nogen der har en ide om hvad de forskellige maskiner ca ville koste i

Jeg ved ikke hvor meget det betyder at du kun er 19. Jeg skulle give 3k for
ansvar alene som 27 årig uden ancinitet bosidende i 2200. Det var for en
RD350, der nok ikke er den smarteste begyndercykel...

Du kan jo evt. se på:

http://www.forsikringsoplysningen.dk/Forsikringsselskaber/e1.htm

Det er bare at ringe rundt...

Jens
RD - Der lige har skiftet til Codan fordi TopDk kalder min RD for en "LC"
det gav en stigning på 1200...

Fra : g-mc

Dato : 06-12-02 21:58

Du skal være MEGET opmærksom på at en 2 takts mc, bestemt ikke er det samme
som at skrue på en knallert!!
Ikke for at skræmme dig, men det kan virkelig volde problemer hvis man ikke
ved hvad man går ind til. Så hvis du regner med at du skal lave alt andet
end at skifte dæk, burde du nok overveje en 4 takter. Ellers skal du da ha
held og lykke herfra.
Just my 2 cents!
Mch Jeppe Yamaha TX/XS 650 (4 takts parallel twin, der er meget meeeget
brugervenlig hvad angår rep

Fra : Claus Rittig

Dato : 07-12-02 12:11

"g-mc" <g-mc@fjernmigwanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ved hvad man går ind til. Så hvis du regner med at du skal lave alt andet
> end at skifte dæk, burde du nok overveje en 4 takter.

Dybt, dybt uenig.

Rittig
(Med 2 x 4T og 3 x 2T)

Fra : Anders Dragsdahl

Dato : 07-12-02 13:22

Angående forsikring, der tog jeg en online beregning.. 7600 kr med 6600 i
selvrisico!!! KUN for ansvar!!!
Min kammerat havde en suzuki 500cm3 4 takter forsikret for 3800 årligt, men
han havde så også andre forsikringer i selskabet, men det kan vel ikke
fordoble prisen at man ikke har det?

Med hensyn til 2 taktere.. hvori ligger forskellen mellem knallerter og
motorcykler? Jeg har for nyligt gået og skruet på en derpi Gpr 50cm3 uden
problemer, og den skulle efter sigende ligne en mito en del? Så kunne du
ikke uddybe det en smule, evt hvad jeg skal regne med ikke selv at kunne
lave? Angående 4 taktere, der har en ikke en chance for at lave NOGET som
helst i motoren, da jeg aldrig har arbejdet med 4 taktere

Mvh. Anders Dragsdahl

Fra : Kim Olsen

Dato : 07-12-02 14:45

> [...]
> lave? Angående 4 taktere, der har en ikke en chance for at lave NOGET som
> helst i motoren, da jeg aldrig har arbejdet med 4 taktere

Hej Anders

Jeg har en CZ 180.to takter, og jeg har ikke fundet noget endnu der afviger
meget fra min gamle 4 gears Yamaha knallert for meget længe siden.

Så tro på at 2T ligner en 2T. og gå i gang.

hilsen

Kim Olsen

Fra : wheeler

Dato : 07-12-02 16:50

"Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk> skrev i en meddelelse >
> [...]
> meget fra min gamle 4 gears Yamaha knallert for meget længe siden.
>
> Så tro på at 2T ligner en 2T. og gå i gang.

Ja, i store træk. Men man skal nokke passe på at drage en direkte parallel
til de modeller som Anders opvejer lidt mere spidsfindige/fintfølende end CZ

I øvrigt har Armand ret mht. GF - de er meget billige, når vi snakker under
175 ccm

Men der vist noget med krav om alder (30 år??) og/eller anciennitet (min. 3
år??).

Er disse/dette krav opfyldt forsikrer GF til en standardpris på ca. 500/året
(=12 mdr. - ansvar

På min RD'er kan de slet ikke konkurrere med TopDK

Wheeler
Yamaha TDR 125R
Yamaha RD 350 YPVS

--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65

Fra : Claus Rittig

Dato : 07-12-02 17:32

"wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, i store træk. Men man skal nokke passe på at drage en direkte parallel
> til de modeller som Anders opvejer lidt mere spidsfindige/fintfølende end
CZ

Hvorfor det?

Rittig

Fra : wheeler

Dato : 07-12-02 18:12

> "wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en
meddelelse

> CZ
>
> Hvorfor det?
>
> Rittig

Hvor sidder YPVS'ens elektronik på en CZ'er ?

Iøvrigt er risikoen for brændte stempler vel ligefrem-proportionalt med
litereffekten -> og dermed tolerancerne -> og dermed everne hos den, der
skruer!

I de 5 år jeg ugentligt kørte/skildte Puch Maxi, kan det tælles på en hånd,
de gange jeg udskiftede toppakningen...Dengang var det vigtigste krav til
stemplet, at diameteren ikke var større end boringen - den holder vel næppe
på en T2'er med en litereffekt på 250 ??

En 250 CZ's litereffekt kan vel sammenlignes med den på en "veltrimmet" Puck
2 gear

Wheeler

--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65

Fra : Claus Rittig

Dato : 08-12-02 17:51

> Hvor sidder YPVS'ens elektronik på en CZ'er ?

Og hvor tit har man behov for at skrue i den?
(Jeg har fx aldrig haft en defekt udstødningsventil på mine mange cykler med
den teknik)

> Iøvrigt er risikoen for brændte stempler vel ligefrem-proportionalt med
> litereffekten -> og dermed tolerancerne -> og dermed everne hos den, der
> skruer!

Nåh, den risiko hænger vist også lidt sammen med materialekvalitet og
vedligeholdelsesgrad. Jeg har aldrig haft en brændt stempel på mine racere,
men jeg har brændt et par på min 15-hestes off-roadere, nok mest pga. at jeg
ikke skifter stempler på dem i tide.

> [...]
næppe
> på en T2'er med en litereffekt på 250 ??

Jeg kender ikke T2'en, men toppakningen på nogle af 250 hk/l cyklerne er en
simpel O-ring, og det holder fint. Det kan godt være du i teorien burde have
ret, men jeg tror altså at sagen i praksis stiller sig anderledes.

Rittig
(med både 2T og 4T i garagen.)

Fra : Mads Lund

Dato : 09-12-02 09:19

Jeg tror man skal diskutere skrueriet på en lidt anden måde. Først skal vi
have det delt op i tuning og reparation. Så længe vi taler vedligeholdelse
og reparation så er der ingen forskel på en Velo og en 999SPS. Det handler
om at rengøre, og montere stumperne korrekt, lade være at overspænde
skruerne osv. Og har man blot lidt mekanisk flair så er der ingen problemer
med at gå igang. HAr man god teknisk flair kan man endog gøre det uden brug
af rep bøger osv.

Men snakker vi tuning er sagen lidt en anden. Enhver kan bore og hakke lidt
i en knallert motor (resultatet falder blot forskelligt ud
Men skal vi til at tune på højtydende mc motorer skal man helst vide lidt om
hvad man gør, for de hårde lærte erfaringer kan godt være lidt dyre (jeg har
været der). Men jeg vil rate 2T tuning som væsentlig simplere end 4T tuning,
af den årsag, at der er væsentlig færre parametre at overskue, samt
inddysning er noget nemmere og knap så risikabelt på en 2T motor.

Men hvis man som mekaniker mongol i starten holder sig fra at tune, og
starter i det små, med alm vedligehold og udskiftning af sliddele, så skal
det hele nok gå.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Bernhard

Dato : 09-12-02 16:50

"Mads Lund" <Mads.L@*nospam*Martin.DK> wrote in message

> Jeg tror man skal diskutere skrueriet på en lidt anden måde. Først skal vi
> have det delt op i tuning og reparation.

........bla..bla................. Men hvis man som mekaniker mongol
i starten holder sig fra at tune, og starter i det små, med alm
vedligehold og udskiftning af sliddele, så skal det hele nok gå.

> Mads Lund
> Ninja9RT

[KLIP]

Vise ord.... Men Mads du deler det jo netop ikke op i "tuning" ctr.
"reparation", men derimod i "tuning" og "alm vedligehold/udskiftning
af sliddele"

Og jeg kan derfor godt tilslutte mig, at sidstnævnte ikke er
væsentligt mere kompliceret på MC end på knallert.

Men som sagt, er der også den gråzone imellem disse to yderpunkter
(eksemplevis noget så simpelt som at finde ud af, hvorfor en RD'er går
ud - (kun når den er driftsvarm) - når den kører ved præcis 2900 rmp.
.

Personligt synes jeg, at ledningsdiagramet i min Haynes-manuel ser
anderledes ud, end som jeg husker det på min Puch Maxi

Wheeler

RD 350 Ypvs
TDR 125R

Fra : Mads Lund

Dato : 09-12-02 17:02

> Vise ord.... Men Mads du deler det jo netop ikke op i "tuning" ctr.
> "reparation", men derimod i "tuning" og "alm vedligehold/udskiftning
> af sliddele"

Hmm, jeg synes egentlig det var en god opdeling

> [...]
>
> Personligt synes jeg, at ledningsdiagramet i min Haynes-manuel ser
> anderledes ud, end som jeg husker det på min Puch Maxi

Uh ja. Der er selvfølgelig fejlfindings problematikken. Og den er sku svær.
Nogle ting er super lette, andre kræver måske model erfaring og så er der de
hyper umulige problemer som kræver held for at løse.

Men til det er dfm jo et godt bud. Hvis man laver en precis problem
beskrivelse, kommer der ofte en god håndfuld kompetente bud på hvad der kan
være galt, og hvordan man undersøger det nærmere.

I dit tilfælde skal du blot sætte en ledning ind i tændrørshætten og når
cyklen går ud, tager du fat i den anden ende af ledningen, så skal du nok
finde udaf om det er tændingen den er gal med (vær opmærksom på at
højspænding kan være en grim oplevelse) Jeg husker stadig da Per P's DT'er
satte ud på en tur i regnvejr, og han lige ville justere lidt på
tændrørshætten Jeg har aldrig været så tæt på at vælte af grin.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : wheeler

Dato : 11-12-02 19:24

"Mads Lund" <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en meddelelse

> I dit tilfælde skal du blot sætte en ledning ind i tændrørshætten og når
> cyklen går ud, tager du fat i den anden ende af ledningen, så skal du nok
> finde udaf om det er tændingen den er gal med

...tænding er jo mere end bare x gange volt....

Betragter dit forslag som hørende til et af de mere humoristiske...?

Wheeler

Fra : wheeler

Dato : 07-12-02 18:17

"wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en meddelelse

forsikrer GF til en standardpris på ca. 500/året (=12 mdr. - ansvar

Helt nøjagtigt: kr. 686.- (det er selvrisikoen, som er på kr. 500.-)

Fra : Claus Rolsted

Dato : 09-12-02 20:02

wheeler wrote:
> I øvrigt har Armand ret mht. GF - de er meget billige, når vi snakker
> under 175 ccm

Ja. Ring til GF som det første.

> Men der vist noget med krav om alder (30 år??) og/eller anciennitet
> (min. 3 år??).

Nej ikke når vi taler ren ansvarsdækning.

--
mvh. Claus Rolsted
Honda CX 500 Standard, 1983 og

Fra : Bernhard

Dato : 10-12-02 09:32

"Claus Rolsted" <rolsted@nospamNOSPAM.dk> wrote in message

> Nej ikke når vi taler ren ansvarsdækning.

Du har ret. Alderskravet på 30 år er kun ved Kasko, hvor man endvidere
skal være "helkunde" i selskabet.

Prisen på de 686 kr./året gælder dog kun såfremt, man har kørt
skadefrit i mere end 2 år.

Wheeler

RD & TDR

Fra : armand

Dato : 08-12-02 00:10

> Angående forsikring, der tog jeg en online beregning..

Det er sgu' svært at få den faktiske præmie i første forsøg.
Ud fra devisen at enhver ansat i selskabet vil kunne behandle alle kunder
ligeligt, eftersom at man principielt sidder opkoblet på den samme computer,
har alle selskaberne kun et centralt nummer man ringer til, hvorefter at man
bliver betjent af den første medarbejder der tager telefonen et sted i
landet. Men det er min erfaring at systemet ikke virker som tænkt!

Og jeg ved det fra nyligt overstået forsikringsjagt:
- Mit første opkald til mit eget forsikringsselskab medførte et bud på
12.000,- årligt hvilket var helt uacceptabelt; men gennem-argumenteret af
medarbejderen som IKKE var i tvivl om modellens beskaffenhed.
- Da jeg ugen efter troppede op på det nærmeste kontor alene for at brokke
mig og fortælle at de lige havde sendt mig i armene på TopDK, kunne jeg ikke
umiddelbart få en assurandør i tale, men der lå et reduceret tilbud på lige
under 9.000,- i min kundemappe (hán kunne åbenbart alligevel klemme mig
bedre ind end en tilfældig medarbejder kunne !!).
- 9.000,- tilbuddet viste sig telefonisk senere på dagen at gælde en 600'er
(efterberegning af det forrige tilbud, som jeg i '94 havde hentet hjem på en
ZX6'er!), og efter lidt jongleren med tallene kom Lillefrøen ned på 5.100,-
årl.
Det bedste råd er derfor at troppe op personligt og klemme sig bedst muligt
ind i klasser og præmietrin.

Det er på samme måde ulige lettere at vurdere med hvilken model man kan få
den bedste præmie: Som andetsteds nævnt er de basale motorcykler (á: Suzuki
GS 500 m.fl.) væsentligt mere forsikringstækkelige, derved at alskens
plast-inddækning og kåber koster$$ ved det mindste styrt (Min tidligere GPZ
900 R blev i to tilfælde tippet af støttebenet af en bil, og det kostede
omkring 10.000,- kr. at reparere begge gange!!!), og man kan ved at møde op
på stedet erfare hvorvidt at større basale modeller vil kunne være billigere
at forsikre end den mindre racede model man i misforståelse sigtede efter
for at holde forsikringen i et betaleligt leje

--
Armand.

Fra : Jonas Holt

Dato : 08-12-02 12:41

> Min tidligere GPZ
> 900 R blev i to tilfælde tippet af støttebenet af en bil, og det kostede
> omkring 10.000,- kr. at reparere begge gange!!!

- det er ikke sikkert at det ville have hjulpet dig i de to situationer, men jeg bilder mig ind at det hjælper
mig, at jeg sætter min cykel i gear når jeg forlader den på sidestøtten for så skal der da noget mere til at
skubbe den.

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : armand

Dato : 08-12-02 19:03

Jonas Holt <jholt@nordenSTREGfjords.dk> skrev i en

> [...]
men jeg bilder mig ind at det hjælper
> mig, at jeg sætter min cykel i gear når jeg forlader den på sidestøtten

Jo, det ér et godt råd i almindelighed; men:
Ninjaens sideben medførte en meget skrå position under brug, hvorfor jeg
oftest parkerede med venstre side ud imod trafikken for at lade asfaltens
fald imod rendestenen kompensere lidt.
Begge tipninger var derfor "forbi lodret og ned på højre side" og ikke
skubben af støttebenet

--
Armand.

Fra : armand

Dato : 16-01-03 13:40

armand <cfs29307@vip.cybercity.dk> skrev i en

> [...]
> under 9.000,- ......tilbuddet viste sig senere på dagen at gælde en 600'er
> og efter lidt jongleren med tallene kom Lillefrøen ned på 5.100,- årl.

Heey!
Og i min forsikringsoversigt opdager jeg først nu at den jo er omfattet at
samme samlerabat, som resten af mine forsikringer: Så me 10% fratrukket
ender præmien i den sidste ende tæt på de 4.500,- som jeg oprindelig afstak
som smertegrænse !!!
Omregnet er det ca. 85 kr/ugentligt og 17 kr/ugentligt under stilstand!

--
Armand

Fra : Jes Vestervang

Dato : 08-12-02 12:30

Anders Dragsdahl wrote:

> Angående forsikring, der tog jeg en online beregning.. 7600 kr med 6600 i
> selvrisico!!! KUN for ansvar!!!

Prøv GF-forsikring <http://www.gf-sikring.dk>, der gav jeg kun 1800,-
helårligt som nybegynder med en gsxr250.
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Anders Dragsdahl

Dato : 07-12-02 14:18

Jeg opdager nu til min srkæk, at en mito IKKE kan køres på lille kørekort
den yder for meget (34hk) i forhold til dens egenvægt(128kg).. Hvad
gør man så? kan den drosles så man overholder vægtforholds kravet (ca. 25
hk), eller er det synd og skam at gøre sådan noget?

Fra : Anders Dragsdahl

Dato : 07-12-02 18:44

Nu hører jeg så også at der er givet dispentation til cagiva mito, aprilia
rs125?? Nogen som kan bekræfte dette? evt link til hvor jeg kan finde noget
om det?

Fra : armand

Dato : 08-12-02 00:18

> Nu hører jeg så også at der er givet dispentation til cagiva mito, aprilia
> rs125?? Nogen som kan bekræfte dette? evt link til hvor jeg kan finde
noget
> om det?

Mnjaarrrh :-/
Det er ikke noget på skrift; men snarere fleres erfaring i praksis, så det
vil blive noget med at tage chancen og efterfølgende ofre udgiften på en
drosling når/hvis man finder udgiften (gentagne bøder?) for stor

--
Armand.