hæk
Fra : Stump

Dato : 06-12-02 09:25

Vi fik plantet ligusterhæk i efteråret (ny grund - haven endnu ikke rigtig
anlagt), og den består nærmest af nogle meget lange pinde/ris. Den er pænt
høj, men alt andet end tæt.
Kan man mon klippe den godt ned nu, eller skulle den absolut have været
klippet ned tidligere? Den skulle jo gerne blive tæt engang...
Mvh. Stumpen

Fra : Jakob Bock

Dato : 06-12-02 09:42

Stump skrev:

> [...]
> Kan man mon klippe den godt ned nu, eller skulle den absolut have været
> klippet ned tidligere? Den skulle jo gerne blive tæt engang...

Der er normalt ingen grund til at klippe nye hækplanter i toppen, før
de har nået den ønskede højde. Det skulle da lige være, at man ikke
synes det ser pænt ud, men det har ingen indflydelse på om hækken
bliver tæt eller ej. Du kan dog med fordel begynde at klippe hækken i
siderne allerede inden der når sin fulde bredde.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Stump

Dato : 06-12-02 09:48

"Jakob Bock" <jakob.bock@mail.dk> wrote in

> [...]
> bliver tæt eller ej. Du kan dog med fordel begynde at klippe hækken i
> siderne allerede inden der når sin fulde bredde.

OK. Planterne har faktisk allerede den ønskede højde
Men dvs., at for at opnå, at hækken forgrener sig godt og bliver tæt, så
skal den snarere studses langs siderne, så sidegrenene forgrener sig godt.
Indtil videre er der ikke en eneste gren at klippe langs siderne, men det
kommer måske.
Mange tak for svaret
Stumpen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 06-12-02 09:55

On Fri, 6 Dec 2002 09:47:31 +0100, "Stump" <stumppmuts@stofanet.dk>
wrote:

> [...]
>Indtil videre er der ikke en eneste gren at klippe langs siderne, men det

Det har altid været god kutyme at klippe hækken godt ned de første år,
idet nye skud og forgreninger gør hækken tæt -> Ikke at klippe betyder
slanke grene og gennemsigtelig hæk. Jeg ville mene, du skulle klippe
den en del ned.

En slank hæk er ikke så stabil og svajer nemt - bliver den for bred
tilmed (og ikke mindst skævt klippet ift stammen), har den lettere ved
at vælte.
---

Mvh. Mogens...

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 06-12-02 11:35

"Mogens Knudsen" <oo300024v@FJERNDETTEe-mail.dk> wrote in message
> [...]
> idet nye skud og forgreninger gør hækken tæt -> Ikke at klippe betyder
> slanke grene og gennemsigtelig hæk. Jeg ville mene, du skulle klippe

nu siger du ikek noget om det er planterskole hæk eller bilka hæk.....for
planteskolernes hækplanter er normalt fint forgrenet, og vi fik at vide at
de bare skulel i jorden og så studses i siderne så den ikek gror skævt.....

Mvh
Lasse
Nybagt husejer, med nyplantet hæk

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 06-12-02 11:43

On Fri, 6 Dec 2002 11:34:48 +0100, "Lasse Lundberg"
<Lasse@lundberg-net.dk> wrote:

> [...]
>de bare skulel i jorden og så studses i siderne så den ikek gror skævt.....

Planteskolehæk af kvalitetsmæssig høj karaktér og pris.
Det var endvidere planteskoleejerens anvisning.

>Nybagt husejer, med nyplantet hæk
---

Mvh. Mogens...
Erfaren husejer siden '78

Fra : Stump

Dato : 06-12-02 11:44

"Lasse Lundberg" <Lasse@lundberg-net.dk> wrote in > nu siger du ikek noget
> [...]
> planteskolernes hækplanter er normalt fint forgrenet, og vi fik at vide at
> de bare skulel i jorden og så studses i siderne så den ikek gror

Der er tale om en hæk gartneren har plantet (andelsboligforening)... og
planterne er hm...
Helt nede ved roden er de forgrenet, og de grene er så bare nogle meget
meget lange pinde, der står og stritter mod himlen
Jeg tror ikke der er tale om Bilka-kvalitet, men jeg har absolut ingen
forstand på den slags...
Mvh. Stumpen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-12-02 20:53

On Fri, 06 Dec 2002 08:55:08 GMT, oo300024v@FJERNDETTEe-mail.dk (Mogens
Knudsen) wrote:

> [...]
>idet nye skud og forgreninger gør hækken tæt -> Ikke at klippe betyder
>slanke grene og gennemsigtelig hæk. Jeg ville mene, du skulle klippe

Hver gang man klipper et opadgående skud over, så kommer det 2-4 nye
skud som stadig gror opad. Disse skud kommer fra stedet hvor der blev
klippet og 10-20 cm ned ad grenen.

Det man skal have til at forgrene sig er sidegrenene, dvs. man klipper
hækken i siderne, som Jakob også sagde.

Jeg har et par steder set en hæk hvor toppen er blevet klippet i ens
højde inden den ønskede færdighøjde er nået. Om vinteren kan man
tydeligt se hvor det er sket.

Det som gør hækken uigennemsigtig er ikke de opadgående skud, det er
sideskuddene som gerne skulle forgrene sig.

>En slank hæk er ikke så stabil og svajer nemt - bliver den for bred
>tilmed (og ikke mindst skævt klippet ift stammen), har den lettere ved
>at vælte.

Og en rigtigt klippet hæk er lidt bredere for neden end for oven.

http://www.gartneriet.dk
- First name: Mads
- The name you typed contains a word or phrase that Hotmail does not allow.

Fra : Pia J

Dato : 06-12-02 11:47

"Stump" <stumppmuts@stofanet.dk> wrote in message news:3df0641c$0$649
> OK. Planterne har faktisk allerede den ønskede højde
> Men dvs., at for at opnå, at hækken forgrener sig godt og bliver tæt, så
> skal den snarere studses langs siderne, så sidegrenene forgrener sig godt.

Det kan ikke betale sig at klippe den nu midt om vinteren, der vokser den
ikke. Jeg har fået at vide marts/april, hvis jeg samme år vil have god
vækst. Og i øvrigt også flere steder at jeg godt kan klippe toppen af, da
planten så vil komme med flere skud nedefra.

:Pia