auto-attributten i CSS
Fra : Peter Monsson

Dato : 06-12-02 20:44

Hej NG,

Jeg sidder og fumler med lidt CSS og er nu begyndt at prøve på at lave
snyde-frames (se f. eks. <http://www.w3.org/Style/CSS/> i Mozilla 1.1
eller NN 7.0 og se Gold (fixed) + navbar som alternativt stylesheet)

Nu er der bare det problem at jeg ønsker at siden vises ordentligt i
IE 6.0 men browseren har åbenbart ikke den samme opfatelse af auto
attributten som andre browsere. Hvordan omgår jeg dette problem eller
hvordan kan jeg tvinge IE til at opføre sig ordentligt (eller som de
andre)?

--
Med Venlig Hilsen Peter Monsson

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 06-12-02 20:54

petermonsson@yahoo.dk (Peter Monsson) writes:

> Jeg sidder og fumler med lidt CSS og er nu begyndt at prøve på at lave
> snyde-frames (se f. eks. <http://www.w3.org/Style/CSS/> i Mozilla 1.1
> eller NN 7.0 og se Gold (fixed) + navbar som alternativt stylesheet)

Virker også i Opera 7 beta :)
Jeg er dog ikke helt sikker på hvad du mener med "snyde-frames".
Er det det at noget af siden bliver stående mens der scrolles?
Hvis ja, så er det klaret med CSS-udtrykket "position:fixed", som IE
endnu ikke understøtter.

> Nu er der bare det problem at jeg ønsker at siden vises ordentligt i
> IE 6.0 men browseren har åbenbart ikke den samme opfatelse af auto
> attributten som andre browsere.

Der er vist ikke nogen attribut der hedder "auto", så jeg gætter på at
det er *værdien* på en eller anden CSS-ting der skal være "auto".

> Hvordan omgår jeg dette problem eller hvordan kan jeg tvinge IE til
> at opføre sig ordentligt (eller som de andre)?

Hvad er det IE gør galt (i.e., har du en side der viser det, hvad sker
der, og hvad forventede du der skulle ske?)

/L

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 06-12-02 21:53

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Virker også i Opera 7 beta :)

....og for den sags skyld også i Opera 6.

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Niels Andersen

Dato : 06-12-02 21:02

Peter Monsson wrote in <aca6a256.0212061143.3d855a15@posting.google.com>:
> Jeg sidder og fumler med lidt CSS og er nu begyndt at prøve på at lave
> snyde-frames (se f. eks. <http://www.w3.org/Style/CSS/> i Mozilla 1.1
> eller NN 7.0 og se Gold (fixed) + navbar som alternativt stylesheet)

Virker også fint i Konqueror. Der er i hvert fald noget der virker, jeg ved
ikke hvad i andre ser.

> [...]
> attributten som andre browsere. Hvordan omgår jeg dette problem eller
> hvordan kan jeg tvinge IE til at opføre sig ordentligt (eller som de

auto? Jeg vil gætte på at det er "position: fixed" du har problemer med. Det
understøtter IE ikke, jeg tror den enten ignorerer det, eller sætter den
til "relative" i stedet.

Der er flere metoder til at omgå det. Nogen baserer på at få det så pænt som
muligt med en anden positions-metode, andre laver nok hakkedihak med noget
javascript, som ser ganske forfærdigt ud. Det er dog meget brugt alligevel.

http://google.com/search?q=position%3Afixed%20ie

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 06-12-02 21:52

Peter Monsson wrote:

> [...]
> attributten som andre browsere. Hvordan omgår jeg dette problem eller
> hvordan kan jeg tvinge IE til at opføre sig ordentligt (eller som de

Jeg går ud fra, at det, du hentyder til, at position: fixed på et element.
Det gør, at elementet bliver hængende samme sted, selv om man scroller ned
ad siden.

IE understøtter ikke position: fixed. Derfor skal man sætte position til
absolute i Explorer og fixed for alle andre browsere. Med absolute får man
selvfølgelig ikke fordelen af, at elementet bliver hængende, men i det
mindste bliver elementet placeret det rigtige sted på siden.

Her er måden at gøre det på:

#fastDiv {
position: absolute;
top: 0px;
left: 0px;
}
html > body #fastDiv {
position: fixed;
}

Først sætter man position: absolute på elementet. Dernæst ændrer man
position til fixed - men fidusen er, at IE ikke forstår "html > body
#fastDiv". Det gør de andre browsere derimod - så på den måde opnår man at
give elementet position: absolute til IE og position: fixed til alle andre.

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Peter Monsson

Dato : 07-12-02 10:30

Jonas Koch Bentzen <ingen.email@eksempel.dk> wrote in message news:<asr2m7$5cf$1@sunsite.dk>...
> Jeg går ud fra, at det, du hentyder til, at position: fixed på et element.
> Det gør, at elementet bliver hængende samme sted, selv om man scroller ned
> ad siden.

Nej det er auto-attributten der irreterer mig. Hvis man f. eks. sætter
width: auto; så vil IE soppe boxen lige efter det sidste tegn mens
Opera og Mozilla vil stoppe boxen ved browservinduets slutning.

> [...]
> give elementet position: absolute til IE og position: fixed til alle andre.

Nu havde jeg ellers opgivet at få snydeframes'ne til at virke men man
lærer altid noget nyt ved at spørge herinde, mange tak. Så vidt jeg
forstår så skal jeg ikke lave en egentlig <div id="fastDiv"> i html
dokumentet, ikke sandt?

--
Med Venlig Hilsen Peter Monsson

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 07-12-02 13:37

> [...]

> width: auto; så vil IE soppe boxen lige efter det sidste tegn mens
> Opera og Mozilla vil stoppe boxen ved browservinduets slutning.

Ok, det er "auto" værdien til fx "width" attributten (hedder det
"egenskab" på dansk?) der er problemet.

Er det element du sætter "width:auto" på også "position:absolute"
(eller "fixed")? I det tilfælde skal man give elementet en fast bredde
(eller det skal have en implicit bredde, som fx et img-element). Man må
ikke bruge fx width:auto eller width:45%.

> [...]
> lærer altid noget nyt ved at spørge herinde, mange tak. Så vidt jeg
> forstår så skal jeg ikke lave en egentlig <div id="fastDiv"> i html

Du skal have et eller andet element med id="fastDiv", det behøver ikke
være en <div> (men hvis man skal have flere elementer med, så er den div
det mest neutrale man kan pakke dem ind i).

/L

Fra : Peter Monsson

Dato : 07-12-02 22:26

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> wrote in message news:
> Ok, det er "auto" værdien til fx "width" attributten (hedder det
> "egenskab" på dansk?) der er problemet.

Ja

> [...]
> (eller det skal have en implicit bredde, som fx et img-element). Man må
> ikke bruge fx width:auto eller width:45%.

Jeg vil illustre mit problem vha. et lille eksempel (det er nok det
bedste)

p.tekstboks {
width: auto;
height: 25%;
background-color: silver;
}

Denne boks (forudsat den indeholder lidt tekst) vil i IE have en højde
på 25% af browservinduet mens bredden kun vil være akkurat lang nok
til at teksten står i den. I Opera eller Mozilla vil bredden være 100%
hvis der ikke er et andet element der stopper "udbredelsen" af boksen.
Lige præcis denne effekt ønsker jeg bliver gældende i IE - hvis det
altså er muligt.

--
Med Venlig Hilsen Peter Monsson