Vasketøj tøring
Fra : Mick Tagmos

Dato : 04-12-02 14:53

hejsa...

Jeg tænkte!!! og det var måske her det gik galt.... om det ikke var
muligt at lave et rum i laden (som er uopvarmet) om til tørrerum,
selvføllige er det det... spørgsmålet er så bare om det er nok at sætte en
stor blæser (ikke kæmpe stor, bare større end dem der er i pc'ere) op så der
kommer cirkulation i rummet og evt lave et hul i væggen, så fugten kan komme
ud. eller er det nødvendigt her i vinter peroiden, at havde en blæser med
varme, eller en radiator + blæser.
eller er det tøretumbler der er den beste / billigste løsning.. eller måske
noget helt andet...

Mick

Fra : Martin Buhelt

Dato : 04-12-02 14:58

> [...]
> varme, eller en radiator + blæser.
> eller er det tøretumbler der er den beste / billigste løsning.. eller

For at tørre tøj gælder det om at den omgivende luft har så lav en relativ
fugtighed som muligt. Dette gøres lettest ved at opvarme luften, da varm
luft kan indeholde mere vanddamp end kold luft.

Hvis du blot sætter en blæser op, vil du få udskiftet luften i rummet med
udendørs luft. Problemet er, at luftfugtigheden i vinterperioden på den
udendørs luft ofte er ret høj, og dermed vil dit tøj ikke tørre.

Du vil derfor være nødt til at opvarme luften på en eller anden måde.
Hvilken af dine foreslåede løsninger der er bedst og billigst afhænger bl.a.
af hvor stort rummet er, og hvor godt det er isoleret. Umiddelbart vil jeg
dog tro, at den bedste løsning vil være at benytte tørretumbler om vinteren
og ophængning i uopvarmet ventileret rum om sommeren.

/Martin

Fra : Erik Olsen

Dato : 04-12-02 15:27

Martin Buhelt wrote:

> For at tørre tøj gælder det om at den omgivende luft har så lav en
> relativ fugtighed som muligt. Dette gøres lettest ved at opvarme
> luften, da varm luft kan indeholde mere vanddamp end kold luft.

Det bidrager også ganske meget hvis lufthastigheden omkring tøjet er
høj. Derved transporteres den fugtige luft omkring tøjet hurtigere bort.

> Problemet er, at luftfugtigheden i vinterperioden på den udendørs
> luft ofte er ret høj, og dermed vil dit tøj ikke tørre.

Det er nu ikke helt rigtigt. I perioder med koldt og klar vejr er
luftfugtigheden faktisk ret lav. Man kan lidt groft sige at rigtig
sommer- og vintervejr er godt at tørre tøj i, mens rigtigt forårs- og
efterårsvejr i reglen er klamt.

> Du vil derfor være nødt til at opvarme luften på en eller anden måde.

Det er absolut ikke nødvendigt. Vi har et tagudhæng ved den ene gavl på
vores hus, derunder tørrer vi det meste af vores tøj, året rundt. Kun
ved samtidig regn og kraftig blæst fra den "forkerte" retning kniber
det. I fugtigt vejr tørrer tøjet så meget i løbet af 2 døgn, at vi tage
det indenfor og brede det ud, hvorefter restfugtigheden er væk efter
15-30 min.

Jeg vil tro at en carportlignende indretning med sideinddækning ned til
1-1,2 m over terræn og åbninger oppe under tagkanten er ideel. Så er der
stadig rigelig ventilation - og det er billigt i energiforbrug.

Venlig hilsen
Erik Olsen