Køb af mc.
Fra : sher

Dato : 05-12-02 13:48

Hej.
jeg er 44 år gammel og vil gerne have en mc.
Jeg har aldrig haft mc. før så jeg kender ikke meget til det.
Jeg vil gerne have en Honda 750 årg. 84-88
Hvad skal jeg være opmærksom på når jeg køber og hvad må den koste?

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 05-12-02 14:30

Honda er et godt valg

Prisen kan det være svær at sige noget om, det af hænger jo meget af
standen. Men måske andre har "praktiske erfaringer"

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Søren Jim

Dato : 05-12-02 14:21

"sher" <sher@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg vil gerne have en Honda 750 årg. 84-88
> Hvad skal jeg være opmærksom på når jeg køber og hvad må den koste?

Hej Sher
Du skriver ikke noget om hvilken stil du fortrækker, Chopper, racer,
touring, allrounder
det skal du nok lige gøre op med dig selv.......
og du skriver jo heller ikke noget hvordan dit budget ser ud...
eller hvor stor du er ligeså,,,,,,, såååå det gør det jo lidt svært at
hjælpe

Mvh Søren CBR1000F der såmænd godt ved hvilken MC han skal ha næste gang

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 05-12-02 15:15

"der såmænd godt ved hvilken MC han skal ha næste gang"

Må vi høre ??

Fra : Søren Lindholt

Dato : 05-12-02 15:58

Søren Jim <fsgbooking@hotmail.com> wrote in article
<4rIH9.1532$3s3.93678@newsfep1-win.server.ntli.net>...

> [...]
> hjælpe
>
> Mvh Søren CBR1000F der såmænd godt ved hvilken MC han skal ha næste gang

Nu har du vel ikke guiness-allergi i dag??

--
Søren
http://motortosse.dk

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 05-12-02 17:54

"sher" <sher@tdcadsl.dk> writes:

> jeg er 44 år gammel og vil gerne have en mc.

Godt tænkt

> Jeg har aldrig haft mc. før så jeg kender ikke meget til det.
> Jeg vil gerne have en Honda 750 årg. 84-88
> Hvad skal jeg være opmærksom på når jeg køber og hvad må den koste?

Hvad den skal koste afhænger jo helt af hvad det er for en MC og
hvilken stand den er i.

Det bedste råd jeg lige kan gi' er nok at du finder en med lidt
MC-erfaring at tage med ud og kigge når du skal købe. Det gjorde jeg
selv da jeg købte min først MC i september, der var jeg glad for at
der lige var en der kiggede lidt efter de rigtige steder.

--
Jacob - www.bunk.cc
If all else fails, lower your standards.

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 05-12-02 19:04

> [...]
> Jeg vil gerne have en Honda 750 årg. 84-88
> Hvad skal jeg være opmærksom på når jeg køber og hvad må den koste?

hej sher (?)
det er der en hel del tråde der har handlet om

jeg er for nemheds skyld begyndt at samle godt stof her fra gruppen, og
vil anbefale du læser:
http://www.senior98.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=68

og:
http://www.senior98.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37

og endeligt, hvis det skal være virkelig effektivt, en søgning på
google/grupper > køb af brugt mc <
http://makeashorterlink.com/?Y5B322CA2

--
Mvh - Arne Lorenzen
mctws98 No.36 - fzs600

Fra : sher

Dato : 06-12-02 12:59

hej.
jeg har siddet og læst din historie/artikel om køb af mc.
det har givet mig lidt større forståelse for hvad der er i det at købe
brugt.jeg synes det er en god side du har der
hilsen Ronald/ sher

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 06-12-02 17:23

> [...]
> det har givet mig lidt større forståelse for hvad der er i det at købe
> brugt.jeg synes det er en god side du har der

[snip]

(rødmende)
Jotak, barí´ården

Og kom du bare ud af busken og få sat et rigtigt navn på din signatur
også, her er der ingen der bider.

En anden ting mange ville bli´glade for:
At skrive sit svar efter det citerede, anses for god netikette.

--
Mvh - Arne Lorenzen
mctws98 No.36 - fzs600

Fra : H.Brønd

Dato : 06-12-02 05:01

Prøv at læse den her.
http://home2.inet.tele.dk/hebr/kobmc.htm
H. Brønd

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-12-02 20:58

sher wrote:

> [...]
> Jeg vil gerne have en Honda 750 årg. 84-88
> Hvad skal jeg være opmærksom på når jeg køber og hvad må den koste?

Jeg synes du vender det på hovedet. Se i stedet på hvad du vil have og hvor
mange penge du vil give. Hvis det er en Bol d'Or du er ude efter, så er der
flere nyere og billigere alternativer, altså 4-cylindrede med en opret
kørestilling. Fortæl lidt om hvilken stil du vil have og hvor mange penge
du vil give, så skal vi nok give dig lidt mere at vælge imellem
Man er jo nødt til at kende udvalget, for at kunne vælge noget frem for
noget andet.
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : armand

Dato : 06-12-02 11:40

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en

> [...]
> du vil give, så skal vi nok give dig lidt mere at vælge imellem
> Man er jo nødt til at kende udvalget, for at kunne vælge noget frem for

Der gives jo tydeligt indtryk af at Sher har opdaget dét med motorcykler
uden at vide særligt meget derom, og derfor er det jo også nærliggende at
stille spørgsmål.
Selvom der oplyses nogle årgange er "Honda 750" ikke særligt specificerende,
hvorfor at strengen straks stiller nye spørgsmål, som kan ende med at virke
decideret afskrækkende (=> Afslørende om uvidenhed); men det skal du (Sher)
ikke lade dig gå på af, for gruppen her vrimler med beredvillig
hjælpsomhed!!!

Jeg kunne dog godt savne at du forsøgte at specificere ønskerne lidt
tydeligere!

For min part kunne jeg godt tænke mig at grave i hvorfor det lige skal være
en 750'er fra midt i 80'erne: Et sådant specifikt ønske virker på mig som
det er fordi en fætter eller én fra kvarteret havde så'en en sag da man selv
var for ung til at kunne købe sin egen; men du har jo været midt i 20'erne
dengang hvorfor jeg ikke lige kan greje din indfaldsvinkel :-/

Selvom man ikke er teenager længere, ér en 750'er, og ikke mindst en fra
midt-80'erne en tung sag, som ikke ligefrem behøver at fremme ens kørelyst
efter anskaffelsen, så at sigte lavere (=lettere) er der ikke noget galt i!
Med størrelsen falder prisen, og dét kan man udnytte til at (med det samme
budget) at købe sig noget nyere. En næsten 20 år gammel motorcykel kan
indeholde alskens dårligdomme, som man som novice bør holde sig fri af
problemerne med.
Mellemsum: En lettere kørt og mere stabil model vil være befordrende for din
fremtidige køreglæde, og dermed også for varigheden af denne din nye
interesse!

Som Jes Vestervang er inde på er den såkaldte "Bol d'Or" den mest
nærliggende mulighed for en Honda 750 i nævnte årgange, og om lige den har
jeg følgende retroperspektive vurderinger:
Honda var blandt de aller tidligste med 4-cylindrede motorer med 16
ventiler, qua 900 Bol d'Or omkring '81, og 750'eren er en meget identisk
lillesøster; men tiden er sprunget fra modellen og snart alle efterfølgere
af konkurrenternes modeller er med på den med 16 ventiler. Til gengæld
varslede Honda's spring en kolossal udvikling i motorcykler op igennem
80'erne:
Sidenhen er der kommet andre hjulstørrelser, komplicerede
affjedrings-systemer, vandkøling, ekstreme bremse-egenskaber, nedtrapning af
vægt og meget mere - Den seneste gimmick er indsprøjtning istedet for
karburatorer. Men frem for alt er ydelsen (hestekræfterne) steget støt lige
siden, hvorved en moderne 600'er langt overgår den effekt som 900 Bol d'Or
havde for blot(?) 20 år siden, uden at holdbarheden er faldet af den grund,
tværtimod!
750 Bol d'Or ér altså teknisk noget bedaget!

Mine egne oplevelser omkring 750 Bol d'Or (der var én der cirkulerede noget
rundt iblandt mine kammerater) er at den er lidt skrøbelig omkring
topstykket (ventilsæderne helt specifikt), og dét er med sikkerhed ikke
blevet bedre under de mellemliggende 15 års brug!

Hvis det nu skulle vise sig ikke at dreje sig om en Bol d'Or, er alle disse
ord jo spildte, hvorfor jeg vil nøjes med det her skrevne; men tilbage står
lige om du på baggrund af din signatur skulle være kvinde:
Skulle det være tilfældet skal mine anbefalinger om en mere problemfri
motorcykel opfattes ud i det ekstreme: Kvinder er meget sjældent teknisk
mindede, hvorfor en død motorcykel en kold og stormfuld nat kan være et
decideret uoverskueligt problem, hvor (en del) mænd i modsætning vil kunne
påbegynde en omend simpel diagnosticeren !!!
Og så er der lige det med benlængden: Kvinder har ofte en kortere benlængde
end mænd, og sammenholdt med mindre fandenivoldskhed kan en tung motorcykel
føles decideret forskrækkende når man kun lige når jorden med tåspidserne!
Der er stor forskel på sædehøjden blandt motorcykler! Alene blandt de
forskellige sammenlignelige modeller er der store spring, og iblandt
motorcykel-typerne er der markante forskelle: De racerprægedes kørestilling
kan medføre en minimering af den praktiske sædehøjde hvorved selv en rimelig
sædehøjde vil opfattes anderledes under brug, og soft-chopperne
(Virago-typen) er principielt udlagt med sigte på lav sædehøjde!
Derfor: Kom endelig op at sidde på en motorcykel som påtænkes købt!

Huh!
Det blev sgu' til et par linier, og efter at have afsendt vil jeg lige kigge
forbi Brønds site og givetvis erfare at meget står dér

--
Armand.

Fra : armand

Dato : 06-12-02 12:48

armand <cfs29307@vip.cybercity.dk> skrev i en

> Huh!
> Det blev sgu' til et par linier, og efter at have afsendt vil jeg lige
kigge
> forbi Brønds site og givetvis erfare at meget står dér

- - - - - Og det gjorde jeg så:
Og jeg kan jo konkludere at det var skønne spildte kræfter fra min side!

Til Brønd: Artiklen lider måske lidt af ikke at være tidløs qua årgange,
priser og renter - Det varer ikke mange år førend at den vil virke forældet
og derfor måske skræmme de læsere der vitterligt kunne finde gode råd deri
:-/

--
Armand.