Hjemmefusket batterilader
Fra : Jan Bak Madsen

Dato : 06-12-02 01:12

Har forestillet mig at oplade på mit mc-batteri YUASA YB14L-B2 12V, 14AH med
en aflagt AC-DC Adaptor 12v, 1200mA fra noget edb-udstryr.
YUASA anbefaler opladning med ca 1,4AH = 10% af fuld ladning.
Er jeg ikke på den sikre side her?
Andre der har prøvet dette?

Jeg havde ellers købt den Bosch auto/mc-lader som var på tilbud i Fakta
forleden,
men tør ikke bruge den, da den lader med 4 AMP.

Fra : Anders Nielsen

Dato : 06-12-02 07:36

Teorien er da i hvertfald iorden. Den strømforsyning vil jo maks give
1,2AH så det er da inden for margin.

Men du mangler selvfølgelig alle de lækre detaljer fra "rigtige"
mc-ladere der kan vise om opladningen er afsluttet osv.

Iøvrigt er jeg ikke sikker på sådan en strømforsyning er bygget til at
køre med fuld skrue (1,2 A) konstant. Så det kan godt være man skal
overvåge den mens man prøver.

Men men men, jeg har masser af teorier og er kun halv-studeret i strøm,
og plejer fra tid til anden at få et lap over nallerne. Og jeg har selv
frivilligt spenderet 600,- på en mc-lader som er idiot sikker

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 06-12-02 08:13

Jeg tror du skal være sikker på at der er en eller anden form for
(elektronisk) strømbegrænsning (udover at den bare brænder af ved overlast),
da der nok vil gå en større strøm lige i starten af opladningen.
Hvis du evt. har adgang til en laboratorie strømforsyning, som den man
brugte i folkeskolen i ex. fysik.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : armand

Dato : 06-12-02 11:57

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk <xng@post.cybercity.dk> skrev i en
> [...]
> da der nok vil gå en større strøm lige i starten af opladningen.
> Hvis du evt. har adgang til en laboratorie strømforsyning, som den man

Gruby har tidligere skrevet meget om lige denne mulighed (søg evt. v.h.a.
Google News) og faktisk er ensretningen af strømmen bedre i disse
strømforsyninger end i stort set alle auto-ladere, så ideen er meget god!
Dog er der lige den hage ved din strømforsyning at man ikke kan oplade en
12V akku med 12 V - Bilens/mc'ens generator/laderelæ fylder på med 14,2V
under kørsel af samme grund!
Man regner laderelæets gennemsnits-ladespænding for at være 13,8V, hvorfor
enhver strømforsyning med spænding imellem 13,8 og 14,2V og hvis strømstyrke
(Ampere) ikke overstiger de 10% af batterikapaciteten er ideel til
opladning.

Derved at man ikke kan lade et 12V batteri med 12V spænding, opstår der en
enkel og velfungerende laderegulering når f.eks. en 14V strømforsyning
efterhånden har fået fyldt akku'en til randen: Akkuens egenspænding vil
stige som det sidste, og når den bliver 14V vil en 14Volts strømforsyning
ikke kunne "fylde på" længere - Lader den ikke er der ingen strømforbrug
hvorved strøm forsyningen nærmest går i tomgang!!

Klø på!

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 06-12-02 15:52

In article <asq0gm$1te5$3@news.cybercity.dk>,
cfs29307@vip.cybercity.dk says...

> [...]
> ikke kunne "fylde på" længere - Lader den ikke er der ingen strømforbrug
> hvorved strøm forsyningen nærmest går i tomgang!!

De små ladere har ofte en ret dårlig udglatning af den ensrettede
spænding, hvorfor spids-spændingen ofte er 14 volt eller mere.
--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2
http://dfm.divvy.dk/hekto ... En kort tid endnu!

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Steen Gruby

Dato : 07-12-02 15:32

On Fri, 6 Dec 2002 15:52:06 +0100, Hekto <bs@hekto[REMOVE).dk> wrote:

Hej Brian.

>De små ladere har ofte en ret dårlig udglatning af den ensrettede
>spænding, hvorfor spids-spændingen ofte er 14 volt eller mere.

Det er netop derfor man oftest får en overraskelse når man måler på de
fleste dårlige ladere.
Der er ingen udglatning overhovedet, det sørger akkuen selv for, idet
den opfører sig som en kæmpe kondensator.
Derfor er det lidt svært at måle på en lader med mindre man snyder
lidt og sætter en elektrolyt på til måleformål.
Hvis du uden lytten måler 12 volt ud af laderen, og så sætter en
elektrolyt på mellem 10 og 100 uF over laderen og måler spændingen
igen, vil du måle en spænding der er kvadratrod 2 gange højere, altså
16,9 volt.
Forskellen i det man måler er forskellen på vekselspændings effektiv
og spidsværdi der netop er kvadratrod 2 gange.

Hvis man derimod tager en strømforsyning til småelektronik der er
påstemplet 12 volt og måler på den vil den spænding man måler
ubelastet altid være spidsspændingen, idet deiis strømforsyninger
inkluderer den før omtalte elektrolyt.
Desuden vil de fleste af disse "smådimser" levere noget der ligger et
sted mellem 13 og 16 volt, og det er bare at måle på nogle stykker
indtil den der passer bedst er fundet.

Det idielle er en strømforsyning (lader) der er indstillet til at
afgive 14,2 - 14,5 volt ved en strøm på 1 Ampere.
Til blot at holde liv i en akku (vedligeholdelsesladning) skal man
ikke gå over 14 volt - afhængigt af akkutype 13,6 - 14,0 volt.
Den ene ampere er så den maksimale laderen kan afgive når akkuen skal
hentes op langt nede fra.
For i øvrigt vil den ene Ampere gå i en rimelig kort tid, idet
strømmen vil falde efterhånden som spændingen på akkuen stiger -
Precis som Armand skriver.
Det er lige som væske i forbundne kar, når det ene kar er fyldt og det
andet tomt, vil der flyde en stor strøm.
Strømmen vil aftage efterhånden som væskestanden i karrene udlignes,
for til sidst, når der er lige meget i begge kar, at stoppe helt.

Nu stopper ladestrømmen aldrig helt, idet der er en vis lækstrøm i
akkuen, så en lille strøm vil der altid flyde selv om akkuen er fuldt
opladet.

Så bare klø på - den er go' nok

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : armand

Dato : 07-12-02 15:59

Hekto <bs@hekto[REMOVE).dk> skrev i en

> De små ladere har ofte en ret dårlig udglatning af den ensrettede
> spænding, hvorfor spids-spændingen ofte er 14 volt eller mere.

Snakker du her om de mindste auto-ladere eller strømforsyningerne?

Gruby har netop forsvaret strømforsyningerne p.g.a. deres bedre ensretning
=> optimal jævnstrøm!!

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 08-12-02 16:02

In article <ast22p$fj8$2@news.cybercity.dk>, cfs29307@vip.cybercity.dk
says...

> [...]
>
> Snakker du her om de mindste auto-ladere eller strømforsyningerne?
>
> Gruby har netop forsvaret strømforsyningerne p.g.a. deres bedre ensretning

Jeg taler om de her billige små tingester der leveres sammen med legetøj
og lignende til opladning af NiCd-accumulatorer.

Man kan godt glatte spændingen fint ud o.s.v. men accumulatoren fungerer
fint som filter (som Steen skriver). Så længe spændingen ikke bliver
negativ, går det fint. Den spænding som ladesystemet på motorcyklen
forsøger at fylde i batteriet, ser aboslut ikke kønnere ud, hvis man
sammenligner.

/Hekto ... med svendebrev ud elektronikken, og med strømforsyninger
flyvende i den geostationære bane, samt i europæisk luftfart!

Fra : Hekto

Dato : 06-12-02 10:50

In article <asopr9$o9e$1@news.cybercity.dk>, jma@mobil.dk says...
> [...]
> forleden,
> men tør ikke bruge den, da den lader med 4 AMP.

Jeg har aldrig brugt andet!

Den skal levere ca. 14V i 'tomgang'. Det kan mange billige 12v-ladere.
Vil man se hvornår der er opladet, kan man sætte en lille 12v pære i
serie, eller en lysdiode+modstand i parallel med batteriet.

Der er ikke tale om lyopladning; men det er jo heller ikke meningen.

Selv billige ladere er sikret mod kortslutning med minimum en
termosikring.

Fra : Morten L.

Dato : 06-12-02 08:26

"Jan Bak Madsen" <jma@mobil.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en aflagt AC-DC Adaptor 12v, 1200mA fra noget edb-udstryr.
> YUASA anbefaler opladning med ca 1,4AH = 10% af fuld ladning.

Din lille strømforsyning vil ikke lade en disse på din akku - med mindre den
er **MEGET** flad. 12V er lidt langt fra ladespændingen på ca. 14,4V som er
passende for 12V akku'er.

/Morten

Fra : Steen Gruby

Dato : 08-12-02 01:42

On Fri, 6 Dec 2002 01:11:30 +0100, "Jan Bak Madsen" <jma@mobil.dk>
wrote:

Hej Jan.

>Jeg havde ellers købt den Bosch auto/mc-lader som var på tilbud i Fakta
>forleden,
>men tør ikke bruge den, da den lader med 4 AMP.

Jeg ville nu godt turde bruge den selv om den er beregnet til en
bilakku.
Du akal blot sætte et voltmeter på den, og så checke det jævnligt
under opladningen.
Når akkuen når 14,2 volt så er du færdig med at lade.
Som vedligeholdelseslader vil jeg ikke anvende den.
Det at den kan afgive 4 Amp. er jo ikke det samme som at den gør det.
Se mit tidligere svar i denne tråd.

Hvis man nu vil bygge en god lader selv af de forhåndenværende "søm"
kræver det faktisk blot en transformer der kan levere 16 - 18 volt 1
Amp., en brokoblet ensreter der kan klare 1,5 Amp, en
elektrolytkondensator på 1000 uF, en spændingsstabilisator af typen
7812, fire små dioder en modstand og en afbryder.

Princippet er følgende:
Man enstretter de 18 volt fra trafoen i den brokoblede ensretter, og
udglatter det med de 1000 uF.
Derefter påtrykkes den spænding man får ud af det (18 volt gange
kvadratrod 2 = 25 volt) 7812 stabilisatoren.
Den kan klare 30 volt input, så de 25 volt er ikke noget problem.
Det der nu kommer ud af stabilisatoren er 12,0 volt, og det kan vi
ikke bruge til meget i forbindelse med at lade akkuer.
Derfor løftes regulatorens stelben op på 4 dioder i serie der monteres
med lederetning imod stel.
På den måde er spændingsfaldet over hver diode 0,6 volt og regulatoren
vil derfor blive "løftet" 4x0,6 volt = 2,4 volt, hvilket betyder at
laderen nu afgiver 14,4 volt.
Nu er strømmen i stelbenet på en 7812 meget ringe, så for at sikre at
der går strøm nok i dioderne forbindes en modstand på 1Kohm fra
regulatorens udgang og til stelbenet = toppen af dioderne.
Vi har nu en lader der kan lade en akku op til 14,4 volt med en strøm
på maksimalt 1 Amp, idet det er den strøm hvor 7812 begrænser.
Hvis man nu monterer en afbryder over en af de fire dioder således at
den kan kortsluttes, kan laderen bringes til kun at afgive 13,8 volt,
og voila : Nu kan den benyttes til vedligeholdelsesladning uden at
skade akkuen.

Da jeg ikke kan komme til dk.binær.motor kan jeg ikke lægge et diagram
der, men jeg vil lige se om jeg ikke kan tage mig sammen til at
strikke et sammen til min hjemmeside

Jeg har bygget flere af den type ladere der er gået i "arv" til venner
og bekendte..

Mht. til den lader du har set hos thansen tør jeg ikke udtale mig om
den, idet jeg ikke ved hvad der er indeni den

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Jan Bak Madsen

Dato : 08-12-02 09:05

Tak for alle svarene.
Gruby, tak for udførlig vejledning, og et diagram vil være fint...
Du skrev i det andet indlæg:

"Til blot at holde liv i en akku (vedligeholdelsesladning) skal man ikke gå
over 14 volt - afhængigt af akkutype 13,6 - 14,0 volt."

Jeg har målt på den 12 volt, 1,2 A strømforsyning. Den giver 13,6 volt. Så
må den da være OK til vedligeholdelsesladning af et 12v, 14AH batteri...?

Fra : Steen Gruby

Dato : 08-12-02 11:27

On Sun, 8 Dec 2002 09:04:42 +0100, "Jan Bak Madsen" <jma@mobil.dk>
wrote:

Hej Jan.

>Jeg har målt på den 12 volt, 1,2 A strømforsyning. Den giver 13,6 volt. Så
>må den da være OK til vedligeholdelsesladning af et 12v, 14AH batteri...?

Det lyder helt rigtigt.
For din egen sjælefreds skyld så mål lige spændingen over akkuen en
gang imellem de første par dage - så ved du hvor den lægger sig til
hvile.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Jan Bak Madsen

Dato : 08-12-02 14:06

Hvad er forskellen egentlig på "vedligeholdelsesopladning" og "opladning"?
Jeg har afmonteret batteriet her i vinter og regner med, at det skal
"vedligeholdelsesoplades" ca. 1 gang om måneden. Men hvornår skal et batteri
så "oplades"?
Du skriver længere oppe, at man bør lave laderen med to stillinger med disse
to formål in mente.

Fra : Steen Gruby

Dato : 08-12-02 20:11

On Sun, 8 Dec 2002 14:05:43 +0100, "Jan Bak Madsen" <jma@mobil.dk>
wrote:

Hej Jan.

>Hvad er forskellen egentlig på "vedligeholdelsesopladning" og "opladning"?

Den nominelle spænding til opladning af en akku er 13,8 Volt, og det
er den spænding hvorved en 12 volt akku er fuldt opladet.
hvis man lader med den spænding falder strømmen til sidst i
ladeperioden til en meget ringe værdi, hvorved den sidste del af
opladningen tager lang tid.
Hvis man sætter spændingen op til mellem 14,2 - 14,5 volt vil strømmen
blive oppe på noget der ligner 100 mA, hvilket vil forkorte ladetiden
noget.
Prisen er at der dannes en elektrolyse i batteriet der frigør ilt og
brint.
Den ilt og brint der frigøres kommer fra vandet, og det er det vi
normalt forstår ved at batteriet "koger" vandet af.
Årsagen til at man kan tillade sig at hæve ladespændingen på
køretøjerne er, at det er en forbrugsakku der skal genoplades.
Der lades med andre ord ikke ret længe mellem hver gang akkuen
udsættes for et massivt forbrug (starteren).

>Jeg har afmonteret batteriet her i vinter og regner med, at det skal
>"vedligeholdelsesoplades" ca. 1 gang om måneden. Men hvornår skal et batteri
>så "oplades"?

Hvis et batteri står stille og unden forbrugere er den afladning der
sker udelukkende forårsaget af lækstrømmen i akkuen.
Lækstrømmen er afhængig af akkuens "almentilstand", og egentlig
afhængig af hvor meget aflejring der har samlet sig i den som
bundfald.
Det der er vigtigt er, at akkuen holdes på et tilstrækkeligt
ladeniveau, således at spændingen ikke falder til meget under en 10-11
volt, og hvor tit der skal genlades afhænger igen af hvor god akkuen
er.

>Du skriver længere oppe, at man bør lave laderen med to stillinger med disse
>to formål in mente.

Hvis man har en lader der kan give et godt pulver og man ellers
overvåger ladeprocessen kan man sagtens lade den med over 14 volt uden
at akkuen tager skade, blot ladeprocessen afbrydes i tide.
Hvis man derimod oplader den med 13,8 volt kan den stå meget længe med
laderen på uden at tage skade, eller "koge" vandet af på kort tid.
Det er den teknik der anvendes i bl.a. alarmanlæg og telefoncentraler
med batteri back-up, hvor batteriet står med laderen på hele dets
levetid.
Specielt vedligeholdelsesfrie batterier (bly/gele akkuer) er meget
ømtålelige mht. måden de lades/aflades på.
Jeg har nogle bly/gel batterier jeg har haft i mange år, og som jeg
lader på hele vinteren hvor jeg ikke anvender dem med 13,8 volt
konstant.
Ladestrømmen er når de er opladet meget ringe, og kan, som før
antydet, betragtes som lækstrømmen.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Steen Gruby

Dato : 08-12-02 11:31

On Sun, 08 Dec 2002 01:42:20 +0100, Steen Gruby
<oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> wrote:

HOV, jeg glemte lige noget

>Jeg har bygget flere af den type ladere der er gået i "arv" til venner
>og bekendte..

Regulatoren (7812) skal naturligvis monteres på en køleplade idet der
bliver afsat lidt effekt i den.
Når stelbenet nu er hævet fra stal skal kølepladen også hæves med
andre ord: Der skal en glimmerskive mellem regulatoren og stel.
Det kan også klares ved at bygge laderen med "flydende" stel, hvilket
jeg normalt gør.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Freddy Lang

Dato : 08-12-02 11:43

> Da jeg ikke kan komme til dk.binær.motor kan jeg ikke lægge et diagram
> der, men jeg vil lige se om jeg ikke kan tage mig sammen til at
> strikke et sammen til min hjemmeside

....en masse snip-snip...

Er der en mulighed for om man måske kunne få at vide, om du bruger et
program til at lave diagrammer med? Og i bekræftende fald, hvilket? Og måske
ydermere, hvor man eventuelt kan få fat i det?

Mvh
Freddy

Fra : Steen Gruby

Dato : 08-12-02 23:37

On Sun, 8 Dec 2002 11:43:26 +0100, "Freddy Lang"
<freddy.lang@tdcadsl.dk> wrote:

Hej Freddy.

>Er der en mulighed for om man måske kunne få at vide, om du bruger et
>program til at lave diagrammer med? Og i bekræftende fald, hvilket? Og måske
>ydermere, hvor man eventuelt kan få fat i det?

Jeg anvender Protell Schematics, og det er et købeprogram.
Prøv her: http://maxwell.me.gu.edu.au/legumes/downloads.htm

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Freddy Lang

Dato : 08-12-02 02:34

"Jan Bak Madsen" <jma@mobil.dk> wrote in message
> [...]
> forleden,
> men tør ikke bruge den, da den lader med 4 AMP.

Jeg har ofte gjort mig visse tanker om netop dette: Laderen KAN lade med
maksimalt 4 A, men derfor er det vel ikke nødvendigvis sikkert, at den rent
faktisk gøre det? Jeg tænker altid over problemet ved at opstille følgende
eksempel: En 60 W pære, som er tilsluttet lysnettet derhjemme, bruger jo kun
den strøm der skal til for at få den til at lyse med de 60 W. Hvis man nu
regner lidt med Ohm's Lov og de kendte værdier fra lysnettet, vil man få
følgende: Man har idag omkring 230 V på lysnettet, og lad os sige 13 A på
sin sikringsgruppe. Den udvidede del af Ohm's Lov giver os en formel der
hedder P=U*I, hvor P er effekten (Watt), U er spændingen (Volt), og I er
strømmen (Ampere). Formlen er jo ret simpel, 230 V * 13 A giver noget i
omegnen af (regne, regne, regne...) 2990 W. Det vil så sige, at man har 2990
Watt til rådighed i sin stikkontakt. Men hvis vores 60 W pære fik alle 2990
W, ville den højst sandsynligt stå af med et ordentlig knald. Dette sker jo
ikke i praksis, det ved vi jo alle. Deraf vil jeg så blot udlede, at pæren
tager den mængde strøm, den har brug for, og lader resten være. Og jeg ville
da formode, at nogenlunde samme simple tankegang kan påduttes alle
strømslugende ting, altså også en akkumulator, som er sat til en lader? Nu
har jeg så lagt mærke til, at hvis man sætter en temmelig flad akkumulator
til sin lader, vil den i starten trække temmelig meget strøm (dette kan ses,
hvis man har en lader med en viser på, men ikke på en ganske almindelig
lille trafo), hvorefter nålen vil bevæge sig nærmere og nærmere 0 jo mere
akkumulatoren bliver ladet op. Altså, akkumulatoren trækker den strøm, den
har brug for på ethvert givet tidspunkt.
Ovenstående taget i betragtning, burde det så ikke være ligemeget hvor meget
laderen KAN levere i ladestrøm? Så længe den blot kan levere tilstrækkeligt?
Jeg ville jo tro, at man tværtimod skal undgå det modsatte, f.eks. sætte en
100 AH akkumulator til en lader, som kun kan levere 4 A i ladestrøm? Så er
det jo netop at laderen kan blive overbelastet, og derved som minimum slå
termosikringen.
Jeg vil lige give et eksempel på det med overbelastningen... Tag en eller
anden tilfældig auto-lader, eksempelvis en Einhell 9, og sæt den til
akkumulatoren i en eller anden tilfældig bil, lad os bare for nemheds skyld
tage en Ford Sierra. Og lad os så sige, at akku'en er lidt mat i det (det er
jo sædvanligvis derfor man i det hele taget sætter den til ladning). Ved
almindelig opladning skulle der ikke være nogen som helst problemer i den
parring. Prøv så at starte bilen... *BT*, og bladsikringen er gået. Dette
er jo netop fordi laderen er blevet overbelastet, da en starter i en bil
trækker en temmelig stor strøm fra akkumulatoren. Et ganske almindeligt
bilbatteri på omkring 60 AH skulle vist gerne kunne levere omkring 170-180
AH i startstrøm, netop fordi starteren trækker en temmelig stor strøm, lige
idet den tørner motoren. Og for nu at pensle det HELT ud, så kan en Einhell
9 jo sagtens levere de omkring 6 A der skal til for at oplade et 60 AH
batteri (jeg går stærkt ud fra at den hedder 9 fordi den kan levere omkring
9 A i ladestrøm, men jeg gider ikke gå over i laden og kigge nu), men den
kan ikke levere hverken 60, 80 eller 180 A for at trække en starter, som
skal tørne en 1600 ccm motor. Og netop derfor burde man måske ikke være
nervøs for, om éns lader kan levere for meget, men tværtimod, om den ikke
kan levere nok? Selvfølgelig kan man argumentere for, at hvis der KUN er
tale om ren vedligeholdelsesladning, skal der ikke ret meget til, måske kun
nogle få hundrede milliampere. Men akkumulatoren skal vel ikke være ret
meget "pattet" inden en 1200 mAH trafo ikke længere kan være med? Og i så
fald kunne denne 1200 mAH nok godt gå hen og blive lidt håndlun...

Puhha, sikken masse skriveri... men er det helt forkert? I så fald, så bare
glem, hvad jeg sagde. Dette er i hvet fald mit synspunkt på
problematikken.

Mvh
Freddy

Fra : zomp

Dato : 24-03-04 13:20

ja, du har helt ret, det er ligemeget hvor meget den kan leverer, det
vigtige ved vedligeholdelses ladning er spændingen, hvis den ikke bliver
for høj er det ligemeget hvor stor en strøm laderen kan leverer, da
batteriet ikke vil trække noget.

http://www.kandu.dk/

Fra : Tobias Larsen

Dato : 24-03-04 13:46

"zomp" <zomp.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> http://www.kandu.dk/
Slår til igen...

Fra : Michal

Dato : 25-03-04 09:13

In article <40617d25$0$176$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, zomp wrote:
> [...]
> vigtige ved vedligeholdelses ladning er spændingen, hvis den ikke bliver
> for høj er det ligemeget hvor stor en strøm laderen kan leverer, da

Her vil jeg lige tillade mig at blande mig ;)

Dette er kun ment som en simpel ladnings-vejledning (da forskellige
batterityper skal start-/slut-lades på forskellige måder).

Spænding:
Spændingen skal ligge ca. 5-10 procent over batteriets, f.eks. lade med
14V på et 12V batteri.

Strøm:
hvis du vil lade (og ikke hurtiglade) skal du på et (næsten) afladt
batteri lade med en tiendedel strøm af batteriets mærkning, i 10 timer.
Dette kaldes også en 1C ladning.

Mindre afladte batterier lades på samme måde men i kortere tid.
(tiendedel strøm i X timer).

Lynladning foregår ved at lade med større strøm i kortere tid, men gør
samtidig at batteriets celler ikke lades jævnt. f.eks. en 0.2C ladning
tager 2 timer, og lades med 8 tiendedele af batteriets mærkning.

En ganske almindelig "standard" ladning er på denne måde. F.eks. til
blyakkumulatorer (bil/mc) og NiCd batterier kan lades sådan.

NiMH og nyere batterier kræver speciel ladning alt afhængigt af hvor
afladte/opladte de er, og man _kan_ godt bruge en 1C ladning på dem. Men
en hurtigere ladning er bedst med specielt opladeudstyr som måler på
batterier i løbet af opladningen.

--
Venlig Hilsen
Michal