Password til root
Fra : Brandur Ellingsgaard

Dato : 05-12-02 11:18

Jeg skulle forleden lege root i terminalen, men jeg troede at mit
almindelige password (til mig som bruger) var godt nok. Det var det ikke.
Hvor kan jeg se den kode, og hvornår har jeg angivet den, det kan jeg nemlig
ikke huske at jeg har.

Mvh
Brandur Ellingsgaard

Fra : Ben Knudsen

Dato : 05-12-02 11:42

brandur@ellingsgaard.com writes:
> [...]
>almindelige password (til mig som bruger) var godt nok. Det var det ikke.
>Hvor kan jeg se den kode, og hvornår har jeg angivet den, det kan jeg

Hvis du nu skriver sudo bash og angiver dit normalte kodeord, er du så
ikke kørende?

Ben

Fra : Brandur Ellingsgaard

Dato : 05-12-02 12:56

On 05/12/02 11:41, in article
fc.0073fb6b04b857a53b9aca002c1f1c4c.4b857b5@net.dialog.dk, "Ben Knudsen"
<ben@net.dialog.dk> wrote:

> Hvis du nu skriver sudo bash og angiver dit normalte kodeord, er du så
> ikke kørende?
>
> Ben

Det er jeg i højeste grad, tak!
Brandur

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-12-02 13:30

> [...]

> Hvor kan jeg se den kode, og hvornår har jeg angivet den, det kan jeg nemlig

Brug "sudo -s". Det virker.
http://bigfoot.com/~thunderbear
Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Fra : Per Rønne

Dato : 06-12-02 04:15

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Brug "sudo -s". Det virker.

Ellers skal han tildele root et password.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : [5220] Maciek

Dato : 05-12-02 23:17

Brandur Ellingsgaard <brandur@ellingsgaard.com> wrote:

> [...]
> Hvor kan jeg se den kode, og hvornår har jeg angivet den, det kan jeg nemlig

Det rigtigste er at gøre følgende:
1. Indsæt installations-cd'en
2. Når installationsprogrammet er startet, og du har klikket dig forbi
de første par dialogbokse, går du ind i menuen og vælger kommandoen
"reset password".
3. Du indtaster et nyt root password, det gamle har Apple selv sat, da
de ikke mener at almindelige brugere har brug for at have root adgang
til deres egen maskine.
4. Du vælger "genstart"
5. Du er nu kørende og kan frit skrive su- inde i terminalen, velvidende
om at du nu har et officielt virkende kodeord til din egen maskine.

//maciek

--
"I think that there is a world market for maybe five computers"
-Thomas Watson, chairman of IBM, in 1943

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 06-12-02 00:56

[5220] Maciek <macfreak_SLET_@worldonline.dk> wrote:

> Det rigtigste er at gøre følgende:

Nej da!

> det gamle har Apple selv sat, da de ikke mener at almindelige brugere har
> brug for at have root adgang til deres egen maskine.

Apple har ikke sat noget root password. Det aktiveres i
NetInfo-administrator programmet under menuen sikkerhed.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : [5220] Maciek

Dato : 06-12-02 01:14

> Apple har ikke sat noget root password. Det aktiveres i
> NetInfo-administrator programmet under menuen sikkerhed.

Der er vel en grund til at det hedder "Reset ROOT password".
Desuden har jeg d.d ikke set noget Unix, Linux, you name it, styresystem
uden root password.

// Maciek

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 06-12-02 01:39

> [...]

> Der er vel en grund til at det hedder "Reset ROOT password".
> Desuden har jeg d.d ikke set noget Unix, Linux, you name it, styresystem

Reset ROOT password via system cd'en er til når man har glemt sit root
password. En jomfruelig Mac OS X installation har ikke aktiveret root
adgang. Dette gøres som sagt i Netinfo samtidig med at root password
sættes. For at ændre root password skal man selvfølgelig kende det.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-12-02 08:33

macfreak_SLET_@worldonline.dk ([5220] Maciek) writes:

> Desuden har jeg d.d ikke set noget Unix, Linux, you name it, styresystem
> uden root password.

Man bør ikke. Jeg synes deres "sudo" indfaldsvinkel er god og rigtig.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 06-12-02 12:13

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Man bør ikke. Jeg synes deres "sudo" indfaldsvinkel er god og rigtig.

Det har du ganske ret i. Hvad er den tekniske forskel på 'su root' og
'sudo tcsh' udover at den ene kræver root- og den aden admin password?
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-12-02 12:24

mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) writes:

> Det har du ganske ret i. Hvad er den tekniske forskel på 'su root' og
> 'sudo tcsh' udover at den ene kræver root- og den aden admin password?

At "su" er beregnet til at skifte brugerlogin uden at logge ud først
(med den ofte benyttede sideeffekt at man kan blive root). Når man
først er skiftet, er der fuld adgang.

"sudo" er beregnet til at give adgang for udvalgte personer til
udvalgte opgaver. Man kan fx tillade dig at rette i
printeropsætningen, og mig at oprette nye brugere, uden at give nogen
af os rootpassword. Alt kan logges, så man kan se hvem der laver
hvad.

Det ser ud til at OS X er opsat til at tillade alle administratorer at
lave alting. Det er meget fint til et enkeltbrugersystem.

Fra : [5220] Maciek

Dato : 06-12-02 12:25

> Det har du ganske ret i. Hvad er den tekniske forskel på 'su root' og
> 'sudo tcsh' udover at den ene kræver root- og den aden admin password?

Jeg mener at hele forskellen ligger i at man kan loggge ind i finder som
root, og slippe for at slette div. filer i terminalen. Det er meget
nemmere. Nogle gange har du ikke de rigtige rettigheder til nogle filer,
det har du hvis du er root.
Man skal så bare tænke sig lidt om.
Hvis du ikke har sat noget root password, hvorfor hedder det så "reset
password" når du starter op fra boot cd'en??
Desuden hvis root er slået fra, hvorfor figurerer den som bruger.??
mvh. Maciek

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-12-02 12:30

macfreak_SLET_@worldonline.dk ([5220] Maciek) writes:

> Man skal så bare tænke sig lidt om.

Det vil jeg mene er en underdrivelse. Alt hvad der hedder
sikkerhedsmekanismer bliver slået fra når man gør det her. Jeg vil
kraftigt fraråde at man vænner sig til det - at bruge det med omhu og
respekt når det virkelig er nødvendigt, er en anden sag.

> Desuden hvis root er slået fra, hvorfor figurerer den som bruger.??

Sådan fungerer Unix.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 06-12-02 12:47

[5220] Maciek <macfreak_SLET_@worldonline.dk> wrote:

> Hvis du ikke har sat noget root password, hvorfor hedder det så "reset
> password" når du starter op fra boot cd'en??

Skal vi sige at der ikke er nogen grund til at skelne om der er sat root
password eller ej, hvis man ført har bootet sin system cd!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Michael Holm

Dato : 06-12-02 21:43

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Man bør ikke. Jeg synes deres "sudo" indfaldsvinkel er god og rigtig.

hvis du med bør ikke, mener at man ikke skal "enable root" - så kan det
lige indskydes at det kan være nødvendigt... iforbindelse med opdatering
af Remote desktop, funkede det kun ordenligt efter at havde slået root
til.
--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 07-12-02 06:58

kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com (Michael Holm) writes:

> [...]
> lige indskydes at det kan være nødvendigt... iforbindelse med opdatering
> af Remote desktop, funkede det kun ordenligt efter at havde slået root

Ingen regler uden undtagelse.

OS X er den Unixvariant jeg har set hvor det er mindst nødvendigt, og
af samme grund bør man følge ånden, for at undgå at forvirre systemet.

Man skal passe på med kraftværktøj.

Fra : Michael Holm

Dato : 07-12-02 10:10

> [...]

> OS X er den Unixvariant jeg har set hvor det er mindst nødvendigt, og
> af samme grund bør man følge ånden, for at undgå at forvirre systemet.

Cool 'nough - endnu engang det er fedt at nogen af jer nix nørder også
er til mac ! så man hele tiden lærer noget om det !

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk