Honda VF500
Fra : kenneth sørensen

Dato : 06-12-02 08:36

Hej

Jeg overvejer at købe en VF500. Er der nogen der har erfaring med den??
Jeg har hørt noget med at motoren ikke er så god er det rigtigt?

Mvh Kenneth Sørensen

Fra : Richard Pade

Dato : 06-12-02 10:13

"kenneth sørensen" wrote:
> Jeg overvejer at købe en VF500. Er der nogen der har erfaring med den??
> Jeg har hørt noget med at motoren ikke er så god er det rigtigt?

Prøv at søg tilbage på Honda V4 her i gruppen - dens oprindelige
olieforsyningsproblemer til toppen - og hvordan de er blevet/kan blive
ordnet - har tit været omtalt.

Der findes også et særdeles omfangsrigt servicemateriale om Hondas
V4-modller på links, du finder via www.sabmag.com

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GiBbernakken

Fra : Michael K. S.

Dato : 06-12-02 12:06

On Fri, 06 Dec 2002 10:12:31 +0100, Richard Pade
<richardPUNKTUMpade@mail.dk> wrote:

>Prøv at søg tilbage på Honda V4 her i gruppen - dens oprindelige
>olieforsyningsproblemer til toppen - og hvordan de er blevet/kan blive
>ordnet - har tit været omtalt.

Der skal man så bare lige være opmærksom på at VF500'eren er lidt et
"special case" - dens problemer ligger nemlig _ikke_ primært i toppen
som de større modeller - bevares det kan da godt ske at opstår pitting
også af dens knaster - men det er ikke typisk - derimod så har den
langt større problemer i bunden,det er basalt set bare en 400 der er
boret op,men den holder ikke voldsomt godt til den øgede belastning i
bunden,hvilket typisk betyder at den går i bunden med defekt
krumtap,krumtaps- eller plejllejer og så er man på den,for det kan
aldrig svare sig at reppe på det så,bliver hundedyrt.Men-men... cyklen
er sådan set,bortset fra det,bare rigtig-rigtig lækker,så så længe
motoren holder er det bare en dejlig cykel )

Man kan koge det ned til hvilken type man er,om det er noget man bør
binde an med.Er man den nervøse type,der går totalt i baglås ved
motorhaveri og står fuldstændig hjælpeløs - så lad vær med at købe en
VF500.En man derimod klar på at man _kan_ blive nød til at smide en
tyskermotor i på et tidspunkt (de findes til små penge endnu) så kan
det lade sig gøre at få meget cykel til små penge.Her skal så lige
indskydes at en del af dem sættes helt vildt for højt på DBA - de bør
max. koste 25 kkr for et godt eksemplar og ellers mellem 15 og 25.000
afhængig af stand - jeg har iøvrigt selv haft 2,og det er ikke helt
usandsynligt at jeg på et tidspunkt får en igen .

Udover motoren bør man tjekke op på flg. ved køb af en VF500:

En VF500 i prima stand yder 53-56 hk på baghjulet - glem alt om de 70
Hondareklame-hk

Bagdæmperen er noget hø fra starten og holder ikke ret længe,man kan
ligeså godt skifte til en renoverbar ...

Kaliprene har en tendens til at sætte sig i glidestifterne,en VF500 er
fra starten af i stand til at bremse rigtigt godt,så gør den ikke det
så er der noget galt.

Som en af ganske få cykler kører den faktisk bedre ved at gå en lille
smule op i dækmontering til 120 bag...men ikke mere,130 er for meget.

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på:

Fra : armand

Dato : 06-12-02 12:00

kenneth sørensen <sp14@mail.dk> skrev i en
> Hej
>
> Jeg overvejer at købe en VF500. Er der nogen der har erfaring med den??
> Jeg har hørt noget med at motoren ikke er så god er det rigtigt?

Ja!

Medmindre at du allerede er så hook'ed på modellen at du nærmest er
fanatiker, vil jeg råde dig til at afsøge alle andre alternativer :-|

--
Armand.

Fra : Niels S.

Dato : 06-12-02 12:36

armand skrev

> Medmindre at du allerede er så hook'ed på modellen at du nærmest er
> fanatiker, vil jeg råde dig til at afsøge alle andre alternativer :-|
^^
??!!
Gælder det også GSX-F :->

--
Niels S.
VFR800FI

Fra : armand

Dato : 07-12-02 15:50

Niels S. <HondaVFR@krudt.dk> skrev i en
> armand skrev

> ^^
> ??!!
> Gælder det også GSX-F :->

Dem er der vel næppe nogen af i VF500-prisklassen :-/

--
Armand.

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 08-12-02 00:57

"kenneth sørensen" <sp14@mail.dk> wrote in message
> [...]
den??
> Jeg har hørt noget med at motoren ikke er så god er det rigtigt?

Nu ved jeg ikke om det er et specifikt tilbud du har på hånden (det er
det jo nok), men ellers ville jeg nok, hvis jeg var dig, spendere et par
kroner mere og investere i en CBR600, men så skal du helt hen til '89
'90 stykker.

CB750 er der jo også, men den er nu en hel del tungere, og noget sløvere
køreegenskaber, men en fin gennemprøvet cykel.

JMHO

Kenneth Sørensen (Ja, det er et populært navn)
R1

Fra : armand

Dato : 08-12-02 18:46

Kenneth Sørensen <kso@REMOVE_THISkrak.dk> skrev i en

> ...........ellers ville jeg nok, hvis jeg var dig, spendere et par
> kroner mere og investere i en CBR600, men så skal du helt hen til '89
> '90 stykker.

Tjaeh :-/
Eller en GPZ 500S der næsten er med ydelsesmæssigt (især hvis Michaels
udtalelser om faktisk ydelse holder stik) og vægt/køreegenskabsmæssigt er
fuldt på højde. Den væsentligste forskel er cylinderantallet og designet (á:
kåbe)
Min svigerinde havde sig så'en en sag engang, og det er fandeme en fed
scooter!!

Prismæssigt er de første årgange også kun lige over VF'eren :-/

--
Armand.

Fra : Michael K. S.

Dato : 08-12-02 20:56

On Sun, 8 Dec 2002 18:45:31 +0100, "armand"
<cfs29307@vip.cybercity.dk> wrote:

>Eller en GPZ 500S der næsten er med ydelsesmæssigt (især hvis Michaels
>udtalelser om faktisk ydelse holder stik)

Hvad mener du med "hvis" ...det gør det naturligvis ,sjovt iøvrigt
at VF500 i US of A yder 66 hk (på krumtappen) i E-modellen,som altså
er sat til 70 i DK og visse andre EU-lande,selvom det er nøjagtig
samme cykel.
F-modellen som Honda lavede et par år senere end den oprindelige
E-model blev lavet en lille smule om i bl.a topstykket,karbs og
omdrejningsbegrænseren så den trak ca. 800 færre omdrejninger,ydede 63
hk,altsammen i et delvis forgæves forsøg på at få motoren til at
holde.(lidt hjalp det nu)

>og vægt/køreegenskabsmæssigt er
>fuldt på højde.

Njah - de ligger tæt,men VF'eren har et lille plus i
køreegenskaber,bl.a er fronten på Kawa'en lidt noget dingleværk std.

>Den væsentligste forskel er cylinderantallet og designet (á:
>kåbe)

En _meget_ væsentlig forskel !! De har helt forskellig karakteristik
og ikke mindst lyd - Stærkt subjektivt,men Honda'ens V4 er meget mere
inspirerende...så længe den holder altså.

>Min svigerinde havde sig så'en en sag engang, og det er fandeme en fed
>scooter!!

Den er såmænd meget god ja,motoren finder jeg uinspirerende og
kvaliteten iøvrigt er so-so,men helt ringe er det nu ik'....