Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Scanning
Fra : emj

Dato : 06-12-02 19:13

Er der nogen her, som kan sige præcist, hvilken resolution man skal
bruge for at skanne alle informationer ud af et almindeligt papirfoto.
Et eller andet sted, har jeg læst, at man ikke får noget ud af at
scanne højere end i 250 PPI, men jeg vil gerne have dokumentation
derfor.
Hilsen emj

Fra : KNL DtP

Dato : 06-12-02 23:14

"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Et eller andet sted, har jeg læst, at man ikke får noget ud af at
> scanne højere end i 250 PPI, men jeg vil gerne have dokumentation

Der er to ting du skal være opmærksom på her:

Det ene er at scanneren måske ikke kan scanne rent optisk i de højere opløsninger, og
derved bare skaber en kæmpe billedfil - uden at der egentlig bliver mere ægte
information (interpolering).

Det ander er at der jo er forskel på typen af papirbillede. Det er klart at der ikke
er nær så mange informationer på en papirkopi, som der er på et 100 iso
dias-billede - men om det svarer til 250 PPI har jeg ikke lige tal på.

.... du spørger til sidst om, om det kan betale sig at scanne i en højere opløsning en
de 250 PPI, og hvis du skal lave en 1:1 kopi af f.eks. et 13x18 cm billede, så vil
jeg mene at det kan du ikke. Man taler om at der ved tryk anvendes en linjetæthed på
133 linjer pr. tomme, hvilket kan omregnet til PPI - nemlig ved at gange med
kvalitetsfaktoren, som i dette tilfælde er 2. Dermed bliver output-opløsningen
omkring 266 PPI.

Skal du forstøre billedet op i et større foramt skal du så gange med %-satsen (f.eks.
133 LPI x 156% x 2 = 415 PPI).

Hvis du ønsker en mere teknisk gennemgang, så skulle du lige spørge i

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : emj

Dato : 07-12-02 00:31

On Fri, 6 Dec 2002 23:13:38 +0100, "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>kvalitetsfaktoren, som i dette tilfælde er 2. Dermed bliver output-opløsningen

Tak, det dækket fuldt ud mit spørgsmål.
Hilsen emj