OSX 10.2 til Imac
Fra : Frederik Sunne

Dato : 04-12-02 20:15

Hej Mac'er

Jeg har en Imac første version med opgraderet RAM - hvor meget ved jeg ikke,
men mon ikke 64 Mb eller 128 Mb?
Anyways, hvordan kører OS 10.2 på den? Kan det overhovede lade sig gøre?

Venlig hilsen,

Frederik

Fra : David Blangstrup

Dato : 04-12-02 22:32

Frederik Sunne <frederik@nix.dk> wrote:

> [...]
> men mon ikke 64 Mb eller 128 Mb?
> Anyways, hvordan kører OS 10.2 på den? Kan det overhovede lade sig gøre?

Ja

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark read my blog!

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 04-12-02 22:40

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> Ja

Men ikke med 128 MB RAM.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-12-02 22:53

> [...]

> men mon ikke 64 Mb eller 128 Mb?
> Anyways, hvordan kører OS 10.2 på den? Kan det overhovede lade sig gøre?

Det kniber nok lidt. De teoretiske minimumskrav til OS 10 er en Mac med
G3 processor og vist nok 128 MB RAM. OS X er meget glad for RAM. Da du
har den langsomste G3 processor (233 MHz) og et langsomt grafikkort, har
du brug for al den hjælp, du kan få. Jeg var heldig at købe RAM sidste
november, hvor jeg fik to 256 MB blokke til kr. 405,- stykket. Tre uger
senere kostede de kr. 1.500,- stykket.
I hvert fald vil jeg anbefale mindst 256 MB RAM. Sådan en klods
koster vel kr. 1.200,-, så det er ikke helt billigt. Så kan du bruge den
sammen med den største af de to andre klodser, du har.
Dit grafikkort er heller ikke af de hurtigste. Min iMac 233 er
en rev. B, der har 6 MB VRAM på grafikkortet. Hvis din er en rev. A med
de originale 2 MB, ville det nok hjælpe at opgradere til 6 MB. Jeg kan
faktisk ikke huske, om det ligefrem er et krav.
Du får en computer, der bestemt ikke er hurtig. På mange måder
virker den mere sløv end med Mac OS 9 og tidligere. Til gengæld bliver
den klippestabil, og den kan multitaske perfekt. Det er fascinerende at
se, hvordan uret tikker upåvirket videre, selv om computeren arbejder
hårdt med et eller andet. Og står et program og tygger længe på et eller
andet, kan du bare arbejde videre i et andet program.
Under OS 9 gad jeg ikke lade en masse programmer åbne automatisk
ved start. Jeg skulle jævnligt genstarte, hvis f.eks. et program var
gået ned. Havde jeg så bare kun brug for et eller to programmer et
øjeblik, gad jeg ikke vente på en lang startprocedure.
Under OS X lader jeg den åbne masser af programmer: Tekst,
e-mail, browser, news, Politikens store ordbog, Virex, Sherlock, Palm,
Systemindstillinger (altid god at have åben) og adressebog for nu lige
at nævne de vigtigste. Så er de altid klar til brug. Med masser af RAM
er der ingen grund til at lukke programmer, hvis man ikke lige skal
bruge dem. Man kan evt. skjule dem med æble-H. Det fungerer bare enormt
godt.
Men glem alt om billeder, film og den slags. Det kræver en
hurtigere computer. Har du en hurtig internetforbindelse kan du sagtens
se Quicktime-trailere og den slags på nettet. Så helt uduelig er den
heller ikke. Men til det mere avancerede kommer den til kort.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Frederik Sunne

Dato : 05-12-02 12:07

hej Henrik,

Tak for det fine svar ;)

- Frederik

Fra : [5220] Maciek

Dato : 05-12-02 23:21

> I hvert fald vil jeg anbefale mindst 256 MB RAM. Sådan en klods
> koster vel kr. 1.200,-, så det er ikke helt billigt.

Den reelle pris er nok snarere 500kr, altså omkring 700kr mindre end du
har sagt.
www.edbpriser.dk/hardware/
--
"I think that there is a world market for maybe five computers"
-Thomas Watson, chairman of IBM, in 1943

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-12-02 20:54

[5220] Maciek <macfreak_SLET_@worldonline.dk> wrote:

> Den reelle pris er nok snarere 500kr, altså omkring 700kr mindre end
> du har sagt.
> www.edbpriser.dk/hardware/

De har du da ret i. Veritech er endda helt nede på kr. 292,-. Jeg gik
bare ind på Nemdirect, da jeg regnede med, at de holder nogle rimelige
priser. Deres RAM er i øvrigt helt sikkert til en Mac. Jeg kan ikke
rigtigt gennemskue, om den RAM, der er på EDB-priser, også er det. RAM
burde være en standardvare, der passer både til Mac og pc, men nogle
gange nævnes der nogle tekniske data her i gruppen, som også skal være i
orden.
--
Henrik Münster
Esbjerg