Lakering
Fra : Kern Herskind Hansen

Dato : 04-12-02 09:59

Hej NG.

Jeg skal have lavet en del maler arbejde på min MC her til vinter, og er
pt i gang med at indhente tilbud. De tilbud jeg har fået ligger mellem
7500 kr. og 12000 kr. (!!!) Det er mange penge, men hvad er penge mellem
en MC'ist og hans/hendens MC? :)

Så talte jeg med en bekendt i går, som spurgte: "Hvorfor gør du det ikke
selv? Det er super nemt!" ... og det fik mig til at spekulere, for han
sagde ydeligere:
"Du skal bruge; en kompressor (helst med tank), spray dysse dimser, et
rum med en rimelig temperatur, autolak (eks: www.baden-jensen.dk),
slibeting mm." Han fortalte at han havde brugt 2500,- på lak, til en hel
bil.

Mit regnestykke er som følger:
Kompressor ............. 1000,-
Spray dysse dimser ...... 200,-
Autolak ................ 3000,-
Slibe ting mm. .......... 500,-
Udbedreing af værksted . 1000,- (Udluftning, temp., Støv-afskærmning)

I alt .................. 5700,-

Det kan godt ske jeg ikke har regnet helt præcist... men det er heller
ikke helt ved siden af. Og så er der jo det med at man selv kan ordne
det, når man har fået risset MC'en på første forårstur (7-9-13-bank-bank)...

Så kære NG, hvad gør en klog man nu? Bliver malerhjerne... eller punger
ud hos autolakeren?

Kom med jeres holdninger, råd og erfaringer.

--
Kern // FZR600R
http://dfm.divvy.dk/?id=136

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 04-12-02 10:29

> Så kære NG, hvad gør en klog man nu? Bliver malerhjerne... eller
punger
> ud hos autolakeren?

Der går mange timer med forbehandlingen og der er der meget at spare ved
at gøre det (eller dele af det) selv. Men mht til at male så afhænger
det meget af håndelag ... Det er ikke nemt at male pænt. Jeg ville nok
ikke binde an med at male noget der skulle være flot ...

/A

Fra : Pwh

Dato : 04-12-02 10:31

Det er min erfaring at det er utroligt svært at male
med blanke farver og få et pænt resultat.
Jeg malede en Gpx600 MATsort for nogle år tilbage.
Til det brugte jeg bare de billige spraydåser fra silvan.
Efter at have givet den 5-6 lag lak malede jeg røde
stafferinger på ved at dække af med tape.
til sidst fik den mat klarlak og diverse mærker
jeg havde fået lavet hos en skiltemaler.
Jeg synes selv at resultatet blev utroligt flot.
Men blanke farver havde jeg opgivet på forhånd.
Fordelen ved en matsort bike er også at du kan
udbedre ridser helt uden at det kan ses.
Jeg skal gerne maile dig nogle billeder.

Mvh Jens

Fra : Hans Paulin

Dato : 04-12-02 11:27

Pwh wrote:
> Det er min erfaring

....jeg har mest malet bil(dele), men princippet er jo det samme...

....jeg synes, at det lyder dyrt med 3000 for lak - men det er måske noget
meget specielt?

....jeg har sprøjtet med både en- og tokomponent, og synes, at enkomponent er
er langt, langt lettere at få til at flyde sammen - til gengæld må du så
ikke polere på det de første tre måneder...

Hvis du køber en sprøjtepistol, så vælg én hvor reso...øh, beholderen sidder
ovenpå pistolen - dem, hvor dunken sidder nedenunder, siges at kræve et
højere tryk fra kompressoren - og skulle mest være til at male traktorer
med...

Overvej osse at købe en vandudskiller til din kompressor - jeg mener jeg så
nogle i jem og fusk til en billig penge her forleden - så kommer der ikke
vand i malingen...

Sørg i øvrigt for en god varme og godt lys der hvor du maler, og undgå, at
støvet hvirvler op, når du tramper rundt - sprøjt evt med haveslangen
først - eller læg de nymalede stumper ud i en støvfri bil e.l. efter
operationen...
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)

Fra : Kern Herskind Hansen

Dato : 07-12-02 16:04

Hans Paulin wrote:
> ...jeg synes, at det lyder dyrt med 3000 for lak - men det er måske noget
> meget specielt?

Hmm.. Nej. Det tror jeg ikke. Men jeg skal både have lak til stellet,
til kåben og klarlak (måske også noget grunderaf en art?). Jeg aner ikke
hvad det koster, men nu valgte jeg et beløb der var i den høje ende.

> ...jeg har sprøjtet med både en- og tokomponent, og synes, at enkomponent er
> er langt, langt lettere at få til at flyde sammen - til gengæld må du så
> ikke polere på det de første tre måneder...

Tokompenent, er det der hvor man selv skal blande hærder i?

> Overvej osse at købe en vandudskiller til din kompressor - jeg mener jeg så
> nogle i jem og fusk til en billig penge her forleden - så kommer der ikke
> vand i malingen...

Jem og fusk?
Jeg fik fortalt, at man skulle bruge en vandudskiller og en
_olieudskiller_? Hvilken funktion har sidstnævnte?

> [...]
> støvet hvirvler op, når du tramper rundt - sprøjt evt med haveslangen
> først - eller læg de nymalede stumper ud i en støvfri bil e.l. efter

Jeg havde i sinde at bygge en kube (2m*2m*2m, i træ med plastsider og
udluftning), inde i mit værksted. Så har jeg et rent sted at male.
Desuden får jeg bedre mulighed for at styre temperaturen. Lyder det tosset?

--
Kern // FZR600R
http://dfm.divvy.dk/?id=136

Fra : Hans Paulin

Dato : 07-12-02 17:32

Kern Herskind Hansen wrote:
> Men jeg skal både have lak til stellet,
> til kåben og klarlak (måske også noget grunderaf en art?).

....du *skal* have grunder, hvis dæklakken skal hæfte ordentligt...

....hos min farvehandler har de et mærke i lak mm., der hedder "Lesonal", der
er en hel serie med grunder, dæklak, spartel, "fortynder" osv. - det er ikke
specielt billigt - men tingene passer sammen, så fx dæklakken ikke koger op,
fordi den er blevet sprøjtet på en forkert grunder...

> Jeg aner
> ikke hvad det koster, men nu valgte jeg et beløb der var i den høje
> ende.

....ja, ok - så blir du ikke skuffet - du skal jo osse ha smergellærred /
vandslibepapir - uden at det er *det*, der koster de store beløb...

> Tokompenent, er det der hvor man selv skal blande hærder i?

....akkurat - så man skal ikke blande mere end det man kan bruge inden for et
kort stykke tid...

....men personligt foretrækker jeg som sagt en-komponent...

> Jem og fusk?

....øhe - "Jem og Fix", hedder firmaet - et byggemarked - de sælger til
priser, der ligner Harald Nyborgs...

> Jeg fik fortalt, at man skulle bruge en vandudskiller og en
> _olieudskiller_? Hvilken funktion har sidstnævnte?

....dér må du nok spørge vedkommende, der har anbefalet det - jeg bruger det
ikke selv, men alt andet lige er det da bedre, at der ikke kommer olie med
ud i malepistolen og dermed i malingen...(olieudskilleren fjerner olien fra
luften, der kommer fra kompressoren, går jeg stærkt ud fra)...

> [...]
> udluftning), inde i mit værksted. Så har jeg et rent sted at male.
> Desuden får jeg bedre mulighed for at styre temperaturen. Lyder det

....personligt synes jeg det lyder som en god ide...

....jeg har før ved små emner brugt en skraldepose - med en støvsuger, der
trækker dampene ud fra den fjerneste ende af posen - så har jeg kunnet stå
inde i huset og male...

....som skrevet ovenover skal du ha noget udluftning - det er i hvertfald det
rareste - efter et minut er det svært at se - og ånde - når man har stået og
blæst...en støvsuger, som sagt - eller en gammel ventilator - gør meget ved
det...

....jeg har osse lavet en drejeskammel af to rondeller med et kugleleje i
midten, så mindre emner som en benzintank eller et sidedæksel kan drejes
rundt og få fra alle sider...

....bemærk i øvrigt, at trykket fra malerpistolen er så stort, at meget lette
emner gerne vil blæse væk - så dem må du lige tøjre med fx. en svejsetang på
bagsiden...
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 08-12-02 17:49

"Hans Paulin" <niluap@tiscali.danmark> wrote in message
> ...øhe - "Jem og Fix", hedder firmaet - et byggemarked - de sælger til
> priser, der ligner Harald Nyborgs...

Samme firma, så det er der nok en grund til...

Jens
RD

Fra : Hans Paulin

Dato : 08-12-02 18:09

Jens Blaabjerg (replace xxx with newsgroup to reply) wrote:
> Samme firma, så det er der nok en grund til...

....NÅ!...mann höre und staune...

....dét var jeg godtnok ikke klar over...he he...
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 04-12-02 11:01

Kern Herskind Hansen wrote:

> "Du skal bruge; en kompressor (helst med tank),

Den SKAL være med tank. Dels for temperaturen på luften er ens under hele
arbejdet, samt at have mere ens tryk. Du skal dog have en god
vandudskiller/filter, samt en trykregulator.

> spray dysse dimser,

Det må være en malersprøjte du mener. Bare køb en Harald Nyborg. Gerne en
overkopmodel. Den bruger mindre maling. Køb samtidig en mindre dyse til den. Den
standardmonterede er for stor til andet end grunder/sprøjtespartel.

> et rum med en rimelig temperatur,

Stuetemperatur er godt nok.

> autolak (eks: www.baden-jensen.dk),

Eller din lokale automaler. Har du så rengjorte syltetøjsglas med, så bliver han
glad.

> slibeting mm." Han fortalte at han havde brugt 2500,- på lak, til en hel
> bil.

Sådan cirka.

> Mit regnestykke er som følger:
> Kompressor ............. 1000,-

Køb en lidt større. Gerne oliesmurt. Den holder længere. Køb hellere en god
gammel brugt Stenhøj eller lign. Også selv om den koster mere. Alle de billige
silvan og tilsvarende bliver ikke ret gamle. Ofte er de uden olie, og
stempleringen er bare en nylonring.

> Spray dysse dimser ...... 200,-

Plus en mindre dyse. Ca. kr.150.

> Autolak ................ 3000,-

Mindre kan gøre det.

> Slibe ting mm. .......... 500,-

Plus en rigtig gummimaske. Plus et egnet kulfilter. Opbevares i en tæt plastpose
når det ikke er i brug.

> Udbedreing af værksted . 1000,- (Udluftning, temp., Støv-afskærmning)

En hæfteklammepistol og en rulle af det billige afdækningplast kan gøre
underværker.

> I alt .................. 5700,-

Selvgjort er velgjort. Som regel. Går det helt galt med støv i klarlakken, så
slib og lav en aftale med autolakeren.

> Kom med jeres holdninger, råd og erfaringer.

Bare kom i gang, du.

Ib Jakobsen

Fra : Kern Herskind Hansen

Dato : 04-12-02 11:11

Ib Jakobsen wrote:
> Bare kom i gang, du.

Det lyder som om du har prøvet det her før, er det dig jeg skal spørge
til råds om malerteknik mm. hvis jeg går i gang?

--
Kern // FZR600R
http://dfm.divvy.dk/?id=136

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 04-12-02 12:32

Kern Herskind Hansen wrote:

> Det lyder som om du har prøvet det her før, er det dig jeg skal spørge
> til råds om malerteknik mm. hvis jeg går i gang?

Du er velkommen. Men der er ikke så meget mere at tilføje. Husk at
tålmodighed er en nødvendighed. Og lad være med at have meget over 20
grader når du maler. Det giver bare problemer med at det ikke bliver
blankt. Men bagefter skal der godt med varme til.

Ib Jakobsen

Fra : Hans Paulin

Dato : 04-12-02 11:38

Ib Jakobsen wrote:
> samt en trykregulator.

....man skal vist køre med 4 bar, mener jeg...

> Bare kom i gang, du.

Sådan!
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 04-12-02 12:33

Hans Paulin wrote:

> ...man skal vist køre med 4 bar, mener jeg...

Det er ikke helt tosset.

Ib Jakobsen

Fra : Gundersen

Dato : 04-12-02 16:23

Hejsa

> Den SKAL være med tank. Dels for temperaturen på luften er ens under hele
> arbejdet, samt at have mere ens tryk. Du skal dog have en god
> vandudskiller/filter, samt en trykregulator.

Og det skal ik være en Harrald Nyborg lavpris. De kan slet ik følge med!
Køb som allerede nævnt en brugt Stenhøj. (Vær sikker på at du har strøm
nok!)

> Eller din lokale automaler. Har du så rengjorte syltetøjsglas med, så bliver han
> glad.

De fleste støre farvehandlere sælger autolak.

> [...]
> silvan og tilsvarende bliver ikke ret gamle. Ofte er de uden olie, og

Helt enig!

> Mindre kan gøre det.

Hvilken farve? Selv om at det evt skulle være metalic farver, koster de
normalt ik over 1000,- litteren! En Mc skal ik have en hel litter, vil
jeg mene!

> Selvgjort er velgjort. Som regel. Går det helt galt med støv i klarlakken, så
> slib og lav en aftale med autolakeren.

Jeg vil bare sige, at hvis du overhovedet ikke har erfaring med BLANK sprøjtemaling, skulle du nok gå i gang med at øve dig, inden at du kaster dig ud i at male din MC!

Det er ikke bare så nemt som man høre folk sige!

Mvh Emil
--
www.Scooterzone.dk
Suzuki GSF 400 Bandit

Fra : Kern Herskind Hansen

Dato : 09-12-02 13:36

Gundersen wrote:
> Hejsa

> Og det skal ik være en Harrald Nyborg lavpris. De kan slet ik følge med!
> Køb som allerede nævnt en brugt Stenhøj. (Vær sikker på at du har strøm
> nok!)

Hvor heldig kan man være? I weekenden stod jeg i værkstedet, for at måle
op til male kabine. Pluselig hørte jeg en brumende lyd - jeg fulgte
lyden for at lure hvad det mon var... og der stod den, mindre end 10m
fra mit værsted, en stk. kompressor!

En stenhøj med 50 ltr tank og et maxtryk på 15 bar.... Den bliver i ny
og næ brugt til at fylde luft på biler og traktorer, men jeg er sikker
på at jeg kan låne den til mit maler projekt.

Kan den bruges ... eller skal det være større?

--
Kern // FZR600R
http://dfm.divvy.dk/?id=136

Fra : Hans Paulin

Dato : 09-12-02 13:48

Kern Herskind Hansen wrote:
> Kan den bruges ... eller skal det være større?

....du skal kun bruge 4 bar - så du skal lige ha en reduktion på...

....med en pistol med beholderen til maling ovenpå bruger du ikke så meget
luft, så jeg vil mene, at 50 l er nok...
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 09-12-02 16:01

Kern Herskind Hansen wrote:

> [...]
> på at jeg kan låne den til mit maler projekt.
>
> Kan den bruges ... eller skal det være større?

Nu kunne man jo være flabet og svare at du ikke havde nænvt noget om dens
ydelse. Men der er trøst. Selv den mindste Stenhøj er stor nok.

Ib Jakobsen

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 10-12-02 09:31

> lyden for at lure hvad det mon var... og der stod den, mindre end 10m
> fra mit værsted, en stk. kompressor!

Du skal vel bare ud og løbe lidt slange så og lave en fast
"forbindelse". Der er altid rart at have luft i nærheden....

/A

Fra : armand

Dato : 05-12-02 00:56

Kern Herskind Hansen <kern@kern-online.dk> skrev i en
> [...]
(7-9-13-bank-bank)...
> Så kære NG, hvad gør en klog man nu? Bliver malerhjerne... eller punger

Der har tidligere været en tråd omkring emnet, hvor "gør det selv-Keld" også
kom til samme regnestykke som dig: Ca. halv pris - Men han blev aldrig
tilfreds med resultatet og endte med at få den professionelt lakeret (= 50%
i mer-udgift!!)

Hvis man kan leve med sine egne småfejl (og det kan man jo ofte, spørg
bare min frue der er maler og oftest korser sig når bekendte stolt fremviser
deres nye farver på stuevæggene!!) og samtidig får et kick af selv at have
stået for arbejdet, og så forøvrigt ikke helt har pengene til en
autolakerer, så er det svært at argumentere imod - Min eneste modsigelse
skulle i så fald være at man skal påtænke at værket skal sælges igen
engang!!

--
Armand.