azir.dk og IT registret - en venlig advars~
Fra : Jens Schriver

Dato : 06-12-02 14:21

Jeg blev for lidt siden ringet op af en kvinde fra "IT registret". Der
var meget larm i baggrunden, men jeg kunne forstå det var noget med
min adresse, hun ville gerne have en update på min adresse og mit
nummer.

Jeg spurgte hvad IT registeret er, og hun forklarede at det
er/arbejder med Azir.dk, et erhversindex - et site jeg aldrig har hørt
om. Fint, jeg gav adresse, nummer, website, og hun forklarede at i år
kunne min email også blive listet gratis (woop-di-doo!). Oven i det
ville de også sende en raport gratis efter 10 måneder, så jeg kunne se
hvor mange, der havde set og klikket på linket til mit website. Det
ville alt i alt blive 498 kr.

Med det samme sagde jeg, at jeg ikke var intereseret i at betale for
at være listet i et index, jeg aldrig havde hørt om, og som jeg ikke
havde nogen anelse om hvor mange besøgende fik.

Til det svarede hun at jeg havde været listet på azir i ca. 10 måneder
allerede, noget jeg ikke havde nogen anelse om. Hun forklarede at jeg
var blevet ringet op af en af deres konsulenter for et år siden,
hvilket jeg ikke kunne huske noget om - hun foreslog hjælpsomt at det
kunne jo være at jeg havde haft en travl dag og ikke lige kunne huske
hvad jeg havde sagt ja til. Desværre havde konsulenten ikke skrevet
sit navn, det var jo beklageligt. Hun foreslog ydermere at konsulenten
havde talt med en anden i mit firma (det lød meget øvet), men mit
firma er en enmandsvirksomhed, der er kun mig.

Jeg har _aldrig_ snakket med nogen fra azir.dk eller IT registret og
efter at have set deres hjemmeside kan jeg godt forstå hvorfor jeg
aldrig har hørt om sitet. Ingen google ranking og ikke nogen sites,
der linker til dem.

Efter min mening er dette skummel markedsføring.
- Azir sælger en tjeneste (listing på deres erhversindex) som har
meget lille værdi. Hvor skulle de besøgende komme fra?
- Påstår (lyver om?) at jeg har allerede sagt ja, til at blive listet.
- Spiller på at en anden har allerede accepteret en listing, så jeg
bliver "presset" ud i en situation, hvor jeg siger ja.

Normalt er jeg ligeglad med små-scams, men som IT-konsulent ved jeg
hvor lette mange er at snyde. Hvis de havde ringet til min far, som
også har et enmandsfirma, havde han nok sagt ja til at blive listet
for 498 kr/året.

Jeg kunne selvfølgelig også tage fejl - måske får de millioner af
besøgende... you be the judge.

-Jens

Fra : Lars Funck

Dato : 06-12-02 14:54

Sjovt. Jeg var ude for nøjagtigt det samme. Næsten ordret. Og jeg havde
heller aldrig haft kontakt til Azir.dk før jeg blev ringet op og fortalt at
jeg havde været på længe... En "anderledes" måde at drive telesalg på.

MVH

Funck

Fra : Johnny Roland Christ~

Dato : 06-12-02 15:04

On Fri, 6 Dec 2002 14:54:00 +0100, "Lars Funck"
<Funck@networldmedia.dk> wrote:

> [...]
>jeg havde været på længe... En "anderledes" måde at drive telesalg på.

Jeg har en gang selv arbejdet for dette firma som sælger (ca. 1 time
så lurerde jeg firmaets moral) de går også under navnet
http://www.itbogen.dk

Den måde de arbejder på, er at de har listet alle DK firmaer (dem de
kan finde) i deres telefonbog, og efter et år ringer de så for at
høre, om man vil blive stående! Jeg kan genkende deres salgstale, det
er de samme folk, moderselskabet hedder hvis Medie forlaget danmark.

grundlæggerne var bla. andet folkene bag telefonbogen "den gule side"
hvor de ringer til firmaer og siger "goddag det er fra de gule sider
(kunden må have hørt forkert, hvis der kommer problemer) og om man
forsæt ønsker at blive stående i bogen....."

Rent fup og svindel -

Hold jer langt fra den slags firmaer - deriblandt også firmaet
Atriax.dk der tilbyder søgemaskine optrimering, og generiske domæne
navne, du betaler ca. 4 -10 kr for hver "unik bruger" der har besøgt
et domæne-navn, hvilket vil sige et IP bliver talt én gang om måneden,
de har ingen ordentligt statestik på deres besøg, og deres egne
maskiner (der er på et lokalnet og derfor nemt kan ændre IP nummer
flere gange dagligt, hvis man ønsker det) besøger jævnligt de adr. de
sælger)
(har selv arbejdet for Atriax.DK i en længere periode.

Der er nemmere, billigere og mere sikre måder at få sige varer frem
på.

det var derfor jeg skred derfra efter en time.....

Venligst
Johnny

Fra : Britt Malka

Dato : 06-12-02 21:13

On Fri, 06 Dec 2002 15:04:29 +0100, Johnny Roland Christensen
<johnny@starkonline.info> wrote:

>Jeg har en gang selv arbejdet for dette firma som sælger (ca. 1 time
>så lurerde jeg firmaets moral) de går også under navnet
>http://www.itbogen.dk

Nu ringer der en klokke... har de ikke også hedder IT Konsulenterne?
Også et fup-og-svindel-firma, der leve af telemarketing, som de kaldte
det. De glemte vist endog at lønne deres medarbejdere.

Britt Malka - www.malka.it/home/britt - nu også med vitser

Kan du høre, når din elskede sender dig mail? - The Bat! www.malka.it/programs

Fra : Carsten Holck

Dato : 13-12-02 10:18

Britt Malka wrote:

> Nu ringer der en klokke... har de ikke også hedder IT Konsulenterne?
> Også et fup-og-svindel-firma, der leve af telemarketing, som de kaldte
> det. De glemte vist endog at lønne deres medarbejdere.

Ja i "gamle" dage solgte de telefonbogsoptagelser - Jeg har været ude for at
en at sælgerne der ringede brugte som argument for deres seriøsitet at deres
telefonbog blev distribueret at Post Danmark, og det blev gentaget flere
gange - det er lige til dk.snak.vittigheder

/@rsten

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-12-02 15:10

"Lars Funck" <Funck@networldmedia.dk> skrev i en meddelelse
> Sjovt. Jeg var ude for nøjagtigt det samme. Næsten ordret. Og jeg havde
> heller aldrig haft kontakt til Azir.dk før jeg blev ringet op og fortalt
at
> jeg havde været på længe...

Jeg er også listet et par gang.

Kender heller ikke biksen.

> En "anderledes" måde at drive telesalg på.

Det må da svært antydes.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Johnny Roland Christ~

Dato : 06-12-02 15:14

Til sælgernes forsvar skal det nævnes at langt størstedelen sidder i
god tro, men indehaverne af firmaet på vel have et problem i forhold
til markedsfæringslovgivningen?
Er der nogen der ved om denne type selskaber er blevet indklaget til
forbrugerrådet eller evt. bragt for en domstol?

Johnny Christensen

Fra : Timo Jensen

Dato : 10-12-02 19:31

"Bjørn Jørvad" <ursus_FJERNDETTE_major@post3.FJERN_DETTEtele.dk> skrev i en
meddelelse news:3df0afc6$0$47069$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeg er også listet et par gang.
Ditto.
Men.... oplysningerne er *mindst* 1½ år gamle. Måske de skulle købe en ny CD
fra TDC eller KRAK....

--
Timo Jensen
http://www.mlm-life.com

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 10-12-02 19:32

"Timo Jensen" <procella@post(et).tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men.... oplysningerne er *mindst* 1½ år gamle. Måske de skulle købe en ny
CD
> fra TDC eller KRAK....

Der mangler i hvert fald noget...

Blev i øvrigt ringet op af én fra biksen i dag.

Bad om at blive fjernet fra databasen.....da jeg ikke har bedt om optagelse.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Howard

Dato : 06-12-02 15:26

> [...]
at
> jeg havde været på længe... En "anderledes" måde at drive telesalg på.

Jeg har tidligere prøvet at blive ringet op af et firma der "udgiver"
katalog til alle skoler og børnehaver mm.
Hvor jeg kunne købe en annonce, jeg har aldrig se det katalog.

2 gange har jeg prøvet at have vundet en flaske champagne fordi jeg
tidligere har været så venlig at besvare nogen spørgsmål, hvad jeg aldrig
har.
Her efter fik jeg så en salgs tale for nogen lysstofrør.
Behøver jeg at nævne at jeg aldrig modtog nogen flasker champagne!

Carsten

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 06-12-02 18:13

"Howard" <howard@STOP-SPAMadslhome.dk> writes:

> Jeg har tidligere prøvet at blive ringet op af et firma der
> "udgiver" katalog til alle skoler og børnehaver mm. Hvor jeg kunne
> købe en annonce, jeg har aldrig se det katalog.

Hehe, dem har jeg også snakket med. Manden var i øvrigt rigtig
uforskammet, og blev ved at tale selvom jeg på det kraftigste frabad
mig og fortalte at jeg havde travlt og sad alene med tre indadgående
linjer.

Det endte med at jeg måtte lægge røret på. Jeg blev staks efter ringet
op igen. Samme sælger med fonærmelse i sin skingre stemme: (frit fra
hukommelsen) "Nåå.. jeg tror vi blev afbrudt. Vi er jo en seriøs
virksomhed, men det kan jeg så forstå at I ikke er. Udemærket! Vi har
jo et seriøst produkt, som kan forøge jeres indtjening - men I er nok
ikke interesseret i at tjene penge. I vil nok hellere være useriøse".

-j

--
Mennesker og maskiner i Bolivia
http://weblog.janus.dk

Fra : morten sorensen

Dato : 07-12-02 10:31

"Janus Sandsgaard" <janus@mac.com> wrote in message

> [...]
> jo et seriøst produkt, som kan forøge jeres indtjening - men I er nok
> ikke interesseret i at tjene penge. I vil nok hellere være useriøse".

OK.... *det* er frækt.....

Jeg er osse blevet ringet op af dem, og i starten lød det som om de bare
lige ville checke at min adresse var OK, for nu havde jeg stået i deres
kartotek et år. På mit spørgsmål om hvordan det i det hele taget kunne være
jeg havde stået der et år svarede de at Erhvervs- og Selskabsstyrelsen have
meldt mig ind ! Jeg gav mine nye adresseoplysninger - og så kom der en pris
som jeg ikke husker hvad var. Men jeg afviste blankt at betale så meget som
en krone.

Hver gang en sælger ringer siger jeg at jeg vil have tilsendt noget
skriftligt på mail. Det lægger en dæmper på den værste 'feel-good'-stemning
de prøver at skabe i telefonen.

morten sorensen

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 06-12-02 18:22

jens_schriver@hotmail.com (Jens Schriver) writes:

> [...]
> registret". Der var meget larm i baggrunden, men jeg kunne forstå
> det var noget med min adresse, hun ville gerne have en update på min

Efter at have været udsat for forskellige varianter over temaet
annoncesalg indførte jeg en ny sport i virksomheden: Afvis enhver
sælger, høfligt mens bestemt - og på max eet minut. Efter en uges
øvelse virkede det.

-j

Fra : Palle B

Dato : 10-12-02 18:36

"Jens Schriver" <jens_schriver@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg blev for lidt siden ringet op af en kvinde fra "IT registret".

Jo tak, dem kender jeg også. Lige snart snart den kvindelige sælger begyndte
at snakke om, at det kun kostede et latterligt lille beløb at få fornyet min
optagelse (eller hvad hun nu sagde), fik hun fluks at vide at: Jeg ikke
havde bedt en optagelse, at jeg aldrig havde hørt om firmaet før og at
yderligere henvendelse var aldeles uønsket.

Jeg har også hørt fra et blad (?) Skolen, der solgte annoncer, hvor
annonceindtægterne efter sigende skulle gå til misbrugte børns vel (eller
noget i den stil). Jeg svarede, at hun da var velkommen til at fremsende et
blad, så jeg kunne se, hvad det drejede sig om - siden har jeg - gudskelov -
ikke hørt fra dem heller.

Er der iøvrigt der har hørt fra dem?

Jeg har nu indøvet denne taktik: lige så snart en eller anden ringer og
begynder at snakke om annoncer i blade, websites, bøger, kataloger eller
lignende, jeg aldrig har hørt om, får de denne besked: Jeg er IKKE
interesseret i at købe noget som helst. Yderligere henvendelse frabedes.
Derefter på med røret. Det ser da ud til, at det virker.

Palle