GUI
Fra : trenskow01

Dato : 04-12-02 23:09

Hejsa allesammen.

Jeg er på 1. semester på datamatiker udd. og skal bla i vores projekt
lave
en GUI.. jeg er slet ikke verdensmester i at lave dem.. jeg mener design
mæssigt, så jeg er ved at lave Noget faneblade, med faneblade... men når
jeg
trykker på Varer i StartGUI, så kommer der ikke de faneblade frem
nedenunder
som jeg har programmeret. Jeg vil gerne have 3 valgmuligheder under det
ene faneblad, og kan ikke få vist de nye faneblade under de gamle.....
Hvad har jeg lavet forkert.... evt, hvis der er
nogen som ligger inde med links eller koder til noget flot gui som kan
bruges, så sig endelig til.
koderne kommer her... håber de kan tydes.

package antikvariat;
import java.awt.*;
import java.awt.event.*;
import javax.swing.*;
/**
* <p>Title: </p>
* <p>Description: </p>
* <p>Copyright: Copyright (c) 2002</p>
* <p>Company: </p>
* @author unascribed
* @version 1.0
*/

public class StartGUI {
public static void main(String[] args)
{

JFrame frame = new JFrame("Dalsgaard's Antikvariat");
frame.setDefaultCloseOperation(JFrame.EXIT_ON_CLOSE);

JTabbedPane tphoved = new JTabbedPane();
tphoved.addTab("Salg", new JTabbedPane());
tphoved.addTab("Kunder", new KundePanel());
tphoved.addTab("Varer", new TypeGUIpanel());

frame.getContentPane().add(tphoved);
Dimension scr = Toolkit.getDefaultToolkit().getScreenSize();
frame.setLocation(scr.width/2-640/2,scr.height/2-480/2);
frame.setSize(640, 480);

frame.show();
}

}

package antikvariat;
import javax.swing.*;
import java.awt.*;
import java.awt.event.*;
/**
[...]

public class TypeGUIpanel extends JPanel {
public static void main(String[] args)
{
JFrame vareframe = new JFrame();
vareframe.setDefaultCloseOperation(JFrame.EXIT_ON_CLOSE);

JTabbedPane tpvare = new JTabbedPane();
tpvare.addTab("Mønter", new JTabbedPane());
tpvare.addTab("Plader", new JTabbedPane());
tpvare.addTab("Bøger", new JTabbedPane());
tpvare.addTab("Diverse", new JTabbedPane());

vareframe.getContentPane().add(tpvare);
// vareframe.setSize(500,300);
vareframe.show();

}
}

Rasmus

http://www.kandu.dk/

Fra : Rasmus Trenskow

Dato : 04-12-02 23:07

arh sorry... viste ikke den også kom på her via kandu.dk
har slettet den forrige tråd jeg startede

Fra : Martin Møller Bæk

Dato : 04-12-02 23:44

Hej Rasmus

trenskow01 wrote:
> [...]
> som jeg har programmeret. Jeg vil gerne have 3 valgmuligheder under det
> ene faneblad, og kan ikke få vist de nye faneblade under de gamle.....

I StartGUI tilføjer du Varer ved
tphoved.addTab("Varer", new TypeGUIpanel());

Problemet er, at TypeGUIpanel klassen ikke indeholder nogen
konstruktor. Dvs den bruger default-konstruktoren, som ikke
gør noget. Det du skal gøre, at er flytte noget af den kode
fra main(..) methoden over i en konstruktor. Men udelad
JFrame i denne. Du extender JPanel. Derfor skal du i
kontruktoren nok gøre noget lignende:

super(); //Kalder JPanel's konstruktor

JTabbedPane tpvare = new JTabbedPane();
tpvare.addTab("Mønter", new JTabbedPane());
tpvare.addTab("Plader", new JTabbedPane());
tpvare.addTab("Bøger", new JTabbedPane());
tpvare.addTab("Diverse", new JTabbedPane());

add(tpvare); //Tilføjer tpvare til panelet

Mvh
Martin MB

Fra : Rasmus Trenskow

Dato : 05-12-02 00:14

Hej Martin

Tak for hjælpen, nu kommer de da med, men de vender den forkerte vej... står
midt i skærmbilledet, og vender ikke vandret, men lodret.

Fra : Martin Møller Bæk

Dato : 05-12-02 01:51

Rasmus Trenskow wrote:
> Tak for hjælpen, nu kommer de da med, men de vender den forkerte vej... står
> midt i skærmbilledet, og vender ikke vandret, men lodret.

Det ved jeg umiddelbart ikke hvorfor.
Måske er det fordi, du tilføjer JTabbedPanes til et JTabbedPane.
I TypeGUIpanel burde du ikke tilføje endnu et lag JTabbedPane,
men istedet tilføje JPanels eller lignende. F.eks:

//Opret x og y
JPanel x = new JPanel();
JPanel y = new JPanel();

//Tilføj noget til x og y