Lysdæmper til elektronisk halogen.
Fra : Kent Sørensen

Dato : 06-12-02 20:06

Hej NG.

Er der nogen der ved hvordan man glidende dæmper en elektronisk halogen
transformator?
De alm. systemer med 3 X 20 watt i den billige udgave har en stor klodset
ringkerne trafo.

Men jeg har købt en 200watt elektronisk trafo til at drive mit 9mtr lange
system med 7 x 20watt lamper. Men den afgiver stadig så meget energi at jeg
nu gerne vil have muligheden for at kunne dæmpe det.

Jeg har forsøgt med de alm. lysdæmpere, men resultatet er at de begrænser
fødestrømmen til transformatoren og derved begynder den at blinke.
Jeg ved at man kan få bestemte dæmpere til netop disse elektroniske, men jeg
har endnu ikke fundet nogen der har kunnet hjælpe tilstrækkelig til at jeg
har kunnet finde et sted at købe en sådan.

Nogen tips eller forslag?

Mvh.

Kent Sørensen

Ps: Hvis det ikke for meget ulejlighed, ville det glæde
mig hvis du også gad at sende en kopi af dit svar til oks@esenet.dk

Fra : Søren Rohde

Dato : 08-12-02 19:20

"Kent Sørensen" <oks@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har endnu ikke fundet nogen der har kunnet hjælpe tilstrækkelig til at jeg
> har kunnet finde et sted at købe en sådan.

Så er det fordi de steder du har spurgt ikke ved hvad de sælger. I
katalogerne fra Silvan, Bauhaus mfl. står det klart og tydeligt under
lysdæmperne hvis de er til "elektroniske transformatorer". Jeg vil tro at
hovedparten af lysdæmperne fra LK kan klare opgaven.

Nogle gange er det slet ikke så dumt (eller dyrt) at ringe til en fagmand.
Hvis du selv kan montere kan den lokale elmand helt sikkert sælge dig hvad
du skal bruge. Og du slipper for ærgelserne ved at have købt noget forkert.

--
Mvh. Søren Rohde, Brabrand

Altid noget til salg på hjemmesiden:
http://home1.stofanet.dk/fam_rohde/

Fra : Carsten Wendrup

Dato : 17-12-02 16:57

Du skal ha´ fat i en lysdæmper til kapacitativ belastning, dvs. f.eks. en LK
lysdæmper der hedder noget med CR (De almindelige til transformatorer hedder
LR og er til induktiv belastning)

LK har p.t. to typer på deres hjemmeside (http://www.lk.dk/katalog.jhtml)
MEK-S 160 CR som er med vippeafbryder og skyderegulering samt TOUCH IR 180
CR som (som navnet antyder) er af touch-typen. Denne kan endvidere
fjernbetjenes med en infrarød sender (Ekstraudstyr).

Har selv installeret sidstnævnte i forbindelse med en Herstal
spisebords-lampe med elektronisk transformer hvor reguleringen jo også
sidder i transformeren, med det resultat at man skal op og stå på bordet for
at regulere lysstyrken - Irriterende ! Efter at have skiftet den almindelige
afbryder til en Touch IR 180 CR kan jeg nu regulere lyset uden større
gymnastiske øvelser

Carsten