[XNEWS] Mark all read.
Fra : Palle Jensen

Dato : 05-12-02 21:21

Hej,

Er der nogle der ved om man kan markere alle endlæg i en gruppe som
læst når man lukker gruppen?

Er spørgsmålet forstået?

--
Palle

Fra : Lars Stokholm

Dato : 05-12-02 21:59

In dk.edb.internet.software.mail+news, Palle Jensen wrote:

> Er der nogle der ved om man kan markere alle endlæg i en gruppe som
> læst når man lukker gruppen?

"CatchUp and Kill XPost" gør begge dele. Altså markerer læst og lukker
gruppen. Du kan binde den til F8 i stedet for CatchUp som kun virker
hvis du bruger Xnews på en bestemt måde.

> Er spørgsmålet forstået?

Er svaret forstået?

--
Lars Stokholm

Fra : Palle Jensen

Dato : 05-12-02 22:41

> "CatchUp and Kill XPost" gør begge dele. Altså markerer læst og
> lukker gruppen. Du kan binde den til F8 i stedet for CatchUp som
> kun virker hvis du bruger Xnews på en bestemt måde.

Done!

> Er svaret forstået?

- Det kan du bande på.

- Takker så for det fine svar

Fra : Lars Stokholm

Dato : 06-12-02 07:09

In dk.edb.internet.software.mail+news, Palle Jensen wrote:

[...]

> - Det kan du bande på.

Great ;)

> - Takker så for det fine svar

Velbekomme.

--
Lars Stokholm

Fra : Rudi Stegen

Dato : 06-12-02 13:01

Hej Lars Stokholm, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> "CatchUp and Kill XPost" gør begge dele. Altså markerer læst og
> lukker gruppen. Du kan binde den til F8 i stedet for CatchUp som
> kun virker hvis du bruger Xnews på en bestemt måde.

Jeg bliver nysgerrig, hver gang jeg ser det. Hvorfor har I (eller i
hvert fald Palle; det er jo muligt, du blot informerer) sat dyret til
at gemme læste indlæg?

Jeg indrømmer, at jeg i starten fra OE->Xnews fandt det lidt
forvirrende kun at se ulæste headeren og indlæg, men efter blot et uges
tid til to fandt jeg det absolut positivt.
Det er langt mere overskueligt, og Xnews er jo alligevel bygget, så det
er nemt at hente, hvad man i specielle situationer evt. skulle savne.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Lars Stokholm

Dato : 06-12-02 14:25

In dk.edb.internet.software.mail+news, Rudi Stegen wrote:

> Jeg bliver nysgerrig, hver gang jeg ser det. Hvorfor har I (eller i
> hvert fald Palle; det er jo muligt, du blot informerer) sat dyret til
> at gemme læste indlæg?

Jeg interesserer mig for bestemte emner, eller bestemte diskussioner.
Ikke enkelte indlæg. Derfor synes jeg at det virker naturligt at have
alle de indlæg der omhandler samme emne, samlet under samme tråd. Det
gør det ulig meget nemmere at sortere alt andet fra. For at denne
visning skal give mening, er jeg nødt til at gemme gamle indlæg,
ellers bliver tråden ret intetsigende. Jeg kan ikke se hvem der svarer
hvem, når det hele bare ligge hulter til bulter.

Tag nu f.eks. tråden "Søger ny Usenet-klient". Denne tråd har vokset
sig rigtig stor efterhånden. Jeg deltager kun i 3 af de mange
undertråde, så når jeg ser at et nyt indlæg ligger i en af de
undertråde jeg ikke deltager i, vil jeg normalt ikke læse den. Det
ville ikke være muligt at se det, hvis ikke jeg viste indlæg i
komplette tråde.

[...]

> Det er langt mere overskueligt, og Xnews er jo alligevel bygget, så det
> er nemt at hente, hvad man i specielle situationer evt. skulle savne.

Hvorfor er det langt mere overskueligt? Det er vel en smagssag, men
hvad er din begrundelse så?

--
Lars Stokholm

Fra : Rudi Stegen

Dato : 06-12-02 15:35

Hej Lars Stokholm, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

[Gemme/ikke gemme læste indlæg]

> [...]
> diskussioner. Ikke enkelte indlæg. Derfor synes jeg at det virker
> naturligt at have alle de indlæg der omhandler samme emne, samlet

Jo, men de bliver da liggende i samme tråd alligevel (medmindre man har
sat nyhedslæseren op til andet, selvfølgelig). Men jeg kan nemt se, du
har en pointe længere nede vedr. sidetråde.

> For at denne visning skal give mening, er jeg nødt til at gemme
> gamle indlæg, ellers bliver tråden ret intetsigende.

Jeg synes, at de tidligere læste i 9 af 10 tilfælde er rimelig nemme at
huske, omend ikke ordret men kernen i dem.

> Jeg kan ikke se hvem der svarer hvem, når det hele bare ligge
> hulter til bulter.

Jeg indrømmer blankt, at der er et problem, hvis folk undlader at
anvende en brugbar attributionslinje (og nogle få skipper den sågar
helt, men de er som hovedregel alligevel ikke værd at læse).
Det kan så løses med et Ctrl+Backspace, hvilket vel egentlig ikke er
mere omstændeligt end Shift+.

> [...]
> mange undertråde, så når jeg ser at et nyt indlæg ligger i en af
> de undertråde jeg ikke deltager i, vil jeg normalt ikke læse den.

Det var så den øverstomtalte pointe, du helt korrekt har.
Desværre er der mig bekendt ikke nogen fiks måde at hente sidetråde på,
kun hele tråde (Ctrl-U). Og sidstnævnte stiller indrømmet også bestemte
krav til serveren, hvis man ikke skal vente i minuttevis, inden der
startes med hentningen. (Fx er det et mareridt med den ellers fine
sunsite.dk, der nemt kan tygge på anmodningen i flere minutter -
bodtaveligt - mens fx dknews.tiscali.dk typisk tygger ca. 1-2 sekunder,
før de ryger ind i normalt tempo).

Jeg synes blot sjældent, jeg har noget at bruge det til, omend det
bestemt da sker.

> Hvorfor er det langt mere overskueligt? Det er vel en smagssag,
> men hvad er din begrundelse så?

Det er helt bestemt en smagssag, men jeg tror, det i langt højere grad
er en vanesag (ja, soleklart et helt igennem subjektivt skøn).

Mine begrundelser er bl.a., at da jeg nu åbnede fx denne gruppe, lå der
tre indlæg i stedet for fx 1000. Det er bl.a., hvad jeg mente med mere
overskueligt.

Grupper skal have et temmelig stort flow og/eller rimelig lang tid
siden seneste åbning, før ikke længere har alle indlæg i vinduet på en
gang. Altså igen (i mine øjne) mere overskueligt.

Og så er der den eneste rimelig objektive grund, der forudsætter man
anvender Xnews: Den er klart nok bygget til ikke at gemme noget. Vel
kan man sætte den til at gøre det, men guderne skal vide, den mht.
adskillige funktioner begynder at optræde sært.

(Ekskursivt har jeg også et småblød plet, som ikke skal tages seriøst
af andre: Jeg har en småpatotologisk mani med ikke at have mere på
disken end nødvendigt).

Men tak for svaret, Lars. Jeg har som sagt længe været nysgerrig, men
har indtil nu ikke rigtig fundet en grund, _jeg selv_ ville anse som en
plus. Den med sidetrådende havde jeg ikke tænkt på.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Lars Stokholm

Dato : 06-12-02 18:48

> Jo, men de bliver da liggende i samme tråd alligevel...

Ahh, jeg forstod at du slet ikke trådede, men det var så misforstået.

> Jeg synes, at de tidligere læste i 9 af 10 tilfælde er rimelig nemme at
> huske, omend ikke ordret men kernen i dem.

Jeg tror ikke jeg forstår hvad du mener men det svar :) Jeg mener i
hvert fald, at gamle indlæg skal gemmes, for at være med til at bygge
tråden ordentligt op. Strukturen går tabt hvis ikke det sker.

....altså når gamle indlæg ikke er med til at underbygge strukturen
fordi disse er slettet.

> Jeg indrømmer blankt, at der er et problem, hvis folk undlader at
> anvende en brugbar attributionslinje

Ok, her er en klar forskellighed. Jeg foretrækker i videst muligt
omfang at holde uinteressante indlæg ikke downloadede. Heriblandt dem
der ikke umiddelbart lader sig afsløre på emnet, nemlig dem i
føromtalte undertråde. Det sparer mig for en hel del tid at jeg ikke
skal vente på det. Derfor kan jeg heller ikke bruge attributionslinjen
til at holde mig orienteret med, men er overladt til strukturen skabt
af gamle og nye indlæg i en tråd.

Nu bruger jeg ikke Xnews lige for tiden og jeg har for nyligt prøvet
et ton andre nyhedslæsere, jeg søger dog samme opsætning i alle
sammen, nemlig den jeg omtaler her. Men jeg kan ikke huske om det i
Xnews er muligt at downloade alle artikler helt, sammen med nye
headere (som mange andre nyhedslæsere tilbyder). Sådan noget kan jeg
f.eks. slet ikke bruge, for det har jeg overhovedet ikke tålmodighed
til at vente på, med alle de grupper jeg abonnerer på.

[kun ulæste indlæg vises, det er langt mere overskueligt]

> Mine begrundelser er bl.a., at da jeg nu åbnede fx denne gruppe, lå der
> tre indlæg i stedet for fx 1000. Det er bl.a., hvad jeg mente med mere
> overskueligt.

Enig og jeg har så næsten samme opsætning. Men jeg viser jo ikke flere
tråde end du gør, blot flere indlæg i hver tråd.

> Og så er der den eneste rimelig objektive grund, der forudsætter man
> anvender Xnews: Den er klart nok bygget til ikke at gemme noget.

Jeg synes nu at den kører fint, men ok, fra fabrikken er den måske
indstillet til noget andet.

Jeg mindes kun den ene omtalte med CatchUp.

> (Ekskursivt har jeg også et småblød plet, som ikke skal tages seriøst
> af andre: Jeg har en småpatotologisk mani med ikke at have mere på
> disken end nødvendigt).

Jeg har nøjagtigt samme bløde plet. Ikke fordi jeg mangler plads, den
skulle nok være til at finde, men jeg bryder mig ikke om tanken om at
der ligger ting og fylder på min harddisk som jeg ikke skal bruge.

Det ved jeg at bl.a. Madsen er ligeglad med. Jeg blev nærmest forarget
da han fortalte mig at han gemte indlæg både i Hamsteren og i Xnews ;)

> Men tak for svaret, Lars. Jeg har som sagt længe været nysgerrig, men
> har indtil nu ikke rigtig fundet en grund, _jeg selv_ ville anse som en
> plus. Den med sidetrådende havde jeg ikke tænkt på.

Jamen velbekomme da. Jeg har heller ikke rigtigt forstået meningen med
at gøre som du gør, men jeg vil give dig ret i at meget er en vanesag.

Jeg kunne f.eks. for kort tid siden ikke forestille mig ikke at vise
alle tråde. Men fordi Xnews og andre nyhedslæsrere ikke som Agent (der
jo er min første rigtige nyhedslæser) ville lade brugeren skippe til
næste tråd med ulæste indlæg i, uden alle mulige bivirkninger, blev
jeg nødt til at gøre noget helt andet. Det blev så at skjule tråde som
ikke indeholdte nye indlæg, så jeg kunne navigere mellem dem med
piletasterne. Det vænnede jeg mig meget hurtigt til, og nu kan jeg
ikke forestille mig at jeg kunne leve med andet.

Men jeg har absolut intet imod at høre hvordan andre opsætter deres
nyhedslæserer, det kan jo være at der er noget inspiration at hente.

Man kan sammenslutte at jeg søger at opsætte min nyhedslæser så
færrest muligt indlæg hentes og færrest muligt indlæg vises.
Strukturen er skabt af tråde, og her er gamle indlæg nødvendige.

--
Lars Stokholm

Fra : Rudi Stegen

Dato : 06-12-02 23:21

> Ahh, jeg forstod at du slet ikke trådede

Jo, ellers bliver det da helt uoverskueligt

> men det var så misforstået.

Mit gæt er, at vi bruger det stort set ens, hvis der lige ses bort fra,
at jeg ikke gemmer noget, der er læst.
(Omend dette er en sandhed med modifikationer. Det sker, at jeg falder
over et indlæg, jeg godt lige vil se næste gang, jeg åbner gruppen. I
disse sjældne tilfælde går jeg ikke ud med F8, men markerer alle som
læst (Shift+F8), bruger et Å (ulæst) på det indlæg, jeg gerne vil se
igen næste gang og går ud med Escape).

> Jeg tror ikke jeg forstår hvad du mener men det svar :)

Sikkert delvis fordi du startede med at tro, jeg ikke trådede

Jeg mener: Det for mig væsentlig i de indlæg fra fx denne her tråd kan
jeg som regel huske nok af til ikke løbe vild i de nye ulæste.
Når det indimellem sker, at jeg alligevel er på lidt tynd is, hiver jeg
tråden ind igen (Ctrl-U) og glaner efter det, jeg søger.

> [...]
> omfang at holde uinteressante indlæg ikke downloadede. Heriblandt
> dem der ikke umiddelbart lader sig afsløre på emnet, nemlig dem i

Jeg testede en overgang det med at 'dræbe' for mig uinteressante
sidetråd. Desværre opdage jeg hurtigt, at disse jævnlig har det med
pludselig at ændre sig, så noget interessant alligevel dukker op.
Derfor skippede jeg ret hurtigt proceduren.

> [kun ulæste indlæg vises, det er langt mere overskueligt]

> Enig og jeg har så næsten samme opsætning. Men jeg viser jo ikke
> flere tråde end du gør, blot flere indlæg i hver tråd.

Ja, større er forskellen såmænd ikke.

> [...]
> den skulle nok være til at finde, men jeg bryder mig ikke om
> tanken om at der ligger ting og fylder på min harddisk som jeg

Bingo!

Og udover lige dette er da også en rationel grund (omend mindre
fremtrædende end pippet). Uanset hvor stor en hardisk, man har i dyret,
vil den uundgåelig blive fyldt, hvis man slet ikke skelner mellem det,
man reelt har noget at bruge til, og det man ikke har.

> Det ved jeg at bl.a. Madsen er ligeglad med. Jeg blev nærmest
> forarget da han fortalte mig at han gemte indlæg både i Hamsteren
> og i Xnews ;)

Madsen er ikke blot en skummel, men også en forfærdende ødsel personage
på det område

> Man kan sammenslutte at jeg søger at opsætte min nyhedslæser så
> færrest muligt indlæg hentes og færrest muligt indlæg vises.
> Strukturen er skabt af tråde, og her er gamle indlæg nødvendige.

Bortset fra sidste sætning er vi helt ens mht. ønsker og smag. Hvis
Xnews ikke havde haft de to funktioner, Ctrl+Backspace (hente
moderindlægget - og laves samme på dette, dettes moderindlæg etc.) og
Ctrl+U (rekonstruer hele tråden for det indlæg man står på), ville det
da klart også være nødvendigt.
Men er serveren rap og transporten fri, kan man jo lige så godt lade
dem ligge der og så hente dem, når der trods alt indimellem er brug for
det.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Palle Jensen

Dato : 07-12-02 00:25

> Jeg bliver nysgerrig, hver gang jeg ser det. Hvorfor har I
> (eller i hvert fald Palle; det er jo muligt, du blot informerer)
> sat dyret til at gemme læste indlæg?

Jeg tror jeg har det ligesom Hr. Stokholm. Kan godt lige at have
tråden ved hånden.

Men mder sker jo ikke noget ved at prøve den anden måde... Tror sgu
jeg prøver..

Fra : Palle Jensen

Dato : 07-12-02 00:28

> Men mder sker jo ikke noget ved at prøve den anden måde... Tror
> sgu jeg prøver..

Hmm.. Men hvordan gør man Hvordan sætter du XN til ikke at gemme
læste beskeder? Rudi?

--
Palle

Fra : Rudi Stegen

Dato : 07-12-02 00:39

Hej Palle Jensen, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> [...]

Pas nu på ikke at gøre noget overilet

> Hmm.. Men hvordan gør man Hvordan sætter du XN til ikke at gemme
> læste beskeder? Rudi?

Det nemmeste:
1. Ctrl+F1 -> Storage, hak udfor "Use default (no starage).
2. Luk Xnews og find dets data-folder (subfoldernavnet "data" på
hardisken). Slet evt. filer i folderen (men ikke folderen selv).

Så skulle den være hjemme.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jesper Harder

Dato : 06-12-02 17:36

Rudi Stegen <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> writes:

> Det var så den øverstomtalte pointe, du helt korrekt har. Desværre er
> der mig bekendt ikke nogen fiks måde at hente sidetråde på, kun hele
> tråde (Ctrl-U).

Det har Gnus en løsning på. Der en indstilling, der hedder
'gnus-fetch-old-headers'.

Som standard er det slået fra, dvs. at den kun viser nye indlæg. Man
kan sætte den til et tal, fx 100. Så hentes altid de seneste 100
headere, men den viser kun de gamle indlæg, som er nødvendige for at
rekonstruere en tråd, hvor der findes et nyt, ulæst indlæg.

Altså, man får kun vist de gamle indlæg, der er nyttige for at finde
rundt i en tråd.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 06-12-02 22:48

Hej Jesper Harder, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Det har Gnus en løsning på. Der en indstilling, der hedder
> 'gnus-fetch-old-headers'.

Dvs. den henter kun indlæggene i den aktuelle sidetråd, ikke hele
tråden?

> Man kan sætte den til et tal, fx 100. Så hentes altid de seneste
> 100 headere, men den viser kun de gamle indlæg, som er nødvendige
> for at rekonstruere en tråd, hvor der findes et nyt, ulæst indlæg.

Ja, men rekonstruerer den ikke blot hele tråden?
I så fald er det jo ligesom Xnews. Står jeg fx på dit indlæg, jeg her
kommenterer, og taster Ctrl+U, hentes samtlige (men _samtlige_) indlæg
i denne hér tråd, mens andre indlæg ignoreres.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Rudi Stegen

Dato : 06-12-02 22:49

Hej Rudi Stegen, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> samtlige (men _samtlige_) indlæg

samtlige *headere*, naturligvis.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jesper Harder

Dato : 06-12-02 23:43

Rudi Stegen <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> writes:

> Ja, men rekonstruerer den ikke blot hele tråden?

Nej, den viser kun de gamle indlæg, som kan bidrage til at placere et
ulæst indlæg i den rigtige deltråd.

Det er nok nemmere at forklare med billeder:

1. Den ene ekstrem er _kun_ at vise nye indlæg. Her antager vi at der
kommet fire nye indlæg i tråden "Søger ny Usenet-klient":

<http://purl.org/harder/gnus1.png>

Som Lars Stokholm bemærker, kan det være svært at se, hvilken del af
tråden de hører til.

2. Den anden ekstrem er at vise _alle_ indlæg:

<http://purl.org/harder/gnus2.png>

Her kan man selvfølgelig se sammenhængen, men der er så mange indlæg
i tråden, at der ikke er plads til at vise alle fire nye indlæg på ét
skærmbillede. (De blå indlæg er gamle, de sorte er nye, og dem med
fed skrift er scoret up, fordi de er svar på et af mine egne indlæg).

3. Den mellemvej jeg snakker om, er at vise så mange gamle indlæg, at
man kan skelne hvilken deltråd et nyt indlæg hører til:

<http://purl.org/harder/gnus3.png>

> I så fald er det jo ligesom Xnews. Står jeg fx på dit indlæg, jeg her
> kommenterer, og taster Ctrl+U, hentes samtlige (men _samtlige_) indlæg
> i denne hér tråd, mens andre indlæg ignoreres.

Det kan man også gøre i Gnus (med `A R'); men det er ikke det samme
fordi 1. det ikke sker automatisk, når man går ind i gruppen; 2. det
henter samtlige indlæg i tråden.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 07-12-02 00:34

> [...]
> 3. Den mellemvej jeg snakker om, er at vise så mange gamle indlæg,
> at man kan skelne hvilken deltråd et nyt indlæg hører til:

Dér var, hvad jeg søgte og indimellem kan være rigtig praktisk. Det er
et velsignende overskueligt billede, man får, hvis man lige vil tjekke
et indlægs deltrådsplacering uden andre generende indlæg end netop de
nødvendige.

Tak for forklaringen.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Madsen

Dato : 07-12-02 17:55

Rudi Stegen skrev:

[Forbrug af harddiskplads]

> Madsen er ikke blot en skummel, men også en forfærdende ødsel
> personage på det område

I kan rigtig blive enige hva'? :)

Som tidligere nævnt så sorterer jeg efter score i Xnews. Det vil
sige at de tråde som jeg selv deltager i kommer til at ligge øverst
og nedenunder dem ligger så de nyeste indlæg. Xnews vil helt auto-
magisk springe ned til det nyeste indlæg når jeg går ind i en
gruppe, medmindre at der er kommet et nyt indlæg i en af de tråde
som har fået en score, for så vil den springe ned til det indlæg
først. Det har fungeret fint indtil nu, med de særheder som det nu
engang giver at lade Xnews gemme headere.

Der er dog en smertegrænse for mit vedkommende, og den grænse er
nået når der er så mange scorede indlæg i en gruppe, at de fylder
hele skærmen ud fra top til bund. Godt nok vil Xnews selv scrolle
over de scorede indlæg og springe ned til det nyeste indlæg, men
det nyeste indlæg vil så være det eneste nye jeg kan se. Resten
ligger længere nede, udenfor skærmbilledet.
Om det er til at forstå ved jeg ikke, men der er et screenshot af
det her: <http://home18.inet.tele.dk/madsen/xnews/score.png>
Xnews vil springe ned til det nyeste indlæg nedenunder de scorede,
men jeg kan ikke se de nye indlæg længere nede i gruppen, medmindre
at jeg springer til næste tråd med Ø-tasten (Goto next thread).
Ofte har jeg en mani med at scrolle med hjulet på musen, så jeg har
et bedre overblik over de nyeste indlæg, men det er en dårlig vane,
så i stedet har jeg valgt at lade Hamster rydde op, så det aldrig
sker at en gruppe er fyldt op fra top til bund med scorede indlæg.

Det er dog efterhånden ved at gå op for mig at det ikke er det
smarteste, for det kræver faktisk at jeg smider indlæg ældre end
30 dage ud i en gruppe som f.eks. <news:dk.edb.system.ms-windows>.
Hvis jeg kommer ret meget over 30 dage, så fylder scoringen fra
top til bund.
Det varierer selvfølgelig fra gruppe til gruppe, afhængig af hvor
meget trafik der er i den, men i gennemsnit passer det meget godt
med 30 dage i de grupper som jeg følger med i.

Ovenstående har betydet, at Hamster faktisk ikke fylder alverden
her. Pt. optager den ca. 150 MB fordelt på 35 tekst-grupper som
jeg henter fra og det er inklusive hjælpeværktøjerne til Hamster.
Xnews fylder ca. 30 MB når den er stillet til at gemme headers,
men hvis jeg ikke gemmer headers, så fylder den kun omkring 2 MB.
Det er dog fløjtende underordnet som jeg ser det, for hvis Xnews
ikke gemmer headers, så vil jeg da helt sikkert vælge at sætte
expire-tiden op i Hamster og så bruger Hamster jo bare det mere
harddiskplads. Altså enten pest eller kolera. :)

> [...]
> og Ctrl+U (rekonstruer hele tråden for det indlæg man står på),
> ville det da klart også være nødvendigt.

Ctrl + U har jeg faktisk ikke tidligere skænket en tanke. :o
De gange hvor jeg har forsøgt mig med Xnews' standardindstilling
hvor ingenting bliver gemt, har jeg brugt Get Parent-funktionen og
det kan altså godt blive til for meget hvis man skal have
overblikket i en tråd, og da specielt med alle de quote-fjolser som
man støder på rundt omkring, men når man ligefrem kan hente hele
tråden med Ctrl + U, så tror jeg lige at jeg vil give det en chance
mere. Jeg har bare en skummel mistanke om at jeg ikke kommer til at
lave andet end at trykke Ctrl + U og/eller Ctrl + Backspace hele
tiden og så igen, men det vil tiden jo vise.

Desuden så går jeg også meget ofte tilbage i gruppen til tidligere
tråde for at genopfriske et tidligere diskuteret emne, for det er
jo ikke nogen hemmelighed at det meste bliver gentaget med nogle
få måneders mellemrum. Her kan jeg så selvfølgelig bruge Get
Special-funktionen, men spørgsmålet er om det ikke er mere bøvlet
når man i 8 ud af 10 tilfælde går tilbage til tidligere tråde, for
det tror jeg faktisk at jeg rundt regnet gør.

Madsen.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 09-12-02 14:08

Hej Madsen, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> [...]
> ligger længere nede, udenfor skærmbilledet.
> Om det er til at forstå ved jeg ikke, men der er et screenshot af

Nu er den gruppe også blandt dem, der både har ret stort flow og
indeholder ualmindelig mange korte tråde. Selv når man ikke gemmer
læste indlæg, sker det faktisk, at den efter blot en dags tid uden
åbning fylder mere end skærmen ud. (Her snakker jeg dog ikke om scorede
indlæg men samtlige).
Man kan selvfølgelig bruge lidt mindre skriftsstørrelse, men i tilfælde
som dette hjælper det meget lidt.

> [...]
> jeg henter fra og det er inklusive hjælpeværktøjerne til Hamster.
> Xnews fylder ca. 30 MB når den er stillet til at gemme headers,

Ved du egentlig, at din gnaver samt gemme-header-opsætning lettere
overdrevet er på kanten til at fylde mere end samtlige programmer på
min disk? Nyd synet: <http://stegen.dk/temp/system98.gif>

På D-drevet ligger der en permanent swapfil med et min. på 40 MB
(størrelsen er valgt, så den praktisk talt aldrig kommer over, hvorved
der i swapperitilfælde trods alt swappes løs på ét sammenhængende
stykke).

> [...]
> man støder på rundt omkring, men når man ligefrem kan hente hele
> tråden med Ctrl + U, så tror jeg lige at jeg vil give det en chance

Man skal dog lige være opmærksom på, om ens server både gemmer indlæg
passende længe og er rap til Ctrl+U-tricket. Sidstnævnte er yderst rå
og langsommeligt ved servere, medmindre de kører efter
"databaseprincippet".
Fx er der ingen synderlig hastighedsforskel på news.tiscali.dk
(standardserveren med alle førte grupper) og dknews.tiscali.dk (en
væsentlig nyere der kun indeholder dk-hierarkiet og interne grupper,
tekstindlæg gemmes til gengæld godt et par år).
Men bruges Ctrl+U på den gamle, kører det a la sunsites og andre:
sløvt...
Bruges det på den nye, tænker den lige et sekunds tid, hvorefter
headerne fiser ind i normalt tempo (i.e. som når man blot på normal
måde henter headere).

Men da du bruger Hamster som mellemled, har det formentlig ikke noget
at sige (?)

> Jeg har bare en skummel mistanke om at jeg ikke kommer til at
> lave andet end at trykke Ctrl + U og/eller Ctrl + Backspace hele
> tiden og så igen, men det vil tiden jo vise.

Jeg sagde jo netop, du var en skummel personage

> [...]
> når man i 8 ud af 10 tilfælde går tilbage til tidligere tråde, for
> det tror jeg faktisk at jeg rundt regnet gør.

Det er mere bøvlet. Funktionen er helt klart ment som en nødfeature, så
at sige. Personlig foretrækker jeg at klone serveren. Hvis jeg skal se
noget meget langt tilbage, åbner jeg klonen og henter så her en tusind
headere eller så fra en gættet periode.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Madsen

Dato : 07-12-02 22:28

Madsen skrev:

> Hvis jeg kommer ret meget over 30 dage, så fylder scoringen fra
> top til bund.

I stedet for at lade Hamsteren smide artikler ud efter 30 dage,
kunne jeg selvfølgelig også stille Xnews til at 'Purge' efter 30
dage. Det glemte jeg lige at nævne.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 09-12-02 19:51

Rudi Stegen skrev:

[Dk.edb.system.ms-windows]

> [...]
> læste indlæg, sker det faktisk, at den efter blot en dags tid uden
> åbning fylder mere end skærmen ud. (Her snakker jeg dog ikke om

Ja, der sker meget i den gruppe og jeg synes bestemt ikke at den
bliver mere overskuelig ved at Xnews ikke gemmer indlæg. Nu har
jeg prøvet at køre med det siden i fredags og er allerede ved at
få abstinenser.

> Ved du egentlig, at din gnaver samt gemme-header-opsætning lettere
> overdrevet er på kanten til at fylde mere end samtlige programmer
> på min disk? Nyd synet: <http://stegen.dk/temp/system98.gif>

For dævlen da! Skægt at se. Min sidefil (swapfil) er større end
hvad du sammenlagt har installeret på drev C og D tilsammen.
For at det ikke skal være løgn, så kunne jeg faktisk snildt have
alt hvad du har installeret på drev C og D i RAM på een gang. :)

> [...]
> (størrelsen er valgt, så den praktisk talt aldrig kommer over,
> hvorved der i swapperitilfælde trods alt swappes løs på ét

Når jeg til daglig sidder og roder med diverse programmer, så
ligger sidefilsforbruget og basker oppe omkring de 400-500 MB.
I værre tilfælde hvor den virkelig er på overarbejde, har jeg set
den være oppe omkring 800 MB, så jeg har stillet sidefilen til
1000 MB for ikke at løbe panden mod loftet. Det ser ud til at
være meget passende her.

> [...]
> indlæg passende længe og er rap til Ctrl+U-tricket. Sidstnævnte er
> yderst rå og langsommeligt ved servere, medmindre de kører efter

Det er jo så klart en fordel når serveren ligger lokalt på ens
harddisk. Det går ovenud snapt når man henter artikler fra den.

> [...]
> væsentlig nyere der kun indeholder dk-hierarkiet og interne
> grupper, tekstindlæg gemmes til gengæld godt et par år).

Eksisterer Egon egentlig ikke længere?

[Get Special]
> Funktionen er helt klart ment som en nødfeature, så at sige.

Ja, jeg er også ved at opgive det.
Som nævnt så har jeg ikke ladet Xnews gemme noget her i weekenden
og jeg føler mig helt alene når jeg går ind i grupperne når man kan
risikere at komme ind i en gruppe som er tom.
Jeg hader tråde som starter med RE:. Jeg vil se det første indlæg
i tråden, for det første RE: jeg løber ind i, er i 8 ud af 10 til-
fælde en som ikke har citeret et eneste bogstav fra det forrige
indlæg, eller hvad der er værre, så jeg ved ikke rigtig om jeg
bliver ved sådan her. Jeg kan godt se fordelen ved at der ikke er
så mange artikler i gruppen, men det kan også blive til for få.

> Personlig foretrækker jeg at klone serveren. Hvis jeg skal se
> noget meget langt tilbage, åbner jeg klonen og henter så her en
> tusind headere eller så fra en gættet periode.

Det var en smart måde at gøre det på.

Madsen.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 11-12-02 22:25

> For at det ikke skal være løgn, så kunne jeg faktisk snildt have
> alt hvad du har installeret på drev C og D i RAM på een gang. :)

Rap pc med harddisken som backup

> Når jeg til daglig sidder og roder med diverse programmer, så
> ligger sidefilsforbruget og basker oppe omkring de 400-500 MB.

Nu er dine og mine behov jo også vidt forskellige. Skal jeg endelig en
sjælden gang lave lidt grafikkeri, er Corel PhotoPaint 5.0 alt rigelig.
Tekstbehandling og lignenede småting kræver jo ikke særlig meget RAM.
OE 5.5 er det absolut tungeste program, jeg anvender. (Ja, jeg burde
skifte med min småbløde mani for letbenede programmer, men dovenskab er
desværre en endnu blødere plet hos mig).

> Eksisterer Egon egentlig ikke længere?

Nej, den gled ud, da dknews overtog dens rolle som egentlig newsserver
(egon var jo en testserver og Klaus' legeplads). Faktisk var egon ikke
andet end en lille hjemme-pc, der var sat ret specielt op.

> [...]
> og jeg føler mig helt alene når jeg går ind i grupperne når man kan
> risikere at komme ind i en gruppe som er tom.

"I'm so lonely, I could cry"

Ligesom den bedste nyhedslæser for NN er den, som NN føler sig bedst
tilpas med, er den bedste opsætning for NN lige så klart den, som NN
føler mig bedst tilpas med.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Madsen

Dato : 12-12-02 23:30

Rudi Stegen skrev:

> "I'm so lonely, I could cry"

Noget i den stil, ja. :)

> Ligesom den bedste nyhedslæser for NN er den, som NN føler sig bedst
> tilpas med, er den bedste opsætning for NN lige så klart den, som NN
> føler mig bedst tilpas med.

Just præcis.
Rart nok at man trods alt har rigelig med opsætningsmuligheder i Xnews.
Det er langfra alle programmer som giver den mulighed.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 13-12-02 18:01

Rudi Stegen skrev:

> [...]
> 2. Luk Xnews og find dets data-folder (subfoldernavnet "data" på
> hardisken). Slet evt. filer i folderen (men ikke folderen selv).

Jeg må så sige at min Xnews er væsentlig sværere til at få til at
forstå at den ikke længere skal gemme headere. Det burde kunne lade
sig gøre vha. den metode som du her nævner, men det virker ikke her.
Faktisk så ved jeg ikke hvordan jeg skal få den til at forstå det.
Eneste kur har hidtil været at geninstallere Xnews. Altså at tømme
den mappe som Xnews er installeret i og så installere den påny.

Nå, men det var egentlig ikke det jeg ville.
Jeg er efterhånden ved at kunne se fordelene ved ikke at lade Xnews
gemme headere. Alle de dårligdomme som jeg før har kæmpet med er der
tilsyneladende ikke længere, og med tiden vænner man sig vel til de
meget tomme grupper, men det kunne være lækkert hvis Xnews havde en
funktion som viser hele tråden helt automatisk hvis der er kommet et
nyt indlæg til tråden. Kan det mon lade sig gøre? Altså en slags
automatisk Ctrl + U (Reconstruct Thread) og en automatisk skjulning
af tråden når alle indlæg i den igen er læste. Så kunne man slippe
for at se på ene Re:'er som man hverken kan få hoved eller hale i
hvis det er et quote-fjols som har været på spil.

Madsen.

Fra : Dino

Dato : 13-12-02 21:12

Den 13-12 2002 skrev Madsen i dk.edb.internet.software.mail+news:

> [...]
> funktion som viser hele tråden helt automatisk hvis der er kommet et
> nyt indlæg til tråden. Kan det mon lade sig gøre?

Det kan lade sig gøre.

Setup -> Misc -> hak i "Load read articles"

Og i Xnews.ini [Misc] eller i Groups.ini

OnLoaded=acvShowThUnread

Virker her hos mig.
--
Dino

Verdens største samling af danske
script og moduler til Hamsteren

<http://starcruiser.dk/hamstersiden/>

Fra : Madsen

Dato : 13-12-02 21:24

Dino skrev:

> Setup -> Misc -> hak i "Load read articles"

Den funktion er egentlig meget lig Setup > Storage og hak i 'Save
Headers'. Den eneste forskel er tilsyneladende at der ikke bliver
gemt noget i Data-mappen når man lukker Xnews hvis man kun bruger
"Load read articles". Det gør der derimod hvis man bruger 'Save
Headers'-funktionen.

> Og i Xnews.ini [Misc] eller i Groups.ini
>
> OnLoaded=acvShowThUnread
>
> Virker her hos mig.

Her bliver samtlige indlæg som befinder sig på serveren indlæst og
det uanset om der er kommet nye indlæg i tråden eller ej.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 13-12-02 21:30

Madsen skrev:

> Her bliver samtlige indlæg som befinder sig på serveren indlæst og
> det uanset om der er kommet nye indlæg i tråden eller ej.

Nej du har sgu ret Dino. Det var mig der havde kvajet mig.
Det virker bare perfekt. Godt nok vil Xnews starte med at indlæse
hele gruppen når man går ind i den, men når indlæggene er hentet,
vælger den kun at vise de tråde som der er kommet nye indlæg i, så
det er lige nøjagtig som jeg gerne vil have det. Det gør ikke noget
at hele gruppen blive genindlæst først, da det jo går hurtigt fra
gnaveren.

Madsen.